15 października, wtorek, g. 18:30, sala kameralna

KONCERT KAMERALNY
OBRAZY Z WARSZAWY
Koncert z okazji 100-lecia Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej

ZESPÓŁ KAMERALNY PTMW w składzie:
Mateusz Konopelski – skrzypce I
Dobromir Lesiak – skrzypce II
Michał Styczyński – altówka
Piotr Hausenplas – wiolonczela
Małgorzata Kołcz – kontrabas
Miłosz Pękala – perkusja I
Bartłomiej Sutt – perkusja II
Maciej Siwek – perkusja III
SŁAWEK A. WRÓBLEWSKI dyrygent

Anna Ignatowicz-Glińska Magazyn Mód Damskich i Męskich
Ryszard Osada Remembrance Warsaw 1939
Jarosław Siwiński Via caelestis


MKiDN  NIMiT

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Muzyka,
realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

PTMW

kup bilet on-line

Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, obchodzące w tym roku swoje 100-lecie, przedstawia jeden ze swoich najbardziej wyjątkowych projektów - "Obrazy z Warszawy". W jego ramach powstały kompozycje przywołujące stolicę już nieistniejącą - przedwojenną, byłą, niemal fantasmagoryczną. Projekt odwołuje się także do Powstania Warszawskiego, które okazało się cezurą dramatycznie dzielącą historię miasta na dwie zupełnie różne części.

Każdy z przedstawionych Państwu utworów zostanie poprzedzony krótkim historycznym wprowadzeniem. Na wydarzenie złożą się trzy utwory:

„Magazyn Mód Damskich i Męskich – Warszawie, której już nie ma i Warszawiakom, którzy żyją w mej pamięci” Anny Ignatowicz-Glińskiej to kompozycja nawiązująca do słynnego jeszcze przed I wojną światową Domu Mody „Bogusław Herse”, symbolu światowego szyku i elegancji w ówczesnej Warszawie.

„Remembrance. Warsaw 1939” Ryszarda Osady przypomina o Cyrku Braci Staniewskich, ogromnej rotundzie z salą widowiskową na 3 tys. miejsc, z zapleczem technicznym umożliwiającym pokazy wodne, wynajmowaną także na walki bokserskie, wielkie konferencje czy partyjne mityngi. Cyrk Braci Staniewskich został zbombardowany w pierwszych dniach września 1939 roku, nie został nigdy odbudowany, a w jego miejscu znajduje się obecnie... Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina.
Ostatnia kompozycja, "Via caelestis" Jarosława Siwińskiego, nawiązuje do tragicznego wybuchu bomby w kościele Św. Franciszka na Nowym Mieście podczas Powstania Warszawskiego.


komentarze kompozytorów:

Anna Ignatowicz-Glińska:
„Magazyn Mód Damskich I Męskich – Warszawie, której już nie ma i Warszawiakom, którzy żyją w mojej pamięci” (2015)

Magazyn Mód Damskich I Męskich to oficjalna nazwa Domu Mody „Bogusław Herse”, ekskluzywnej wizytówki przedwojennej Warszawy. Budynek ten spłonął przed II wojną światową, ale jego wnętrza zachowały się w kadrach jednego z pierwszych polskich filmów dźwiękowych „Jego ekscelencja subiekt”. Stąd – w moim utworze – nawiązania do muzyki z tego filmu, a oprócz niej – echa powstańczych piosenek, przywołujące Warszawiaków, którzy żyją w mej pamięci.
Utwór powstał w 2015 r., w ramach stypendium Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.


Ryszard Osada:
„Remembrance. Warsaw 1939” (2015)

Aby człowiek wiedział, dokąd idzie, musi wiedzieć, skąd przychodzi. Naród bez historii błądzi, jak człowiek bez pamięci.

Bez względu na to, czy doświadczamy rzeczy małych i błahych, czy wielkich i istotnych, ta jakże wymowna sentencja Normana Daviesa ma charakter uniwersalny. Historia Cyrku Braci Staniewskich, bardzo tragiczna w swoim finale, jest tego jednym z nieskończonej ilości przykładów.


