9 lutego 2024, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

KONCERT SYMFONICZNY
NA KONIEC KARNAWAŁU


duoACCOSPHERE:
ALENA BUDZIŇÁKOVÁ akordeon
GRZEGORZ PALUS akordeon
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JOSÉ FERREIRA LOBO (Portugalia) dyrygent

EMILE WALDTEUFEL Walc Espana wg Chabriera op. 236
CAMILLE SAINT-SAËNS Karnawał zwierząt w opracowaniu
na dwa akordeony (oprac. duoAccosphere)
MANUELL DE FALLA Danza z opery La Vida Breve
II Suita Trójgraniasty kapelusz

kup bilet on-line

Ostatni weekend karnawału warto rozpocząć wizytą w Filharmonii. Melomanów czeka olśniewający mariaż orkiestrowych barw, ognistych rytmów, temperamentu i niezapomnianych melodii. Na liście koncertowych przebojów znajdą się: Walc Espana wg Chabriera op. 236 E. Waldteufela, czy Suita z baletu Trójgraniasty kapelusz, rodem ze słonecznej Hiszpanii autorstwa M. de Falli, inspirowana elementami ludowej muzyki andaluzyjskiej oraz cygańskiej. Karnawał zwierząt powstał w 1886 roku jako swego rodzaju muzyczny żart-niespodzianka, który kompozytor przygotował dla swych przyjaciół. Kultowy utwór zabrzmi tym razem w wersji na dwa akordeony i orkiestrę. Utwór pojawił się na wydanej w grudniu 2023 r. przez duoAccosphere płycie. Opracowania dzieła na duet akordeonowy dokonali Grzegorz Palus i Alena Budziňáková-Palus, w efekcie czego jeden z najbardziej rozpoznawalnych utworów muzycznych został po raz pierwszy nagrany w tak wyjątkowej szacie brzmieniowej. Tego wieczoru nie zabraknie także muzycznych niespodzianek, które przywiezie ze sobą portugalski dyrygent José Ferreira Lobo, który poprowadzi świętokrzyskich filharmoników.


DuoAccosphere międzynarodowy duet akordeonowy stworzony w 2011 r. przez Alenę Budziňákovą i Grzegorza Palusa – artystów, których połączyły wspólna pasja oraz chęć promowania klasycznej muzyki akordeonowej. Ich działalność wyraża symbiozę wspólnego rozumienia świata i muzyki, wzbogaconą cechami osobowości każdego z muzyków – wybitnych reprezentantów akordeonistyki Polski i Słowacji. O jakości i renomie duetu świadczy znakomite, międzynarodowe wykształcenie oraz suma indywidualnych doświadczeń każdego z członków zespołu. Cenne okazuje się także połączenie dwóch mistrzowsko opanowanych typów akordeonu koncertowego, które obowiązują współcześnie: instrumentu klawiszowego oraz guzikowego. Wpłynęło to na wypracowanie niepowtarzalnego stylu duetu, który jest obecnie zaliczany do czołowych formacji kameralistyki akordeonowej na arenie światowej.
Na swoim koncie duoAccosphere ma blisko dwieście koncertów w Polsce i za granicą (Austria, Bośnia i Hercegowina, Chiny, Czechy, Dania, Litwa, Niemcy, Słowacja, Włochy, Ukraina). Artyści gościli na scenach takich jak: Sala Kameralna Filharmonii Berlińskiej, Konzerthaus Detmold, Radio WDR3 w Kolonii, Tonhalle Düsseldorf, Filharmonia w Odessie, Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Filharmonia im. Oskara Kolberga w Kielcach, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach czy Teatr Narodowy w Pekinie. Zespół występuje również regularnie na prestiżowych festiwalach muzyki akordeonowej, barokowej, kameralnej oraz współczesnej takich jak m.in. Premio Internazionale della Fisarmonica w Castelfidardo, Vilnius Accordion Festival, Gliwicki Festiwal Bachowski, Festiwal „Wawel o Zmierzchu” w Krakowie, Festiwal „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem, czy Festiwal „Two Days and Two Nights of New Music” w Odessie.
Duet zdobywał laury w krajowych i międzynarodowych konkursach, w tym m.in. pierwsze nagrody na festiwalach akordeonowych w Puli (Chorwacja, 2012), Sanoku (2012), Mławie (2012) oraz w Chełmie (2011).
Alena Budziňáková i Grzegorz Palus ze swobodą i wirtuozerią poruszają się w bardzo różnorodnym, przekrojowym repertuarze. Z powodzeniem i entuzjazmem wykonują zarówno muzykę dawną, autorskie transkrypcje form romantycznych i XX-wiecznych, jak i prawykonania eksperymentalnych dzieł muzyki współczesnej. Odbiciem wszystkich wymienionych obszarów repertuarowych są płyty zespołu wydane przez wydawnictwa DUX, Sarton Records oraz Chopin University Press. Ponadto zespół ma w swoim dorobku liczne nagrania radiowe, m.in. dla oddziałów regionalnych Polskiego Radia oraz niemieckiej rozgłośni WDR3. W 2022 muzycy zostali uhonorowani Złotym Dyplomem w Międzynarodowym Konkursie „Muzyczne Orły” za album z koncertami podwójnymi Jana Sebastiana Bacha, nagrany wraz z kwintetem smyczkowym orkiestry Capella Cracoviensis oraz w 2023 roku „Srebrny dyplom” w kategorii zespołów kameralnych, za wybitne osiągnięcie artystyczne zrealizowane w poprzednim roku.
Z inicjatywy duetu i we współpracy z muzykami innych specjalności powstały nowe projekty kameralne, tworzone m.in. z organistą Wacławem Golonką, kwartetem smyczkowym Airis String Quartet, LLLeggiero Woodwind Trio oraz kwintetem smyczkowym orkiestry muzyki dawnej Capella Cracoviensis. Szczególnym obszarem działalności muzyków są występy z towarzyszeniem orkiestr, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej (2014), Orkiestrą Festiwalu PANtonale PhilHARMONIKA w Sali Kameralnej Filharmonii Berlińskiej (2018), z Przemyską Orkiestrą Kameralną (2018), Polish Art Philharmonic (2023) oraz Orchestra Filarmonica della Calabria (2023). Z ich inspiracji powstał pierwszy polski koncert na duet akordeonowy i orkiestrę smyczkową autorstwa Anny Sowy. Ponadto dla duoAccosphere utwory kameralne komponowali twórcy, tacy jak m.in. Boris Alvarado, Miłosz Bembinow, Sven-Ingo Koch, Bartosz Kowalski, Katarzyna Krzewińska, Peter Machajdík, Kira Maidenberg-Todorova, Grzegorz Majka, Wołodymyr Runczak, Jan Sanejko, Renāte Stivriņa, Wojciech Widłak, Tyler Versluis, Maciej Zimka oraz Wojciech Ziemowit Zych.


