16 maja, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

KONCERT SYMFONICZNY
XI MIĘDZYNARODOWY KONKURS PIANISTYCZNY
IM. MAURYCEGO MOSZKOWSKIEGO
PER ASPERA AD ASTRA
INAUGURACJA


HYUK LEE (Korea Południowa) fortepian
PAULUS ANDERSSON (Litwa) fortepian
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent

Fryderyk Chopin – I Koncert fortepianowy e-moll op. 11
Maurycy Moszkowski – Koncert E-dur op. 59
Kup bilet
Per Aspera Ad Astra. Tego wieczoru zaprezentują się młodzi pianiści z potężną ilością nagród w swoim dossier. I Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina – komponowany w aurze miłosnego zauroczenia wdziękami Konstancji Gładkowskiej – wykona Hyuk Lee, który jako najmłodszy uczestnik w historii wygrał X Konkurs im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy.
Choć dziś nieco zapomniany, do nazwiska młodego Maurycego Moszkowskiego sława dość szybko przylgnęła. W 1875 r. udało mu się wspólnie z przyjacielem, Philippem Scharwenką, zorganizować wieczór, na którym wykonał własny koncert fortepianowy z orkiestrą. Wśród publiczności znalazł się sam Franciszek Liszt. Zachwycony dziełem, niedługo potem zorganizował zamknięty koncert dla bogatej publiczności. Utwór Moszkowskiego wykonano wtedy w wersji na dwa fortepiany. Liszt akompaniował, Moszkowski grał partię solisty. Niestety, dzieło to, podobnie jak wiele innych kompozycji Moszkowskiego, nie doczekało się nigdy wydania drukiem i ostatecznie zaginęło (znany do dziś koncert fortepianowy E-dur to utwór późniejszy, wydany jako opus 59 w 1899 roku). Tego wieczoru interpretować go będzie Paulus Andersson, młody litewsko-duński pianista, który wygrał ponad 17 międzynarodowych konkursów w całej Europie.

Hyuk Lee
Urodził się w Seulu w 2000 roku i zaczął grać na fortepianie i skrzypcach jednocześnie w wieku trzech lat. Zadebiutował z orkiestrą w wieku dziewięciu lat, wykonując koncert fortepianowy F-dur Mozarta, KV 413z Orkiestrą Kameralną Mirabell w Pałacu Mirabell w Salzburgu. Od tego czasu Hyuk regularnie występuje z orkiestrami na całym świecie w prestiżowych miejscach koncertowych, takich jak Théâtre du Châtelet, Filharmonia Narodowa, Filharmonia Łódzka, Bałtycka, Krakowska, UAM w Poznaniu, Rudolfinum, Sala Smetany, Wielka Sala Konserwatorium im. Czajkowskiego w Moskwie, Tokyo Kioi Hall, Teatro Colón, aby wymienić tylko niektóre.
Pianista zdobył Grand Prix na prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Long-Thibaud w Paryżu w 2022 roku z jego znakomitą interpretacją II koncertu fortepianowego Sergiusza Prokofiewa. Od tego czasu Hyuk Lee odciska silne piętno w świecie muzyki klasycznej jako muzyk solowy, artysta o bogatym repertuarze koncertowym i kameralista. W sezonie 2023-2024 Hyuk Lee wykonał szeroki wachlarz repertuaru z licznymi orkiestrami. Najważniejsze wydarzenia obejmują trasę po Japonii z NHK Symphony Orchestra (Koncert fortepianowy ]Griega), Orchestre de l’Opéra Royal de Versailles (V Koncert fortepianowy Beethovena), Baden- Baden Philharmonic Orchestra (V Koncert fortepianowy Saint-Saënsa), Orkiestrą Filharmonii Śląskiej w Katowicach (IV Koncert fortepianowy Beethovena). W Korei występował z KBS Symphony Orchestra i Korean National Symphony Orchestra.
