9 marca, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

KONCERT MUZYKI AMERYKAŃSKIEJ

GRZEGORZ PIOTR KOŁODZIEJ baryton
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
MARIUSZ SMOLIJ dyrygent

G. GERSHWIN, L. BERNSTEIN, A. COPLAND i inni

Leonard BERNSTEIN On the Town (Three Dance Episodes)
Oscar HAMMERSTEIN II, Richard RODGERS Some Enchanted Evening (South Pacific)
Frederick LOEWE If Ever I Would Leave You (Camelot)
Frederick LOEWE On the street (My Fair Lady)
arr. Cecil SAYRE Broadway Showstoppers (That’s Entertainment, Cabaret, Mame, There’is No Business Like Show Business)
Leigh MITCH Śnić sen (Man of La Mancha)
Cole PORTER, arr. John WHITNEY Salute
George GERSHWIN Uwertura Lady Be Good
Aaron COPLAND Wariacje na temat Shaker Melody (Appalachian Spring)
Oscar HAMMERSTEIN II, Jerome KERN Old Man River (Show Boat)
George GERSHWIN I Got Plenty of Nothing (Porgy and Bess)
Aaron COPLAND Four Dance Episodes from Rodeo

kup bilet on-line


Wspaniałe przeboje muzyki amerykańskiej, czyli znane i uwielbiane przez publiczność arie z musicali (m.in. My Fair Lady, Porgy and Bess) oraz piosenki z filmów (jak np. South Pacific, Człowiek z La Manchy, Kabaret) – to nasze propozycje na piątkowy wieczór. Solistą koncertu jest wybitny śpiewak, baryton, Grzegorz Piotr Kołodziej, posiadający także bardzo dobre przygotowanie aktorskie. Artysta występował w kraju i za granicą, wszędzie przyjmowany z aplauzem. Orkiestrę porowadzi Mariusz Smolij, dyrygent, którego nazwisko wyróżniła na prestiżowej liście najwybitniejszych mistrzów batuty American Symphony Orchestra League – organizacja z siedzibą w Nowym Jorku, zrzeszająca wszystkie orkiestry symfoniczne w Ameryce Północnej.


GRZEGORZ PIOTR KOŁODZIEJ
Ukończył Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie Ryszarda Minkiewicza (dyplom z wyróżnieniem). Naukę śpiewu rozpoczął w Państwowym Zespole Pieśni i Tańca Śląsk, a kontynuował w Studiu Wokalno-Aktorskim im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Posiada stopień doktora sztuki muzycznej. Jest laureatem Nagrody Specjalnej na VIII Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1999), a także Nagrody Głównej (recital w Londynie) pierwszej edycji Muzycznego Forum Młodych Gdańsk, 2005. Debiutował jako student, wykonując Stabat Mater J. Haydna pod batutą M. J. Błaszczyka. Operowym debiutem artysty była partia Figara w Cyruliku sewilskim na deskach Opery Bałtyckiej w 1999, poprzedzona rolą tytułową w Eugeniuszu Onieginie w przedstawieniu dyplomowym na tej samej scenie. Wielokrotnie wykonywał Mszę kreolską A. Ramireza (nagranie live z 2000 znalazło się na CD Polskiego Towarzystwa Naukowego). Współpracował niemalże ze wszystkimi polskimi teatrami i filharmoniami. Koncertował w kraju i za granicą pod batutą wybitnych dyrygentów. W 2002 przy okazji realizacji opery Cosi fan tutte W. A. Mozarta zorganizowanej przez Opera Island (współpraca Opera Covent Garden i Nordisk TV) pracował z Jonathanem Millerem z Royal Opera House w Londynie i dyrygentem Manfredem Honeckiem. W 2008 na zaproszenie Polskiego Ośrodka Społeczno-Kulturalnego Londynie uczestniczył w realizacji opery Verbum nobile (partia Marcina Pakuły). W jego repertuarze, oprócz wielu ról operowych i operetkowych, znajdują się utwory kaszubskie (płyta z Pieśniami Kaszub Południowych). Na koncie ma również solową płytę pt. Polska liryka wokalna nominowaną do Fryderyka 2014.Jest także cenionym wykładowcą w Katedrze Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego, prowadząc zajęcia z emisji i impostacji głosu mówionego.

MARIUSZ SMOLIJ
American Symphony Orchestra League – organizacja z siedzibą w Nowym Jorku, zrzeszająca wszystkie orkiestry symfoniczne w Ameryce Północnej, wyróżniła jego nazwisko na prestiżowej liście najwybitniejszych mistrzów batuty. Od wielu lat związany jest stałymi kontraktami z wyborowymi instytucjami muzycznymi w USA. Dyrygował ponad 120 orkiestrami w 27 krajach, na czterech kontynentach, występując na najbardziej prestiżowych estradach koncertowych świata. Nagrywał dla Hungaroton, Universal Poland oraz Narodowego Radia USA (NPR). Regularnie współpracuje z wytwórnią NAXOS, m.in. nagrane przez tę firmę CD z muzyką A. Panufnika, nagrane wspólnie z Polską Orkiestrą Kameralną, było wyróżnione w Londynie przez „London Evening Standard”. Nagranie muzyki G. Bacewicz z Capella Bydgostiensis otrzymało w 2015 nagrodę Fryderyka. W Polsce dyrygent współpracuje z Polską Orkiestrą Kameralną oraz orkiestrą Sinfonia Varsovia. W latach 2002-2004 był dyrektorem artystycznym Filharmonii Wrocławskiej oraz Festiwalu Wratislavia Cantans. Od 2016 jest dyrektorem artystycznym Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. W Stanach Zjednoczonych pełni funkcję Dyrektora Artystycznego orkiestry kameralnej Riverside Symphonia w New Jersey oraz Acadiana Symphony Orchestra w Louizjanie. Od 2009 jest gościnnym profesorem i dyrygentem uniwersytetu muzycznego w Tianjin (Chiny). Prowadził międzynarodowe kursy, m.in. w Czechach, Słowacji, Stanach Zjednoczonych, Chinach, Korei Płd. Polsce oraz dla Konserwatorium w Zurichu. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie skrzypiec. Wraz z założonym przez siebie Kwartetem Smyczkowym im. K. Pendereckiego wyjechał do USA. Kontynuował tam studia m.in. w prestiżowej Eastman School of Music w Rochester w stanie Nowy Jork. W 1998 z ramienia tej instytucji otrzymał stopień doktorski.

strona główna

Marzec 2018