14 maja, wtorek, g. 18:30, sala kameralna

KONCERT KAMERALNY
PIEŚNI ROMANTYCZNE


MAGDALENA MOLENDOWSKA sopran
JULIA SAMOJŁO fortepian

ZYGMUNT STOJOWSKI
Serenada do słów Adama Asnyka
WŁADYSŁAW ŻELEŃSKI
Sen nocy letniej op. 23 do słów Aleksander Adam Michaux, ps.Miron
Czy aniołek czy diabełek do słów Antoniego Edwarda Odyńca
ZYGMUNT STOJOWSKI
Euphonies do słów Francis Viellé-Griffin
A Stella do słów Pierre-René Hirsch
REGINE WIENIAWSKI ALA POLDOWSKI
pieśni do poezji Paula Verlaine
Nocturne des Cantilènes
Impression fausse
L’heure exquise


FANNY MENDELSSOHN-HENSEL
6 Lieder op. 7
Nachtwanderer do słów Josepha von Eichendorff
Erwin do słów Johanna Wolfganga von Goethe
Fruhling do słów Josepha von Eichendorff
Du bist die Ruh do słów Friedricha Rückerta
Bitte do słów Nikolausa Lenau
Dein ist mein Herz do słów Nikolausa Lenau
STANISŁAW MONIUSZKO
Powrót taty
ZYGMUNT STOJOWSKI
6 Melodii na głos i fortepian op. 33
Gdzie jest twój sen
Mów do mnie jeszcze
Gdybyś ty była
Na mej duszy strunach
Pożegnanie
Niechaj jej niebo świeci błękitnie

Przed koncertem zapraszamy na filiżankę pachnącej kawy, której fundatorem jest RESTAURACJA KIELECKA



kup bilet on-line




Magdalena Molendowska
Ukończyła prestiżową Guildhall School of Music and Drama w Londynie. W 2013 roku jako pierwsza Polka w historii uczelni zdobyła Złoty Medal GSMD, który odebrała z rąk prezydenta jury Antonio Pappano. Ukończyła także z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W 2011 roku zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie w produkcji Jakoba Lenza W. Rihma, dokąd powróciła w sezonie artystycznym 2012/2013 w roli tytułowej w Halce S. Moniuszki. Za udział w tej produkcji zgłoszona została do nagrody Paszport Polityki. W trakcie swojej kariery operowej śpiewała wiele pierwszoplanowych ról w Polsce oraz Europie, m. in. w Glyndebourne, Opera North, Baden- Baden, Warszawie, Krakowie, Wrocławiu czy Białymstoku. Oprócz partii operowych artystka ma w swoim repertuarze liczne pieśni, dzieła oratoryjne oraz kantaty. Zrealizowała wiele nagrań płytowych, w tym: Huit chansons polonaises z Malcolmem Martineau, płytę z pieśniami Zygmunta Stojowskiego oraz kilkadziesiąt pieśni W. Żeleńskiego oraz S. Moniuszki wraz z Julią Samojło, z Anną Mikolon nagrała pieśni A. Kątskiego. Magdalena Molendowska była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Rotary Club oraz the Worshipful Company of Merchant Taylors oraz the Margery and Frederick Stephen Wright Eisinger Bursary. Najbliższe plany artystki obejmują m. in. kolejne nagrania płytowe, trasę koncertową w USA oraz debiut w roli Toski w Opera Australia w 2024 roku.


