9 maja, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

KONCERT SYMFONICZNY
WIECZÓR KLASYKÓW


ALEKSANDER KOBUS trąbka
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
PIOTR BYWALEC dyrygent

Ignacy Feliks Dobrzyński – Uwertura do opery Monbar czyli Flibustierowie op. 30
na orkiestrę symfoniczną
Johann Nepomuk Hummel – Koncert na trąbkę Es-dur
Joseph Haydn – Symfonia nr 103 Es-dur Hob.I:103
Narodowy Instytut Muzyki i Tańca MKiDN
Koncert jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Dyrygent– rezydent”,
finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dyrygentem-rezydentem Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w sezonie 2024/2025 jest Piotr Bywalec.
Kup bilet
Nie tak często dzisiaj można usłyszeć trąbkę jako instrument solowy, choć w zamierzchłych czasach grę na trąbce, uważaną za niezwykle trudną technicznie, chętnie uprawiali, ale tylko najwybitniejsi (i najlepiej opłacani), muzycy. Praca nad możliwościami technicznymi instrumentu posuwała się jednak opornie i dopiero w latach 40. XX w. za sprawą muzyków jazzowych wypracowano takie techniki, że trąbkę upodobali sobie trębacze specjalizujący się w repertuarze klasycznym.
Ale po kolei…. Wieczór rozpocznie Uwertura do opery Monbar I. J. Dobrzyńskiego, która swoje prawykonanie miała w Teatrze Wielkim w Warszawie 10 stycznia 1863 roku. Dwanaście dni później wybuchło powstanie styczniowe, które przerwało historię jej wystawień. Kompozytor pracował nad utworem w latach 1836-38 i jeszcze w 1861 dokonywał przeróbek. Dziś Uwertura cieszy się wielkim powodzeniem i jest jednym z najczęściej granych dzieł. Trąbka pojawi się w Koncercie Es-dur J. N. Hummela, austriackiego kompozytora, który napisał w 1803 roku utwór w tonacji E-dur. Ponieważ, jak już wspomniano, dzisiejsza trąbka uzyskała optymalne brzmienie, utwór transponowano do tonacji Es-dur. W roli solisty wystąpi Aleksander Kobus - jeden z najbardziej utytułowanych i wyróżniających się na polskiej i międzynarodowej scenie muzycznej trębaczy. Po przerwie wysłuchamy Symfonii Es-dur „papy Haydna”. Jej tytuł brzmi: Z werblem na kotłach, tak bowiem rozpoczyna się utwór – od tremola wykonywanego pałkami na jednym z dwóch kotłów, po czym włączają się niskie tony wiolonczeli, kontrabasów i fagotów.

