Cyrk Giuseppe na recytatora i orkiestrę

Na koncert zapraszamy wszystkich mieszczących się w przedziale wiekowym od lat 3 do 103. W programie usłyszymy Cyrk Giuseppe Piotra Mossa (znanego publiczności kieleckiej choćby z Ptaka Ugui wykonywanego w naszej Sali koncertowej w 2003) w interpretacji znakomitego aktora – Krzysztofa Kolbergera.
Piotr Moss jest absolwentem warszawskiej PWSM (klasa G. Bacewicz i P. Perkowskiego). Kompozycję studiował także prywatnie pod kierunkiem K. Pendereckiego. Był ostatnim uczniem legendarnej Nadii Boulanger. W 1981 osiedlił się we Francji i odtąd swój czas dzieli między Warszawę i Paryż. W tym roku obchodzi jubileusz 60-lecia urodzin i 40-lecia pracy artystycznej.
Premiera Cyrku Giuseppe miała miejsce najpierw w roku 1997 w podparyskiej miejscowości Alfortville, w siedzibie Orchestre d’Ile-de-France, która zamówiła ten utwór. Ciekawostką może być również to, iż Orkiestra nagrała dzieło na płytę w wykonaniu Anny Prucnal. Premiera polska odbyła się w 2001 w Studiu im. W. Lutosławskiego z udziałem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Tomasza Bugaja. W roli narratora wystąpił Krzysztof Kolberger.

A oto komentarz samego autora:
"Cyrk Giuseppe" napisałem, wraz z moim "etatowym" autorem, Jeanem-Louisem Bauerem w 1997 roku na zamówienie Orchestre national d'Ile-de-France. Jacques Mercier, dyrektor orkiestry i jej dyrygent chciał, by utwór pokazywał przede wszystkim możliwości ilustracyjne i kolorystyczne orkiestry.
I tak się stało: partytura "Cyrku Giuseppe" mieni się bogatą gamą orkiestrowych kolorów, w czym duży udział ma szeroko rozbudowana perkusja. Obok instrumentów tradycyjnie występujących w orkiestrze, takich jak np. kotły czy talerz, znaleźć tu można klakson samochodowy, maszynę do robienia wiatru, różnego rodzaju gwizdki, krowie dzwonki, syrenę okrętową i inne.
W utworze występuje też rzadko pojawiający się w Polsce instrument: fale Martenota, które można, w przypadku ich braku, zastąpić syntezatorem.
Używam także pianina rozstrojonego, które orkiestry wykonujące "Cyrk" zastępują bardzo często fortepianem ... nastrojonym, bo o taki w prawdziwej orkiestrze łatwiej!
Proszę też zwrócić uwagę na występujący w orkiestrze saksofon, a raczej dwa saksofony, na których gra jeden muzyk (oczywiście nie jednocześnie...). Dlaczego? Ta zagadka wyjaśni się w trakcie słuchania utworu.
Jak już wspomniałem, orkiestra w "Cyrku Giuseppe" ma charakter ilustracyjny. Wraz z narratorem opowiada czy raczej dopowiada akcję dodając to, czego nie ma w słowach. Tekst bogaty jest w różnego rodzaju wydarzenia, co dało kompozytorowi (mającemu dużą praktykę w pisaniu muzyki do teatru!) okazję do stworzenia przeróżnego rodzaju opisowych scen i scenek muzycznych takich jak np. pożar cyrku, burza nad Arktyką, kołysanka foki, tańczące słonie czy wymierzenie policzka...pozaziemskiej pchle. Ale nie zdradzajmy akcji...




