Publiczność Świętokrzyskich Dni Muzyki będzie mogła zapoznać się z nowymi trendami, dokonaniami, nowymi środkami ekspresji i kierunkami rozwoju muzyki podczas wieczoru elektroniki przygotowanego w Studio Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Poznaniu. Do tworzenia muzyki twórcy zaprzęgają nowoczesne technologie, które dotyczą również znanych nam już z Inauguracji Festiwalu prezentacji instalacji soundscape'owych Lidii Zielińskiej. Jedna z nich – „Polish Sonorities” zawiera brzmienia charakterystyczne dla polskiego pejzażu dźwiękowego i towarzyszyć będzie kolejny raz zwiedzającym rozmieszczone na piętrach foyer wystawy, a druga ("Lutosławski DIY"), oparta na nieprzetworzonym nagraniu sekwencji trąbek z Koncertu wiolonczelowego Witolda Lutosławskiego, rozbrzmiewać będzie przed wejściem do Filharmonii, zapraszając przechodniów i słuchaczy do środka.
Ta elektryzująca muzyka wypełniająca zaledwie godzinny koncert kameralny zaskoczy i na pewno zainteresuje wielu melomanów. Nieczęsto bowiem mamy okazję poznawać najnowsze zdobycze współczesnej muzyki, prezentowanej w interdyscyplinarnym kontekście kulturowym.
W koncercie udział weźmie Anna Zielińska, solistka, którą znamy m.in. z programu ElektromAnnia, a także po raz pierwszy u nas – zespół Sepia Ensamble. Utwory komentować będzie pani profesor Lidia Zielińska – kompozytorka, kierowniczka wspomnianego Studia Muzyki Elektroakustycznej, dobry duch tego przedsięwzięcia.



LIDIA ZIELIŃSKA
Ukończyła studia kompozytorskie pod kierunkiem Andrzeja Koszewskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Komponowała m.in. na zamówienie Polskiego Radia, Solidarności, Teatru Ósmego Dnia, Holland Dance Festival, Euro-Musik-Theater w Stuttgarcie, holenderskiej orkest de ereprijs, Radia Szwedzkiego, Ministerstwa Kultury Badenii-Wirtembergii, festiwalu Warszawska Jesień, Instytutu Adama Mickiewicza, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP. Pracowała w studiach muzyki elektronicznej PWSM w Krakowie, Polskiego Radia w Warszawie, IPEM/BRT w Gandawie, EMS w Sztokholmie, ZKM w Karlsruhe. Uzyskała 17 nagród na konkursach kompozytorskich. Jej utwory wykonywane były na festiwalach w kilkudziesięciu krajach Europy, Azji i obu Ameryk. W 2007 otrzymała nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za wybitne i wszechstronne osiągnięcia kompozytorskie. Obecnie jest profesorem kompozycji oraz kierownikiem Studia Muzyki Elektroakustycznej w poznańskiej Akademii Muzycznej, prowadzi również zajęcia z sonologii w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu.
Opublikowała wiele tekstów i wygłosiła wiele wykładów dotyczących polskiej muzyki współczesnej, muzyki elektroakustycznej, historii muzyki eksperymentalnej, ekologii dźwiękowej oraz tradycyjnej muzyki japońskiej, z którymi występowała na zaproszenia uniwersytetów w Europie, Azji, Australii i Nowej Zelandii. Prowadziła kursy letnie, warsztaty i seminaria w Polsce i za granicą. Jest jurorem, kuratorem, ekspertem i konsultantem różnych przedsięwzięć muzycznych, intermedialnych i edukacyjnych w wielu krajach Europy.
Pełni od wielu lat ważne funkcje społeczne, obecnie – wiceprezesa Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich i wiceprezesa Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.


