14 marca, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

KONCERT SYMFONICZNY
ARCYDZIEŁA SYMFONIKI


REVERIE PIANO DUO:
Rozalia Kierc fortepian
Maria Moliszewska fortepian
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JOSÉ MARIA FLORÊNCIO dyrygent
PIOTR BYWALEC asystent dyrygenta

Felix Mendelssohn-Bartholdy – Uwertura koncertowa Hebrydy h-moll op. 26
Bohuslav Martinů – Koncert na dwa fortepiany i orkiestrę
Wolfgang Amadeusz Mozart – 41. Symfonia C major Jowiszowa K. 551
Narodowy Instytut Muzyki i Tańca  MKiDN

Koncert jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
w ramach programu „Dyrygent– rezydent”,
finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dyrygentem-rezydentem Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga
w sezonie 2024/2025 jest Piotr Bywalec.



kup bilet on-line

Rozalia Kierc
Polska pianistka i kameralistka urodzona w 1999 roku we Wrocławiu. Przez dziesięć lat kształciła się pod kierunkiem Stefana Wojtasa. W 2022 roku ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie z fortepianu w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie kontynuowała studia w klasie kameralistyki fortepianowej Bartłomieja Weznera. Od 2022 roku jest uczestnikiem Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademia Operowa w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, gdzie kształci się pod kierunkiem Izabeli Kłosińskiej, Olgi Pasiecznik, Sophii Muñoz, Katelan Trần Terrell i Michała Biela. Ponadto studiowała w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dyrygentury Marzeny Diakun.
Należy do grona stypendystów wielu instytucji wspierających młodych artystów. W 2015 roku została uhonorowana Nagrodą Artystyczną Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich. Jest laureatką Nagrody im. J. Waldorffa 50. Festiwalu Pianistyki Polskiej, Steinway Advancement Award Hamburg 2017, AMFN Special Prize 2022 oraz finalistką konkursu Młody Muzyk Roku 2016. Na międzynarodowych i krajowych konkursach muzycznych otrzymała kilkadziesiąt pierwszych nagród, nagrody specjalne oraz Grands Prix.
Od ósmego roku życia koncertuje jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą. Występowała na estradach Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego i Władysława Szpilmana, Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Opery Wrocławskiej, Filharmonii Krakowskiej i wielu innych.
Zadebiutowała z orkiestrą w wieku dziesięciu lat na Festiwalu Premia Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina i od tego czasu współpracowała z wieloma dyrygentami w Polsce i w Europie. Regularnie gości na festiwalach muzycznych, jej recitale towarzyszą spotkaniom dyplomatycznym, sympozjom, wernisażom i koncertom charytatywnym.
Artystka od dzieciństwa z zamiłowaniem wykonuje muzykę kameralną, odnosząc sukcesy w duetach z sopranistką Justyną Khil oraz Marią Moliszewską, z którą tworzy charyzmatyczne Reverie Piano Duo. Szczególnym upodobaniem darzy muzykę współczesną, z entuzjazmem uczestniczy w prawykonaniach utworów młodych polskich kompozytorów. Jej zainteresowania artystyczne obejmują kompozycję, aranżację, malarstwo, grafikę i poezję.