Jarosław Siwiński:
„Via caelestis” (2014)
30 sierpnia 1944 r. w kościele franciszkanów, ufając Bogu i mocnym piwnicznym stropom, próbowało swe życie ochronić 48 osób. 40 z nich zabiła niemiecka bomba, uderzając w absydę, przełamując posadzkę i niszcząc całkowicie ołtarz. Symbolika, mogłoby się wydawać, porażająca, jeśli nie wprost demoniczna. Ale czy owa bomba nie przypomina nam w okrutny sposób, że w wierze nie o zachowanie ziemskiego życia przecież chodzi? W „Via caelestis” cierpienie i śmierć są oddalającym się zwidem, powidokiem zaledwie. Postanowiłem, na miarę swojej niedoskonałej wyobraźni, rozważyć raczej to, co może dziać się później…

ZESPÓŁ KAMERALNY POLSKIEGO TOWARZYSTWA MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ
Zespół zainaugurował działalność w 2017 roku, uczestnicząc pod dyrekcją prof. Sławka A. Wróblewskiego w Festiwalu prawykonań „Obrazy z Conrada", dedykowanym twórczości Josepha Conrada, a odbywającym się w kilku polskich miastach. Skład jest elastyczny, w zależności od realizowanego projektu. Członkami zespołu są znakomici soliści, kameraliści oraz muzycy wiodących warszawskich orkiestr: Filharmonii Narodowej, orkiestry Sinfonia Varsovia i Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.


POLSKIE TOWARZYSTWO MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ
Zostało założone w roku 1924 m.in. przez Karola Szymanowskiego, jako Polska Sekcja Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Jego członkami są kompozytorzy, wykonawcy, muzykolodzy oraz miłośnicy nowej muzyki. Celem działalności PTMW jest popularyzacja nowej muzyki, promocja polskiej muzyki za granicą, działania edukacyjne oraz inspirowanie nowej twórczości, m.in. poprzez zamówienia kompozytorskie. Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej jest organizacją afiliowaną przy UNESCO. Zrzesza obecnie organizacje narodowe ponad 40 państw.


prof. SŁAWEK ADAM WRÓBLEWSKI – dyrygent
Studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie: fortepian w klasie prof. dr Teresy Manasterskiej (w Katedrze Fortepianu prof. Reginy Smendzianki), kameralistykę fortepianową w klasie prof. Jerzego Marchwińskiego i dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Stanisława Wisłockiego (dyplom z wyróżnieniem). Jest stypendystą Accademia Chigiana w Sienie (studia u: Jurija Temirkanowa, Myung-Whun Chunga, Trio di Trieste) i Akademii im. Gioacchino Rossiniego w Pesaro (studia u Alberto Zeddy).

Prowadzi aktywną działalność pedagogiczną: na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (klasa dyrygentury na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca) – od 2011 r. doktor habilitowany (rozprawa habilitacyjna – Koncerty instrumentalne Romualda Twardowskiego. Praca dyrygenta nad partyturą), oraz w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie – nauczyciel dyplomowany. Jest ekspertem Ministerstwa Edukacji Narodowej ds. awansu zawodowego nauczycieli szkolnictwa artystycznego. Zapraszany jest jako juror do oceniania występów młodych dyrygentów. Od stycznia 2012 roku dyrygent gościnny Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie.

Współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie (prapremiera opery dziecięcej Pan Marimba Marty Ptaszyńskiej, Mieszczanin szlachcicem Jean-Baptiste Lully’ego, Mandragora Karola Szymanowskiego, Madama Butterfly Giacomo Pucciniego, La dolce vita Nino Roty – Krzesimira Dębskiego, Semiramida Gioachina Rossiniego), Warszawską Operą Kameralną (polskie prawykonanie Il mondo della luna Josepha Haydna), Operą Bałtycką w Gdańsku (Wesele Figara Wolfganga Amadeusza Mozarta, Kawaler srebrnej róży Richarda Straussa), Operą Krakowską (Pan Marimba Marty Ptaszyńskiej – premiera otwierająca nowy gmach Opery, Cyrulik sewilski Gioachina Rossiniego). Ma w swym dorobku wiele nagrań radiowych, telewizyjnych i archiwalnych, m.in. dla Polskiego Radia nagrał z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia (m.in. IX Symfonię „Di Speranza” Andrzeja Panufnika, I Symfonię Zygmunta Noskowskiego, Koncert wiolonczelowy Jana Maklakiewicza (solista Tomasz Strahl), Concerto lugubre Tadeusza Bairda (solista Ryszard Groblewski), Koncert fletowy Mikołaja Góreckiego (solistka Jadwiga Kotnowska) z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia); (jako pianista nagrał z NOSPR Concerto quasi una fantasia Jana Maklakiewicza), dla Radia Suisse International (Kwintet fortepianowy Konstantego Regamey’a – pierwsze nagranie w historii fonografii), dla RAI 3 (Kwintet „Pstrąg” Schuberta i Tria fortepianowe Mozarta) dla Radia Watykańskiego – Trio fortepianowe Andrzeja Panufnika i Dumki Antoniego Dworzaka.

Prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju (w większości filharmonii i teatrów operowych) i za granicą (Austria, Belgia, Egipt, Francja, Hiszpania, Japonia, Niemcy, Szwajcaria, Tajwan, Tunezja, Wielka Brytania, Włochy). Brał udział w wielu festiwalach: Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, „Forum Lutosławskiego” w Filharmonii Narodowej, Lubelskie Forum Muzyki Współczesnej im. W. Lutosławskiego, Śląskie Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach, Festiwal Mozartowski w Warszawie, Festiwal Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Muzyka w Starym Krakowie i Wratislavia Cantans (asystent Jerzego Semkowa przy wykonaniu II Symfonii Gustava Mahlera), Festiwal Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza organizowany przez Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Concerti per l’Europa w Palazzo Labia w Wenecji (koncert transmitowany bezpośrednio na cały świat przez stację telewizyjną RAI 3), festiwal Pro Mundo Uno – koncert w Castel Gandolfo przed Papieżem Janem Pawłem II. Jest założycielem zespołu kameralnego Nowe Trio Warszawskie, razem z którym został laureatem konkursów: w Łodzi (1989 - nagroda specjalna „za szczególnie interesującą interpretację”, w Mulhouse-Ilzach (1992) oraz w Osace (1993).

Ma w swoim dorobku wiele prawykonań muzyki polskiej (utwory Romualda Twardowskiego, Marty Ptaszyńskiej, Mariana Borkowskiego, Edwarda Sielickiego, Piotra Mossa, Marka Sewena, Jerzego Derfla, Pawła Łukaszewskiego, Mikołaja Góreckiego.


MATEUSZ KONOPELSKI - skrzypce
Skrzypek, solista i kameralista, urodzony w 1990 roku. W 2009 kończył z wyróżnieniem Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st. im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie skrzypiec prof. Adama Wagnera. W roku 2016 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie, w klasie skrzypiec prof. Jana Staniendy, na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie w 2016 roku podjął studia doktoranckie.

Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich, pobierając lekcje u takich profesorów, jak: Zakhar Bron, Pierre Amoyal, Grigori Zhislin, Jan Stanienda, Barbara Doll, Bartosz Bryła, Marcin Baranowski, Katarzyna Jankowska - Borzykowska, Maja Nosowska, Julia Jakimowicz-Jakowicz, Andrzej Bauer, Janusz Wawrowski oraz Jakub Jakowicz.

Występował jako solista w najważniejszych salach koncertowych w Polsce, by wymienić tylko stołeczne estrady: Filharmonię Narodową, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Salę Kongresową, Pałac Prezydencki, Zamek Królewski, Łazienki Królewskie i Warszawskie Towarzystwo Muzyczne. Zagraniczne prezentacje solowe artysty miały miejsce w Austrii, Czechach, Estonii, Portugalii, Niemczech, Korei Południowej, Mołdawii, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, Turcji oraz we Włoszech. Koncertował jak dotąd z Moskiewską Orkiestrą Kameralną „Musica Viva”, z Orkiestrą OFAM, z zespołami Filharmonii Śląskiej i Zabrzańskiej oraz z orkiestrami uczelnianymi: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi w Stambule i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Występował podczas wielu festiwali muzycznych, zarówno w roli solisty (Vier Jahreszeiten Riehen w Bazylei, ECMTA Annual Spring Meeting w Lizbonie, Ogólnopolski Festiwal „Sierpień Talentów” w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Katowicach, Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych w Katowicach), jak i kameralisty (AFEKT w Tallinie, Łańcuch XII na Zamku Królewskim w Warszawie, Strefa ciszy w Łazienkach Królewskich, Królewskie Arkady Sztuki na Zamku Królewskim w Warszawie, Letnie Wieczory Muzyczne w Dziekance, Mistrzowskie Wieczory w Kąśnej Dolnej, Festiwal Muzyczny w Pałacu w Wilanowie).

Jako koncertmistrz brał udział w licznych projektach i festiwalach orkiestrowych, współpracując m.in. z Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Młodzieżową Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Orkiestrą OFAM, Chopin Academia Orchestra.
Wielokrotnie współpracował z orkiestrą Sinfonia Varsovia, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Filharmonii Śląskiej w Katowicach, Mazowieckim Teatrem Muzycznym i zespołem Warsaw Camerata. Od roku 2016 jest muzykiem Orkiestry Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie, gdzie od 2019 roku pełni funkcję Muzyka - Solisty grupy I skrzypiec.

Jest laureatem licznych konkursów skrzypcowych, m.in. VII Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej (III nagroda), XVIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (III nagroda), VIII Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie (III nagroda), XXXII Ogólnopolskiego Konkursu Bachowskiego im. Stanisława Hajzera w Zielonej Górze (II nagroda), VI Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego „Młody Paganini” w Legnicy (II nagroda).

Otrzymał stypendia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Młoda Polska), Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Fundacji Leszka Czarneckiego „Life Challenges”, Otwartej Filharmonii Agrafki Muzycznej, Prezydenta Miasta Katowice, a także Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.

