Chopin Songbook to współczesne opracowania pieśni Chopina (opus 74), które w oryginale napisane były do tekstów dziewiętnastowiecznych poetów polskich na głos z akompaniamentem fortepianu. Tu natomiast instrumentarium zostało poszerzone o partię kontrabasu i perkusji. W niektórych pieśniach do partii wokalnej dodany został w kontrapunkcie głos puzonu, aby nadać im bardziej współczesny harmonicznie i rytmicznie charakter. Niektóre z nich zostały subtelnie zreharmonizowane, nie mniej jednak linia melodyczna pozostała niezmieniona. Zamysłem aranżera było przeniesienie romantycznego klimatu pieśni do czasów współczesnych. Kuba Stankiewicz prowadzi rodzaj muzycznego dialogu z genialnym kompozytorem na temat dopuszczalnych granic ingerowania w jego twórczość, nie będąc intruzem.....



KUBA STANKIEWICZ
Od wielu lat zajmuje niepodważalną pozycję wśród najlepszych polskich pianistów jazzowych. Wyróżnia się indywidualnym podejściem do kompozycji, wrażliwością na barwę dźwięku, wyczuciem dynamiki i przestrzeni. Na profesjonalnej scenie debiutował w zespołach Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego i Zbigniewa Namysłowskiego. W latach 1987-90 studiował w Berklee College of Music w Bostonie (dyplom w klasie fortepianu) i podróżował po Stanach Zjednoczonych z Orkiestrą Artie Shawa. Jest laureatem nagrody Oscara Petersona oraz półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych im. Theloniousa Monka w Waszyngtonie. Po powrocie do kraju założył własny zespół. Jego autorski album Northern Song został uznany płytą roku w ankiecie czytelników magazynu Jazz Forum w 1993. W 1994 otrzymał nagrodę Trzeciego Programu Polskiego Radia – Mateusz ‘94 za osiągnięcia twórcze. Artysta współpracował m.in. z Artem Farmerem (płyta Art in Wrocław), Scottem Hamiltonem, Harvie Swartzem i Sheilą Jordan. Jest członkiem międzynarodowego zespołu jazzowego „Central European Jazz Connection”. Obecnie prowadzi klasę fortepianu na kierunku jazzowym Uniwersytetu Zielonogórskiego.


INGA LEWANDOWSKA
Należy do najciekawszych polskich wokalistek jazzowych. Ukończyła Wydział Jazzu na Akademii Muzycznej w Katowicach. Arkana jazzu poznawała także w Grazu pod opieką wybitnych amerykańskich wokalistów – Sheili Jordan i Marka Murphy'ego. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalistów Jazzowych - Zamość '94. Współpracowała z czołówką polskiej sceny jazzowej, m.in. z Janem Ptaszynem Wróblewskim, Zbigniewem Namysłowskim, Januszem Muniakiem i Andrzejem Jagodzińskim. Jej interpretacje cechuje indywidualne i subtelne podejście do materiału muzycznego. W 2000 roku ukazał się jej album Ulice wielkich miast zawierający współczesne opracowania ballad do tekstów Agnieszki Osieckiej, a w 2003 płyta Chopin Songbook ze współczesnymi opracowaniami pieśni Fryderyka Chopina. Obecnie prowadzi klasę wokalistyki na kierunku jazzowym Uniwersytetu Zielonogórskiego. W 2008 otworzyła przewód doktorski na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej w Warszawie.


GRZEGORZ NAGÓRSKI
Studiował na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Akademii Muzycznej w Katowicach, następnie we Florida Atlantic University w Boca Raton, a w 1993 ukończył University of Miami. Współpracował wówczas m.in. wówczas z takimi sławami, jak: Ira Sullivan, Ray Charles, Tito Puente, Joe Henderson, Michael Brecker, Maria Schneider, Phil Woods, Slide Hampton, John Fedchock oraz Red Rodney. Od 1995 do 1996 był członkiem „ Charlie Persip Super Big Band ”, z którym współpracował w czasie swojego pobytu w Nowym Jorku. Po powrocie do Polski w 1996 artysta kontynuował swoją działalność artystyczną. Prowadzi zespoły instrumentalne oraz, wspólnie z Andrzejem Zubkiem, Big Band na wydziale Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Jest pedagogiem - w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie obronił doktorat, wykłada w klasie puzonu jazzowego. Począwszy od 1996 aż do dzisiaj czytelnicy magazynu „Jazz Forum” uznają go za najlepszego polskiego puzonistę.


ANDRZEJ ŚWIĘS
Czołowy kontrabasista młodego pokolenia polskiej sceny jazzowej. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Zadebiutował na scenie jazzowej, biorąc udział w konkursie Jazz Juniors w Krakowie, gdzie wraz z zespołem Tomaszewski/Święs/Dobrowolski zdobył II nagrodę w 2004 oraz I nagrodę w 2005. Jest również laureatem I miejsca na Bielskiej Zadymce Jazzowej (2006), zaś z triem Pawła Kaczmarczyka zdobył „Klucz do kariery” na XXX Pomorskiej Jesieni Jazzowej. W 2008 uhonorowany został wyróżnieniem indywidualnym podczas festiwalu „Jazz nad Odrą”.Na stałe współpracuje z kwartetem Grzegorza Nagórskiego oraz z zespołem Soundcheck.


KRZYSZTOF SZMAŃDA
Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie perkusji. W latach 2000-2002 doskonalił swe umiejętności na podyplomowych studiach w Thornton School of Music University of Southern California w Los Angeles. Jest współzałożycielem poznańskiej formacji Soundcheck, laureatki międzynarodowego konkursu jazzowo-bluesowego w Usti nad Łabą (2004) oraz Grand Prix festiwalu Jazz Nad Odrą we Wrocławiu (2005), gdzie artysta został wyróżniony indywidualnie przez jury festiwalowe. Artysta współpracuje z Big Bandem klubu Tygmont w Warszawie prowadzonym przez Zbigniewa Namysłowskiego, ponadto z zespołami Kuby Stankiewicza i Ingi Lewandowskiej, Mariusza Bogdanowicza, Zbigniewa Wrombla, Marcina Olaka, Olega Kirejewa, Keitha Javorsa i Trifonidis Orchestra. Jest członkiem międzynarodowego kwintetu jazzowego Kattorna. Obecnie pracuje w zespole orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie, współpracuje też z orkiestrami Filharmonii Narodowej oraz Sinfonią Varsovią.





wstecz

góra