Występował również na prestiżowych festiwalach, takich jak Dnia Bastylii odbywającym się pod Wieżą Eiffla z udziałem 300 000 widzów i transmisją telewizyjną, Festiwalu Radia France w Montpellier, Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju, Festiwalu w Nohant, Le Touquet Les Piano Foiles, Gstaad New Year Festival, Festival Les Nuits du Piano d’Erbalunga, Gdańskiej Jesieni Pianistycznej, cyklu recitali pod pomnikiem Chopina w Łazienkach, koncert sylwestrowy w Seoul Arts Center. W ramach paryskich Igrzysk Olimpijskich Kulturalnych poprzedzających Igrzyska Olimpijskie 2024, Hyuk dał specjalny recital z programem wyłącznie chopinowskim w Palais Royal, który został nagrany przez francuską telewizję i transmitowany w całej Europie. Tego samego dnia wykonał Koncert fortepianowy e-moll Chopina z Orchestre de la Garde républicaine w Katedrze Les Invalides w Paryżu. W sezonie 2024-2025 Hyuk Lee występuje w prestiżowych miejscach na całym świecie, m.in. w Teatro Colón w Buenos Aires, Théâtre des Champs-Elysées, Rudolfinum, Teatrze Wielkim-Operze Narodowej z Sinfonią Varsovią pd. Jacka Kaspszyka w ramach La Folle Journée oraz z kilkoma renomowanymi orkiestrami, takimi jak Filharmonią w Buenos-Aires, Praską Filharmonią, Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia AMADEUS. Ponowi także występy z L'Orchestre de la Garde républicaine, Orchestre de l’Opéra Royal de Versailles i innymi.
Hyuk, pasjonat muzyki kameralnej, regularnie występuje w recitalach duetów fortepianowych ze swoim bratem, Hyo Lee. W sezonie 2023-2024 bracia Lee zagrali wspólne recitale na 2 fortepiany m.in. w Filharmonii Narodowej, filharmoniach Łódzkiej, Bałtyckiej, Salle Cortot w Paryżu. Ich program recitalu, który zawiera dzieła Astora Piazzolli, Dariusa Milhauda, George'a Gershwina, Camille'a Saint Saënsa i Nikołaja Kapustina, spotkał się z wielkim uznaniem zarówno publiczności, jak i krytyków. Z okazji 200. rocznicy kultowej IX Symfonii Beethovena, bracia Lee odbyli trasę po Polsce z programem obejmującym opracowanie IX Symfonii Beethovena na dwa fortepiany autorstwa F.Liszta, La Valse Ravela (w aranżacji na dwa fortepiany dokonanej przez samego kompozytora) oraz „Six Caribbean Pieces” na dwa fortepiany australijskiego kompozytora Arthura Benjamina.
Hyuk studiował w Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie pod kierunkiem profesora Władimira Owczynnikowa, a później uzyskał dyplom magisterski w École Normale de Musique w Paryżu otrzymując prestiżową nagrodę Prix Cortot dla najlepszego pianisty roku.
Podczas studiów zdobył wiele medali na ważnych konkursach pianistycznych m.in. I nagrodę na Konkursie Paderewskiego w Bydgoszczy w 2016 r., zapisując się w historii jako najmłodszy zwycięzca tego konkursu, III nagrodę w Konkursie Hamamatsu w Japonii w 2018 r., był też finalistą Konkursu Chopinowskiego w Warszawie w 2021 roku.
Oprócz fortepianu, Hyuk Lee pasjonuje się również grą na skrzypcach oraz szachami. Bierze udział w międzynarodowych turniejach szachowych i posiada międzynarodowy ranking FIDE.


