17 stycznia, piątek, g. 19:00, sala koncertowa
KONCERT SYMFONICZNY
BARWY ROMANTYZMU
MARIA SŁAWEK skrzypce
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
PIOTR WIJATKOWSKI dyrygent
Antonín Dvořák – Koncert skrzypcowy a-moll op.53
Robert Schumann – II Symfonia op. 61
kup bilet on-line
Solistką wieczoru jest Maria Sławek - absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie od 2011 roku pracuje w Katedrze Skrzypiec i Altówki, obecnie na stanowisku adiunkta.
W jej interpretacji usłyszymy Koncert skrzypcowy a-moll A. Dworzaka, który zachwyca romantyczną ekspresją, melodyjnością, rytmicznym temperamentem i efektowną wirtuozerią, stwarzając solistce możliwość wszechstronnej prezentacji talentu.
Po przerwie zabrzmi druga symfonia Schumanna, choć w kolejności pisania - trzecia. Schumann komponował Symfonię C-dur w czasie choroby. Zresztą, w swych wspomnieniach pisał, że tworzył ją będąc na wpół chory; „przypuszczam, że te trudności musi się w niej słyszeć. Dopiero pisząc ostatnią część poczułem się lepiej…” Całość poprowadzi znany kieleckiej publiczności Maestro Piotr Wijatkowski.
Maria Sławek
Skrzypaczka, wykładowczyni, badaczka. Łączy działalność koncertową z pasją naukową, działaniami społecznymi i projektami artystycznymi.
Współzałożycielka i prezeska Instytutu Mieczysława Wajnberga, doktor habilitowana sztuki. Prowadzi swoją klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, wykłada także na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
Jako jedyna w Polsce prowadzi także autorskie zajęcia „Historii muzyki żydowskiej“ w ramach Podyplomowych Studiów Polsko – Żydowskich w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk.
Jako solistka występowała z większością polskich orkiestr symfonicznych, w tym z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Polskiego Radia czy Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej.
Koncertowała m.in. w Izraelu, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Niemczech , Belgii, we Włoszech, Francji, na Ukrainie, w Rumunii, Hiszpanii i w USA.
W sezonie artystycznym 2017/18 pełniła funkcję „Artysty – rezydenta“ Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca.
Od wielu lat szczególne miejsce w jej życiu zajmuje kompozytor Mieczysław Wajnberg. W 2011 Maria Sławek rozpoczęła pracę nad doktoratem poświęconym jego utworom na skrzypce i fortepian, w 2015 wydała wraz z pianistą Piotrem Różańskim płytę „ Weinberg – sonatas for violin and piano“ dla wytwórni CD Accord.
W 2020 wraz z Anią Karpowicz powołała fundację Instytut Mieczysława Wajnberga (www.instytutwajnberga.org) Współtworzyła takie wydarzenia jak: „Domówka u Mietka“, „Spacerownik Warszawa Wajnberga“ czy „Pocztówka do Mietka“. Posiada w repertuarze większość jego dzieł przeznaczonych na skrzypce z orkiestrą i z fortepianem.
Publikowała w wydawnictwie Żydowskiego Instytutu Historycznego, wydawnictwie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, roczniku „Zagłada Żydów”, a także w najstarszym polskim czasopiśmie muzycznym „Ruch Muzyczny”. Współpracuje z Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Festiwalem Kultury Żydowskiej w Krakowie oraz występuje regularnie w audycji “Duża Czarna” w Programie 2. Polskiego Radia.
W 2019 roku ukazał się nowy album artystki – “Rejoice” nagrany z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem. Nagranie otrzymało znakomite recenzje w prasie polskiej i zagranicznej, a w 2020 pojawiło się także w limitowanej serii jako LP.
W 2024 roku w wytwórni Orphée Classics ukaże się nowy album Marii Sławek zatytułowany “TIKTIN”, który nagrała wraz z Lutosławski Quartet i kontrabasistą Tomaszem Januchtą podczas koncertu w Wielkiej Synagodze w Tykocinie. Na płycie znajdą się utwory Andrzeja Panufnika, J.S. Bacha i Mieczysława Wajnberga.
Maria Sławek wielokrotnie była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (m.in. w ramach programu „Młoda Polska”). W 2021 roku otrzymała Stypendium Artystyczne m.st. Warszawy, dzięki któremu stworzyła autorskie aranżacje pieśni Wajnberga na głos i trio smyczkowe oraz tłumaczenia wierszy z języka jidysz.
Od 2022 Maria Sławek jest pomysłodawczynią i kuratorką wyjątkowej serii mikro-koncertów „Dialogi – muzyczne spotkania w historycznych pracowniach artystycznych“ we wnętrzach związanych z wybitnymi warszawskimi twórcami.
Maria Sławek urodziła się w 1988 roku w Gdańsku. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Wiesława Kwaśnego. W 2015 otrzymała stopień doktora, a w 2020 roku doktora habilitowanego sztuki.
Gra na skrzypcach R&M Millant (Paryż, 1961).
