10 listopada 2017, piątek, g. 19.00, sala koncertowa
OPERA W FILHARMONII
COSI FAN TUTTE
Soliści: studenci UMFC w Warszawie
ALEJANDRINA VAZQUEZ – Fiordiligi
MARTA STACHYRA – Dorabella
KATARZYNA DRELICH – Despina
ANDRZEJ LENART – Guglielmo
ARNOLD KŁYMKIW – Ferrando
PRZEMYSŁAW SZKODZIŃSKI – Don Alfonso
Ruch sceniczny: STUDENCI IEM UJK W KIELCACH
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent
DAWID RUNTZ asystent dyrygenta
Realizatorzy:
RYSZARD CIEŚLA reżyseria
BARTOSZ MARTYNA asystent reżysera
KAROLINA FANDREJEWSKA scenografia
ALEKSANDRA DZIUROSZ choreografia
MONIKA KOLASIŃSKA klawesyn
Taniec:
CHOPIN UNIVERSITY DANCE COMPANY w składzie:
MARZENA HOVHANNISYAN, AGATA KISIEL
9 listopada (czwartek), g. 19.00 – próba generalna
z udziałem publiczności – wejściówki w cenie 20 zł.
Opera realizowana w ramach serii koncertów MUSICA BONUM UNIVERSUM
Dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu Muzyka i taniec – Interwencje 2017.
Koncert współorganizowany i współfinansowany
w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca "Dyrygent– rezydent".
Dyrygentem – rezydentem Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga
w sezonie 2017/2018 jest Dawid Runtz.
Współpraca:
UNIWERSYTET MUZYCZNY FRYDERYKA CHOPINA,
UNIWERSYTET JANA KOCHANOWSKIEGO w KIELCACH
kup bilet on-line
Od paru lat Filharmonia Świętokrzyska współpracuje z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, przygotowując wspólnie najbardziej znane i cenione przez melomanów opery. Realizatorami tych przedsięwzięć jest zespół profesjonalnych artystów, natomiast wykonawcami – wyróżniający się studenci Uniwersytetu, przeważnie już z pokaźnym dorobkiem artystycznym. Do warszawskich kolegów dołączają podopieczni Instytutu Edukacji Muzycznej UJK – chórzyści.
Spektakle reżyserował (z jednym wyjątkiem: 27 II 2015 Wesele Figara przygotowała Jitka Stokalska) Ryszard Cieśla – szef artystyczny Filharmonii im. Romualda Traugutta, towarzystwa patriotycznego założonego w 1983 r. przez muzykologa i krytyka muzycznego Tadeusza Kaczyńskiego, a także organizator i dyrektor artystyczny Festiwali Filharmonii im. Romualda Traugutta. Cykl ten – znany pod nazwą „Opera w Filharmonii” – ma już swoich stałych słuchaczy i wciąż cieszy się wielkim zainteresowaniem. Dzisiaj wznawiamy spektakl Cosi fan tutte (realizowany jako nasza pierwsza opera w 2013 roku) – lecz w nowej obsadzie i z nowymi pomysłami inscenizacyjnymi. Mamy nadzieję, że ta nowa wersja także zyska Państwa uznanie.
Dwuaktową operę Cosi fan tutte, ossia La scuola degli amanti („Tak czynią wszystkie, czyli szkoła kochanków”) W. A. Mozart skomponował w roku 1789.
Ta pomyślana jako satyryczna komedia charakterów opowiastka o naturze uczuć rozpiętych pomiędzy miłością a zdradą budziła od samego początku oburzenie. Wydaje się, że tym, co najbardziej zirytowało wiele niezwykle prominentnych postaci światowej elity muzycznej i teatralnej był główny pomysł dramaturgiczny, nakazujący dwojgu zakochanym młodzieńcom przyjęcie zakładu, na mocy którego podejmują zobowiązanie uwiedzenia ukochanej swojego partnera. Pomysł, że można taki zakład przyjąć i wspólnie realizować, oszukując tym samym swoje wybranki, wydaje się być na wskroś cynicznym, wręcz niemoralnym. Nic zatem dziwnego, iż tak też odczuwało to wielu luminarzy sztuki i intelektu tamtych czasów. Równolegle, od samego początku powstania, opera zachwycała melomanów i teatromanów całego świata. Przystrojone przepiękną muzyką Mozarta oraz ubrane w zabawne, skrzące dowcipem dialogi da Ponte'go dzieło urzeka swoim operowym pięknem, czyniąc nas bezbronnymi wobec tak wyrafinowanego estetycznie spektaklu. Z perspektywy współczesnego postmodernizmu widać, że ani intryga nie jest dziś tak obrazoburcza jak kiedyś, ani sugerowana w operze swoboda obyczajowa nie jest już czymś szczególnie nowatorskim. Nie budząc już takich kontrowersji, wciąż urzeka pięknem muzycznej faktury czy frazy. Nic zatem dziwnego, iż szeregi wielbicieli tej opery nie maleją, wręcz przeciwnie – powiększają się. Myśląc o reżyserii Cosi fan tutte, zadałem sobie przewrotne pytanie: czy historia ta rzeczywiście jest kontestacyjna czy może wręcz przeciwnie – ma w sobie coś z gorzkiego moralitetu? Na ile libretto uczy nas życia, na ile zmusza do refleksji o granicach odpowiedzialności za powierzone nam uczucia?
