Podczas kolejnego wieczoru z cyklu Lato w Filharmonii, gościć będziemy znakomitego polsko-kanadyjskiego artystę, który przyleci specjalnie na nasz koncert zza oceanu dzięki Conseil des arts et des lettres du Québec – kanadyjskiej agencji publicznej, wspierającej rodzimych artystów.
Mikołaja Warszyńskiego mieliśmy już okazję poznać podczas Świętokrzyskich Dni Muzyki w 2009. Program, który wówczas zaproponował, pochodził, zgodnie z ideą Festiwalu, z przełomu XX i XXI w. Tym razem wystąpi w klasyce solistycznego repertuaru fortepianowego. Swój recital rozpocznie od miniaturowego Ronda a-moll W. A. Mozarta z 1787 r., a następnie wykona trzyczęściową Sonatę C-dur J. Haydna,
napisaną w 1794 r.
W dalszej części wieczoru usłyszymy Barkarolę F. Chopina z 1814 roku – „niesłychanie ekspresyjną, z nutą erotyzmu i włoskim pejzażem w tle. Ta „pieśń miłości”, jak ją określano, należy do arcydzieł gatunku.
Metopy (1915), trzy impresjonistyczne poematy K. Szymanowskiego podziwialiśmy już w interpretacji naszego gościa trzy lata temu. Jest to jednak dzieło niezwykłej urody, zapewne bliskie artyście, skoro postanowił je powtórzyć – może ze względu na wykorzystany przez kompozytora motyw podróży Odyseusza, homeryckiego bohatera, który przez 10 lat tułał się po morzach i oceanach, nim wrócił do swej żony Penelopy...
Koncert zakończy „obłędny” walc Mefisto, z podtytułem Taniec w wiejskiej karczmie (1863) F. Liszta, inspirowany faustowskim mitem w poetyckim ujęciu Mikołaja Lenaua. Numer pierwszy, jako że powstały cztery odrębne walce, to najbardziej popularny i najczęściej wykonywany utwór, z wirtuozowskimi efektami i zniewalającą, uwodzicielską muzyką.
MIKOŁAJ WARSZYŃSKI
Urodził się w Gdańsku. Jako czteroletni chłopiec wyemigrował z rodzicami do Kanady.
W 2000 ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne na Uniwersytecie Albertańskim w Edmonton (pod kierunkiem Ayako Tsuruta, Alexandry Munn, Ernesto Lejano oraz Marka Jabłońskiego), otrzymując w nagrodę stypendium im. Richarda Eatona. Umiejętności doskonalił na międzynarodowych kursach muzycznych w Mozarteum w Salzburgu, otrzymując stypendium Fundacji Johanna Straussa. W 1999 koncertował jako solista w Letnim Festiwalu Muzycznym w Aspen w USA oraz zadebiutował z Edmontońską Orkiestrą Symfoniczną. W 2004 ukończył z wyróżnieniem klasę fortepianu profesora Aquilesa Delle Vigne‘a w Konserwatorium Muzycznym w Rotterdamie. W okresie tych studiów Narodowa Fundacja Instrumentów w Amsterdamie nagrodziła go możliwością użytkowania fortepianu Sautera. Po powrocie do Kanady w 2004 przyznano mu stypendium na indywidualne studia pianistyczne w Międzynarodowym Centrum Sztuki w Banff. W 2007 otrzymał dyplom magistra w klasie fortepianu Paula Stewarta oraz Marka Duranda na Uniwersytecie w Montrealu, gdzie obecnie artysta kontynuuje studia doktorskie). Koncertował m.in. w Holandii, w Kanadzie, gościnnie wystąpił na Festiwalu im. K. Szymanowskiego w Chapelle Historique du Bon Pasteur w Montrealu. W 2007 otrzymał złoty medal na Festiwalu Muzycznym w Royaume (Festival de musique du Royaume in Quebéc). W grudniu 2007, wraz z pianistką Zuzaną Šimurdovą, brał udział w światowej premierze Luminiscence – poematu symfonicznego na dwa fortepiany Rossa Perrina, a także w pólnocno-amerykańskiej premierze utworu na dwa fortepiany Desintegration kanadyjskiego kompozytora Claude‘a Viviera. Jako członek „The Warszynski Trio“ brał udział w serii koncertów kameralnych pod patronatem Towarzystwa Koncertowego Kompozytorów Edmontońskich (Edmonton Composer‘s Concert Society), uwieńczonej wydaniem płyty.
|