Piotr Wijatkowski
Dyrygent, ur. 23 marca 1966, Lublin. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w której odbywał studia dyrygenckie w klasie Henryka Czyża (koncert dyplomowy z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie). Naukę kontynuował w Hochschule für Musik und darstellende Kunst Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem Michaela Gielena. Uczestniczył w kursach interpretacyjnych prowadzonych przez Davida Epsteina. W 2008 roku uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej, a w 2018 r. stopień doktora habilitowanego sztuki nadany przez Radę Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
Działalność artystyczną rozpoczął w 1989 roku. Ma w dorobku ponad 500 koncertów symfonicznych zrealizowanych w Polsce i za granicą, m. in. w Austrii, Albanii, Danii, Egipcie, Francji, Holandii, Korei Południowej, Niemczech, Portugalii, Stanach Zjednoczonych, Włoszech, Szwecji i na Ukrainie. Poprowadził również ponad 50 spektakli muzycznych. Dyrygował orkiestrami większości polskich filharmonii, w tym Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wśród wybitnych solistów, którym towarzyszył, byli m.in.: Wanda Wiłkomirska, Idil Biret, Aldona Dvarionaite, Marina Jaszwili, David Garrett, Mohamed Saleh, Krzysztof Jakowicz, Jakub Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka, Alena Baeva, Avri Levitan, Radovan Vlatković, Ewa Pobłocka, Piotr Paleczny, Stanisław Drzewiecki, Leszek Możdżer, Jadwiga Rappé. Uczestniczył w wielu krajowych i międzynarodowych festiwalach.
W swoim repertuarze ma wszystkie najważniejsze dzieła symfoniczne oraz wiele utworów współczesnej literatury muzycznej. Dokonał światowych i europejskich prawykonań dzieł Bertolda Hummla (Partita na orkiestrę kameralną), Craiga Russela (Concierto Romantico), Manuela Millana (Concierto para Guitarra y Orquesta de Cuerda), Daniela Galay’a (III Symfonia), Philippe Chamouarda (Les Figures de I’invisible, III Symfonia) oraz rejestracji dla radia i telewizji, m. in. TVP2, TV Polonia, II Programu Polskiego Radia, Radia Lublin, Telewizji Ukraińskiej, Telewizji Egipskiej (satelitarna transmisja koncertów z Cairo Symphony Orchestra), Telewizji Albańskiej (satelitarna retransmisja koncertu z Orkiestrą Symfoniczną Radia i Telewizji w Tiranie).
Dyskografia maestro obejmuje osiem albumów. Sześć z nich wydała polska firma fonograficzna DUX, a dwie ukazały się za granicą (Orphée we Francji, SEM Gramophone w Korei Południowej).
W latach 1993-2011 pracował w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie - od 1997 roku na stanowisku I dyrygenta, a w latach 2009-2011 - jej dyrektora artystycznego. Z orkiestrą Filharmonii Lubelskiej występował na wielu krajowych estradach, m. in. dwukrotnie w Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Poprowadził również dziesięć zagranicznych tournées orkiestry (kraje europejskie oraz Korea Południowa). Na lubelską estradę wprowadził po raz pierwszy m. in. VII Symfonię Dymitra Szostakowicza, Symfonię Faustowską Franza Liszta, September Symphony, Missa pro Pace, II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara oraz Planety Gustava Holsta. Współpracował z Elżbietą Penderecką przy organizacji lubelskich koncertów solistów Wiener Philharmoniker i orkiestry Württembergische Philharmonie, które odbyły się w ramach XIV i XV Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
W latach 2013-2015 związany był z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie pracował na stanowisku dyrektora artystycznego oraz pełnił funkcję kierownika muzycznego czterech premierowych spektakli: The Musical Show (reż. V. Suska, 2013), Koncert Fantastyczny - widowisko multimedialne (2014), G. Wasowski, A. Marianowicz / R. M. Groński, Machiavelli (reż. T. Obara, 2014), A. Barciś, Trzy razy Piaf (reż. A. Barciś, 2015). Pełnił również funkcję kierownika muzycznego i dyrygenta pierwszej lubelskiej prezentacji musicalu Zorba, zrealizowanej w koprodukcji Teatru Polskiego w Bielsku-Białej i Teatru Muzycznego w Lublinie: J. Kander, F. Ebb Zorba (reż. W. Mazurkiewicz, 2015).
Znaczącą rolę w pracy Piotra Wijatkowskiego odgrywa promocja twórczości kompozytorów związanych z Lubelszczyzną: Henryka Wieniawskiego, Karola Lipińskiego i przedstawiciela muzyki współczesnej - Andrzeja Nikodemowicza.
Ważnym obszarem działalności Piotra Wijatkowskiego jest praca badawcza, dydaktyczna i organizacyjna na rzecz Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Z uczelnią tą związany jest zawodowo od 1994 roku. Jest autorem publikacji, a także aktywnym uczestnikiem konferencji naukowych oraz zagranicznych wizyt studyjnych i szkoleniowych (Niemcy, Francja, Luksemburg). Obecnie pracuje na stanowisku profesora uczelni. Od 2019 roku pełni funkcję dyrektora Instytutu Muzyki na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz przewodniczącego Rady Naukowej tegoż instytutu.
W 2008 roku wystąpił w roli dyrygenta w filmie fabularnym Wiosna 1941 (reż. Uri Barbash), zrealizowanym w koprodukcji polsko-izraelskiej.
Za swoją wszechstronną działalność artystyczną Piotr Wijatkowski został uhonorowany Brązowym Krzyżem Zasługi (1999), Srebrnym Krzyżem Zasługi (2013), Medalem Zasłużony dla Miasta Lublin (Merentibus Civitatis Lublini) (2020) oraz Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2021).
strona główna
styczeń 2025
|