12 października, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

KANON POLIHYMNII

GEORGE TUDORACHE (Rumunia) skrzypce
DANIEL WEISSMANN (Francja) altówka
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
COSTIN ADRIAN GRIGORE (Rumunia) dyrygent

W. A. MOZART Uwertura do opery Uprowadzenie z seraju
P. HINDEMITH Trauermusic
C. SAINT-SAËNS Introduction et rondo capriccioso op. 28
W. A. MOZART Symfonia koncertująca Es-dur KV 364
M. de FALLA II Suita z baletu Trójgraniasty kapelusz

Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!

Koncert objęty programem "filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!. Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca"

kup bilet on-line


Singspiel albo inaczej komedio-operę Uprowadzenie z seraju Wolfgang Amadeus Mozart napisał na zamówienie, dla uświetnienia wizyty rosyjskiego następcy tronu arcyksięcia Pawła. W niezwykle szybkiej Uwerturze na plan pierwszy wybijają się flet piccolo, triangel, talerze i wielki bęben imitujące brzmienie kapel janczarskich.
Owa egzotyczna muzyka rozpocznie koncert pt. Kanon Polihymnii.
Jako drugie dzieło zabrzmi – chyba po raz pierwszy na naszej estradzie – Trauermusic Paula Hindemitha (zm. 1963 r.) – `niemieckiego kompozytora, dyrygenta, altowiolisty. Jest to czteroczęściowa suita na altówkę i orkiestrę smyczkową, która po raz pierwszy została wykonana 21 stycznia 1936, dzień po śmierci króla Anglii Jerzego V. Kiedy okazało się, że przygotowany wcześniej koncert został odwołany z powodu żałoby narodowej, Hindemith napisał ów żałobny utwór w ciągu 6 godzin w biurze brytyjskiej telewizji, a wieczorem był on już nadawany podczas koncertu na żywo w BBC. Trauermusic poznamy w interpretacji Daniela Weissmana, od ubiegłego roku – dyrektora generalnego de l’Orchestre Philharmonique Royal de Liège.
Brawurowa, wirtuozowska kompozycja Camille’a Saint−Saënsa tworzona była z myślą o niezwykłych możliwościach technicznych utalentowanego skrzypka Pabla Sarasatego i jego ogromnej wrażliwości na barwę dźwięku. Ukłonem kompozytora w stronę wirtuoza są hiszpańskie, ogniste rytmy. Introdukcję i rondo capriccioso usłyszymy w wykonaniu George’a Tudorache, młodego rumuńskiego skrzypka, solisty L'Orchestre de Chambre de la Nouvelle Europe I w L'Orchestre des Lauréats du Conservatoire.
Sinfonia Es-dur KV 364 – ostatni utwór Wolfganga Amadeusza Mozarta na instrumenty smyczkowe i orkiestrę – jest jednocześnie jednym z najpiękniejszych dzieł gatunku concertante, niezwykle popularnego na przełomie XVIII i XIX stulecia.
W ulubionej przez publiczność filharmoniczną Symfonii wystąpi duet Tudorache/ Weissmann.
Wieczór zakończy efektowna II Suita z baletu o bufonowatym urzędniku smalącym cholewki do wiernie kochającej męża młynarki. Oznaką piastowanego przez niego stanowiska jest właśnie tytułowy trójgraniasty kapelusz.
Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi znany już u nas Constantin Adrian Grigore – obecnie główny dyrygent Royal Camereta Orchestra.


GEORGE TUDORACHE
Urodził się w Rumunii. Na skrzypcach zaczął grać w wieku 5 lat. Pracował ze Stefanem Gheorghiu w Bukareszcie (uczeń Georges’a Enesco i Dawida Ojstracha). We wrześniu 2007 roku został przyjęty do Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris do klasy Jean-Jacques’a Kantorowa i Svetlina Rousseva.
Wygrał kilka międzynarodowych konkursów, w tym Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy Jeunesses Musicales w 1997 i konkurs Olympiade International de Musique w Bukareszcie. Zdobył także nagrody za drugie miejsce w konkursie międzynarodowym Flame w Paryżu w 2011 i w Colmar w 2010 roku.
Występował jako solista z L’Orchestre National de Bucarest, L'Orchestre Philharmonique de Radio Bucarest, w L'Atheneum Hall de Bucarest, Orchestre de Chambre de la Nouvelle Europe w Paryżu. Regularnie gra na wielu festiwalach obok największych osobowości w muzyce, takich jak: Svetlin Roussev, Ayako Tanaka, Amaury Coeytaux, David Grimal, Xavier Phillips, Denis Kozhuhin, Lorenzzo Gatto. Występuje w kilku dużych orkiestrach, jak m.in.: London Symphony Orchestra, Philharmonique de Radio France, Orchestre de Paris, Orchestre National du Capitole de Toulouse pod kierunkiem znakomitych dyrygentów (Valery Gergiev, Myung Whun Chung, Jukka Pekka Saraste, Christoph Eschenbach, Tugan Sokhiev, Pascal Rophé, Nicolas Krauze). Obecnie artysta jest solistą w L'Orchestre de Chambre de la Nouvelle Europe I w L'Orchestre des Lauréats du Conservatoire.