Ocenę końcową oraz wnioski zostawiam Państwa refleksji.
Jestem wdzięczny, iż życzliwość Dyrektora Jacka Rogali dotycząca współpracy z Wydziałem Wokalno-Aktorskim UMCF pozwala nam na zaprezentowanie kolejnych utalentowanych śpiewaków z predyspozycjami do spektakularnych karier zawodowych. Polecam ich występy Państwa życzliwej ocenie, a im samym życzę, by pasja i entuzjazm, jakie zaprezentowali w pracy nad powierzonymi im rolami, nigdy nie osłabły.
Ryszard Cieśla
ALEJANDRINA VAZQUEZ – ukończyła z wyróżnieniem Autonomiczny Uniwersytet Baja California (UABC). Koncertowała we Francji, Hiszpanii, na Kubie, w Rumunii, Polsce, USA, Austrii i w Meksyku. Koncerty z jej udziałem były transmitowane w Radiu UNAM (Autonomiczny Narodowy Uniwersytet Meksyku) oraz Meksykańskim Instytucie Radia Meksyk. Wystąpiła w światowych premierach koncertowych oryginalnych dzieł takich kompozytorów, jak: Santos Cota, Félix Mora, David Rodríguez, Enrique González Medina, Venus Rey Jr i Bryan Banks. Zaśpiewała w światowej premierze opery Anita Melesio Moralesa w języku hiszpańskim i była odtwórczynią głównej roli tego dzieła w produkcji Narodowego Instytutu Sztuk Pięknych z udziałem Orkiestry Ministerstwa Marynarki Wojennej Meksyku. W dorobku ma nagranie 3 płyt. Obecnie sopranistka jest na II roku operowych studiów magisterskich warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, będąc pod opieką prof. dr hab.Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej.
MARTA STACHYRA – studiuje śpiew solowy na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Małgorzaty Marczewskiej. W styczniu bieżącego roku debiutowała na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie w operze Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego w reżyserii Ryszarda Cieśli, wcielając się w postać Łariny. Jest laureatką ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów wokalnych.
KATARZYNA DRELICH – osiągnęła wiele sukcesów, koncertując m.in. w Belgii, Francji, Niemczech. Obecnie jest studentką II roku w klasie prof. Ryszarda Cieśli.
ANDRZEJ LENART – jest studentem III roku studiów licencjackich Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie prof. Włodzimierza Zalewskiego.
Laureat i finalista konkursów o zasięgu ogólnopolskim, a także międzynarodowym. Już w wieku 13 lat był solistą Chóru Polskiego Radia jako sopran chłopięcy, wykonując partie solowe. Stypendysta małopolskiej fundacji „Sapere Auso” za wybitne osiągnięcia artystyczne.
ARNOLD KŁYMKIW – student Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale wokalno-aktorskim w klasie prof. Jerzego Knetiga. Wychowanek Warszawskiego Chóru Chłopięcego. Śpiewał na koncertach w Niemczech, w trakcie tournée po Japonii oraz na licznych prestiżowych uroczystościach w Polsce. Laureat III Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. prof. Haliny Słonickiej w Suwałkach. W 2016 otrzymał roczny angaż w Filharmonii Narodowej do projektu Spotkania z muzyką. Obecnie jest solistą Filharmonii Narodowej.
PRZEMYSŁAW SZKODZIŃŚKI – absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu Roberta Cieśli. Współpracuje z Działem Edukacji Filharmonii Narodowej, wykonując partię Nikity w Zamku na Czorsztynie K. Kurpińskiego w sezonie 2016/2017 oraz partię Króla Midasa w operze Król Midas w rękach bogów P. Wróbla w sezonie 2017/2018 w spektaklach dla dzieci i młodzieży. Nagrywał partię chóru do spektaklu Na czworakach dla Teatru Polonia do muzyki Jerzego Satanowskiego.
