Na tegoroczną osiemnastą edycję Świętokrzyskich Dni Muzyki wypełniających niemal cały kwiecień złożyły się: 4 koncerty symfoniczne, 2 kameralne, spektakl teatralny poświecony Fryderykowi Chopinowi, spotkania z kompozytorami oraz wystawy i promocje wydawnictw. Cała oferta – jak zawsze – podporządkowana jest jednemu z nadrzędnych celów festiwalu, tzn. prezentacji rodzimej muzyki na tle dokonań światowych, ze szczególnym uwzględnieniem dzieł współczesnych i dotąd niewykonywanych w Kielcach. Dlatego spośród propozycji warto wyróżnić prawykonanie Koncertu klarnetowego Macieja Zielińskiego, a także wiele utworów poszerzających dotychczasowy repertuar Świętokrzyskiej Filharmonii takich twórców, jak: Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Dariusz Przybylski, Stanisław Moryto, Marcel Chyrzyński i Krzysztof Penderecki z jednej strony, czy też Leonard Bernstein, Jan Sibelius, Iannis Xenakis, Bent Lorentzen, Vinko Globokar, Alberto Ginastera i Mauricio Kagel – z drugiej. Postaramy się również przywrócić zbiorowej pamięci dzieła i kompozytorów niesłusznie zapomnianych (Serenada na smyczki R. Bukowskiego, Koncert fortepianowy T. Leszetyckiego, fortepianowe kompozycje R. Statkowskiego). Oprócz tego odnotujemy ważne nie tylko dla środowiska muzycznego rocznice – Fryderyka Chopina, Romualda Twardowskiego oraz Teodora Leszetyckiego. Mamy nadzieje, że zaakceptują Państwo naszą ofertę, tym bardziej że do muzycznej panoramy ciekawych utworów dołączają znakomici wykonawcy.
Inaugurację festiwalu poprzedzi spotkanie z Grażyną Pstrokońską-Nawratil współorganizowane przez Instytut Edukacji Muzycznej UJK 8 kwietnia o godz. 13.30, sala nr 2 (wstęp bezpłatny).
Pierwszy koncert Festiwalu wypełnią utwory dotychczas niewykonywane na kieleckiej estradzie. Na początek usłyszymy Serenadę na smyczki R. Łukowskiego, której premiera odbyła się w 1961 roku na innym festiwalu znanym dziś pod nazwą Musica Polonica Nowa. Następnie poznamy I Koncert fortepianowy „wileński" – młodzieńcze dzieło Romualda Twardowskiego w interpretacji Joanny Ławrynowicz.
Po przerwie zaprosimy Państwa na kompozycję Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil z cyklu Myśląc o Vivaldim (lato). Będzie to …como el sol e la mar…(…jak słońce i morze…) na flet i orkiestrę kameralną, w którym zaprezentuje się Łukasz Długosz. Wieczór zakończy suita koncertowa Estancia złożona z czterech tańców – z finałowym, porywającym Malambo argentyńskich gaucho.
W przerwie koncertu podziwiać będzie można dzięki życzliwości Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki wspaniałą wystawę plakatów wykonanych z okazji 200. rocznicy urodzin F. Chopina, a także prace uczniów ZSP im. J. Szermentowskiego. Na stoisku zaś odbędzie się promocja książek Mieczysława Tomaszewskiego.
GRAŻYNA PSTROKOŃSKA-NAWRATIL
Studiowała kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w swoim rodzinnym mieście – Wrocławiu, początkowo u Stefana Bolesława Poradowskiego (1966-67), a następnie w klasie Tadeusza Natansona (1967-71). W 1978 uzupełniała studia kompozytorskie we Francji pod kierunkiem Pierre'a Bouleza i Oliviera Messiaena, uczestniczyła w zajęciach Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique w Paryżu, w seminarium poświęconym muzyce Iannisa Xenakisa w Aix-en-Provence oraz odbyła staż w studiach eksperymentalnych w Paryżu i Marsylii. Od 1971 pracuje w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu (od 1993 jako profesor). W latach 1994-97 uczestniczyła w pracach Komisji Repertuarowej Festiwalu „Warszawska Jesień”. Od 1998 jest również wykładowcą w Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Jest laureatką wielu konkursów kompozytorskich, m.in. Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich (1968 i 1973), Konkursu im. Grzegorza Fitelberga (1972), Międzynarodowego Konkursu dla Kompozytorek w Mannheim (1975). W 1987 jej utwór Ikar na wielką orkiestrę symfoniczną (1979) uzyskał III lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów Unesco w Paryżu. Ponadto w 1989 otrzymała nagrodę miasta Wrocławia oraz nagrodę Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży, w 1998 – nagrodę im. Św. Brata Alberta, w 2002 – Wrocławską Nagrodę Muzyczną, w 2004 – nagrodę Związku Kompozytorów Polskich, w 2006 – Doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Ważniejsze kompozycje:
