13 czerwca, piątek, g. 19:00, sala koncertowa
KONCERT SYMFONICZNY
ZAKOŃCZENIE SEZONU
DUMITRU POCITARI skrzypce
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent
JEAN SIBELIUS – Koncert skrzypcowy d-moll op. 47
MIECZYSŁAW KARŁOWICZ – Poemat symfoniczny Odwieczne pieśni op.10
Koncert wieńczący sezon artystyczny 2024/25 rozpoczyna obchody 80-lecia Filharmonii Świętokrzyskiej oraz 105-lecia tradycji symfonicznej w Kielcach. Pierwszy występ inaugurujący działalność artystyczną kieleckiej orkiestry symfonicznej odbył się bowiem 28 lipca 1945 roku. Tego wieczoru nie zabraknie zatem miłych niespodzianek.
W pierwszej części koncertu zabrzmi jeden z kanonicznych utworów romantycznych – Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 Jeana Sibeliusa. Eksponuje on wirtuozowskie możliwości instrumentu solowego, lecz również podkreśla szczególną rolę orkiestry jako równorzędnego partnera dla solisty. Koncert usłyszymy w wykonaniu mołdawskiego skrzypka - Dimitru Pocitari. W przerwie koncertu zaprosimy m.in. na wernisaż wystawy
Lata lecą…
W drugiej części wieczoru usłyszymy Poemat symfoniczny
Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza. Ujęty w formie tryptyku symfonicznego, pełen melancholii i żarliwych emocji utwór tragicznie zmarłego w 1902 w Tatrach kompozytora, niezmiennie wybierają wszystkie pokolenia jako jeden z najbardziej lubianych. Może dlatego, że „autor wypowiedział to, co mu w duszy artysty-muzyka śpiewało”, a co podobnie odczuwa obecna na koncercie publiczność?
Dumitru Pocitari urodził się w 1991 roku w Mołdawii. Wywodzi się z rodziny o wielkich tradycjach muzycznych. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 7 lat. W latach 2000-2012 został laureatem wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych w Rumunii, Kazachstanie, Bułgarii, Litwie, Białorusi, Ukrainie, Rosji oraz Izraelu. Uczestniczył w klasach mistrzowskich takich profesorów jak Eduard Wulfson, Phillipe Bride, Bujor Prelipcean, Serban Lupu, Zakhar Bron, Julian Rachlin, Alexandra Soumm, Nikolaj Znaider oraz Pinchas Zukerman. Jako solista wystąpił z „Moscow Virtuosi pod batutą Vladimira Spivakov na festwialu „“Ascending Stars in Kremlin”. Wystąpił również pod batutą Zubina Mehty z Orkiestrą Symfoniczną Buchmann-Mehta School of Music w Tel-Awiwie, w Alte Oper we Frankfurcie oraz z Izraelską Filharmonią w Charles Bronfmann Auditorium.
Dumitru kilkukrotnie występował z Martą Argerich oraz Fazilem Say’em na koncertach muzyki kameralnej w Izraelu i we Włoszech. Od 2014 roku jest członkiem Filharmonii Izraelskiej, a od 2019 został pierwszym koncertmistrzem tej orkiestry.
W 2022 roku zdobył I miejsce w Międzynarodowym Konkursie „Classic Strings” w Dubaju, otrzymując w finale dwie nagrody specjalne: za najlepszy dźwięk oraz za najlepszą interpretację Koncertu obowiązkowego napisanego przez Alexeya Shora.
W tym samym roku Dumitru wystąpił jako solista z orkiestrami w takich miejscach jak: Wielka Sala Filharmonii Berlińskiej, Złota Sala Musikverein w Wiedniu, Sala im. B. Smetany w Pradze oraz Sala Koncertowa Liszta w Budapeszcie. W marcu 2023 nagrał dla Naxos nowy utwór autorstwa Alexeya Shora. W kwietniu tego roku jako solista wystąpił z Vogtland Philharmonic Orchestra w Sali Herkulesa w Monachium.
Dumitru gra na skrzypcach wykonanych przez Giovanni Battista Guadagnini z 1755 roku.
Jacek Rogala
Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której z wyróżnieniem ukończył studia: kompozytorskie pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (1990) oraz dyrygenckie pod kierunkiem Marka Pijarowskiego (1992).
Od roku 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i festiwali:
Świętokrzyskie Dni Muzyki, Lato w Filharmonii, Festiwal Filmu i Muzyki. W 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie, której budową był pochłonięty przez dekadę.
W latach dziewięćdziesiątych był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, a także współpracował jako stały gościnny dyrygent z Orkiestrą
Capella Bydgostiensis. Następnie przebywał
na stypendium dyrygenckim im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. W tym okresie pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury
i Sztuki do spraw muzyki, a następnie kierował Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II Polskiego Radia. W 1999 sprawował kierownictwo artystyczne Dni Grażyny Bacewicz – festiwalu PR i TVP.
W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców. Udziela się jako juror konkursów wykonawczych i członek komisji programowych festiwali (m.in. Światowe Dni Muzyki Wrocław 2014, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów w Bukareszcie 2013-2019, I Konkurs Wiolonczelowy im. D. Połońskiego w Łodzi 2021, Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów w Białymstoku 2022). Jest autorem książki
Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM (2000).
Przez kilkanaście lat prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego
w Kielcach. Obecnie jest kierownikiem Katedry Dyrygentury i profesorem Akademii Muzycznej w Łodzi.
Od 2019 jest członkiem Rady Uczelni Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pierwszej i trzeciej kadencji. Od 2012 był wiceprzewodniczącym, a od 2021 jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich.
Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji
3 dla 13 Pawła Mykietyna (POR) oraz
Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego (NOSPR) zwyciężyły
na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu
3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach:
Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze
Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej dokonał nagrań płytowych, w tym m.in. czteroczęściowy cykl pt.
Album Polski, We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika,
Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej oraz premierowe nagrania kompozycji Ryszarda Bukowskiego i Karola Anbilda.
W latach 2007-2011 poprowadził prapremiery pięciu baletów współczesnych wyprodukowanych przez Filharmonię Świętokrzyską i Kielecki Teatr Tańca, w tym:
Zdarzyło się w Jeruzalem K. Dębskiego
i
Pinokio M. Weinberga (premiera polska). Od roku 2013 we współpracy Filharmonii Świętokrzyskiej
z UMFC w Warszawie prowadził spektakle w cyklu „Opera w Filharmonii” (W. A. Mozart,
P. Czajkowski).
Na swym koncie ma koncerty na wielu renomowanych festiwalach i konkursach w Europie, Azji
i obu Amerykach. Jest także kompozytorem muzyki symfonicznej, kameralnej, chóralnej i elektronicznej. Jego utwory, poza Polską, wykonywane były w wielu krajach Europy i w Ameryce Północnej.
Otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a za propagowanie polskiej muzyki współczesnej – nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.