KAROLINA FANDREJEWSKA
Artystka wizualna i scenografka. Studentka profesora Andrzeja Kreütza-Majewskiego i Grzegorza Kowalskiego. Absolwentka ASP w Gdańsku na Wydziale Edukacji Artystycznej w zakresie sztuk plastycznych. Tworzy instalacje artystyczne, wideo arty oraz filmy. W operze debiutowała w 2012 scenografią do Cosi fan tutte Mozarta w reżyserii Ryszarda Cieśli (Teatr Wielki – Opera Narodowa). Pracuje w Warszawie, Berlinie i Londynie. Zajmuje się scenografią operową, teatralną oraz filmową. Jej prace były wystawiane m.in. w Radomiu, Lublinie, Warszawie, a filmy z jej scenografią i kostiumami były pokazywane na prestiżowych festiwalach.
ALEKSANDRA DZIUROSZ
Tancerka, choreograf, reżyser, pedagog, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, pomysłodawca i dyrektor Warszawskiego Teatru Tańca, dyrektor Warsaw Dance Days, Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego, kierownik artystyczny Chopin University Dance Company, autorka i organizatorka programu Warszawskie Centrum Tańca, współautorka i współorganizatorka Warszawskiej Platformy Tańca 2014-2016. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu, Pedagogiki Baletu i abiturientka Podyplomowych Studiów Teorii Tańca w Akademii Muzycznej w Warszawie. Jako tancerka, pedagog tańca i choreograf występowała w wielu krajach Europy oraz w Japonii, Puerto Rico i innych. Bierze udział w pracach jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów choreograficznych i tanecznych. Jest członkiem Rady Naukowej Instytutu Choreologii w Poznaniu, ZASP, ZAiKS, Komisji ds. Tańca przy Biurze Kultury m.st. Warszawy, Otwartego Forum Środowisk Sztuki Tańca oraz wiceprezesem Polskiego Forum Choreologicznego. Laureatka wielu nagród (m.in. nagrody choreograficznej Dyrektora Polskiego Teatru Tańca, głównej nagrody choreograficznej The Best of Solo Performance podczas Solo/Duo Dance Festival w Budapeszcie, 2009).
MONIKA KOLASIŃSKA
Absolwentka i obecnie wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Ukończyła Studia Podyplomowe w zakresie Coachingu Wokalnego oraz Międzywydziałowe Studium Pieśni w tej samej Uczelni.
W 2016 za działalność artystyczno-dydaktyczną została uhonorowana Nagrodą Rektora UMFC.
RYSZARD CIEŚLA
Baryton. Ukończył w 1983 Akademię Muzyczną Fryderyka Chopina w Warszawie. W tym samym roku został zaangażowany do Teatru Wielkiego w Warszawie, gdzie pozostaje na etacie solisty do dnia dzisiejszego. Kształcenie głosu kontynuował pod opieką Kazimierza Pustelaka. Członek zespołu muzyki dawnej „Bornus Consort” (w l. 1983–87). Jest laureatem II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w 's-Hertogenbosh w Holandii (1986). Jako stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki odbył roczne studia w Hochschule für Music und darstellende Kunst w Wiedniu ( 1988/1989). W macierzystej uczelni, w której pełnił funkcję Prorektora ds. Dydaktyki, obecnie Dziekana Wydziału Wokalnego, prowadzi samodzielną klasę z tytułem naukowym profesora nadzwyczajnego. Szef artystyczny Filharmonii im. Romualda Traugutta, towarzystwa patriotycznego założonego w 1983 r. przez muzykologa i krytyka muzycznego Tadeusza Kaczyńskiego. Organizator i dyrektor artystyczny Festiwali Filharmonii im. Romualda Traugutta: Pasyjnego Crucifixus est?, Pieśni Kompozytorów Polskich, Pieśni Europejskiej, Poezji Polskiej. W 1997 za działalność w Filharmonii otrzymał wyróżnienie Niezależnej Fundacji Popierania Kultury Polskiej Polcul Foundation w Australii. Uhonorowany został także Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Pasją artysty jest reżyseria spektakli i widowisk muzycznych. Wśród ważniejszych realizacji znajdują się: Pieśń ujdzie cało ..., Nie całkiem straszny dworek (Reprezentacyjny Zespół Wojska Polskiego), Podnieś rękę Boże Dziecię, Warszawskie dzieci, Patrz Kościuszko na nas z nieba i Witaj, majowa Jutrzenko (Filharmonia im. R. Traugutta), Orfeusz i Eurydyka w krainie tęczy (Teatr Nowy i Teatr Żydowski), Straszny dwór (Rosemont Theatre, Chicago, 2007), Cosi fan tutte (Gorzów 2011). Na koncie artystycznym posiada nagrania do zbiorów archiwalnych Polskiego Radia oraz nagrania płytowe pieśni okresu odzyskania niepodległości, dokonane z muzykami Filharmonii im. R. Traugutta dla firmy fonograficznej Studio Hard Record.
JACEK ROGALA
Szef Filharmonii Świętokrzyskiej.
strona główna
Listopad 2017
|