• "TRIO-SONATA" na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1967)
• "OSTINATO" na zespół perkusyjny (1974)
• "FRESCO II - EPITAPHIOS" na wielką orkiestrę symfoniczną (1975)
• "FRESCO III - IKAR" na wielką orkiestrę symfoniczną (1979)
• "PAPIEŻ SŁOWIAŃSKI", kantata na sopran, baryton, recytatora, amatorski chór i orkiestrę (1979)
• "FRESCO IV - CONCERTO ALLA CAMPANA TADEUSZ BAIRD IN MEMORIAM" na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1982)
• "W KRÓLESTWIE JESIENNYCH LIŚCI", balet dla dzieci (1989)
• "TRIANGLE!" na grupę perkusyjną (1992)
• "EL CONDOR (WIOSNA)", koncert na 2 marimby i orkiestrę kameralną (1996)
• "LA FORET (JESIEŃ)" na kontrabas i orkiestrę kameralną (1997)
• "... IL NEIGE (ZIMA)" na obój i orkiestrę kameralną (1997)
• "... COMO EL SOL E LA MAR ... (LATO)" na flet i orkiestrę kameralną (1998)
• "FRESCO VII - URU-ANNA" na tenor, wielki chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną (1998-99)
• "OCEAN-SYMPHONY" na orkiestrę symfoniczną (2001)
• "PTAKI NA HORYZONCIE ZMIERZCHU" [wersja I] na altówkę i kontrabas (2002)
• "MUZYKA LIDYJSKA" na orkiestrę smyczkową (2003)
• "MAGNIFICAT MM" na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2004)
• "PTAKI NA HORYZONCIE ZMIERZCHU" [wersja II] na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2006)
• "STRUMYK I SŁONKO" na inkrustowany fortepian (2007)
JOANNA ŁAWRYNOWICZ
Należy do grona najwybitniejszych polskich pianistek. Urodziła się w Warszawie, w rodzinie o wielopokoleniowych tradycjach muzycznych. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w czwartym roku życia u Hanny Lachertowej. Ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie prof. Teresy Manasterskiej. Po studiach kontynuowała naukę u prof. Haliny Czerny-Stefańskiej, aż do chwili jej śmierci w 2001. Jest laureatką wielu prestiżowych konkursów pianistycznych: „Steinway and Sons” w Berlinie (1990), Chopinowskiego w Darmstadt (1999), Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. H. Czerny-Stefańskiej w Ajigasawa (2000 - Grand Prix i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie kompozycji japońskiej), „Art Livre” w Sao Paolo (Brazylia, 2001). Jako polska pianistka może poszczycić się największą aktywnością fonograficzną. Od 2002 jest związana kontraktem z Wydawnictwem Muzycznym Acte Préalable, dla którego nagrała ponad 20 albumów płytowych. Są to m.in. dzieła wszystkie F. Chopina, wszystkie utwory na skrzypce i fortepian R. Twardowskiego. Większość zarejestrowanych utworów to światowe premiery fonograficzne. Jej płyty wysoko cenione przez melomanów i krytyków muzycznych zdobywają znakomite recenzje i wyróżnienia. Artystka prowadzi również działalność pedagogiczną na stanowisku adiunkta w klasie fortepianu Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie.
ŁUKASZ DŁUGOSZ
Krytyka uznaje go za jednego z najwybitniejszych flecistów swojej generacji. Ukończył Hochschule für Musik und Theater w Monachium (Niemcy) oraz Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu. Obecnie studiuje w klasie mistrzowskiej w Yale University w New Haven (USA). Laureat wszystkich ogólnopolskich konkursów fletowych (m.in. Warszawa, Olsztyn, Sieradz, Szczecinek, Poznań, Wrocław, Kielce) oraz siedemnastu prestiżowych konkursów międzynarodowych (m.in. Jean-Pierre Rampal w Paryżu – 2008, Monachium – 2006, Carl Nielsen Odense – 2006, Leonardo De Lorenzo Viggiano – 2005). Artysta dokonał wielu nagrań archiwalnych, radiowych i telewizyjnych oraz CD w kraju i za granicą, które zostały bardzo wysoko ocenione przez krytykę polską i europejską. Jego koncerty były wielokrotnie transmitowane przez najważniejsze stacje radiowe, takie jak: BBC Radio 3, SWR, BR4, Deutschlandradio Kultur, Polskie Radio PR 2, NDR, Radio France, RMF Classic. Narodowy Bank Polski sfinansował film telewizyjny o artyście, pokazywany na antenie TVP1 i TV Polonia.
JACEK ROGALA
Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Świętokrzyskiej.
wstecz
góra
|