Od roku 2013 jest członkiem Bandu Krzysztofa Pszony. Jako muzyk sesyjny współpracuje z wybitnymi artystami polskiej i zagranicznej sceny rozrywkowej i filmowej. Nagrywa dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia.


DOBROMIR LESIAK – skrzypce
Urodzony w 1996 roku w Warszawie. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiował w klasach prof. Jana Staniendy (dyplom licencjacki) oraz Jakuba Jakowicza i Christiana Danowicza (dyplom magisterski w 2020 roku). Laureat wielu konkursów solowych i kameralnych, takich jak Międzynarodowy Cieszyński Konkurs Skrzypcowy, Turniej Kameralny w Trzech Odsłonach w Bydgoszczy czy Międzynarodowy Konkurs im. Juliusza Zarębskiego. W 2014 roku w wyniku ogólnopolskich przesłuchań został zakwalifikowany na prestiżowy międzynarodowy kurs Morningside Music Bridge na Mount Royal University w Calgary (Kanada).

Dwukrotnie był uczestnikiem Festiwalu Ensemble na zamku w Książu (2017, 2019), gdzie w zespołach kameralnych współpracował m.in. z Tomoko Akasaką, Paavalim Jumppanenem, czy Alexandrem Gebertem. Brał udział w kursach i masterclassach prowadzonych przez wybitnych skrzypków takich jak Wanda Wiłkomirska, Ning Feng, Eszter Haffner czy Noah Bendix – Balgley.
W sezonie 2017/18 wystąpił razem z NFM Filharmonią Wrocławską, jako stypendysta tamtejszej Akademii Orkiestrowej. W listopadzie 2018 wziął udział w projekcie RCO Meets Europe, gdzie zagrał na jednym koncercie z Royal Concertgebouw z Amsterdamu. W marcu 2019 brał udział w trasie Nordic Pulse Tour z Baltic Sea Philharmonic. W lecie 2019 roku wspólnie z Chopin Chamber University Orchestra reprezentował uczelnię na tournée po Chinach, występując tam na 21 koncertach. W tym samym roku jako koncertmistrz poprowadził orkiestrę UMFC. Ponadto współpracował z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Polską Orkiestrą Radiową, Chain
Ensemble, Orkiestrą Kameralną Wratislavia, NFM Orkiestrą Leopoldinum, i Sinfonią Varsovią, z którą wziął udział w nagraniu płyty, a w 2023 roku wystąpił na festiwalu Warszawska Jesień.

Jako etatowy muzyk pracował w Filharmonii Koszalińskiej i Sinfonii Iuventus. Od 2021 roku jest muzykiem Orkiestry Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie.


MICHAŁ STYCZYŃSKI – altówka
Michał Styczyński rozpoczął naukę gry na skrzypcach w wieku 7 lat w PPSM im. E. Młynarskiego w Warszawie, następnie kontynuował ją w PSM II st. im. J. Elsnera pod kierunkiem Zygmunta Piórkowskiego, tam również uczył się gry na altówce w klasie prof. Piotra Reicherta. Studia muzyczne odbył pod kierunkiem prof. Stefana Kamasy w warszawskiej AMiFC.

W latach 1992-1995 jako członek Kwartetu im. J. Elsnera wygrał polską edycję Konkursu Indywidualności Muzycznych, organizowanego przez firmę Motorola (Warszawa-Genewa, 1992 r.), zdobył I nagrodę europejskiej edycji konkursu Young Concert Artist (Lipsk, 1994 r.), był finalistą amerykańskiej edycji konkursu YCA (Nowy Jork, 1995 r.) oraz został laureatem nagrody Konkursu Polskiego Radia i EBU Dla Młodych Muzyków (Bratysława, 1995 r.). Z ESQ brał udział w kursach prowadzonych przez członków Leipziger Streichquartett (Lipsk), Amadeus Quartet (Londyn), Julliard String Quartet i Tokyo String Quartet (Nowy Jork) oraz Kwartetu Camerata (Gorlice). Jako członek Kwartetu Elsnera został przyjęty do Manhattan School of Music w klasie kameralnej Michaela Tree (Guarneri Quartet) oraz klasie altówki Pinchasa Zukermana.

Od 1996 roku współpracuje z orkiestrą Sinfonia Varsovia/Polska Orkiestra Kameralna, z którą koncertował na całym świecie w najbardziej prestiżowych salach koncertowych i z najwybitniejszymi solistami, a także z orkiestrami Wratislavia (pod artystycznym kierownictwem prof. Jana Staniendy), Sinfonietta Cracovia, Warsaw Camerata i Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie. Jest pedagogiem i wicedyrektorem do spraw artystycznych warszawskiego ZPSM Nr 1 przy ulicy Rakowieckiej 21, jak również prezesem Fundacji Nowa Miodowa. Do jego absolwentów i wychowanków należą znakomici młodzi altowioliści, odnoszący sukcesy w Polsce i zagranicą, między innymi Kinga Wojdalska, Tomasz Rosiński, Julia Wawrowska, Dorota Kolinek, Amanda Adamczyk, Zofia Groblewska.

