Z okazji 93. rocznicy odzyskania niepodległości sięgnęliśmy przede wszystkim do repertuaru rodzimych twórców – z jednym wyjątkiem: na zakończenie wieczoru zaprezentujemy utwór co prawda kompozytora rosyjskiego, ale wyraźnie nawiązujący do polskości.
Koncert rozpoczniemy od prawykonania dzieła Chodzony Mirosława Niziurskiego – twórcy i wieloletniego dyrektora Instytutu Wychowania Muzycznego kieleckiej WSP (obecnie Instytutu Edukacji Muzycznej UJK), a także, w latach 1987-90, rektora tej uczelni. Chodzony to taniec o proweniencji ludowej – poprzednik poloneza, a jak wyjaśnia sam kompozytor utwór zawiera cechy zarówno jednego jak i drugiego tańca.
Colas Breugnon czyli suita w dawnym stylu Tadeusza Bairda – nazywana czasami żartobliwie „Coca Coilas Breugnon” – to muzyczna impresja na temat tytułowego bohatera. Utwór nawiązuje do renesansowej tradycji tanecznej i jest bardzo lubiany przez publiczność filharmoniczną przede wszystkim za lekkość i niefrasobliwość. Usłyszymy go w interpretacji Ewy Murawskiej - flecistki, koncertującej solistki i kameralistki, a także wykładowcy Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz w Akademii Sztuki w Szczecinie. Artystka wystąpi także w równie znanej kompozycji Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego – Andante e Rondo alla polacca, w której większość tematów powierzona jest solowemu instrumentowi, a im blizej finału, tym więcej w nim wirtuozowskich figur.
III Symfonia D-dur Piotra Czajkowskiego nie na darmo nosi podtytuł Polska, jakkolwiek określenie to w sposób szczególny dotyczy dopiero piątej i ostatniej części utworu. Jest to, jak pisze w komentarzu Marcin Majchrowski – „polonez, energiczny i pełen monarszego blasku [...] szczególnie bliski sercu każdego polskiego melomana”.
Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Tomasz Bugaj, dyrektor wielu filharmonii oraz dyrygent współpracujący z licznymi orkiestrami – jego kariera rozpoczęła się w 1978 roku od spektakularnego zwycięstwa w Międzynarodowym Konkursie w Bristolu w Wielkiej Brytanii.


EWA MURAWSKA
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (2003), a dwa lata później opuściła z pierwszą nagrodą „Premier Prix” dwuletnie studia podyplomowe w klasie wirtuoza fletu prof. Patricka Gallois w Paryżu. Była także studentką Pierre-Yves Artauda (Paryż), Henrika Svitzera (Odense), Rien de Reede (Siena), Eberharda Grünenthala (Berlin). Poza studiami brała udział w licznych kursach fletowych (M. Piccinini, P. Bernold, P. L. Graf, J. Balint, C. Rayneau, B. Boyd, B. Świątek-Żelazna, E. Dastych-Szwarc), zdobyła także kilkanaście prestiżowych stypendiów (w tym: Młoda Polska, Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Stypendia Ministra Kultury, Stypendia Rządów Włoskiego, Francuskiego i Duńskiego). Jest laureatką międzynarodowych konkursów muzycznych, m.in. X. Międzynarodowego Konkursu Fletowego im. F. Kuhlaua w Uelzen – III nagroda (Niemcy, 2003), Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Paryżu – I nagroda „Premier Prix l'Unanimite” (2005) oraz konkursu o nazwie „100 Young Creative European Talents'” organizowanego przez Komitet Regionów w Brukseli (2009). W 2006 uzyskała tytuł doktora sztuki. Zna cztery języki obce. Jest autorką licznych publikacji w ogólnopolskich czasopismach muzycznych. Koncertuje i uczy w Polsce i za granicą. Nagrała 7 albumów płytowych, m.in. we współpracy z flecistami Pierre-Yves Artaudem oraz Áshildurem Haraldsdóttir. Współpracowała z orkiestrami Filharmonii Poznańskiej oraz Sinfoniettą Polonią. Jest dyrektorem artystycznym licznych międzynarodowych projektów, w tym „Międzynarodowego Festiwalu Fletowego” w Poznaniu. Więcej informacji: www.ewamurawska.eu

TOMASZ BUGAJ
Swą międzynarodową karierę dyrygencką zawdzięcza przede wszystkim zwycięstwu w Międzynarodowym Konkursie w Bristolu w Wielkiej Brytanii (międzynarodowa nagroda w dziedzinie dyrygentury ufundowana przez Imperial Tobacco), które otworzyło młodemu artyście drogę na czołowe estrady brytyjskie i europejskie (1978).
Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie prof. Stanisława Wisłockiego. Pracę zawodową rozpoczął w 1974 w warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie przeszedł wszystkie etapy zawodowe (od asystenta do pierwszego dyrygenta i dyrektora). Był dyrektorem Filharmonii Pomorskiej, Łódzkiej, Krakowskiej. Współpracował regularnie z orkiestrami Filharmonii Narodowej, NOSPR, Sinfonii Varsovii i Polskiej Orkiestry Kameralnej, a także z Teatrem Wielkim w Warszawie, Operą Łódzką, Poznańską i Gdańską, teatrami operowymi w Aachen, Leeds (Opera North), Bilbao i Pamplonie. Występował we wszystkich niemal krajach europejskich oraz w USA, Ameryce Płd. i na Dalekim Wschodzie. Dyrygował najwybitniejszymi orkiestrami, jak: Mozarteum w Salzburgu, orkiestrami w Bergen (Norwegia), Turku (Finlandia), RTL Luxemburg, Orquesta Nacional de Espana (Madryt), Orquesta Simfonica de Gran Canaria, Orquesta Simfonica de Bilbao, National Chamber Orchestra w Waszyngtonie, Orchestra of the RTE w Dublinie, Orchesta Sinfonica de Chile, Orchestra Sinfonica Siciliana w Palermo, Filharmonią Słowacką, Orkiestrą Bratysławską, Rosyjską Narodową Orkiestrą Symfoniczną w Moskwie i wieloma innymi. Koncertował w najlepszych salach koncertowych Europy i był gościem prestiżowych festiwali. Uczestniczył także w pracach jury licznych konkursów wokalnych. Obecnie jest kierownikiem Katedry Dyrygentury w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.