Julia Samojło ukończyła Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie prof. Tatiany Szebanowej oraz studia podyplomowe i doktoranckie pod opieką artystyczną prof. Mai Nosowskiej i prof. Szabolcsa Esztenyiego na Uniwersytecie Fryderyka Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonaliła również jako Guildhall Artist Fellow pod kierunkiem takich mistrzów pieśni artystycznej takich jak Graham Johnson, Eugene Asti, Ian Burnside, Richard Jackson, Martin Katz, Edith Wiens oraz podczas kursów mistrzowskich z Rogerem Vignoles i Juliusem Drakiem (Oxford Lieder Master Course and Festival 2011). Szczególne miejsce w repertuarze Julii Samojło zajmuje wykonawstwo pieśni artystycznej i kameralistyka fortepianowa. W 2019 roku nagrała wszystkie pieśni Zygmunta Stojowskiego z Magdaleną Molendowską (DUX-SPMK). W tym samym roku ukazała się też płyta Krzysztof Baculewski – utwory kameralne i fortepianowe (DUX). Płyta „Saxophone varie” Pawła Gusnara, w której nagraniu współuczestniczyła, otrzymała Fryderyka 2014 w kategorii kameralnej. W latach 2018-2022 zrealizowała kilkadziesiąt nagrań pieśni Moniuszki, Żeleńskiego, Stojowskiego i Wajnberga z Magdaleną Molendowską, Ewą Leszczyńską i Łukaszem Hajduczenią zamieszczonych na kanale youtube Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Wystąpiła m. in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku z wiolonczelistką Karoliną Jaroszewską. Jako solistka ma za sobą występy z takimi orkiestrami jak m.in.: Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Łukasza Borowicza, Krzesimira Dębskiego, Jacka Kaspszyka, Alexandra Liebreicha, Szymona Bywalca, Marka Mosia. Koncertowała także m.in. w Concertgebouw w Amsterdamie, Barbican Hall, Wigmore Hall, Purcell Room, St. John’s Smith Square w Londynie, Rudolfinum w Pradze, Tel Aviv Museum of Art, Filharmonii Narodowej w Warszawie.


Magdalena Molendowska i Julia Samojło rozpoczęły współpracę w Guildhall School of Music and Drama w Londynie w 2012 roku, gdzie Magdalena została zdobywczynią prestiżowej nagrody Gold Medal, a Julia pracowała i doskonaliła swoje umiejętności najpierw w ramach stypendium Erasmus, a następnie na pozycji Guildhall Artist Fellow. Pierwsze wspólne projekty to recitale pieśni w Ambasadzie Polskiej w Londynie, udział w akcji charytatywnej Medical Aid for Poland czy recital dla Association des Artistes Musiciens Polonais en France w Paryżu. Po powrocie do Polski artystki brały udział w festiwalach takich jak "Władysław Żeleński i krakowski salon muzyczny", "Rzeszowska Jesień Muzyczna", „Women in music/Kobiety w muzyce”. W roku 2021 Magdalena i Julia prezentowały muzykę polskich kompozytorów żydowskiego pochodzenia w ramach serii koncertowej „Wnętrza muzyki” w Galerii Nizio w Warszawie oraz trasy koncertowej w Stanach Zjednoczonych (Polish Cultural Centre w Seattle i Jewish Cultural Centre w Nowym Jorku). Podczas występu w ramach I edycji festiwalu „Kobiety w myzyce” w 2021 roku artystki dokonały polskiego prawykonania dwóch pieśni brytyjskiej kompozytorki Elaine Hugh- Jones, a w 2022 roku, podczas polsko – niemieckiej edycji festiwalu obok pieśni takich kompozytorek jak Wanda Landowska, Clara Schumann czy Jadwiga Sarnecka, zaprezentowały utwory młodych polskich twórczyń – Łucji Szablewskiej i Anny Rocławskiej-Musiałczyk. Przełomem w rozwoju duetu było otrzymanie materiału muzycznego ze zbiorów Polish Music Centre w Los Angeles oraz podjęcie się przez Duet zarejestrowania kompletu pieśni Zygmunta Stojowskiego – powracającego do łask kompozytora emigracyjnego, którego twórczość wokalna pozostawała niemal całkowicie nieznana. Projekt koordynowany przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów oraz dofinansowany przez Ministra Kultury w ramach projektu „Muzyczny Ślad” zaowocował wydaniem w 2019 roku płyty „Zygmunt Stojowski Songs” (SPMK/DUX). Artystki zarejestrowały też w formacie audio-video kilkadziesiąt pieśni Stanisława Moniuszki, Zygmunta Stojowskiego, Władysława Żeleńskiego i Mieczysława Wajnberga, a obecnie przygotowują się do uzupełnienia tego zbioru o lirykę wokalną Zygmunta Noskowskiego i Karola Szymanowskiego. W najbliższym czasie duet usłyszeć będzie można między innymi podczas festiwalu „Laks ocalały” w Warszawie (19 listopada 2023 r.) oraz w Ambasadzie Brytyjskiej (4 grudnia 2023 r.).


PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna

maj 2024