Jako kameralista występował między innymi z Jakubem Jakowiczem, Januszem, Wawrowskim, Norbertem Braininem, Krzysztofem Chorzelskim, Agnieszką Podłucką, Romanem Hoffmanem, Bartoszem Koziakiem, Marcinem Sieniawskim, Maciejem Grzybowskim, Piotrem Reichertem, Anną Wandtke, Wojtkiem Proniewiczem, Roby Lakatosem, Jakubem Haufą, Pawłem Kamasą oraz Kwartetem Camerata i Kwartetem Prima Vista. Z Kwartetem Camerata oraz wiolonczelistą Adamem Klockiem nagrał płytę z kwintetem i sekstetem smyczkowym Johannesa Brahmsa (DUX).

W 2016 roku jako artysta i pedagog został uhonorowany odznaką „Zasłużony Dla Kultury Polskiej” przyznawaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


PIOTR HAUSENPLAS – wiolonczela
Profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, absolwent tej uczelni w klasach Kazimierza Michalika i Andrzeja Zielińskiego. Jest laureatem II nagrody Ogólnopolskiego Konkursu Wiolonczelowego im. Dezyderiusza Danczowskiego w Poznaniu w 1987 roku oraz I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Ludwiga van Beethovena w Hradec nad Morawicą (Czechy) w 1993 roku.

Piotr Hausenplas prowadzi szeroką działalność koncertową, występując jako solista i kameralista. Koncertował z orkiestrami polskimi i zagranicznymi (m.in. Warszawscy Soliści Concerto Avenna, Camerata Akademia, Filharmonia w Ostrawie). Chętnie nawiązuje współpracę artystyczną z zespołami kameralnymi (np. Kwartet Camerata, Kwartet Prima Vista) i wybitnymi polskimi artystami: Barbarą Halską, Edwardem Wolaninem, Maciejem Grzybowskim, Lechem Napierałą, Tytusem Wojnowiczem, Magdaleną Szczepanowską, Katarzyną Dudą, Jakubem Jakowiczem, Krzysztofem Chorzelskim. Wspólnie z pianistką Ewą Skardowską oraz skrzypkiem Adamem Zarzyckim tworzy Varsovia Piano Trio, z którym koncertował w Wielkiej Brytanii, Danii, Turcji, Rumunii, Białorusi, Bułgarii, Czechach, Bułgarii, Mołdawii, Chinach. Wraz z Varsovia Piano Trio nagrał płytę „Polish Chamber Music” dla wytwórni DUX (2005). W Roku Chopinowskim 2010 prezentował dzieła kameralne Chopina m.in. w Gruzji, Egipcie, Turcji, Arabii Saudyjskiej.

W 2014 roku dokonał nagrań dla firmy SIGNUM na płytę „Dreamscape” z utworami kameralnymi Andrzeja Panufnika w setną rocznicę urodzin kompozytora. Dokonał też licznych nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia.

Obok działalności koncertowej zajmuje się pracą pedagogiczną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, jak również podczas mistrzowskich kursów letnich (m.in. w Nowym Sączu). Wielokrotnie zasiadał w jury krajowych i międzynarodowych konkursów wiolonczelowych i kameralnych. Ponadto stale współpracuje z orkiestrą Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie, gdzie pełni funkcję solisty, a zarazem koncertmistrza wiolonczel.


MAŁGORZATA KOŁCZ – kontrabas
Kontrabasistka, animatorka kultury, autorka tekstów. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016 r.) oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2016 r.), absolwentka klasy kontrabasu Akademii Muzycznej w Gdańsku st. wykł. Janusza Dobrowolskiego (2006 r.) oraz filologii klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (2003 r.).

Jako kameralistka i Muzyk orkiestrowy brała udział w koncertach z różnymi zespołami kameralnymi i orkiestrami takimi, jak: Kwartet Wilanów, Opium String Quartet, Europejska Orkiestra Festiwalowa „Probaltica”, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Mazowieckiego Teatru Muzycznego, Filharmonia Kaliska, Filharmonia Bałtycka, Polski Teatr Tańca Ewy Wycichowskiej i in. Jednym z ważniejszych przedsięwzięć muzycznych Małgorzaty Kołcz był stworzony wraz z Iwoną Jędruch (gongi, misy dźwiękowe, skrzypce, śpiew biały) zespół Trillingen Duo, wykonujący muzykę eksperymentalną i improwizowaną.

