Filharmonia Świętokrzyska zamówiła specjalnie na otwarcie nowej siedziby utwory u sześciu znanych kompozytorów. Wszyscy, którzy nie mieli okazji być uczestnikami uroczystości obchodzonych 19 stycznia br., mogą teraz zapoznać się z tymi kompozycjami podczas trzech festiwalowych piątków.
Pierwszy koncert Świętokrzyskich Dni Muzyki otworzy – jakżeby inaczej – Polonez Świętokrzyski Adama Sławińskiego, który miał swoje prawykonanie podczas koncertu inaugurującego nową działalność Filharmonii. Autor pragnący połączyć współczesność z tradycją sięgnął do wątków regionalnych i zacytował w środkowej części Poloneza ludową zaśpiewkę kielecką Oj, bida mi bida, chłopu na zagunie, kończącą się taką oto refleksją: moja stara ładniejsza od dziedziczki pani.
Wirtuozowski II Koncert na marimbę i orkiestrę Marcina Błażewicza zabrzmi na naszej estradzie po raz pierwszy i to w najlepszym wykonaniu znakomitej Marty Klimasary. Artystka mieszkająca na stałe w Niemczech, ceniona jest za „za wybitną osobowość muzyczną i artystyczną, a także za wielką wrażliwość artystyczną”.
Od czasu napisania przez Wojciecha Kilara I Koncertu fortepianowego, który wzbudził niesłychane emocje, minęło 14 lat. Swój II Koncert kompozytor pisał wstrząśnięty katastrofą smoleńską… Beata Bilińska zaprezentuje go już pół roku po jego prawykonaniu.
Wieczór zakończymy dziełem Macieja Małeckiego, skomponowanym specjalnie na 19 stycznia tego roku – Taniec na Łysicy. Utwór obrazuje sabat czarownic odbywający się na najwyższym szczycie Gór Świętokrzyskich.
Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej dyrygować będzie Jacek Rogala.
BEATA BILIŃSKA
Ukończyła Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Po studiach przez 6 lat pełniła funkcję asystenta prof. Jasińskiego. Swoje umiejętności doskonaliła w berlińskiej Hochschule der Kunste, studiując w klasie prof. Klausa Hellwiga. Brała udział w kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem takich artystów, jak m.in. Lee Kum Sing, John Perry. Korzystała również z porad artystycznych Krystiana Zimermana. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w macierzystej uczelni i prowadzi liczne kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Jest laureatką ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych i stypendiów. Artystka występowała na wielu prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą. W 2003 zadebiutowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Koncertowała w niemal wszystkich krajach Europy, a także w Japonii, Rosji i USA. Jest laureatką ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych i stypendiów, m.in. Arthur Rubinstein in Memoriam w Bydgoszczy (1993, II nagroda), Rina Sala Gallo w Monzy (Włochy, 2002, I nagroda i nagroda publiczności).
Współpracowała z wieloma wybitnymi dyrygentami oraz instrumentalistami. W 2011 prawykonała wraz z NOSPR-em pod dyrekcją Jacka Kaspszyka II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara.
W swoim dorobku posiada 8 płyt, na których znalazły się nagrania muzyki Sergiusza Rachmaninowa, Fryderyka Chopina, koncerty fortepianowe Ludwiga van Beethovena, kompozycje na skrzypce i fortepian polskich kompozytorów XX wieku, utwory kameralne Aleksandra Tansmana oraz koncert fortepianowy Zmartwychwstanie Krzysztofa Pendereckiego nagrany wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod batutą kompozytora. Artystka była dwukrotnie nominowana do Paszportu Polityki i do nagrody Fryderyk. Za swoje płyty otrzymała liczne nagrody fonograficzne.
MARTA KLIMASARA
Jej międzynarodowa sława opiera się nie tylko na koncertach i tournée, które odbyła po Francji, Szwecji, Japonii czy Republice Południowej Afryki, ale też na licznych sukcesach w międzynarodowych konkursach. Przed wygraną w 2001 w prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium miała już pierwszą nagrodę w II Światowym Konkursie Marimbistycznym w Japonii 1999 oraz drugą nagrodę w III Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Zdobyła także stypendia Yamaha Music Foundation of Europe oraz Kunststiftung Badenii-Wirtembergii.. Cechuje ją wielkie opanowanie perkusyjne we wszystkich formach, które zawdzięcza dużym umiejętnościom i precyzji.
Edukację muzyczną rozpoczęła od gry na fortepianie w rodzinnym mieście – Sosnowcu. W wieku 12 lat zaczęła poznawać perkusję pod okiem swojego nauczyciela Krzysztofa Jaguszewskiego. Następnie studiowała w Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie pod kierunkiem Klausa Tresselta.
Dziś jest perkusistką bardzo dobrze znaną nie tylko w Niemczech, ale również poza granicami. Bierze udział w koncertach z takimi orkiestrami, jak: RSO i Filharmonia Stuttgart, Monachijska Orkiestra Kameralna, Stuttgart Chamber Orchestra, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia. Gości na wielu międzynarodowych festiwalach w Wiedniu, Paryżu, Warszawie, Petersburgu, Kapsztadzie i Seulu. Jest także producentem nagrań radiowych i telewizyjnych z Bawarii i Hesji. W 2004 została profesorem w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie.
JACEK ROGALA
Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Świętokrzyskiej.
|