Na zakończenie Świętokrzyskich Dni Muzyki zaplanowaliśmy utwory trzech polskich kompozytorów – Andrzeja Panufnika, tegorocznego bohatera naszego festiwalowego cyklu z racji 100. rocznicy urodzin, Witolda Lutosławskiego, którego rocznice świętowaliśmy w ubiegłym roku, oraz Tomasza Jakuba Opałki, przedstawiciela młodego pokolenia twórców, urodzonego w 1983 roku w Ostrowcu Świętokrzyskim, który w tym roku na nasz wniosek bierze udział w Programie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje – zamówienia kompozytorskie”.
Rapsodia na orkiestrę Andrzeja Panufnika powstała w 1956 roku jako jedna z pierwszych napisanych na obczyźnie. Pomyślana jest jako wielobarwny, wirtuozowski popis orkiestrowy – zarówno indywidualny, jak i zespołowy, począwszy od lirycznej części pierwszej, poprzez „niepokojącą i działającą na wyobraźnię” część środkową, aż po wyciszenia emocji w ostatniej części, kiedy na estradzie pozostają samotnie grające kontrabasy.
Vitality na multiperkusję i orkiestrę symfoniczną Tomasza Opałki napisany został jako praca magisterska, za którą młody adept sztuki otrzymał ocenę celującą. Przepojona symboliką opowieść przenosi słuchaczy w świat magii i tajemniczych obrzędów przejścia.. Część pierwsza rozpoczyna się niezwykle widowiskowo – solista-szaman unosi długi, prosty, podobny do gałęzi instrument, rainmaker, wykonywany zwykle z uschniętego kaktusa, do którego wsypywano kolce. Przechylany wydawał dźwięki podobne do spadających kropli deszcze, stąd prawdopodobnie wykorzystywany był w obrzędach mających na celu wywołanie burzy. Utwór poznamy w interpretacji jednego z najlepszych multiperkusistów, specjalisty w zakresie teatru instrumentalnego – Leszka Lorenta.
Ostatnim dziełem w programie Finału Festiwalu jest IV Symfonia Witolda Lutosławskiego, wieńcząca dokonania twórcze kompozytora. Śpiewność, melodyczność, kantylenowość to pierwszoplanowe cechy Symfonii rozpoczynającej się od melodii klarnetu, do którego na końcu dołącza flet, z akompaniamentem kwintetu smyczkowego i harfy.
Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi nasz Szef – Jacek Rogala.
Za sprawą instalacji dźwiękowych Lidii Zielińskiej po raz ostatni również wzywać będzie Państwa do Filharmonii dźwięk trąbek, a na foyer rozlegną się tryle ptaków, szum drzew, turkot dorożki…
I jeszcze szansa na ostatni rzut oka na fantastyczne wystawy Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych w Kielcach.
LESZEK LORENT
Ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie perkusji prof. S. Skoczyńskiego. Kształcił się również w Conservatoire Nationale Superieur Musique et Danse de Lyon w mistrzowskiej klasie prof. Jeana Geoffroy'a. W latach 2006-2009 uczestniczył w kursach interpretacji nowej muzyki w Estonii (Tallin). Jest laureatem I miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Perkusyjnym we Wrocławiu (2010) oraz – wspólnie z Maciejem Nerkowskim – laureatem Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2010). W 2008 jego nagranie kompozycji S. Moryty Per uno solo zdobyło pierwsze miejsce na Międzynarodowym Konkursie AES w Amsterdamie. Regularnie bierze udział w festiwalach: Warszawska Jesień, Festiwal Aujourd’hui Musiques w Perpignan, Flaneries musicales w Remis, Festiwal Novelum w Tuluzie oraz w wielu kursach prowadzonych przez wykładowców krajowych i zagranicznych. Jako solista występował z Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Narodową, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Warszawie. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, banku Societe Generale. Na swoim koncie ma prawykonania dzieł wielu współczesnych kompozytorów. Specjalizuje się w wykonywaniu utworów multiperkusyjnych oraz dzieł teatru instrumentalnego. Jako specjalista tej dziedziny sztuki bierze udział w wielu konferencjach i sesjach badawczych w kraju i za granicą. W 2012 artysta otrzymał tytuł Doktora Sztuki Muzycznej. Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jego artykuły z pogranicza muzyki i filozofii są publikowane w piśmie warszawskich uczelni artystycznych Aspiracje oraz w Zagadnieniach Naukoznawstwa PAN.
JACEK ROGALA
Dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej
powrót do strony głównej
|