KRZYSZTOF KOLBERGER
Jeden z najwybitniejszych polskich aktorów teatralnych i filmowych, doskonale znany także z małego ekranu. Swoim urokiem - przenikliwym głosem, często określanym mianem „najpiękniejszego w Polsce”, niezwykłym spojrzeniem, a przede wszystkim talentem i charyzmą zdobył sobie rzesze fanów, zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Potrafi zagrać zarówno „twardziela”, jak i amanta. Od 1998 odcisk jego dłoni widnieje na jednej z płyt Promenady Gwiazd w Międzyzdrojach.
Urodził się i wychował w Gdańsku. Po uzyskaniu dyplomu w warszawskiej PWST zadebiutował na scenie Teatru Śląskiego w Katowicach, skąd Adam Hanuszkiewicz sprowadził go do Teatru Narodowego. W latach 80. związany był z Teatrem Powszechnym, Współczesnym i Ateneum w Warszawie. W 1999 powrócił do Teatru Narodowego. Grał w filmach Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego, Jana Łomnickiego, Kazimierza Kutza, Waldemara Krzystka i in. Z jego telewizyjnych ról warto przypomnieć role tytułowe w Don Carlosie i Romeo i Julii. Zasłynął również jako interpretator poezji. Był współtwórcą radiowych Strof dla ciebie w programie Lato z radiem. W 1990 zadebiutował jako reżyser w Operze Wrocławskiej, inscenizując Krakowiaków i górali Bogusławskiego i Stefaniego. Wielokrotnie współpracował z wieloma orkiestrami i chórami, odtwarzając partie mówione, m.in. w Joannie d’Arc na stosie Honeggera i Pasji wg św. Łukasza Pendereckiego. W jego ocenie jednym z najważniejszych zadań w jego karierze było powierzenie mu przez Telewizję TVN przeczytania testamentu papieża Jana Pawła II w czasie żałoby po jego śmierci w kwietniu 2005. Był również wieloletnim interpretatorem Tryptyku rzymskiego oraz młodzieńczych wierszy Papieża. Ulubioną formą aktora są muzyczne wieczory poetyckie z wierszami C. Miłosza, Z. Herberta, ks. J. Twardowskiego, a ostatnio J. Słowackiego, Ernesta Brylla i … W. Broniewskiego.


SŁAWEK A. WRÓBLEWSKI
Pochodzi z rodziny o długich tradycjach muzycznych. Pierwszych lekcji muzyki udzielał mu jego dziadek - Adam Wróblewski, absolwent Konserwatorium Warszawskiego. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie: fortepian w klasie T. Manasterskiej, kameralistykę fortepianową w klasie J. Marchwińskiego i dyrygenturę w klasie S. Wisłockiego (dyplom z wyróżnieniem). Stypendysta Accademia Chigiana w Sienie i Akademii im. G. Rossiniego w Pesaro; brał także udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Alberto Zeddę. Prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju oraz za granicą, występował na wielu festiwalach (m.in. Warszawska Jesień, Forum Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej, Festiwal Mozartowski, Wratislavia Cantans, Concerti per l'Europa w Palazzo Labia w Wenecji, Pro Mundo Uno w Castel Gandolfo). Dokonał licznych nagrań radiowych, telewizyjnych i archiwalnych. Od 1995 jest dyrygentem w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, gdzie m.in. przygotował prapremierę opery Pan Marimba M. Ptaszyńskiej i dyrygował operą G. Pucciniego Madama Butterfly. Założył zespół kameralny Nowe Trio Warszawskie, z którym został laureatem konkursów: w Łodzi (1989), Mulhouse-Ilzach (1992) oraz w Osace (1993). Współpracuje z Warszawską Operą Kameralną, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Krakowską. We wrześniu 2008 inaugurował premierą Pana Marimby nowo wybudowany gmach Opery Krakowskiej. W marcu 2009 poprowadził z Chórem Filharmonii Narodowej prawykonanie oratorium Marka Sewena Requiem żołnierskie upamiętniającym Oficerów pomordowanych w Katyniu. Jest nauczycielem dyplomowanym w ZPSM im. F. Chopina w Warszawie i adiunktem Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina. W 2003 roku został uhonorowany nagrodą ministra kultury „za wybitne osiągnięcia w pracy artystycznej i dydaktyczno – wychowawczej”.




góra