Podczas tego koncertu kameralnego zaprezentujemy solowe i kameralne dzieła przeznaczone na duże instalacje perkusyjne z towarzyszeniem głosu, świateł, wizualizacji i innych instrumentów. Będziemy zatem mieć do czynienia z teatrem instrumentalnym, który jest rodzajem spektaklu łączącego instrumentalne wykonanie utworu muzycznego z grą aktorską, często improwizowaną, z oprawą scenograficzną, światłem, ruchem.
W koncercie-spektaklu udział biorą niektórzy członkowie grupy Sixen. Ich koncerty zawsze przyjmowane są z wielkim entuzjazmem publiczności. Zespół jako jeden z nielicznych na świecie posiada zestawy strojonych w charakterystyczny sposób płyt metalowych – sixenów – niezbędnych do realizacji partytur Iannisa Xenakisa (grecki kompozytor muzyki współczesnej, teoretyk i architekt, uznawany za jednego z najważniejszych kompozytorów powojennych na świecie), który był ich pomysłodawcą i pierwszym projektantem.
Żeby rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące obecności Państwa na tym spektaklu, poniżej przedstawiamy krótki komentarz do jednego z utworów:
Bent Lorentzen – Studies For Two
Kompozycja powstała w roku 1961. Jest to teatr instrumentalny dla perkusisty (wykorzystującego oprócz tradycyjnego instrumentarium również fortepian preparowany) oraz wiolonczelisty. Każdej, nawet najmniejszej akcji dźwiękowej lub aktorskiej jednego z wykonawców natychmiast odpowiada reakcja drugiego artysty. Dzieło nie posiada wyraźnie zdeterminowanego programu, jest swego rodzaju kolażem artystycznym, w skład którego wchodzą różne, luźno powiązane za sobą wątki: „makabra” początkowych działań artystów (np.: wyciąganie przez wiolonczelistę z wiadra zakrwawionej ręki, łamanie smyczków) miesza się z humorem dalszej części utworu oraz z jego zaskakującym, nagłym zakończeniem, którego na razie nie będziemy zdradzać.
LESZEK LORENT
Ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie perkusji prof. S. Skoczyńskiego. W 2003 został laureatem I miejsca na Ogólnopolskim Konkursie Perkusyjnym we Wrocławiu. Występował jako solista orkiestry Jeunesses Musicales na koncertach w Niemczech, Czechach, Szkocji, Włoszech, Francji. Regularnie bierze udział w warszawskich festiwalach – Sztuki Perkusyjnej i Warszawskiej Jesieni. W maju 2008 nagranie kompozycji Stanisława Moryto Per uno solo, w którym uczestniczył (multiperkusja), zdobyło pierwsze miejsce na Międzynarodowym Konkursie AES w Amsterdamie. W ostatnich latach koncertował w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Moskwie i Korei Płd. Jako solista występował z Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Narodową, Zielonogórską, orkiestrą Camerata Res XXI. Artysta specjalizuje się w wykonywaniu utworów multiperkusyjnych oraz dzieł teatru instrumentalnego. Na swoim koncie ma prawykonania dzieł wielu współczesnych kompozytorów. Współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Narodową, Filharmonią Zielonogórską, Operą Narodową, Warszawską Akademią Teatralną oraz z uniwersyteckim Studium Muzyki Nowej, biorąc udział w koncertach przybliżających Nową Muzykę szerszemu gronu odbiorców. Członek Stowarzyszenia Artystów Euforis oraz formacji perkusyjnej Sixen; obecnie jest także doktorantem macierzystej Alma Mater.
KRZYSZTOF LENCZOWSKI
Studiuje na V roku Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie w klasie wiolonczeli Tomasza Strahla i Rafała Kwiatkowskiego. Umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich w Bałoszycach, Łańcucie, Żaganiu, Wigrach, Zamościu, Głuchołazach, Bayreuth. Był uczestnikiem i laureatem wielu konkursów muzycznych jako koncertmistrz orkiestry kameralnej Fresco Sonare, a także kameralista. W ub. roku wszedł w skład 11-osobowego międzynarodowego zespołu prawykonującego Sominium M. Litwińskiego na festiwalu Warszawska Jesień. Współtworzył Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus i jest członkiem Warszawskiej Grupy Wiolonczelowej Cellonet, z którą w 2009 wykonał własne kompozycje E4 i Irish Pub na XIII Lubelskim Forum Sztuki Współczesnej w Filharmonii Lubelskiej. Jako gitarzysta jazzowy ukończył Policealne Studium Jazzu im. H. Majewskiego w Warszawie w klasie Piotra Lemańskiego. Jest autorem wielu kompozycji i aranżacji dla warszawskiego Big-Bandu Akwarium, z którym stale współpracuje. Wchodzi w skład kwintetu Jazz Construction oraz kwartetu Fusionator. Ważnym wydarzeniem w życiu artystycznym muzyka było doprowadzenie do nagrania i wykonania na deskach Filharmonii Krakowskiej utworu Mr. Metheny na kwintet jazzowy i orkiestrę symfoniczną autorstwa Bartłomieja Staniaka i Krzysztofa Lenczowskiego (2004).
DARIUSZ DUDZIŃSKI
Urodził się w Warszawie. W rodzinnym mieście uczył się gry na wiolonczeli – najpierw w PSM nr 4 im. K. Kurpińskiego w klasie prof. Karola Leonowicza, a obecnie studiuje na IV roku Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina. W ciągu tych prawie 14. lat nauki brał udział w wielu kursach mistrzowskich i warsztatach orkiestrowych. W 1999 został laureatem Okręgowego Konkursu Wiolonczelowego w Warszawie i Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego we Wrocławiu, zaś w 2004 Ogólnopolskich Przesłuchań Uczniów Klas Wiolonczeli i Kontrabasów i VII Młodzieżowego Konkursu w Poznaniu. Występował jako solista, kameralista i instrumentalista orkiestrowy, m.in.: w Szwajcarii, Austrii, Niemczech, Estonii, Anglii, Grecji, Chinach, Korei, we Włoszech. Brał udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień 2008 podczas wykonania utworu Karlheinza Stockhausena Hymnen (1966-67/1969) – 3 Region – muzyka elektroniczna i konkretna z orkiestrą pod batutą Pedro Marala. Na co dzień gra w Orkiestrze Teatru Muzycznego Roma oraz w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus.
wstecz
góra
|