Maria Moliszewska
Pianistka i kameralistka. Ukończyła Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie pod kierunkiem doktor Doroty Moliszewskiej oraz studia licencjackie w Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie profesora
Stefana Wojtasa. Brała udział w projekcie wymiany międzynarodowej ERASMUS+ kształcąc się w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu w klasie profesora Huberta Rutkowskiego. Obecnie studiuje w klasie dra hab. Pawła Wakarecego w Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Otrzymała kilkanaście nagród i wyróżnień na licznych wydarzeniach pianistycznych, między innymi tytuł Finalisty na 51. Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie, tytuł Laureata Estrady Młodych na 55. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku uzyskując dwie nagrody specjalne, I miejsce w XXV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni oraz trzy nagrody specjalne,Grand Prix oraz Grand Prix Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina na Międzynarodowym Festiwalu Chopin i Kompozytorzy Francuscy. Od 2016 roku należy do grona stypendystów wielu instytucji wspierających młodych artystów, takich jak Fundacji Pro Musica Bona, Ministra Kultury i Sztuki, Marszałka Województwa Małopolskiego, Fundacji Lion's Club oraz Rektora Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
W 2022 roku została objęta mecenatem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie poprzez udział w projektach i koncertach Chopinowskich.
Będąc zapraszana na liczne koncerty miała możliwość występowania w ośrodkach koncertowych takich jak Okayama Performing Arts Theatre, Okinawa Convention Center, Filharmonia w Sofii, Musée du Louvre-Lens, Megaron Athens Concert Hall, Europejskie Centrum im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Filharmonii Krakowskiej, Świętokrzyskiej oraz Gorzowskiej, Filharmonii Narodowej w Warszawie, siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Muzeum im. F. Chopina, Akademii Muzycznych w Gdańsku,
Katowicach, Krakowie i we Wrocławiu, a także na Uniwersytecie Muzycznym im.
Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Studio Koncertowym im. Witolda
Lutosławskiego w Warszawie.
Jako solistka i kameralistka miała zaszczyt współpracować z wieloma orkiestrami między innymi: Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy, Zachodnioczeską Orkiestrą Symfoniczną pod dyrekcją Nikol Kraft, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza oraz Radomską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Sebastiana Perłowskiego.
Koncertowała zarówno w Polsce jak i za granicą (w Niemczech, Izraelu, Francji, Grecji, Czechach). W 2023 r. we współpracy z Marszałkiem Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Akademią Muzyczną imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Maestro Mitsuyoshi Okinawa została zaproszona na tournée w Japonii (Jokohama, Okinawa, Okayama).


José Maria Florêncio
Dyrygent rodem z Brazylii, za miejsce swego stałego pobytu wybrał Polskę, gdzie mieszka od 1985 r.; szczyci się też polskim obywatelstwem. Obecnie sprawuje funkcję szefa-dyrygenta Capelli Bydgostiensis (Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy), z którym to zespołem odnosi kolejne sukcesy. W czerwcu 2013 r. ukazała się nagrana wspólnie z tym zespołem płyta Classical Music from Brazil, entuzjastycznie przyjęta zarówno przez krytyków, jak i środowisko muzyczne; odbyli też razem czwarte już tournée po Brazylii, gdzie podziwiani byli m.in. podczas prestiżowych międzynarodowych festiwali w aż trzech stanach tego kraju.
Edukację muzyczną rozpoczął w swoim rodzinnym mieście Fortaleza, a kontynuował na Uniwersytecie Minas Gerais w Belo Horizonte w klasie dyrygentury prof. Davida Machado. Doskonalił swe umiejętności w ramach wielu kursów mistrzowskich w Brazylii, a następnie w Juilliard School of Music w Nowym Jorku (Vincent la Selva), Musikhochschule w Wiedniu (Carlos Kalmar), a także w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (Henryk Czyż, dyplom z wyróżnieniem).
Niemal natychmiast po przyjeździe do Polski artysta rozpoczął aktywną działalność dyrygencką. Poprowadził gościnnie wiele koncertów symfonicznych i kameralnych, a także przedstawień operowych i baletowych w niemal wszystkich ośrodkach muzycznych kraju, a następnie -- w ramach tournée -- w centrach muzycznych Europy, obu Ameryk i Azji. Jego występy spotykały się zawsze z wielkim uznaniem zarówno ze strony publiczności, jak i krytyki, która w wielu krajach nie wahała się go nazwać „jednym z najlepszych dyrygentów swego pokolenia”.
W swojej dotychczasowej karierze sprawował funkcję pierwszego dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, pierwszego dyrygenta Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie, dyrektora muzycznego Państwowej Opery we Wrocławiu, dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu, dyrektora muzycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Poznańskiej, Maestro Titular Orquestra Sinfônica do Theatro Municipal de São Paulo. O najwyższej jakości jego pracy zawodowej niech świadczą m.in. efekty kilkuletniej pracy z Operą Bałtycką -- rejestracja i realizacja telewizyjna przez znany francuski kanał telewizyjny Mezzo dwóch przygotowanych pod jego batutą spektakli: Ariadna na Naxos i Gwałt na Lukrecji (pierwsze takie wyróżnienie dla polskiej instytucji muzycznej), a następnie prezentacja tego teatru w programie telewizji BBC The Best European Operas, obok takich scen, jak m.in. Teatr Liceo w Barcelonie, Covent Garden w Londynie, teatry w Amsterdamie i Brukseli. Został ponadto uhonorowany w tym czasie licznymi lokalnymi nagrodami za najlepsze spektakle.
Wśród licznych dokonań artystycznych José Marii Florência znajduje się wiele prawykonań oraz nagrań utworów współczesnych, w tym m.in. światowe premiery oper Elektra Mikisa Theodorakisa i Olga Jorge Antunesa, kantaty Holocaust Marty Ptaszyńskiej, a także dedykowanych artyście utworów kompozytorów polskich, francuskich, izraelskich i brazylijskich. Płyta z muzyką kompozytorów francuskich (Henri Tomasi i Jacques Bondon) została wyróżniona pięcioma gwiazdkami Diapason d’Or. Wśród najnowszych zrealizowanych pod batutą artysty nagrań na szczególną uwagę zasługują: płyta z utworami Hectora Villi-Lobosa (ze słynną Academy of St. Martin in the Fields, Orpheus Music) oraz nowe nagranie III Symfonii Noskowskiego (z NOSPR w Katowicach); w najbliższych planach jest nagranie muzyki polskiej na orkiestrę kameralną (z Capellą Bydgostiensis).
Jest laureatem wielu nagród i odznaczeń, m.in. w ostatnim czasie otrzymał nadany przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Spośród ważnych wydarzeń ostatnich lat należy z pewnością wymienić pobyt w Konserwatorium Moskiewskim, gdzie jako pierwszy dyrygent zaproszony z Polski (również jako pierwszy Brazylijczyk) w 160-letniej historii tej instytucji poprowadził dyrygenckie kursy mistrzowskie oraz uroczysty koncert; znalazł się tym samym na krótkiej liście wybitnych osobistości, obok Sir Georga Soltiego czy Mścisława Rostropowicza.
José Maria Florêncio prowadził koncerty w Anglii, Argentynie, Brazylii, Czechach, Egipcie, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Izraelu, Japonii, Niemczech, Polsce, Portugalii, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, Ukrainie, Urugwaju i Włoszech, gdzie dyrygował wieloma z najważniejszych zespołów świata. Pełni funkcję Konsula Honorowego Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.


