Po świetnie przyjętej przez naszą publiczność inauguracji cyklu transmisji z Nowego Jorku, podczas której prezentowaliśmy wyśmienity Napój miłosny, kolej na następne przedsięwzięcie, a jest nim opera Burza.
Prapremiera spektaklu odbyła się w lutym 2004 roku w Royal Opera House w Londynie. Kompozytor Thomas Adés miał wówczas tylko 32 lata. Opera w czasie krótszym niż dekada doczekała się aż pięciu rejestracji w różnych teatrach operowych: w Covent Garden, dwóch w Niemczech, w Operze w Santa Fe i obecnie w Metropolitan Opera.
Adés należy niewątpliwie do najbardziej oryginalnych kompozytorów nowego pokolenia. Rozwinął swój własny styl, który charakteryzuje się m.in. żywą orkiestracją, dbałością o szczegóły. Poza tym artysta wyróżnia się niesłychanym zmysłem i teatralnym wyczuciem. Sprawdza się zarówno w komponowaniu dzieł przeznaczonych na wielką orkiestrę symfoniczną, jak i utworów na składy kameralne.
Dzieła Szekspira od zawsze stanowiły inspirację dla twórców muzyki. Podobno nawet Mozart pod koniec swego życia rozważał napisanie muzyki właśnie do Szekspirowskiej Burzy.
Przy okazji pracy nad Burzą Adés nawiązał bliską współpracę z Meredith Oakes – australijską dramatopisarką i poetką, która w swoisty sposób przekształciła klasyczny dramat we współczesną opowieść, co jeszcze bardziej go uwiarygodniło i uczyniło ponadczasowym.
Sama sztuka Szekspira najpierw uznawana była za komedię, jednak dziś – ze względu na istnienie w niej elementów, które zdecydowanie pomniejszają komediowy wydźwięk – postrzegana jest jako romans. Dzieło początkowo nie zyskało aprobaty krytyków, zostało docenione dopiero po śmierci angielskiego barda.
Akcja rozgrywa się w ciągu kilkunastu godzin na bezludnej wyspie, na której schronił się wypędzony wcześniej przez brata żądnego władzy prawowity książę Mediolanu – Prospero oraz jego córka Miranda. Tam też docierają jego dotychczasowi prześladowcy – rozbitkowie z tonącego statku po burzy wywołanej przez Prospera.
Przebieg tych czasami mrożących krew w żyłach, a czasami zabawnych zdarzeń, został w niezwykle widowiskowy i nowoczesny sposób wyreżyserowany przez Roberta Lepage – kanadyjskiego aktora oraz reżysera filmowo-teatralnego, znanego z wykorzystywania nowych mediów w teatrze.
W rolach głównych wystąpią m.in.: Audrey Luna – amerykańska sopranistka jako Ariel – duch uwięziony przez czarownicę w pniu drzewa; Isabel Leonard – amerykańska śpiewaczka operowa, mezzosopran – w roli Mirandy, córki księcia Mediolanu; Iestyn Davies – angielski kontratenor obdarzony niezwykle oryginalnym głosem i muzyczną inteligencją – jako błzen Trinculo; Alan Oke – brytyjski tenor kreujący diabelskiego syna wiedźmy; Simon Keenlyside – niezwykle utalentowany brytyjski baryton – jako król Mediolanu, Prospero.
Orkiestrę tego wieczoru poprowadzi sam kompozytor.
Spektakl opatrzony jest napisami w języku polskim.
Transmisja przeprowadzona jest bezpośrednio z Nowego Jorku, co oznacza, że
każdy widz będzie miał poczucie bezpośredniego uczestnictwa w spektaklu i znajdzie się w gronie tysięcy widzów, oglądających w tym samym momencie to samo przedstawienie na całym świecie.
Ceny biletów – 45 zł.
powrót do strony głównej
|