RAFAŁ ZAPAŁA
Kompozytor i improwizator; ukończył Akademię Muzyczną w Poznaniu, gdzie studiował dyrygenturę chóralną (prof. Janusz Dzięcioł), oraz kompozycję (prof. Lidia Zielińska), a także studia doktoranckie na Akademii Muzycznej w Krakowie. Uczestniczył w kursach: Karlheinza Stockhausena w Kürten, kursach Acanthes pod kierunkim Tristana Muraila i wykładowców IRCAM, kursach z Pauline Oliveiros i CC Hennix, kursie kompozycji filmowej Jana A. P. Kaczmarka i in. Artysta nie dostrzega granic pomiędzy muzyką akademicką a wielowymiarowym obszarem twórczości pozaakademickiej. Pisze kompozycje akustyczne, elektroniczne, tworzy prace z obszaru sound artu. Swoje utwory wykonywał na festiwalach muzyki nowej, m.in. na Warszawskiej Jesieni, Sound screen, Poznańskiej Wiośnie Muzycznej, Contem.Ucha, Susaa Festival i in. Oprócz licznych koncertów na koncie ma współpracę z projektantami mody, m.in. kierownictwo muzyczne festiwalu Art&Fashion (Stary Browar Poznań), z plastykami (projekt i s o | a t i o n z Kobasem Laksą) oraz z artystami z innych obszarów sztuki. Organizuje zespoły i wydarzenia muzyczne. Jego pobyt w Chicago w 1997 spowodował zainteresowanie współczesną muzyką improwizowaną, zarówno akustyczną jak i elektroniczną, free jazzem, wielokulturową mieszanką przeróżnych elementów muzyki miejskiej. Fascynacje te doprowadziły do utworzenia wraz z trębaczem Tomkiem Ziętkiem i basistą Wojtkiem Mazolewskim grupy o nazwie L.E.M. [Live Electronic Music]. W 2001 L.E.M. wraz z Tymonem Tymańskim i Rorym Walshem wystąpił na J.V.C. Festiwal jako support przed grupą Herbiego Hancock'a promującego swój album "Future2Future. Jest także założycielem zespołu muzyki współczesnej an_ARCHE NewMusicEnsemble oraz fundacji an_ARCHE. Pracuje jako adiunkt na Wydziale Kompozycji oraz w Studio Muzyki Elektronicznej Akademii Muzycznej w Poznaniu.


ANNA ZIELIŃSKA
Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jako muzyk klasyczny grała w Bayerische Rundfunk Orchesterakademie pod dyrekcją Mścisława Rostropowicza, orkiestrze Festiwalu Wielkanocnego w Bayreuth, Jeunesses Musicales World Orchestra, RIAS (Deutsche Radio) Jugendorchester i Nationaal Jeugd Orkest. Współpracuje z orkiestrą Dresdner Sinfoniker. Jako solistka wystąpiła na wielu festiwalach w Polsce i za granicą (m.in. Chile, Francja, Czechy, Meksyk, Ukraina, Grecja, Estonia, Włochy, Kuba, Brazylia, Argentyna, Izrael, Chiny). Koncertowała także w innych krajach Europy oraz w Indonezji, Palestynie i na Tajwanie. Dokonała kilkudziesięciu polskich i światowych prawykonań utworów solowych i z elektroniką oraz wielu prezentacji utworów polskich za granicą, a także nagrań dla Polskiego Radia i stacji radiowych i telewizyjnych w Europie, Azji i obu Amerykach. Uczestniczyła też w nagraniach płytowych dla 6dB i Deutsche Grammophon. Gra także muzykę improwizowaną. Współpracowała z takimi artystami, jak m.in.: Marek Chołoniewski, Hamid Drake, Izabella Gustowska, Krzysztof Herdzin, Peter Ole Jorgensen, Cezary Konrad, Rafał Mazur, Peter Friis Nielsen, Zdzisław Piernik, Herb Robertson, Viktor Toth, Mikołaj Trzaska, Wu Wei. W roku 2001 była stypendystką niemieckiego zespołu musikFabrik i uczestniczyła w warsztatach improwizacji Earle Browna. Występowała również w projekcie pod nazwą ElektromAnia lub Skrzypce i elektronika, który powstał w oparciu o utwory na skrzypce i brzmienia elektroniczne z różnych krajów, przeznaczone nierzadko specjalnie dla artystki. Dwukrotnie uzyskała stypendium twórcze Ministra Kultury RP. Od 2006 jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.


SEPIA ENSEMBLE
Zespół powstał w 2012 z inicjatywy Artura Kroschela i Rafała Zapały. W jego skład wchodzi dwunastu muzyków: studentów wyższych lat oraz absolwentów Akademii Muzycznej w Poznaniu. Grupa specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Organizuje koncerty w poznańskiej uczelni, a także w „niestandardowych” miejscach, których klimat sprzyja odbiorowi nowej muzyki. W swoim repertuarze posiada utwory polskich kompozytorów, a także realizuje partytury szczególnie interesujących twórców zagranicznych. W 2012 zespół zrealizował dwa projekty z okazji Roku Cage’a, na które złożyły się dzieła amerykańskiego artysty. Rok później artyści wystąpili na dwóch koncertach podczas Festival International „Musicacoustica” w Pekinie, gdzie wykonali utwory polskich kompozytorów z elektroniką oraz dzieła Witolda Lutosławskiego. W listopadzie 2013 grupa brała udział w koncercie jubileuszowym Lidii Zielińskiej. Szczególnym projektem artystycznym Sepii Ensamble jest Zooming: Estonia, pierwszy z cyklu programów poświęconych współczesnej muzyce poszczególnych krajów. Cały projekt jest realizowany we współpracy z instytucjami zagranicznymi, a w najbliższych planach są Zooming: Ireland oraz Zooming: South Korea.
Kierownictwo artystyczne zespołu sprawują kompozytorzy, adiunkci Akademii Muzycznej w Poznaniu – Artur Kroschel i Rafał Zapała.



powrót do strony głównej