Paulus Andersson
Artysta-rezydent Drozdoff Society, to litewsko-duński pianista koncertujący, który jest zwycięzcą ponad 16 międzynarodowych konkursów w całej Europie. Najnowszym osiągnięciem Pauliusa jest II nagroda na prestiżowym konkursie pianistycznym im. S. Rachmaninowa w Moskwie w 2020 r. Jego nagrania sonaty „Night Wind” N. Medtnera i J.S. „Chaconne” Bacha-Busoniego było transmitowane w holenderskim kanale radiowym „Conzertzender”. Po wysłuchaniu jego wykonania sonaty „Night Wind” Medtnera znany australijski pianista Geoffrey Douglas Madge pochwalił Pauliusa za jego niesamowite wyczucie czasu i architektury dzieła:
W 2021 roku nagrał III Koncert fortepianowy N. Medtnera z Orkiestrą Litewskiej Filharmonii Narodowej. W 2019 roku w Köln Funkhaus / WDR Sendesaal Paulius wykonał muzykę kameralną L.vana Beethovena. Koncert był transmitowany w niemieckiej stacji radiowej WDR. W 2017 roku wydał swoją pierwszą płytę CD z utworami L.vana Beethovena, F.Chopina, F.Schuberta, J.Vitolsa i M.Ravela. Występował nie tylko w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Litwy, Niemiec, Danii, Francji, Hiszpanii, Polski i Finlandii, ale był także często zapraszany do udziału w uznanych międzynarodowych festiwalach na Litwie, w Finlandii, Danii, Szwecji, Estonii, Rosji, Polsce, Białorusi (m.in. festiwal fortepianowy Gradus, Pažaislis, Bistrampolis Christopher, muzyka M.K. Čiurlionisa). W 2005 roku został wybrany do reprezentowania kultury litewskiej w Japonii. W 2012 roku Paulius zadebiutował z recitalem w Waszyngtonie, USA.
Paulius znany jest z wykonań dużych, skomplikowanych utworów wirtuozowskich i specjalizacji w wykonywaniu mniej znanych dzieł różnych kompozytorów.
Paulius od pierwszych dni życia otoczony jest muzyką; jego rodzina od pokoleń słynie z muzyków (matka Aleksandra Žvirblyte i babcia Veronika Vitaite są uznanymi pianistkami i profesorami, a dziadek Vytautas Žvirblis jest wybitnym dyrygentem). W wieku 5 lat Paulius zaczął grać na pianinie i perkusji, a w wieku 7 lat zapisał się do Państwowego Gimnazjum Artystycznego im. M.K.Čiurlionisa (E.Miklaševskaja, prof. A.Žvirblyte). W 2018 roku Paulius ukończył studia licencjackie w Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru (prof. Z. Ibelhauptas). W czerwcu 2021 Paulius ukończył z wyróżnieniem tytuł magistra sztuk performatywnych w Robert Schumann Hochschule Dusseldorf pod kierunkiem prof. Paolo Giacomettiego. Od jesieni 2021 roku Paulius kontynuuje studia artystyczne w Frost School of Music na Uniwersytecie w Miami pod kierunkiem słynnego amerykańskiego pianisty Kevina Kennera. Paulius jest tam asystentem. Już w wieku 5 lat Paulius zaczął występować i przez lata koncertował w całej Europie, Japonii, Indonezji i Stanach Zjednoczonych. W wieku 11 lat zadebiutował z Orkiestrą Kameralną św. Krzysztofa pod dyrekcją D.Katkusa, wykonując Koncert na fortepian i orkiestrę D-dur W.A. Mozarta.
W wieku 14 lat wykonał I Koncert na fortepian i orkiestrę S.Prokofjeva, potrójny koncert fortepianowy W.A. Mozarta i Trio koncertujące V.Barkauskasa w Sali Wielkiej Litewskiej Filharmonii Narodowej z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Litewskiej. Grał także w Sali Wielkiej Litewskiej Filharmonii Narodowej z Litewską Orkiestrą Kameralną i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Litewskiej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną szkoły artystycznej M.K.Čiurlionis pod dyrekcją Modestasa Pitrenasa, Robertasa Šervenikasa, Martynasa Staškusa. W 2014 roku w Sali Wielkiej Litewskiej Filharmonii Narodowej wykonał III Koncert fortepianowy S. Rachmaninowa z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Litewskiej pod batutą Juozasa Domarkasa.
Co roku Paulius jest zapraszany na występy w Polsce, na Słowacji i Ukrainie - w Stalowej Woli, Lublinie, Czenstahowej, Filharmonii Lwowskiej i innych ważnych salach z Orkiestrą Symfoniczną Lwowskiej Akademii Muzycznej (dyrygenci Yuriy Z.Bervetsky, Ihor Pylatiuk), Orkiestrą Filharmonii Czenstahowej (dyrygent Ihor Dohovic). W 2012 roku Paulius wykonał II Koncert fortepianowy S. Rachmaninowa z Państwową Orkiestrą Symfoniczną w Kutaisi (dyrygent Revaz Javakhishvili). W 2014 roku występował z Państwową Orkiestrą Symfoniczną Woroneża (dyrygent Igor Werbitski), w 2015 z Orkiestrą Symfoniczną Brzeskiej Szkoły Muzycznej, w 2018 z Orkiestrą Symfoniczną Opery Brzeskiej (dyrygent Aleksander Sosnowski), z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Lwowskiej, w 2019 z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lwowskiej (dyrygent Włodymir Syvokhipa).
Paulius był mistrzem wielu międzynarodowych konkursów we Francji, Estonii, Ukrainy, Rosji, Polski, Litwy (m.in. „Konzerteum” w Atenach, „Musica classica” w Moskwie, N.Rubinstein w Paryżu, Resonances musicales w Paryżu, M.Judina w Sankt-Peterburgu, „Art of XXI century” w Kijowie, „Music Without Limits” na Litwie nagroda główna – tytuł laureata Złotego Parnasu na międzynarodowym festiwalu „Bezcady bez granic” w Polsce. W 10 z nich zdobył pierwszą nagrodę lub Grand Prix. W 2018 został laureatem konkursu pianistycznego Neapolitan Masters (Neapol, Włochy). W 2020 Paulius zdobył II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. S. Rachmaninowa w Moskwie.
Pauliusa wsparli Fundacja Mścisława Rostropowicza, fundacja Kauko Sorjosen w Finlandii, Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury, Fundacja V.Spivakova. Od 2013 roku Pauliusa wspiera Fundacja „Gerasis Ruonis”. Ostatnio Paulius otrzymał prestiżowe stypendium Prezydenta Republiki Litewskiej Antanasa Smetony za osiągnięcia muzyczne.
Improwizacja na fortepianie i perkusji to kolejna pasja Paulusa, za którą otrzymał także nagrody.


Jacek Rogala
Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której z wyróżnieniem ukończył studia: kompozytorskie pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (1990) oraz dyrygenckie pod kierunkiem Marka Pijarowskiego (1992). Od roku 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i festiwali: Świętokrzyskie Dni Muzyki, Lato w Filharmonii, Festiwal Filmu i Muzyki. W 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie, której budową był pochłonięty przez dekadę.
W latach dziewięćdziesiątych był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, a także współpracował jako stały gościnny dyrygent z Orkiestrą Capella Bydgostiensis. Następnie przebywał na stypendium dyrygenckim im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. W tym okresie pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki, a następnie kierował Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II Polskiego Radia. W 1999 sprawował kierownictwo artystyczne Dni Grażyny Bacewicz – festiwalu PR i TVP.
W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców. Udziela się jako juror konkursów wykonawczych i członek komisji programowych festiwali (m.in. Światowe Dni Muzyki Wrocław 2014, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów w Bukareszcie 2013-2019, I Konkurs Wiolonczelowy im. D. Połońskiego w Łodzi 2021, Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów w Białymstoku 2022). Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM (2000). Przez kilkanaście lat prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Obecnie jest kierownikiem Katedry Dyrygentury i profesorem Akademii Muzycznej w Łodzi.
Od 2019 jest członkiem Rady Uczelni Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pierwszej i trzeciej kadencji. Od 2012 był wiceprzewodniczącym, a od 2021 jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich.
Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna (POR) oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego (NOSPR) zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej dokonał nagrań płytowych, w tym m.in. czteroczęściowy cykl pt. Album Polski, We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika, Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej oraz premierowe nagrania kompozycji Ryszarda Bukowskiego i Karola Anbilda.
W latach 2007-2011 poprowadził prapremiery pięciu baletów współczesnych wyprodukowanych przez Filharmonię Świętokrzyską i Kielecki Teatr Tańca, w tym: Zdarzyło się w Jeruzalem K. Dębskiego i Pinokio M. Weinberga (premiera polska). Od roku 2013 we współpracy Filharmonii Świętokrzyskiej z UMFC w Warszawie prowadził spektakle w cyklu „Opera w Filharmonii” (W. A. Mozart, P. Czajkowski).
Na swym koncie ma koncerty na wielu renomowanych festiwalach i konkursach w Europie, Azji i obu Amerykach. Jest także kompozytorem muzyki symfonicznej, kameralnej, chóralnej i elektronicznej. Jego utwory, poza Polską, wykonywane były w wielu krajach Europy i w Ameryce Północnej.
Otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a za propagowanie polskiej muzyki współczesnej – nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.


Artur Jaroń
Urodził się w Kielcach, ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, w klasie fortepianu profesor Ireny Sijałowej-Vogel, a także studia podyplomowe w Konserwatorium Odesskim, w klasie profesora Anatolija Kardaszewa. Odbył kursy mistrzo¬wskie pod kierunkiem profesor Wiery Gornostajewej i Güntera Ludwiga. Prowadzi bogatą działalność artystyczną jako solista i kameralista. Występował z większością polskich orkiestr, m.in. z Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie oraz zespołami filharmonicznymi w Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Koszalinie, Kielcach, Katowicach, Lublinie, Jeleniej Górze, Olsztynie, Opolu, Szczecinie, Słupsku, Toruniu, Wałbrzychu, Rzeszowie, Zielonej Górze, Toruniu i Kielcach. Koncertował za granicą w Niemczech, Szwecji, Danii, Słowacji, Rosji, w Litwie, Łotwie i Ukrainie. Współpracował z gronem wybitnych polskich dyrygentów, m.in. Jerzym Maksymiukiem, Jerzym Salwarowskim, Markiem Pijarowskim, Agnieszką Duczmal, Tadeuszem Wojciechowskim. Jako kameralista współpracował między innymi z Teresą Żylis-Garą, Małgorzatą Walewską, Wiesławem Ochmanem, Adamem Zdunikowskim, Gwendolyn Bradley i Stefanią Toczyską. Stale współpracuje ze skrzypaczką Ludmiłą Worobec-Witek, z którą koncertował we: Francji, Niemczech, Belgii, Portugalii, Ukrainie, Słowacji, Szwecji, Włoszech, Austrii i USA. W 2005 r. wystąpili wspólnie z recitalem w Weill Recital Hall (Carnegie Hall) w Nowym Jorku. Dokonał nagrań dla Radia Kielce i Telewizji Rosyjskiej. Ma w swym dorobku pięć płyt CD z muzyką solową i kameralną. Wśród dokonanych przez Artura Jaronia nagrań jest wyjątkowy rarytas, rzadko wykonywany i nagrywany Koncert na fortepian i skrzypce F. Mendelssohna-Bartholdy’ego. Od 27 lat jest dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju oraz prowadzi autorską imprezę cykliczną Salon Muzyki Kameralnej w Kielcach. Za działalność artystyczną i organizatorską otrzymał wiele prestiżowych nagród, m.in. nagrodę Wojewody Kieleckiego, Marszałka Województwa Świętokrzyskiego, Nagrodę Miasta Kielc, statuetkę Lidera Regionu w dziedzinie kultury, Złotego Emeryka, Brązowy medal Gloria Artis, Złoty medal za długoletnią służbę, wielokrotnie otrzymywał też nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Za pracę pedagogiczną odznaczony został medalem Komisji Edukacji Narodowej. Odznaczony również Brązowym Krzyżem Zasługi. Od 2004 r. pełni funkcję dyrektora Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Ludomira Różyckiego w Kielcach. Jest inicjatorem Ogólnopolskiego Konkursu dla Młodych Wokalistów im. Krystyny Jamroz, Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. M. Moszkowskiego w Kielcach, Ogólnopolskiego Festiwalu Skrzypcowego oraz Ogólnopolskiego Festiwalu i Konkursu Gitara viva. Był jurorem w konkursach pianistycznych: A.M.A. Calabria, Aquaviva della Fonte we Włoszech, M. Moszkowskiego w Kielcach, T. Leszetyckiego w Łańcucie, im. P. Czajkowskiego w Żmerince w Ukrainie, im. Petera Toperczera w Košicach w Słowacji oraz w Druskiennikach i Kłajpedzie w Litwie. W 2021 r. otrzymał Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.



PGE Sponsorem Filharmonii