W najbliższy piątek w sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej oklaskiwać będą Państwo Radomską Orkiestrę Kameralną pod batutą Łukasza Borowicza i z udziałem solisty z Finlandii – Marko Ylőnena. Natomiast Orkiestra Symfoniczna naszej Filharmonii wystąpi w sali koncertowej Urzędu Miasta w Radomiu, a poprowadzi ją Jacek Rogala, solistą zaś będzie Łukasz Błaszczyk.
Radomska Orkiestra Kameralna powstała w styczniu 2007 roku. Dyrektorem naczelnym i artystycznym jest Maciej Żółtowski – absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie, laureat II nagrody konkursu kompozytorskiego „Musica Sacra” (1995), finalista III międzynarodowego konkursu kompozytorskiego „Next Millenium” im. Toru Takemitsu w Tokio. Obecnie zespół składa się z 16 muzyków, a w miarę potrzeby doangażowuje innych instrumentalistów. Na swój debiut w Kielcach nasi goście wybrali bardzo efektowny i lubiany przez filharmoniczną publiczność repertuar. Koncert rozpocznie pogodna w nastroju Uwertura do opery Akis i Galatea, a następnie wysłuchamy Koncertu wiolonczelowego C-dur – oba utwory skomponowane przez jednego z klasyków wiedeńskich – Josepha Haydna. Koncert wiolonczelowy uważany był za zaginiony – odnalazł go w Pradze na początku lat 60. ubiegłego wieku bibliotekarz tamtejszego Muzeum Narodowego. Składa się z trzech części, uwagę zwraca liryczne Adagio z przepiękną partią wiolonczeli oraz finałowe Allegro molto wykonywane niemal „na jednym oddechu” w szalonym tempie. Utwór poznamy w interpretacji Marko Ylőnena – artysty, który już w wieku 15 lat został jednym z finalistów ogólnonarodowego konkursu wiolonczelowego w Finlandii.
Wieczór zakończy dzieło mało znanego u nas twórcy czeskiego, mimo iż jest to postać bardzo zasłużona dla muzyki naszych południowych sąsiadów. Josef Suk żył w latach 1874 – 1935, kształcił się m.in. pod kierunkiem Antonína Dvořáka, a sam wyuczył kompozytorskiego fachu Bohuslava Martinů. Serenada na smyczki należy do najbardziej popularnych utworów Suka, a to głównie za sprawą niezwykłego czaru melodycznego. Chociaż skomponowana została przez zaledwie 18-letniego kompozytora, ocenił ją wysoko Johannes Brahms, który nawet polecił ten utwór swojemu wydawcy.



MARKO YLŐNEN
Studiował pod kierunkiem Csaby Szilvay, Erkki Rautio, Heikki Rautasalo i Heinricha Schiffa. Jest laureatem drugiej nagrody na Skandynawskim Konkursie Wiolonczegowym w Turku (1990) i VI na Konkursie im. Czajkowskiego w Moskwie (1991) oraz I nagrody na Concert Artist Guild Competition w Nowym Jorku (1996). Występował jako solista i kameralista w wielu krajach Europy, a także w Japonii, Australii, Nowej Zelandii i USA. Ma na swoim koncie solowe występy ze wszystkimi głównymi orkiestrami Finlandii. Grał także z zespołami: Camerata Salzburg, English Chamber Orchestra, Prague Chamber Orchestra i Netherlands Chamber Orchestra. Współpracował z wieloma mistrzami batuty, jak: Leif Segerstam, Jukka-Pekka Saraste, Juha Kangas, John Storgårds, Sakari Oramo, Okko Kamu, James de Priest, Mosche Atzmon, Alexander Vedernikov, Heinrich Schiff, Ben Wallfish, Susanna Mälkki, Osmo Vänskä, Olli Mustonen i Hannu Lintu. Kilkakrotnie sprawował funkcję Dyrektora Artystycznego Festiwalu Muzycznego w Korsholm. Od 2000 prowadzi klasę wiolonczeli i muzyki kameralnej w Akademii Muzycznej im. Sibeliusa w Helsinkach. Dokonał prawykonań wielu utworów fińskich kompozytorów. Wydarzeniem było m.in. wykonanie Koncertu wiolonczelowego Jouni Kaipainena w 2003 wraz z Fińską Orkiestrą Radiową. Na swoim koncie ma nagranie kilku płyt. Ostatnio wydano Dwie melodie poważne op. 77 J. Sibeliusa (Orkiestra Symfoniczna w Lahti, dyr. Osmo Vänskä), Koncert wiolonczelowy P. Vasksa (Tampere Filharmonia, dyr. John Storgårds) oraz Koncert wiolonczelowy J. Kokkonena (Orkiestra Radia Fińskiego, dyr. Sakari Oramo). Artysta gra na wiolonczeli autorstwa Matteo Goffrillera.


