Z zaplanowanymi na wieczór kameralny w Filharmonii czterema utworami znanych kompozytorów związane są jeszcze dwa nazwiska wybitnych twórców hiszpańskich, którzy mieli swój udział w historii powstania owych dzieł. A byli to: Andreas Segovia oraz Francisco Tárrega.
Dzięki staraniom tego pierwszego gitara stała się instrumentem godnym filharmonicznych sal, do tej pory bowiem pobrzmiewała, towarzysząc np. ludowym fiestom.
Tarrega natomiast to jeden z największych mistrzów gitary, twórca tzw. nowej szkoły hiszpańskiej. Obaj tytani gitary pojawiają się w naszym programie w związku z gitarową aranżacją dzieł, dodajmy: aranżacją mistrzowską.
Doskonale znana wszystkim melomanom III Sonata BWV 1004 Jana Sebastiana Bacha – w transkrypcji Segoviii, czy też nieśmiertelne Preludium deszczowe Fryderyka Chopina w opracowaniu Tarregi, oryginalnym dziełom dodają nowych walorów, nic nie tracąc z pierwowzoru mimo odmiennego brzmienia.
Utwory Joaguina Turiny oraz Manuela Marii Ponce od początku przeznaczone były na gitarę. Homenaje a Tárrega to dyptyk opublikowany z aplikaturą Segovii. Turina dedykował go Tárredze, który w jego przekonaniu był najważniejszym kompozytorem nurtu narodowego w Hiszpanii. Utwór składa się z dwóch tańców: garrotina rodem z Asturii oraz Soleares z okolic Segovii. Pierwszy żartobliwy, drugi poważny, głęboki, przeznaczony dla kobiety-solistki, jeden z najdawniejszych , najbardziej pierwotnych stylów flamenco.
Manuel Maria Ponce napisał kilka utworów z myślą o Segovii jako wykonawcy, m.in. skomponował Sonatę romantyczną poświęconą Schubertowi. Zasłużony twórca pieśni bowiem cenił gitarę i posługiwał się nią w codziennym muzykowaniu. Czteroczęściowa Sonata romántica to sonatowe allegro, wyróżniające się przepiękną warstwą symfoniczną.
W recitalu gitarowym wystąpi Piotr Przedbora – bardzo młody artysta zgłębiający tajniki gry w PSM I i II st. w Tomaszowie Mazowieckim. Mimo zaledwie 19 lat zdążył już zdobyć najwyższe laury w 20 konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. A wpływ na znaczące sukcesy miało zapewne całkowite poświęcenie się muzyce. Jak sam mówi – gra na gitarze jest jego życiową pasją. Gitarzysta dużą wagę przywiązuje do interpretacji utworu, ale nie mniejsze znaczenie ma technika, a owe dwa elementy uznaje za konieczne do pozytywnego przekazania treści muzycznej.
PIOTR PRZEDBORA
Młody polski gitarzysta klasyczny; urodził się w 1994 w Tomaszowie Mazowieckim.
Gra na gitarze jest, jak sam mówi, jego życiową pasją i z nią wiąże przyszłość. Historie, które stara się opowiadać ludziom poprzez dźwięki, są czymś niezwykłym i niedającym się opisać słowami. W kręgu jego zainteresowań znajdują się dzieła z epoki klasycyzmu, romantyzmu, baroku oraz z czasów współczesnych.
Pierwszym nauczycielem Piotra, który towarzyszy mu przez całą karierę, jest jego tata Grzegorz. W PSM I i II st. im. Tadeusza Wrońskiego w Tomaszowie Mazowieckim uczy się w klasie Mirosława Drożdżowskiego. Współpracuje także z prof. Marcinem Zalewskim z Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego oraz genialnym gitarzystą i świetnym pedagogiem Judicaelem Perroy w Paryżu. Młody muzyk jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rządu Polskiego w programie „Młoda Polska”, trzykrotnym stypendystą Marszałka Województwa Łódzkiego, stypendystą Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego oraz stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci.
Brał udział w ponad 20 konkursach międzynarodowych i ogólnopolskich, zdobywając dziewiętnaście pierwszych miejsc oraz trzy razy otrzymując Grand Prix (Chorwacja, Hiszpania, Serbia, Polska, Niemcy, Austria).
Koncertuje w Polsce, jak i poza jej granicami, m.in.: w Hiszpanii, Francji, Niemczech, Austrii, Serbii, Chorwacji. Jest także sponsorowany przez największą na świecie firmę produkującą struny oraz jedną z najlepszych firm zajmującą się wyrobem kluczy gitarowych.
www.piotrprzedbora.com
powrót do strony głównej
|