10 lutego 2023, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

KONCERT SYMFONICZNY
ROZTAŃCZONE WALENTYNKI


PIOTR BARON saksofon tenorowy
ŁUKASZ ŻYTA jazzowy zestaw perkusyjny
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
MAREK WRONISZEWSKI dyrygent

KRZYSZTOF HERDZIN Tribute to Stan Getz suita na saksofon tenorowy i orkiestrę
ANTONíN DVOŘÁK Uwertura koncertowa Karnawał op. 92
Tańce słowiańskie nr 1 i 2 op. 46
JOHANN STRAUSS II Kaiser-Walzer op. 437
STANISŁAW MONIUSZKO Tańce góralskie z opery Halka

kup bilet on-line

Podczas koncertu usłyszymy solistów, którzy nie występowali jeszcze na naszej estradzie - saksofonistę Piotra Barona i perkusistę Łukasza Żytę. Utwór „Tribute To Stan Getz” K. Herdzina powstał z myślą o Piotrze Baronie, który oddaje w niej hołd jednemu z najwybitniejszych saksofonistów w historii muzyki - Stanowi Getzowi. Karnawał Dvořáka pochodzi z tryptyku uwertur pt. Przyroda, życie i miłość. Środkowa nazwa ma dotyczyć „uczuć człowieka, którego porywa radosny wir życia”. I tak jest w istocie, bowiem Karnawał pełen jest radości i pogody – z wyjątkiem małego epizodu, który brzmi jak napomnienie, że życie to nie tylko zabawa. Natomiast Tańce słowiańskie to doskonałe połączenie słowiańskiego ducha z zachodnioeuropejskim kunsztem formy. Jako że koncert przypada na ostatnie dni karnawału, w jego programie nie może zabraknąć kompozycji Johanna Straussa (syna) - rozsławionego przez taneczne walce swojego autorstwa. Stanisław Moniuszko liczył na międzynarodową karierę swoich dzieł występując w roli kompozytora oddanego niemal bez reszty „sprawie polskiej”. Wyraz „pewnej miejscowości, charakteru narodowego ludów, ich zabaw, obrzędów, zwyczajów” usłyszymy na zakończenie wieczoru w słynnych Tańcach góralskich z opery Halka.


PIOTR BARON
Tytuł magistra sztuki uzyskał, w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W 1977 r. W 1978 r. został wyróżniony, a w 1980 r. otrzymał drugą nagrodę na festiwalu Jazz nad Odrą. W 1984 r. zdobył Grand Prix na San Sebastian „Jazzaldia” w Hiszpanii. W ciągu czterdziestoletniej działalności muzycznej Piotr Baron współpracował z najwybitniejszymi artystami z Polski, Europy i USA: Zbigniew Namysłowski, Tomasz Stańko, Henryk Majewski, Henryk Miśkiewicz, Jarosław Śmietana, Wojciech Karolak, Zbigniew Lewandowski, Kazimierz Jonkisz, Krzesimir Dębski, Janusz Muniak, Tomasz Szukalski, Darek „Oles” Oleszkiewicz, Piotr Wojtasik, Jan Ptaszyn Wróblewski, Bo Stief, Jasper Van’t Hof, Ray Charles, Art Farmer, James Newton, Al Porcino, Billy Harper, David Murray, Kevin Mahogany, Victor Lewis, Roy McCurdy, John Hicks, Jon Mayer, Eddie Henderson, Gary Smulyan, Marvin „Smitty” Smith, Carter Jefferson, Bobby Watson, Kei Akagi, Larry Koonse, Joe LaBarbera, Charlie Shoemake, Mark Soskin, Kevin Hays, Billy Hart, Harvie Swartz, David Friesen, Clarence Seay, Ed Schuller, John Betsch, Wadada Leo Smith, Ronnie Burrage, Greg Bandy, Malcolm Pinson, Skip Hadden, Steve McCraven, Wayne Bartlett, Carlos Johnson, Karen Edwards. W 1998 r. był koncertmistrzem (pierwszy saksofon altowy) orkiestry European Broadcasting Union Big Band w Sztokholmie. Wziął udział w nagraniu ponad 100 płyt, w tym nagrał jedenaście płyt autorskich. Od 25 lat w ścisłej czołówce ankiety „Jazz Top” magazynu „Jazz Forum”, zwycięzca tejże w roku 2015 r. w kategorii saksofon barytonowy. Nominowany do nagrody Fryderyk jako muzyk roku w 2000 r., 2004 r. i 2009 r. Piotr Baron jest artystą firmowym Cannonball Musical Instruments, Drake Mouthpieces i D’Addario Woodwinds. Odznaczony srebrnym i brązowym medalem „Gloria Artis”, medalem „Zasłużony dla Wrocławia” i „Złotą Odznaką” PSJ. Kompozytor muzyki dla teatrów (m.in. Wrocławski Teatr Lalek, Narodowy Teatr Stary w Krakowie, Słupski Teatr Dramatyczny, Wrocławski Teatr Współczesny, Narodowe Czytanie 2020). Od 1998 r. pracuje jako nauczyciel i wykładowca, aktualnie prowadzi zajęcia na Wydziale Jazzu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie. Prowadził otwarte wykłady jazzowe w USA na University of California Irvine, California Institute of the Arts w Valencia, w Turcji na Ankara Bilkent University, w Austrii na Kunstuniversität Graz, uczył na letnich warsztatach jazzowych w Pradze, we Lwowie i wielu miastach Polski. Od 1994 r. do 2011 r. prowadził swój autorski program w Polskim Radiu Wrocław, a od 2012 r. do 2020 w radioJAZZ.fm. Recenzent i publicysta (m.in. „Jazz Forum”, „Wszystko co najważniejsze”), autor kilkunastu publikacji naukowych. Od grudnia 2015 r. do sierpnia 2018 r. pracował w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego jako doradca podsekretarza stanu i zastępca dyrektora departamentu. Od września 2018 r. powołany na dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.


