Dzieła, które wysłuchamy dzisiejszego wieczoru, ze Lwowem związane są raczej osobami swoich twórców, niż bezpośrednim odniesieniem do tego magicznego dla wielu miejsca. Nie mniej będzie to muzyka głównie liryczna, opierająca się na emocjach, czyli taka, jakiej zawsze spragnieni są słuchacze. Z tego programu nie wyłamuje się nawet II Koncert Wojskowy Karola Lipińskiego, który oprócz elementów typowo marszowych zawiera fragmenty z pobrzmiewającymi w tle ruskimi melodiami (p. cytat: Ach ja neszczasny, szczo maju diłaty). Podkreślić należy, że po raz pierwszy na naszej estradzie zabrzmi Preludium symfoniczne Mona Lisa Gioconda oraz Poemat symfoniczny Anhelli, oba utwory Ludomira Różyckiego. Do współpracy przy tym koncercie przystąpiło Towarzystwo Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich, Oddział w Kielcach, które w dniach 9 -16 października organizuje IV Dni Lwowa.



ANDRZEJ ŁADOMIRSKI
Urodził się we Wrocławiu w roku 1980. Kształcił się w rodzinnym mieście: jako sześciolatek rozpoczął naukę gry na fortepianie, jednak rok później zmienił instrument na skrzypce, ucząc się w PSM im. K. Szymanowskiego, a następnie w Państwowym Liceum Muzycznym. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego w klasie skrzypiec prof. Krzysztofa Bruczkowskiego oraz studia mistrzowskie w Keshet Eilon Music Center w Izraelu, gdzie miał okazję zetknąć się z takimi mistrzami, jak: Shlomo Mintz, Vadim Gluzman, Eduard Grach, Haim Taub. W 2007 obronił pracę doktorską i otrzymał tytuł doktora sztuki muzycznej oraz stanowisko adiunkta w macierzystej uczelni. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich, m. in. w Letnich Kursach Mistrzowskich w Żaganiu w klasie prof. Bartosza Bryły oraz w kursie „Bravo Maestro” w klasie Vadima Brodskiego. Prowadzi ożywioną działalność jako kameralista (koncertował z Konstantym Andrzejem Kulką, Henri Demarquette, Krzysztofem Jabłońskim, Tomaszem Strahlem, Dominikiem Połońskim, Kingą Firlej, Michaelem Maciaszczykiem, Vladimirem Kossjanenko). W ub. roku został zaproszony na tournée koncertowe do Japonii (m.in. koncert w Suntory Hall w Tokio) z Wiener Belvedere Quartet. Obecnie jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyka Epok w Dusznikach Zdroju.



JAN MIŁOSZ ZARZYCKI
Jeden z najwybitniejszych dyrygentów polskich, finalista i laureat międzynarodowych konkursów muzycznych we Włoszech, Hiszpanii i na Węgrzech. Jest absolwentem wydziału instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach, uzyskał także dyplom z wyróżnieniem w klasie dyrygentury Marka Pijarowskiego we Wrocławiu. Studia dyrygenckie uzupełniał w Wiedniu i w Berlinie, gdzie miał okazję poznać sztukę dyrygencką takich mistrzów batuty jak S.Ozawa, K.Masur, C.Abbado. Współpracował z Państwową Operą we Wrocławiu, z orkiestrą Sinfonia Varsovia, był dyrygentem i kierownikiem artystycznym Studenckiej Orkiestry Kameralnej Jeunesses Musicales przy Akademii Muzycznej w Katowicach. W 1994 zajął ex aequo I miejsce, a także otrzymał trzy nagrody pozaregulaminowe, w tym – nagrodę orkiestry – w I Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku. Rezultatem konkursu był także roczny staż dyrygencki w Wielkiej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. W 1997 otrzymał III nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. A. Toscaniniego w Parmie. Wkrótce potem odbył tournée koncertowe po Włoszech z Orkiestrą Symfoniczną Emilii Romanii im. A. Toscaniniego. Ostatnio odniósł sukcesy koncertowe w Niemczech, Włoszech, Francji i Macedonii. Jest adiunktem i członkiem katedry dyrygentury Akademii Muzycznej w Warszawie oraz adiunktem Akademii Muzycznej w Łodzi, sprawuje artystyczne kierownictwo Międzynarodowych Młodzieżowych Warsztatów Muzycznych w Szczecinie. Od 2001 współpracuje z Warszawską Operą Kameralną. Jest także I dyrygentem warszawskiej orkiestry kameralnej Concentus pro arte oraz dyrektorem naczelnym i artystycznym Łomżyńskiej Orkiestry Kameralnej.



wstecz

góra