Aleksander Kobus
jeden z najbardziej utytułowanych i wyróżniających się na polskiej i międzynarodowej scenie muzycznej trębaczy. Zwycięzca organizowanego przez International Trumpet Guild Międzynarodowego Konkursu Ellswortha Smitha zachwyca doskonałą techniką i pięknym brzmieniem publiczność sal koncertowych Europy, Ameryki i Azji zarówno jako solista, jak i kameralista czy muzyk orkiestrowy. Jako pierwszy Polak grający na instrumencie dętym odniósł sukces zdobywając nagrodę na prestiżowym 67. Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium, co potwierdza jego mocną pozycję wśród czołowych polskich muzyków. Jest artystą firmy Bach.
Oprócz sukcesów na konkursach ITG i ARD, Aleksander Kobus ma na swoim koncie nagrody i wyróżnienia na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach, m.in. Grand Prix podczas Daniel Patrylak Memorial Trumpet Competition w Stanach Zjednoczonych, II miejsce na XIV International Jeju Brass Competition w Korei Południowej, I miejsce w X Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej, I nagrodę na VII Ogólnopolskim Festiwalu Trębaczy w Kaliszu, I miejsce w XIV International Chieri Competition we Włoszech czy I miejsce na The North International Music Competition w Szwecji.
Trębacz swoją edukację muzyczną rozpoczął w rodzinnym mieście – Warszawie. Tam oprócz nauki gry na trąbce – początkowo w Państwowej Szkole Muzycznej im. Oskara Kolberga, a następnie w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 3 im. Grażyny Bacewicz – śpiewał również w chórze dziecięcym przy Teatrze Wielkim, gdzie regularnie wykonywał partie solowe i chóralne oper takich jak Peleas i Melizanda Claude’a Debussy’ego, Wozzeck Albana Berga, Carmen Georgesa Bizeta czy Król Roger Karola Szymanowskiego.
Studia podjął we wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie trąbki prof. Igora Cecochy. Ukończył je z wyróżnieniem, a w 2019 roku uzyskał w tej uczelni tytuł doktora sztuki i został wykładowcą wrocławskiej Akademii. Następnie uczył się na berlińskim Univerität der Künste w klasie Gábora Tarköviego. Podczas nauki otrzymywał wielokrotnie prestiżowe stypendia, m.in. Yamaha Music Foundation for Europe, Lower Silesia Capital Club, stypendium „Młoda Polska” Narodowego Centrum Kultury dla najwybitniejszych polskich artystów młodego pokolenia czy stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Aleksander Kobus występował jako solista z takimi orkiestrami jak NFM Filharmonia Wrocławska, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Münchener Kammerorchester, Dublin Sinfonia Orchestra czy Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Z ostatnim z tych zespołów nagrał Koncert na trąbkę i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego pod batutą samego kompozytora – nagranie to było nominowane do prestiżowej polskiej Nagrody Muzycznej „Fryderyk”. Aleksander Kobus nagrywał również dla takich wytwórni jak Deutsche Grammophon czy DUX. Obecnie artysta jest pierwszym trębaczem w orkiestrze symfonicznej NFM Filharmonia Wrocławska.


Piotr Bywalec
Pochodzący z Katowic dyrygent, skrzypek i organista. Absolwent POSM II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie skrzypiec dr. hab. Arkadiusza Kubicy i mgr. Janusza Klicha. Pobierał fakultatywne lekcje gry na organach w klasie dr. hab. Witolda Zabornego, prof. AM. Miał okazję występować wielokrotnie w Polsce, jak i za granicą – w Czechach i w Niemczech. Jest laureatem wielu konkursów słuchowych, kameralnych i organowych, a także wielokrotnym beneficjentem stypendium J. M. Rektora Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz Prezydenta Miasta Wrocławia. W 2018 roku asystował przy prawykonaniu Audycji V Andrzeja Krzanowskiego w siedzibie NOSPR oraz podczas wykonania na 61. Festiwalu Warszawska Jesień.
W 2022 roku został wybrany drogą konkursu najlepszym uczestnikiem Letnich Konfrontacji Debiutujących Dyrygentów w Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej i wystąpił w trakcie koncertu inaugurującego nowy sezon artystyczny orkiestry MROS Małopolska. W marcu 2023 roku uzyskał tytuł laureata III nagrody na IV Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu, a w lipcu tegoż roku prowadził szereg wykonań podczas koncertów finałowych Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Bydgoszczy. Brał udział w kursach mistrzowskich gry i improwizacji organowej pod kierunkiem artystów takich jak Philippe Lefebvre, Tomasz Orlow, Wolfgang Seifen, Thierry Escaich czy Ludger Lohmann, a także w kursach dyrygenckich prowadzonych przez Jerzego Maksymiuka, Janusza Przybylskiego, Jacka Rogalę czy Nicka Osta. W sezonie artystycznym 2024/2025 pełni funkcję dyrygenta rezydenta Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach. Współzałożyciel występującego na festiwalach muzyki współczesnej zespołu Alert Ensemble. Koncertował z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej we Wrocławiu i Filharmonią Świętokrzyską w Kielcach, a w ramach praktyk studenckich prowadził próby z Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu, Filharmonią Dolnośląską w Jeleniej Górze i Śląską Orkiestrą Kameralną. Obecnie studiuje dyrygenturę symfoniczną na wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie prof. Marka Pijarowskiego.

PGE Sponsorem Filharmonii