ŁUKASZ ŻYTA
Absolwent PZSM im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy w klasie perkusji Mirosława Żyty. W 1998 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie perkusji jazzowej dra Adama Buczka.
Zadebiutował na scenie jazzowej w 1993 roku w konkursie Jazz Juniors w Krakowie, gdzie wystąpił z zespołem Youth Formation. Z grupą Joint Venture został laureatem I nagrody na Festiwalu Jazz Juniors w w Krakowie (1995), na Festiwalu Standardów Jazzowych w Siedlcach (1996) oraz nagrody dla najbardziej obiecującej grupy na Europ’ Jazz Contest w Hoelaart (1996). Z zespołem Parnas Sextet otrzymał nagrodę „Klucz do Kariery” na festiwalu Pomorska Jesień Jazzowa (1998). Jest także laureatem I nagrody Konkursu Perkusistów Jazzowych w Grodzisku Mazowieckim (1998). Na Festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu otrzymał wyróżnienie indywidualne (1998). Współpracował z czołowymi muzykami polskiej i światowej sceny jazzowej, m.in.: Jan. Ptaszyn Wróblewski, Janusz Muniak, Artur Dutkiwicz, Michał Tokaj, Piotr Wyleżoł, Aga Zaryan, Bennie Maupin, Dan Tepfer, Dayna Stephens, Stephen Riley, Lee Konitz.
Występował na wielu festiwalach jazzowych w kraju i zagranicą. Łukasz Żyta ma w swym bogatym dorobku udział w nagraniu ponad 50 płyt. Aż dziesięć z nich uhonorowanych zostało Nagrodą Fryderyka lub jego czeskim odpowiednikiem.


MAREK WRONISZEWSKI
Pierwszy Dyrygent gościnny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Związany z tą instytucją od października 2017 r., w latach 2019 – 2022 pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora. Półfinalista i laureat nagród dla najlepszego polskiego uczestnika na X Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach oraz finalista VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku. Współpracuje z wieloma orkiestrami w Polsce, m. in. Filharmonia Śląska, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, NFM Filharmonia Wrocławska, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Bałtycka, Filharmonia Pomorska, Filharmonia Warmińsko - Mazurska, Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Płocka Orkiestra Symfoniczna i in. Prowadził koncerty z znakomitymi solistami, m. in. Zakhar Bron, Vadim Repin, Piotr Pławner, Kevin Kenner, Tomasz Strahl, Krzysztof Meisinger, Klaudiusz Baran, Łukasz Długosz, Piotr Sałajczyk, Paweł Kowalski, Piotr Baron, Mateusz Smoczyński. Asystował wielu wybitnym dyrygentom, takim jak: Michaił Jurowski (nagranie i współczesne światowe prawykonanie opery Antona Rubinsteina Mojżesz), Gabriel Chmura, Jacek Kaspszyk, Mirosław Jacek Błaszczyk, Tadeusz Kozłowski, Andrzej Borejko. Studia z dyrygentury symfoniczno-operowej rozpoczął w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w której otrzymał licencjat w klasie prof. Elżbiety Wiesztordt, następnie ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie prof. Mirosława Jacka Błaszczyka. Ponadto uzyskał dyplomy magistra sztuki w specjalnościach fortepian i fagot w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2017 r. został uhonorowany Medalem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków „Za zasługi dla muzyki polskiej”. Dokonał nagrań dla wytwórni DUX (m. in. nagranie koncertów fortepianowych Zygmunta Stojowskiego z pianistami: Marek Szlezer i Witold Wilczek i Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus) oraz nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia. Od października 2022 roku prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej im. F.Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna