12 maja 2015, wtorek, g. 18.30, sala kameralna
AUSTRIA MEETS POLAND 2
DUO APPASSIONATA w składzie:
CORNELIA HÖGL-EGRETZBERGER saksofon
STEFAN SCHÖN fortepian
ONE MORE TIME DUO w składzie:
ALICJA WOŁYŃCZYK saksofon
ADAM SYCHOWSKI fortepian
C. SIMAN Die Weissagung: Eine Komödie in drei Akten (prawykonanie)
Ł. GODYLA Kondensacje na saksofon i fortepian (prawykonanie)
A. KRAL Ein Thema geht auf Reisen ( Temat wybiera się w podróż) (prawykonanie)
M. T. ŁUKASZEWSKI Gibberish & Babble: suite in French style (pierwsze wykonanie w Kielcach)
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach „Kolekcje”– priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
Koncert zostanie powtórzony 13 maja w sali AFK w Warszawie
kup bilet on-line
W 2012 roku saksofonistki Cornelia Högl i Alicja Wołyńczyk stworzyły międzynarodowy projekt Austria meets Poland, który dzięki współpracy z Instytutem Austriackim w Warszawie ujrzał światło dzienne. Polsko-austriackie trio saksofonowe zamówiło utwory u czterech austriackich kompozytorów. Zostały one wykonane w Austrii (Minoritensaal, Tulln) i Polsce (Instytut Austriacki, Warszawa, Zielony Dwór w Miętnem). Utwory skomponowali twórcy młodego pokolenia: Julia Schreitl, Viola Falb, Christoph Siman i Alexander Kral, a w trio saksofonowym wykonywały je Dorota Samsel, Alicja Wołyńczyk i Cornelia Högl. Koncerty spotkały się z bardzo gorącym przyjęciem, powstał więc pomysł na kolejny projekt, w którym dwa duety saksofonowo-fortepianowe – polski i austriacki – przygotowały specjalnie napisane na tę okazję utwory kompozytorów austriackich i polskich. Udział w projekcie zgodzili się wziąć Christoph Siman, Alexander Kral, Łukasz Godyla (ich dzieła będą miały w Kielcach swoje prawykonania), a Paweł Łukaszewski udostępnił napisany w 2014 roku utwór.
C. Siman napisał Die Wieissagung (Wróżba, przepowiednia) utwór komediowy, jak informuje podtytuł, choć – zastrzega autor – nie jest to tak jednoznaczne. Jego rodak – Alexander Kral – podarował nam dzieło o nazwie Ein Thema geht auf Reisen {Temat wybiera się w podróż}, wypełnione rytmami bałkańskimi i amerykańskimi.
Natomiast kompozycja Łukasza Godyli Kondensacje, napisana na zamówienie Filharmonii Świętokrzyskiej, inspirowana jest zjawiskami występującymi w przyrodzie.
Utwór Tadeusza Łukaszewskiego to cykl miniatur objętych wspólnym, nieco przewrotnym tytułem: GIBBERISH & BABBLE – Suite in French style. Dzieło powstało w 2014 roku na prośbę wybitnego polskiego saksofonisty Pawła Gusnara. Kompozycja składa się z pięciu skontrastowanych części, których stylistyka brzmienia nawiązuje jednak silnie do tradycji muzycznej, szczególnie francuskiej (stąd podtytuł – Suita w stylu francuskim).
CORNELIA HÖGL
Ukończyła z wyróżnieniem studia w zakresie gry na saksofonie i pedagogikę saksofonową na der Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie Oto Vrhovnika i Christiana Maurera. Naukę kontynuowała pod kierunkiem Daniela Gauthiera (der Hochschule für Musik w Kolonii). Występowała jako solistka z orkiestrami: Lower Austrian Windorchestra, „Tullnerfelder“ Windorchester, Symphonyorchestra of the University of Music Ljubljana, Saxophone Orchestra of the University of Music and Performing Arts Vienna, Youth Symphony Orchestra of the Music School Tulln i the Saxophone Orchestra Classique. Koncertuje także z Vienna Saxophonic Orchestra oraz z Ensemble Confluence. Jest jednym z pierwszych członków European Saxophone Ensemble (Bruksela). Występuje także w składzie różnych orkiestr, m.in. Radio Symphony Orchestra Vienna, orkiestrach University of Music and Performing Arts Vienna i innych. W swojej dyskografii posiada płyty, m.in. Reed Action, Aeration (nagrana z European Saxophone Ensemble), czy Project Wiener Klangstil (zawierający nowe austriackie kompozycje na 12 saksofonów).
