Antonin Dvořák, Robert Schumann oraz Mikołaj Rimski-Korsakow – utwory tych trzech kompozytorów doskonale „wpasowują się” w piątkowy Kanon Polihymnii.
Karnawał Dvořáka pochodzi z tryptyku uwertur pt. Przyroda, życie i miłość. Środkowa nazwa ma dotyczyć „uczuć człowieka, którego porywa radosny wir życia”. I tak jest w istocie, bowiem Karnawał pełen jest radości i pogody – z wyjątkiem małego epizodu, który brzmi jak napomnienie, że życie to nie tylko zabawa.
Niektórzy ze słuchaczy być może pamiętają, że grany dwa tygodnie temu Koncert fortepianowy Beethovena aż skrzy się o od wirtuozowskich efektów, zaś solowy instrument absolutnie dominuje nad symfonicznym zespołem (te samotne dźwięki na początku utworu...). Zupełnie inaczej jest w Koncercie a-moll op. 54 Roberta Schumanna. Tu kompozytor stawia na dialog i partnerstwo równorzędnych względem siebie orkiestry i solisty, mimo iż świadom jest tak lubianej przez publiczność wirtuozerii. Co nie przeszkadza, by do dzisiaj Koncert stał na czele romantycznych utworów swego gatunku.
Na zakończenie usłyszymy Kaprys hiszpański Mikołaja Rimskiego-Korsakowa urzekający barwnością i egzotycznym kolorytem.
Naszymi gośćmi są: Hubert Rutkowski – znakomity pianista, „wrażliwy poeta dźwięku”, jak komplementowała artystę polska i zagraniczna prasa muzyczna, oraz Jacek Kraszewski – zaprzyjaźniony dyrygent ze Szczecina, który poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii.


HUBERT RUTKOWSKI
Dokonał pierwszego w historii nagrania dzieł fortepianowych Juliana Fontany, przyjaciela i ucznia F. Chopina, oraz pierwszego w Polsce nagrania płytowego utworów Teodora Leszetyckiego dla wytwórni Acte Préalable (2007, 2008). W Roku Chopinowskim zrealizował nagranie płytowe z muzyką uczniów F. Chopina dla międzynarodowej wytwórni Naxos i zarejestrował koncerty fortepianowe uczniów Chopina (Thomasa D. Tellefsena i Carla Filtscha) z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Ł. Borowicza. Od tego czasu prowadzi aktywną działalność koncertową w większości krajów Europy, Azji, Ameryki Łacińskiej i USA.
Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn. Studia z zakresu kameralistyki odbywał pod kierunkiem prof. Krystyny Borucińskiej. W macierzystej uczelni ukończył również studia doktoranckie pod opieką prof. Alicji Palety-Bugaj. Umiejętności doskonalił w klasie mistrzowskiej prof. Jewgenija Koroliova w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. Na konkursach pianistycznych zdobywał najwyższe laury, m.in.: nagrodę główną na Konkursie Chopinowskim w Hanowerze (2007), II nagrodę na XV Elise Meyer Wettbewerb w Hamburgu, wyróżnienie "Medalla per Unanimitat" na 52. Maria Canals International Piano Competition w Barcelonie (2006), I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym w Warszawie (2000), III nagrodę podczas Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Wilnie (1999). Obecnie pracuje na stanowisku profesora Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu oraz prowadzi klasę fortepianu w Hochschule für Künste w Bremen. Artysta jest założycielem i prezesem Towarzystwa Muzycznego im. Teodora Leszetyckiego w Warszawie.


JACEK KRASZEWSKI
Urodził się w Szczecinie. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygentury prof. Witolda Krzemieńskiego. Jako dyrygent debiutował już podczas drugiego roku studiów na koncertach symfonicznych z orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej. W latach 1978-92 związany był z Operą i Operetką w Szczecinie, najpierw jako skrzypek i dyrygent, a następnie jej dyrektor naczelny i artystyczny. Współpracował również jako kierownik muzyczny i aranżer z teatrami dramatycznymi. Równolegle prowadził działalność koncertową jako dyrygent Filharmonii Szczecińskiej. Pod jego batutą debiutował na estradzie filharmonicznej jeden z najwybitniejszych skrzypków młodego pokolenia Bartłomiej Nizioł. Był inicjatorem i organizatorem Festiwalu Muzyki Współczesnej Młoda Muzyka Polska. W latach 1993-96 zatrudniony został jako dyrygent w Teatrze Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu, a w sezonie artystycznym 1994/95 pełnił w nim obowiązki dyrektora artystycznego. Od 1994 współpracuje z Polską Operą Telewizyjną we Wrocławiu, z Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu oraz z zespołem Ballet Classique de Paris, zaś od 1998 prowadzi polsko-niemiecką orkiestrę młodzieżową "Pomerania". W Telewizji Polskiej opracowuje programy poświęcone operze, baletowi i muzyce symfonicznej. W sezonie 2000/2001 wziął udział w sześciomiesięcznym tournée europejskim, podczas którego prowadził przedstawienia Andrew Lloyd Webber Musical-Gala w międzynarodowym składzie wykonawców. Prowadzi też ożywioną współpracę z orkiestrami symfonicznymi i z zespołami operowymi Polski, Egiptu, Niemiec, Włoch, Austrii, Francji. Obecnie jest wykładowcą Akademii Sztuki w Szczecinie.


powrót do strony głównej