11 listopada, poniedziałek, g. 18:30, sala kameralna
WIECZÓR JAZZOWY
32. ŚWIĘTOKRZYSKIE DNI MUZYKI
CRITIQUE OF SWING IN TWO PARTS
PIANOHOOLIGAN / PIOTR ORZECHOWSKI fortepian
kup bilet on-line
Program składa się z dwóch różnych, ale wzajemnie uzupełniających się części. Pierwsza, zatytułowana One, to refleksyjna, spokojniejsza odsłona ekspresji artysty, natomiast druga, Two prezentuje bardziej dynamiczne i intensywne brzmienie. Kontrast między nimi nie tylko podkreśla wszechstronność pianisty, ale także odzwierciedla głębokie, introspektywne zrozumienie jazzu i jego korzeni.
PIOTR ORZECHOWSKI
Pianista, improwizator, kompozytor. Od głośnego zwycięstwa na szwajcarskim Montreux Jazz Solo Piano Competition 2011 pozostaje jednym z najbardziej ekscytujących polskich twórców muzycznych. Swoimi kreacjami artystycznymi prowokuje do pytań i redefiniuje szablony wyobrażeń o akcie twórczym i występie scenicznym. Każdy album Orzechowskiego staje się wydarzeniem o nieoczywistym, ponadgatunkowym przesłaniu, w wersji koncertowej od lat docierając na wszystkie kontynenty. Pianohooligan posługuje się indywidualnym językiem muzycznym rozpiętym na granicy stylistyk, od macierzystej muzyki improwizowanej i klasycznej, po awangardę i muzykę elektroniczną. Bezkompromisowy dekonstruktor twórczości Krzysztofa Pendereckiego, artystyczny partner Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Sinfonii Varsovii, czy gwiazd światowego jazzu jak Randy Brecker, Avishai Cohen czy Carlos Zíngaro. Orzechowski jest autorem uznanych pionierskich przedsięwzięć wydawniczych, jak m.in. Dziady (2019, Anaklasis/PWM) na kwartet jazzowy z plejadą gigantów muzyki ambientowej, monumentalnego dzieła solowego 24 Preludes & Improvisations (2017, Decca Classics) nawiązującego formą do DWK J.S. Bacha, czy radykalnego Experiment: Penderecki (2012, Decca Classics) powstałego we współpracy z samym kompozytorem, dającego skuteczny asumpt do artystycznego dialogu między światem jazzu i muzyki nowej. Laureat nagrody „O!Lśnienia” Onetu, regularnie wyróżniany przez Gazetę Wyborczą, Rzeczpospolitą, Jazz Forum czy RadioJAZZ.FM, wielokrotnie nominowany do nagrody „Fryderyk” i „Koryfeusz Muzyki Polskiej”. Absolwent Berklee College of Music oraz Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Najnowsze, czwarte wydawnictwo solowe Pianohooligana pt. Critique of Swing in Two Parts to zarazem analityczne i pełne ciepła spojrzenie na zjawisko swingu, kwestionujące jego dotychczasowe, potoczne znaczenie.
strona główna
listopad 2024
|