DANIEL WEISSMANN
Francuski muzyk, dyrektor generalny de l’Orchestre Philharmonique Royal de Liège.
Urodził się w Paryżu w 1956 roku. Studiował skrzypce i muzykę kameralną w Ecole Normale de Musique w Paryżu i Royal Conservatory w Brukseli. Jego muzyczna kariera rozpoczęła się w 1984 roku, kiedy został skrzypkiem w założonym przez siebie trio Bergonzi. Mówi się o nim, ze jest muzycznym ekspertem, charakteryzującym się niezwykłą artystyczną wyrazistością. Jego kariera przebiegała bardzo dynamicznie. Wczesne doświadczenia zawodowe uczyniły z niego znaczącą postać w świecie artystycznym jako muzyka i dyrektora artystycznego.
Ma bogatą działalność akademicką. Przez dekadę pracował jako ekspert muzyczny w Komisji ds. Kultury i Muzyki Bourgogne w Ministerstwie Kultury i Komunikacji. Współpracował m.in. z Fundacją Dokhan, Versailles Baroque Musical Centre, a także z Versailles Palace Musical Autumn, która działa pod patronatem Fondation de France W 2003 roku współpracował z Denon Museum, dla którego stworzył festiwal oraz wystawę na cześć Pierre'a Baillota i XIX-wiecznej francuskiej szkoły skrzypcowej. Po sukcesie tego projektu założył Fundację Baillot działającą pod opieką luksemburskiego Ministerstwa Kultury, Badań Naukowych i Szkolnictwa Wyższego.


CONSTANTIN ADRIAN GRIGORE
Urodził się w 1983 w Bukareszcie. W rodzinnym mieście ukończył Państwowy Uniwersytet Muzyczny – Wydział Kompozycji, Muzykologii i Pedagogiki Muzycznej w klasie dyrygentury. W latach 2005 – 2007 studiował także jako stypendysta programu Erasmus–Sokrates w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na kierunku dyrygentura. Umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich „Wierne Meisterkurse” pod kierunkiem Maestro Salwadora Mas Conde. W trakcie studiów aktywnie uczestniczył w pracach przy organizacji festiwali: Międzynarodowego Festiwalu Georgie Enescu w Bukareszcie (2003, 2005, 2007), Arts Festival w Bukareszcie (2004), The Roads of Romanticism organizowanym przez Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie pod przewodnictwem Petru Andriesei i Marka Pijarowskiego (2006). Jest laureatem I nagrody w konkursie interpretacyjnym Garabet Avachian (2002) oraz trzeciej nagrody w krajowej olimpiadzie muzycznej w Baia Mare (2001). Na swoim koncie ma również dyplom przyznany przez Rząd Rumunii za pracę przy organizacji 16. edycji Międzynarodowego Festiwalu Georgie Enescu i za I edycję Arts Festival, a także dyplom Ministra Spraw Zagranicznych za pracę przy organizacji Bucharest Francophone (2006). Dotychczas brał udział w koncertach, m.in. z orkiestrą Filharmonii Ion Dumitrescu, Academica, Universitaria oraz z orkiestrą R-20. Ostatnio pracował w Państwowym Rumuńskim Radiu w dziale muzycznym oraz w biurze UNESCO w Bukareszcie w wydziale kultury.
Regularnie współpracuje z wieloma orkiestrami w Bukareszcie, a także z Narodową i Kameralną Filharmonią Republiki Mołdawii. Dyrygował również kilkakrotnie w Kielcach. Jest członkiem oraz głównym dyrygentem Royal Camereta Orchestra, z którą koncertuje w Rumunii, Albanii, Mołdawii, Polsce, Niemczech.

strona główna

Październik