Małgorzata Kołcz łączy działalność muzyczną z pracą dedykowaną kulturze, projektuje i organizuje wydarzenia kulturalne oraz aktywnie działa na rzecz upowszechniania muzyki poważnej i jej twórców. Od wielu lat współpracuje z Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej, Związkiem Kompozytorów Polskich, Fundacją Wspierania Kultury „Przyjaciele Muzyki” i festiwalem Warszawskie Spotkania Muzyczne. Jest również autorką tekstów poetyckich dla dorosłych i dla najmłodszych. W 2022 r. otrzymała Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich za zasługi na polu edukacji muzycznej. W uzasadnieniu doceniono niezwykłą pomysłowość i zaangażowanie w kształtowaniu postaw przyszłych odbiorców kultury wysokiej.


MIŁOSZ PĘKALA - perkusja
Miłosz Pękala jest absolwentem klasy perkusji Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie perkusji (dyplom z wyróżnieniem). Studiował także w The Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze pod kierunkiem prof. Gerta Mortensena. W 2014 r. otrzymał tytuł doktora sztuk muzycznych. W 2019 r. uzyskał habilitację.

Od wielu lat, jako solista lub kameralista, bierze udział w wielu prestiżowych koncertach, festiwalach i różnorodnych projektach artystycznych, obejmujących zarówno muzykę współczesną, rozrywkową jak i tradycyjną. Specjalizuje się w grze na wibrafonie, zestawach multiperkusyjnych oraz instrumentach etnicznych. We własnych projektach artystycznych ze szczególną atencją podchodzi do nowych technologii oraz interdyscyplinarności.

Miłosz Pękala jest laureatem wielu konkursów zarówno jako solista jak i członek zespołów kameralnych. Płyty „Folklove” (Polskie Radio 2008) i „Requiem Ludowe” (Polskie Radio/NiNA 2015) z jego udziałem zostały uznane za najlepsze płyty z muzyką folkową w 2008 i 2015 roku. Fonogram „1976: A Space Odyssey” (Lado ABC/Polskie Radio/Narodowy Instytut Audiowizualny, 2015) nagrany wspólnie ze Zbigniewem Wodeckim i zespołem Mitch&Mitch uzyskał status podwójnej Platynowej Płyty oraz został nagrodzony Fryderykiem w kategorii Album Roku POP. W 2015 r., wspólnie z członkami kwartetu Kwadrofonik, otrzymał Paszport Polityki w kategorii Muzyka Poważna.

W swoim dorobku ma trzy albumy solowe: „Monopercussion” (BÓŁT Records, 2018), „Monopercussion 2” (BÓŁT Records, 2021), „8 Pieces in Different Tempos” (Gustaff Records, 2021).
Obecnie Miłosz Pękala pracuje na stanowisku profesora w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, sprawuje kierownictwo artystyczne nad projektem Hob-beats Percussion Group, współtworzy grupy Mitch&Mitch, Pękala Kordylasińska Pękala, MIR, Chain Ensemble, a także bierze udział w wielu krajowych i międzynarodowych wydarzeniach artystycznych.


BARTŁOMIEJ SUTT – perkusja
Bartłomiej Sutt urodził się w 1998 r. w Gdańsku. Swoją podróż przez świat muzyki rozpoczął w wieku 7 lat – jego największą pasją są instrumenty perkusyjne. W roku 2020 ukończył The Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze z najwyższą notą z dyplomu licencjackiego. 3 rok studiów spędził we Francji ucząc się u jednego z najwybitniejszego perkusisty naszych czasów prof. Emmanuela Sejourne w Haute Ecole des Arts du Rhin w Strasbourgu. W październiku 2020 rozpoczął studia magisterskie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, które ukończył z oceną celującą. Tam też pozostał aby w październiku 2022 rozpocząć studia i badania doktorskie.

Mimo młodego wieku osiągnął poważne sukcesy artystyczne zdobywając laury na cenionych konkursach i występując u boku znakomitych artystów. Od 2017 do 2019 roku Bartłomiej otrzymywał prestiżowe Stypendium Kulturalnego Prezydenta Miasta Gdańsk im. Gabriela Daniela Fahrenheita dla najzdolniejszych gdańskich studentów uczących się za granicą. W 2016r. został stypendystą programu Młoda Polska Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego a w 2015 i 2017r. uzyskał stypendium artystyczne Młody Gdańszczanin, w roku 2020 został nominowany do Nagrody Miasta Gdańsk dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury. Od maja 2024 Bartłomiej jest artystą Francuskiej firmy instrumentów perkusyjnych Bergerault Percussion.