RADOMSKA ORKIESTRA KAMERALNA
Zespól powstał w styczniu 2007 jako instytucja kultury miasta Radomia. Od 1 lipca 2007 jej dyrektorem naczelnym i artystycznym jest Maciej Żółtowski. Na początku utworzono stały, trzynastoosobowy smyczkowy skład zespołu, któremu oddano w zarząd Salę Koncertową Urzędu Miejskiego (od stycznia 2008). W 2010 zespół powiększył swoją liczebność do 16 muzyków, a w miarę potrzeby doangażowuje się innych instrumentalistów. Niezwykle ważnym czynnikiem dla funkcjonowania orkiestry była odbudowa radomskiego środowiska melomanów poprzez zapewnienie regularnych występów orkiestry w Radomiu (przynajmniej raz w miesiącu) oraz poprzez szeroko zakrojoną akcję edukacyjną skierowaną do dzieci i młodzieży szkolnej. W repertuarze orkiestry jest większość najważniejszych dzieł napisanych na orkiestrę smyczkową w dobie klasycyzmu i romantyzmu, a także muzyka barokowa oraz muzyka XX i XXI wieku. Poza regularnymi koncertami organizowane są festiwale i kursy mistrzowskie: Międzynarodowy Festiwal Kwartetów Smyczkowych, Dni Karola Szymanowskiego, Międzynarodową Akademię Dyrygentów; zespół jest także jednym ze współorganizatorów Festiwalu Muzyki Dawnej im. Mikołaja z Radomia. Orkiestra była gościem cyklu koncertów Koncerty na Ursynowie, wystąpiła także w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie w cyklu Poranki Muzyczne Polskiego Radia, brała udział w Festiwalu Zespołów Kameralnych na warszawskim Trakcie Królewskim i w Wilanowie. Na swoim koncie R.O.K. posiada nagrania płyt. W 2009 ukazała się pierwsza płyta: Grażyna Bacewicz - works for chamber orchestra, vol. I – nagroda hiszpańskiego magazynu Scherzo i "Pięć kamertonów" we francuskim magazynie Diapason, nominacja do nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej "Fryderyk 2009" oraz do "International Classical Music Awards" 2011. Druga część albumu wydano w marcu 2011 roku.


ŁUKASZ BOROWICZ
Od marca 2007 piastuje stanowisko dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej. Studiował w klasie Bogusława Madeya w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, tam też uzyskał tytuł doktora w dziedzinie dyrygentury pod kierunkiem Antoniego Wita. Był asystentem Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej, Kazimierza Korda w Teatrze Wielkim Operze Narodowej oraz Ivána Fischera w Budapest Festival Orchestra. Od 2006 pełni funkcję pierwszego dyrygenta gościnnego Filharmonii Poznańskiej. Wielokrotny stypendysta Ministerstwa Kultury oraz laureat nagród na czterech konkursach dyrygenckich; w 2008 został wyróżniony Paszportem Polityki. Dyrygował m.in.: Konzerthausorchester Berlin, NDR Radiophilharmonie Hannover, Gewandhausorchester Leipzig, Staatskapelle Halle, Narodową Filharmoniczną Orkiestrą Rosji, Orkiestrą Opery w Marsylii, I Pomeriggi Musicali, Praską Orkiestra Symfoniczną FOK, Słowacką Radiową Orkiestrą Symfoniczną i większością polskich orkiestr symfonicznych. Jako dyrygent operowy zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, gdzie również dyrygował baletami. Dyryguje koncertami i nagrywa z polskimi i międzynarodowymi gwiazdami opery, takimi jak: Ewa Podleś, Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień, również Samuel Ramey, Sergei Leiferkus. Przedmiotem jego szczególnej troski jest zapomniana muzyka, m.in. opery Lodoïska Cherubiniego, Maria Statkowskiego, Berggeist Spohra, Przygoda króla Artura Bacewicz, Euryanthe Webera. Jego nagrania zostały nagrodzone BBC Music Orchestral Choice (2010), Diapason d’Or (2010), nagrodami Fryderyka (2007, 2010), a także nominowane do Midem Classical Awards (2008) i Preis der Deutschen Schallplatenkritik (2009). W 2009 debiutował na Festiwalu Rossiniego w Pesaro, rok później w berlińskiej Komische Oper i na festiwalu Schleswig-Holstein Music Festival.