Podczas tego koncertu przedstawimy dwa arcydzieła z epoki schyłkowego romantyzmu, które łączy perfekcyjny warsztat twórczy oraz mistrzostwo w budowaniu nastroju.
Koncert d-moll Jeana Sibeliusa przesycony jest owym charakterystycznym północnym klimatem, co stawia go w rzędzie dzieł należących do skarbca kultury narodowej. Jego wirtuozeria polega na urzekającym pięknie lirycznej frazy z jednej strony i przetworzonych artystycznie motywach fińskiego folkloru muzycznego z drugiej strony. Premiera (1904) z udziałem Viktora Novacka – nauczyciela gry na skrzypcach w Helsińskiej Akademii Muzycznej – okazała się jednak całkowitą klapą. Dopiero wielki Jascha Heifetz nagrywając to dzieło w 1930 roku, pokazał światu, że znakomita technika i umiejętne przekazanie emocji zawartych w Koncercie czynią go niepowtarzalnym.
Piotr Czajkowski napisał sześć symfonii, z których trzy ostatnie należą do kanonu arcydzieł tego gatunku. IV Symfonia powstała w trudnym dla kompozytora okresie. Nieudane małżeństwo i ciężkie przeżycia miały wielki wpływ na muzykę utworu, w którym uczucie przygnębienia i rozpaczy góruje nad nielicznymi lekkimi motywami. „Tak całe nasze życie waha się pomiędzy ponurą rzeczywistością a lotnymi marzeniami o szczęściu” – stwierdza w liście do swojej protektorki, pani von Meck, kompozytor. Całe bogactwo myśli muzycznej piewcy „surowej północy” spróbuje oddać w pierwszej części wieczoru wybitna polska skrzypaczka – Patrycja Piekutowska – laureatka muzycznego Oscara, czyli MIDEM Classical Aword (2008). Artystce towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka, dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej i prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga, i sama wykona IV Symfonię genialnego rosyjskiego twórcy, kończącą nasze muzyczne spotkanie.



PATRYCJA PIEKUTOWSKA
Jedna z najwybitniejszych polskich skrzypaczek; od czternastu lat koncertuje jako solistka w kraju i poza jego granicami. Za nagranie Capriccio na skrzypce i orkiestrę symfoniczną K. Pendereckiego pod batutą kompozytora otrzymała MIDEM Cannes Classical Award (2008); płyta została także nagrodzona Belgii, Luxemburgu, Hiszpanii i we Włoszech. Występowała na recitalach i koncertach symfonicznych w Albanii, Argentynie, Austrii, Belgii, Brazylii, Chile, Chinach, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Indiach, Irlandii, Kuwejcie, Peru, Portugalii, Rosji, Serbii, Szwecji, Tunezji, Ukrainie, Urugwaju, USA, Wenezueli, Włoszech ( w tym na ponad 40. koncertach w Ameryce Płd., m.in. w Teatro Colon w Buenos Aires). Obecnie jest w trakcie pisania pracy habilitacyjnej. Artystka jest cenionym pedagogiem: wykładała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, obecnie prowadzi klasę skrzypiec w Akademii Sztuki w Szczecinie. Od wielu lat prowadzi kursy skrzypcowe w Polsce i w Ameryce Płd., gdzie była zapraszana do prowadzenia masterclass, m.in. w Brazylii, Chile i Peru. Do najważniejszych wydarzeń w swojej karierze zalicza m.in. wykonanie z Igorem Ojstrachem koncertu J. S. Bacha na dwoje skrzypiec w Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz koncerty w filharmoniach w Pekinie, Santiago de Chile, Kijowie, Belgradzie i wielu innych. W 2009 ukazała się najnowsze nagranie pt. Power of Emotion. W październiku 2010 wystąpiła w Madrycie ze swoim autorskim projektem – recitalem na skrzypce solo Od Bacha do Pendereckiego na koncercie inaugurującym elitarną serię koncertów na instrument solo Fundacji BBVA. W grudniu zagrała w Carnegie Hall w Nowym Jorku (trio fortepianowe F. Chopina) w ramach festiwalu zamykającego rok chopinowski. Nagrała 7 płyt wielokrotnie nagradzanych w Europie Zachodniej.


MIROSŁAW JACEK BŁASZCZYK
Ukończył z wyróżnieniem studia w klasie dyrygentury prof. Karola Stryji w Akademii Muzycznej w Katowicach, na której jest obecnie wykładowcą.. Posiada stopień doktora sztuki muzycznej w dziedzinie dyrygentury; w 2009 obronił pracę habilitacyjną. W 1991 został laureatem katowickiego IV Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga. Korzystał ze stypendium American Society for Polish Music w Los Angeles. Był szefem artystycznym Orkiestry Symfonicznej w Zabrzu, naczelnym i artystycznym Filharmonii w Poznaniu i Białymstoku, obecnie pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej i Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga, jest także kierownikiem muzycznym Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Dolnośląskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Białostockiej dał serię koncertów w USA, uwieńczoną występem w Carnegie Hall, zaś z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej odbył miesięczne tournée po Korei Płd. Był głównym dyrygentem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Porto oraz jurorem i dyrygentem na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Maroku. Podczas VIII Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga poprowadził pierwsze wykonania Symphony nr 2 B. Kowalskiego-Banasewicza, Muzyki koncertującej S. Moryty oraz skomponowanej dla Filharmonii Śląskiej V Symfonii Adwentowej W. Kilara, którego Magnificat jako pierwszy na świecie nagrał na płytę wraz z filharmonikami śląskimi. Na swoim koncie ma wiele prawykonań. Dyrygencki kunszt artysty poznali melomani Polski, Austrii, Białorusi, Chin, Francji, Hiszpanii, Irlandii Płn., Kanady, Korei Płd., Litwy, Łotwy, Maroka, Meksyku, Niemiec, Portugalii, USA, Szwecji, Tunezji i Ukrainy. Otrzymał w 2001 nagrodę Prezydenta Katowic w dziedzinie kultury. W 2009 odznaczony został Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.