10 czerwca 2022, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

KONCERT SYMFONICZNY
ZAKOŃCZENIE SEZONU


VIỆT TRUNG NGUYỄN (Wietnam, Polska) fortepian
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent

G. ROSSINI Uwertura Il Signor Bruschino
W. A. MOZART Koncert fortepianowy A-dur KV 488
J. BRAHMS Tańce węgierskie (wybór)

Bilety w cenie: normalny – 30 zł, ulgowy – 25 zł

kup bilet on-line




Choć opery Gioacchino Rossiniego były natchnieniem niejednego z romantyków, to bez wahania można nazwać go romantycznym kontynuatorem opery klasycznej. Słychać to w czterech jednoaktowych farsach pisanych dla teatrów weneckich u progu kariery kompozytora. Il Signor Bruschino jest ostatnią z nich. Jej krótka uwertura stanowi kwintesencję klasycznej lekkości i wspaniałego poczucia humoru.

Koncert fortepianowy A-dur KV 488 Wolfganga Amadeusa Mozarta jest pod wieloma względami utworem wyjątkowym: już w pierwszej części pojawia się złowieszczo brzmiąca tonacja fis-moll, a środkowe Adagio w całości utrzymane jest właśnie w tej tonacji, której Mozart zwykle unikał. A-dur to u Mozarta – jak pisze Einstein – „tonacja barwności, przejrzystości, kościelnego witrażu”. W XVIII wieku miała jednak więcej znaczeń: była tonacją odpowiednią dla utworów nabożnych lub śpiewów kościelnych, radosną i sielską; chwytającą za serce, ale też symbolizującą skargi i tragiczne cierpienie. Z kolei tonacja fis-moll, w XVIII wieku stosowana bardzo rzadko, oznaczała bezsilną rozpacz, smutek i samotność. W partyturze brakuje trąbek i kotłów, co zresztą nie dziwi: do afektów przypisanych użytym przez Mozarta tonacjom tryumfalny blask blachy i bicie w bębny nie przystają w żaden sposób.

Johannes Brahms niemiecki kompozytor, pianista i dyrygent okresu romantyzmu. Zainteresował się muzyką cygańską bardzo wcześnie: od dziewiętnastego roku życia towarzyszył jako akompaniator węgierskiemu skrzypkowi Ede Reményi, który zapoznał go z muzyką swojego kraju. To doświadczenie z czasem zainspirowało go do napisania serii kompozycji oraz aranżacji 21 Tańców węgierskich na fortepian na cztery ręce. Były one oparte na popularnych węgierskich tańcach verbunkos i cardás oraz na melodiach cygańskich.


VIỆT TRUNG NGUYỄN
Urodzony 30 września 1996 r W 2003 rozpoczął naukę w Państwowej Szkole Muzycznej im. Oskara Kolberga w Warszawie w klasie Filomeny Dziedzic. W 2009 został uczniem prof. Iriny Rumiancewej-Dabrowskiej w Zespole Państwowych Szkół nr. 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Obecnie Kształci się w bydgoskiej Akademii Muzycznej - pod kierunkiem prof. dr hab. Katarzyny Popowej-Zydroń.
Wielokrotnie nagradzany na konkursach pianistycznych, zdobył m.in. I nagrodę na XVII Ogólnopolskim Festiwalu Pianistycznego ,,Chopinowskie Interpretacje Młodych’’ w Koninie-Żychlinie, (2021) V nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2020) Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Wietnamie (2019), III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Karlovac w Chorwacji (2019), Grand Prix oraz I miejsce w Ogólnopolskich Przesłuchaniach CEA (2014). W 2021 był uczestnikiem II etapu XVIII Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Wystąpił na festiwalach im. Artura Rubinsteina w Łodzi (2019) oraz Frost Chopin Piano Festival (2018, 2019). Wielokrotnie występował w trakcie wystawy światowej " Expo 2020" w Dubaju w ramach serii koncertów w polskim pawilonie. Jako solista współpracował z Wietnamską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną Hanoi, Orkiestrą Polskiego Radia, Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Filharmonii Lubelskiej. Współpracował m.in z Ulysses Quartet, Arod Quartet oraz Arso Quintet Grał pod batutą takich dyrygentów jak: Wojciech Czepiel, Honna Tetsuji, Łukasz Borowicz, Marek Pijarowski, Le Phi Phi, Wojciech Rodek.
Koncertował w Polsce, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Francji, Rosji, na Ukrainie, Węgrzech, w Wietnamie, Tajlandii, Korei Południowej i Japonii. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych artystów, takich jak: Dang Thai Son, Ewa Pobłocka, Kevin Kenner, Tatiana Shebanova, Dmitri Alexeev, Andrzej Jaśinski czy Wojciech Świtała.


JACEK ROGALA
Ukończył wrocławską Akademię Muzyczną. Od 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki. W 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie. W latach 90. był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, współpracował z Capellą Bydgostiensis i przebywał na stypendium im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. Pracował w Redakcji Muzycznej PR we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki, kierował również Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II PR. Był prezesem i wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM. Od 2012 był wiceprzewodniczącym, a od 2021 jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich. Jest również kierownikiem Katedry Dyrygentury Akademii Muzycznej w Łodzi.
Dokonał prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płytę z nagraniem utworu 3 dla 13 uhonorowano dwoma Fryderykami. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej nagrał m.in. cykl czterech płyt Album Polski, płyty We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika oraz Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi na pierwszy koncert w nowej siedzibie. Dokonał również nagrań płytowych muzyki koncertującej Ryszarda Bukowskiego. Otrzymał brązowy medal Zasłużony Kulturze – Gloria Artis oraz nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.

PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna