Na naszej estradzie zadebiutuje w roli dyrygenta Maciej Tarnowski, student Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, który zmierzy się z – powszechną w tym i i innych zawodach wymagających publicznego pokazania swoich umiejętności – tremą, lecz ten stres będzie podwójny Z jednej strony bowiem młody adept sztuki będzie musiał sprostać oczekiwaniom odbiorców, z drugiej zaś – komisji egzaminacyjnej, złożonej z profesorów szacownej uczelni, jako że to koncert dyplomowy. Wierzymy, że artyście odwagi doda nasza szczególnie „empatyczna” w takich wypadkach publiczność i wspierać go będzie także Orkiestra Filharmonii Św. A ponieważ u jego boku stanie doświadczona solistka, to … wypada nam tylko trzymać kciuki za szczęśliwy finał!
Beata Halska Le Monnier jest znaną i renomowaną skrzypaczką, której przyjazd do Polski był możliwy jedynie dzięki Association des Amis des Solistes de Versailles. Artystka mieszka na stałe w Paryżu; tam studiowała w renomowanej uczelni, a następnie wygrała konkurs, w efekcie czego otrzymała stypendium na studia podyplomowe u Gerarda Pouleta. Koncertowała na największych estradach świata i od pewnego czasu występuje także w duecie z mężem – Bernardem Le Monnier. Jest swoistym ambasadorem muzyki polskiej we Francji, działając w Association Musifleuves oraz w Stowarzyszeniu Polskich Artystów Mużyków w Paryżu jako wiceprezydent.
W jej interpretacji usłyszymy arcydzieło Piotra Czajkowskiego – Koncert skrzypcowy
D-dur op. 35 – niesłychanie trudne technicznie dzieło, które jednak pozwala wykonawcy pokazać całą paletę swoich umiejętności. Najbardziej ulubioną częścią filharmonicznych widowni jest cudownie śpiewna i liryczna Canzonetta.
Oprócz tego w programie koncertu znalazły się kompozycje Karola Szymanowskiego i Franza Schuberta.
Cztery etiudy op. 4 dedykowane zostały przyjaciółce ze szkolnych lat Szymanowskiego. Charakterystyczne są tu wpływy Chopina i Skriabina. Najpopularniejsza jest Etiuda b-moll nr 3 z piękną liryczną melodyką.
Na zakończenie tego zapewne bardzo emocjonalnego wieczoru wykonana zostanie II Symfonia B-dur Franza Schuberta – perfekcyjnie opracowane klasyczne dzieło osiemnastoletniego Franza Schuberta.
BEATA HALSKA LE MONNIER
Ukończyła Conservatoire National Superieur de Musique w Paryżu, otrzymując premier prix w klasie prof. Jeana Fourniera i następnie, w wyniku wygranego konkursu, stypendium na studia podyplomowe u Gerarda Pouleta. Jej rozwój artystyczny kształtowany był również przez wybitnych pedagogów, jak: J. Jankelewicz, H. Szeryng, Y. Menuhin, S. Vegh, J. Gingold. Jest laureatką czołowych nagród na międzynarodowych konkursach w Neapolu i Bresci, a za wybitne osiągnięcia otrzymała prestiżową nagrodę Fondation de France. Na swoim koncie ma nagrania fonograficzne entuzjastycznie przyjęte przez międzynarodowe media i promowane przez znaczące miesięczniki Diapason i Le Monde de la Musique w Paryżu. Gości na międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in. w: Menton, Le Touquet, Montpellier, Bordeaux, Warszawskiej Jesieni, Festiwalu Mozartowskim w Paryżu, Flaneries Musicales w Reims, Muzyka w Starym Krakowie. Koncertowała w wielu prestiżowych salach koncertowych, jak: Théâtre des Champs – Élysées, L`Opera Comique, Salle Gaveau, Philharmonie de Versailles, G. Verdi w Mediolanie, Theatre St. Louis w Lizbonie, Suntory Hall w Tokio, Teatr Wielki w Brescii, sala Gewandhaus w Lipsku. Stale koncertuje również jako solistka i koncertmistrzyni z orkiestrą kameralną Solistes de Versailles. Występuje także z mężem Bernardem Le Monnier w duecie Violons deVersailles oraz w założonym przez siebie kwartecie Leonore, promowanym przez merostwo w Levallois- Perret. Wiele czasu poświęca na rzecz propagowania muzyki polskiej we Francji w Association Musifleuves oraz w Stowarzyszeniu Polskich Artystów Mużyków w Paryżu jako wiceprezydent. Działalność koncertowa artystki promowana jest przez prestiżowe fundacje: Fundację Menuhina, Philippe Morris`a oraz Fundację Kultury.
MACIEJ TARNOWSKI
W wieku 7 lat rozpoczął naukę gry – początkowo na fortepianie, później na klarnecie – w Państwowej Podstawowej Szkole Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Krakowie, którą ukończył z wyróżnieniem. Następnie uczył się w Państwowym Liceum Muzycznym im. F. Chopina w Krakowie w klasie klarnetu prof. Janusza Antonika (dyplom z wyróżnieniem). W latach 2004 – 2009 studiował na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie klarnetu Arkadiusza Adamskiego. Jako klarnecista współpracował z takimi dyrygentami, jak: Gabriel Chmura, Krzysztof Penderecki, Michał Klauza, Larry Livingston, Piotr Sułkowski, Mirosław Jacek Błaszczyk, Marek Mos, Jan Wincenty Hawel, Szymon Bywalec. Jest laureatem I miejsca w Makroregionalnym Konkursie Instrumentów Dętych w Lublinie (2004), finalistą XVI Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (2007). W 2002 brał udział jako solista w uroczystym koncercie z okazji jubileuszu 70. lecia urodzin Wojciecha Kilara w Filharmonii Krakowskiej (m. in. koncertowe prawykonanie tematu z filmu Pianista). W 2010 założył orkiestrę symfoniczną Sinfonia Speranza składającą się z absolwentów oraz studentów wyższych uczelni muzycznych, z którą nagrał w studiu S1 Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie płytę Etnofonie Kurpiowskie. W kwietniu ub. roku w Kościele p.w. Św. Krzyża w Warszawie Orkiestra, Chór Politechniki Warszawskiej oraz soliści Uniwersytetu Muzycznego wykonali pod jego kierownictwem Requiem d-moll KV 626 W. A. Mozarta. Natomiast w sierpniu na zaproszenie Muzeum Powstania Warszawskiego Sinfonia Speranza wraz ze swoim dyrygentem współtworzyła obchody 67. rocznicy powstania warszawskiego.
Artysta obecnie jest dyplomantem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Antoniego Wita.
|