Do najpoważniejszych osiągnieć konkursowych należą: Grand prix na Pierwszym Międzynarodowym Konkursie Perkusyjnym w Odessie (wrzesień 2019), I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Wibrafonowym w Opolu (październik 2017), I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Wibrafonowym pod patronatem UNESCO i Percussive Arts Society w Montesilvano we Włoszech (wrzesień 2015), I Miejsce na X Międzynarodowym Konkursie Duetów z Harfą (kwiecień 2024), II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym OPUS 2021 (maj 2021) i II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Perkusyjnym pod patronatem UNESCO i Percussive Arts Society USA w Montesilvano we Włoszech (wrzesień 2014).

Liczne koncerty u boku uznanych solistów stały się niemalże codziennym życiem artystycznym młodego muzyka. Udział, jako solista i kameralista w międzynarodowych festiwalach krajowych i zagranicznych, oraz konferencjach artystycznych przyczynia się do bardzo szybkiego rozwoju artystycznego młodego perkusisty i staje się naturalną motywacją do dalszej pracy.


MACIEJ SIWEK – perkusja
Maciej Siwek, student I roku studiów magisterskich na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dr hab. Miłosza Pękali, to utalentowany perkusista z bogatym doświadczeniem scenicznym i licznymi osiągnięciami artystycznymi. Jako laureat wielu konkursów perkusyjnych, Maciej od wczesnych lat swojej kariery prezentuje wyjątkowe umiejętności techniczne oraz wrażliwość muzyczną, co pozwala mu wyróżniać się zarówno jako solista, jak i członek zespołów kameralnych oraz orkiestr symfonicznych.

Jako członek Chopin University Percussion Ensemble, Maciej miał okazję występować na prestiżowych wydarzeniach muzycznych, takich jak tegoroczny festiwal "Szalone Dni Muzyki" w Warszawie. Jego wszechstronność i zaangażowanie zostały również docenione w 2019 roku, kiedy to wystąpił jako solista podczas serii koncertów „Mikołajki w Filharmonii o dwóch takich, co grali na wszystkim” w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga.

Od 2021 roku Maciej współpracuje z Teatrem Wielkim Opery Narodowej w Warszawie, uczestnicząc w realizacji wielu spektakli operowych, co pozwala mu na dalszy rozwój artystyczny w wymagającym repertuarze klasycznym. Jego talent oraz zaangażowanie zostały także docenione przez czołowe polskie orkiestry, takie jak Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Filharmonia Częstochowska i Filharmonia Lubelska, z którymi regularnie współpracuje.

Maciej Siwek to perkusista o ugruntowanej pozycji w środowisku muzycznym, nieustannie rozwijający swoje umiejętności i poszerzający repertuar. Jego pasja do muzyki oraz wszechstronność czynią go cenionym artystą zarówno w pracy zespołowej, jak i solowej.



kompozytorzy:

ANNA IGNATOWICZ-GLIŃSKA
Ukończyła studia kompozytorskie w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w klasie prof. Włodzimierza Kotońskiego (dyplom 1996). Jest adiunktem w macierzystej uczelni, prowadzi zajęcia propedeutyki kompozycji i aranżacji, instrumentacji, czytania partytur i harmonii na Wydziale Dyrygentury i Wokalistyki Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki, oraz zajęcia kompozycji i instrumentacji na Podyplomowych Studiach Kompozycji. Jest członkiem Katedry Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej UMFC, współpracownikiem Katedry Edukacji Muzycznej. Na kadencję 2020-2024 została wybrana Senatorem UMFC. Prowadziła zajęcia improwizacji fortepianowej i instrumentalnej w AMFC, w szkołach muzycznych (m. in. w latach 1995-2009 w ZPSM nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie), oraz na warsztatach dla uczniów i nauczycieli; posiada tytuł nauczyciela mianowanego.

Stypendystka ZAiKS, MKiDN i IMiT. Jej utwory wykonywane były na koncertach i festiwalach w Polsce i za granicą – w większości krajów Europy, oraz m. in. w USA, Ameryce Łacińskiej, na Tajwanie i w Chinach), nagrywane na płyty i wydawane drukiem (Norsk Musikforlag/Oslo, PWM). Laureatka nagród i wyróżnień na konkursach kompozytorskich – m. in. Nagrody Publiczności i Wyróżnienia na VI Międzynarodowym Konkursie im. A. Pietrowa (Sankt Petersburg, 2012) i II Nagrody na Konkursie „Mikołowskich Dni Muzyki” (Mikołów, 2013). Kilkukrotnie pełniła funkcję jurora konkursów kompozytorskich. Była też jurorem Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka” (2018).

W dorobku posiada również współautorstwo kilku projektów multimedialnych, wpisujących się w ideę syntezy sztuk i powstałych we współpracy z artystami innych dziedzin.

Interesuje się także literaturą i piśmiennictwem muzycznym – ma w dorobku publikacje w literaturze fachowej i na łamach prasy muzycznej.