Prowadzi klasę saksofonu w Tulln oraz na der Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu.
STEFAN SCHÖN
Jako 14-latek został przyjęty na kurs przygotowawczy do Wiener Musikuniversität do klasy prof. Imola Joo. W 1985 z wyróżnieniem ukończył klasę mistrzowską prof. Hansa Grafa na tej samej uczelni. Rok później rozpoczął pracę na macierzystej uczelni. Jeszcze podczas studiów zdobywał międzynarodowe doświadczenie, wykonując recitale w Korei, Afryce i wielu krajach europejskich. Współpracuje z kilkoma zespołami kameralnymi i orkiestrami, jak: Wiener Virtuosen, Ingeborg Bachmann Quintett czy Wiener Philharmoniker. Brał udział w licznych nagraniach płytowych, radiowych i telewizyjnych. Jako kameralista koncertował i nagrywał płyty z jednymi z najwybitniejszych saksofonistów Europy (Markus Weiss, Jean-Yves Fourmeau, Arno Bornkamp). Współpracuje z Międzynarodowym Konkursem „Pacem in Terris” (Bayereuth, Niemcy). Od wielu lat wykłada na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien.
ALICJA WOŁYŃCZYK
Ukończyła studia doktoranckie na UMFC w Warszawie, specjalność – saksofon. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie saksofonu Pawła Gusnara (dyplom z wyróżnieniem) i Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz programu Socrates-Erasmus.
Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich w kraju i za granicą. Koncertowała w większości krajów Europy. Jako solistka wystąpiła wraz z orkiestrą Sinfonia Viva w Filharmonii Narodowej (2012); z orkiestrą dętą AMFC (UMFC, 2007). Jako kameralistka i w składzie orkiestr Sinfonii Varsovii i Filharmoni Narodowej koncertowała na licznych festiwalach, m.in.: Printemps Musical de l’Escaut (Francja), Musica Polonica Nova, La Folles Journee (Francja, Polska), Warszawska Jesień, Sacrum – Profanum, Vratislavia Cantans, Musica Viva. Występowała na 14. Światowym Kongresie Saksofonowym (Słowenia 2006). Jest laureatką konkursów krajowych i międzynarodowych (m.in. I miejsce i nagroda specjalna na konkursie w Klingenthal, Niemcy). Reprezentowała Polskę w European Saxophone Ensemble (Ambasador Kultury UE). Prowadziła warsztaty w Polsce i we Francji. W 2012 została wybrana do udziału w projekcie Pokolenie Erasmusa z okazji 25-lecia programu. Ma na swoim koncie premiery utworów D. Przybylskiego, J. Schreitl, C. Simana, V. Falb, A. Krala, K. Dębskiego, C. Valka, Y. Gosheva, B. Jorisai innych. Uczestniczyła w licznych nagraniach; w 2014 ukazała się jej debiutancka płyta (projekt Ars Duo) nakładem firmy fonograficznej DUX. Alicja Wołyńczyk gra na saksofonie altowym Buffet Senzo oraz stroikach Rico Reserve Classic 3+.
ADAM SYCHOWSKI
Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Jerzego Sterczyńskiego. Jako pianista i kameralista prowadzi działalność w kraju i za granicą. Od 1997 nieprzerwanie współpracuje z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie, wykonując co roku koncerty o innej tematyce. Ponadto współpracował z Teatrem Komedia i orkiestrą Concertus Pro Arte. Nagrywał dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, m.in. muzykę do filmów: Mój Nikifor, Plac Zbawiciela. Brał udział w produkcjach telewizyjnych Róże Gali, Przebojowa Noc, Złota Sobota. Prowadzi stałą współpracę z wokalistami i instrumentalistami oraz kieruje zespołem instrumentalnym Intermezzo. Współpracował m.in. z Gwendolyn Bradley, amerykańską śpiewaczką podczas jej koncertów w Polsce, jak również brał udział w uroczystym koncercie z okazji 91. rocznicy Rumunii na Zamku Królewskim w Warszawie, występując wspólnie ze światowej sławy rumuńską śpiewaczką operową Roxaną Briban. Na stałe współpracuje z teatrem Buffo w spektaklach tematycznych: Wieczór Bałkański, Wieczór Francuski, Ukochany kraj… czyli PRL w piosence, Hity Buffo, Wieczór Latynoski, Wieczór Włoski, Wieczór Rosyjski, gdzie m.in. wspólnie z Januszem Stokłosą gra duety fortepianowe oraz bierze udział w musicalu Polita - pierwszym na świecie musicalu w 3D o Poli Negri.
powrót do strony głównej
|