Piotr Bywalec
Pochodzący z Katowic dyrygent, skrzypek i organista. Absolwent POSM II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie skrzypiec dr. hab. Arkadiusza Kubicy i mgr. Janusza Klicha. Pobierał fakultatywne lekcje gry na organach w klasie dr. hab. Witolda Zabornego, prof. AM. Miał okazję występować wielokrotnie w Polsce, jak i za granicą – w Czechach i w Niemczech. Jest laureatem wielu konkursów słuchowych, kameralnych i organowych, a także wielokrotnym beneficjentem stypendium J. M. Rektora Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz Prezydenta Miasta Wrocławia. W 2018 roku asystował przy prawykonaniu Audycji V Andrzeja Krzanowskiego w siedzibie NOSPR oraz podczas wykonania na 61. Festiwalu Warszawska Jesień.
W 2022 roku został wybrany drogą konkursu najlepszym uczestnikiem Letnich Konfrontacji Debiutujących Dyrygentów w Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej i wystąpił w trakcie koncertu inaugurującego nowy sezon artystyczny orkiestry MROS Małopolska. W marcu 2023 roku uzyskał tytuł laureata III nagrody na IV Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu, a w lipcu tegoż roku prowadził szereg wykonań podczas koncertów finałowych Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Bydgoszczy. Brał udział w kursach mistrzowskich gry i improwizacji organowej pod kierunkiem artystów takich jak Philippe Lefebvre, Tomasz Orlow, Wolfgang Seifen, Thierry Escaich czy Ludger Lohmann, a także w kursach dyrygenckich prowadzonych przez Jerzego Maksymiuka, Janusza Przybylskiego, Jacka Rogalę czy Nicka Osta. W sezonie artystycznym 2024/2025 pełni funkcję dyrygenta rezydenta Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach. Współzałożyciel występującego na festiwalach muzyki współczesnej zespołu Alert Ensemble. Koncertował z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej we Wrocławiu i Filharmonią Świętokrzyską w Kielcach, a w ramach praktyk studenckich prowadził próby z Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu, Filharmonią Dolnośląską w Jeleniej Górze i Śląską Orkiestrą Kameralną. Obecnie studiuje dyrygenturę symfoniczną na wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie prof. Marka Pijarowskiego.


PGE Polska Grupa Energetyczna - Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga



strona główna

marzec 2025