RYSZARD OSADA
W latach 1991-96 studiował kompozycję pod kierunkiem Leszka Wisłockiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu (dyplom z wyróżnieniem). W latach 2000-2002 odbył studia na wydziale Podyplomowych Studiów Kompozycji w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie Mariana Borkowskiego. W 2009 roku uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej w zakresie kompozycji.

W 1994 roku otrzymał III nagrodę na międzynarodowym konkursie kompozytorskim Chain Festival of Music and Dance w Enschede (Holandia) za utwór "Impresja z wokalizą" na sopran, fortepian, wiolonczelę i flet (1994), w 1998 roku za kompozycję "Szkic kapryśny" na kameralną orkiestrę smyczkową (1998) otrzymał również III nagrodę, a także Nagrodę Prezydenta miasta Łodzi na I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim "ŁÓDŹ '98", w 2003 roku zdobył wyróżnienie w konkursie kompozytorskim zorganizowanym przez Stowarzyszenie ZAiKS z okazji 120. rocznicy urodzin Karola Szymanowskiego za utwór "B-A-C-H" na kwartet smyczkowy (2002), wyróżnienie w międzynarodowym konkursie kompozytorskim Irino Prize w Tokio za "E-motion" na 2 akordeony i elektronikę (2001) oraz II nagrodę na 25. Russollo International Composition Competition we Włoszech za ten sam utwór.

Utwory Ryszarda Osady wykonywane były na wielu festiwalach i koncertach, m.in. "Musica Polonica Nova" we Wrocławiu, Musica Moderna w Łodzi, Laboratorium Muzyki Współczesnej w Warszawie, "Warszawska Jesień", "Musica Electronica Nova" we Wrocławiu, Międzynarodowa Konferencja Reżyserii Dźwięku, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie i Festiwal Prawykonań w Katowicach. Prezentowane były również za granicą — we Włoszech, Francji, w Niemczech, Anglii, Australii, Chile i Rosji.

Kilka kompozycji Osady zostało wydanych na albumach płytowych, m.in. utwory "E-motion" (Fondazione Russolo-Pratella 2003, Acte Prealable 2004 – nominacja Fryderyk 2004, Warszawska Jesień 2004, 2008) oraz "Preludium na organy" (DUX 2005 – nominacja Fryderyk 2005). Kompozytor posiada również w swoim dorobku monograficzną płytę "Alchemia Dźwięku" (2007) z muzyką elektroakustyczną. W kręgu jego zainteresowań uprzywilejowane miejsce zajmuje muzyka kameralna i elektroakustyczna. Od 2003 roku jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich.


JAROSŁAW SIWIŃSKI
Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, na którym obronił także pracę doktorską) w zakresie fortepianu (prof. Kazimierz Gierżod) i kompozycji (prof. Włodzimierz Kotoński). Umiejętności doskonalił podczas warsztatów kompozytorskich pod kierunkiem m.in. Hanny Kulenty, Henryka Mikołaja Góreckiego, Michaela Nymana, Louisa Andriessena i Tristana Muraila. Jako pianista i kompozytor uczestniczył m.in. w takich festiwalach muzyki współczesnej jak „Warszawska Jesień”, „Poznańska Wiosna Muzyczna”, „Musica Polonica Nova” (Wrocław) czy „Światowe Dni Muzyki” (Warszawa, Seul).

Jako członek Grupy MM działał w latach 90-tych na pograniczu teatru, muzyki i sztuk wizualnych. Współpracował m.in. z Eugeniuszem Rudnikiem, Fryderykiem Rzewskim, Michelangelo Pistoletto, duetem Viktor Lois/Yin Peet i Grupą Azorro. Jego kompozycje wykonywały m.in. Polska Orkiestra Radiowa, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej, Orkiestra Muzyki Nowej, orchest
de ereprijs (Holandia) i Forbidden City Chamber Orchestra (Pekin). Przez wiele lat współpracował z poznańskim Centrum Sztuki Dziecka. W roku 2013 w serii wydawniczej Związku Kompozytorów Polskich "Muzyka Polska Dzisiaj" ukazała się jego autorska płyta CD. Jego działania twórcze obejmują muzykę pojmowaną w sposób klasyczny, wykraczając jednak często poza ten obszar, jak instalacje dźwiękowe czy kompozycje na fortepian autonomiczny (bez pianisty).

Od 2017 roku Jarosław Siwiński pełni funkcję dyrektora artystycznego festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne, organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich. Jest też współautorem licznych projektów artystycznych i edukacyjnych realizowanych przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, jak „Audio Stage”, „Obrazy z Warszawy”, „Muzyka współczesna nie gryzie”, „Opowiedz mi bajkę”, „Czytanie dźwiękiem” czy „Warszawa kreatywna”.



PGE Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna

październik 2024