José Ferreira Lobo
Jego kariera obejmuje prowadzenie oper i koncertów w Afryce Południowej, Brazylii, Niemczech, Austrii, Chinach, Korei Południowej, na Cyprze, w Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych, Egipcie, Francji, Holandii, Anglii, Grecji, Czechach, na Słowacji, Litwie, w Meksyku, Polsce, Rumunii, Rosji, Kazachstanie, Szwajcarii, Turcji, Kolumbii, Wenezueli, Argentynie, Urugwaju. José Ferreira Lobo współpracuje z tak znanymi zespołami jak m.in. Manchester Camerata, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Litwy, Orkiestra w Cannes, Orkiestra Symfoniczna w Galicji, Orkiestra Symfoniczna w Izmirze, Orkiestra Filharmonii Czeskiej, Orkiestra Symfoniczna w Stambule, CRR Orchestra w Stambule, Beijing Television Radio Orchestra, Claudio Santoro National Theater Symphony Orchestra, Netherlands National Radio Orchestra, Państwowa Orkiestra Symfoniczna w Meksyku, Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina, Orkiestra Muzeum Ermitrażu w Petersburgu, Orkiestra Symfoniczna Tonhalle w Zurychu, Słowacka Orkiestra Symfoniczna, Warszawska Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Filharmonii w Montevideo, Narodowa Orkiestra w Atenach, Classical Players z Seulu, Orkiestra Symfoniczna w Rzymie, Orkiestra Symfoniczna w Berlinie. Maestro Lobo prowadził także portugalskie orkiestry: Madera, Algarve, Porto i Portugalską Orkiestrą Symfoniczną. José Ferreira Lobo współpracował z artystami o międzynarodowej renomie, takimi jak: Krzysztof Penderecki, José Carreras, Julia Hamari, Katia Ricciarelli, Eteri Lamoris, Régis Pasquier, Aiman Mussakajaieva, Patricia Kopatchinskaya, Adriano Jordan, Roger Pascal, Moura Limpany, Svetla Vassileva, Vinci de Oliveira Bello, Fiorenza Cossotto.
Wystąpił w najważniejszych salach koncertowych na świecie. Był zapraszany do jury prestiżowych międzynarodowych konkursów. Poprowadził światowe premiery dzieł kompozytorów francuskich, portugalskich, szwajcarskich i tureckich. Jego bogaty repertuar obejmuje dzieła klasyczne i romantyczne, a także współczesne z naciskiem na reżyserię operową.
W 1992 r. założył North Orchestra, której utworzenie stało się zwycięskim projektem konkursu mającego na celu powołanie do życia regionalnych, portugalskich orkiestr.
José Ferreira Lobo nagrywał dla Portuguese Radio Television Radio Broadcast i Radio Suisse Romande z Northern Orchestra. Brał także udział w nagraniach audio i wideo.
Maestro José Ferreira Lobo jest autorem i dyrektorem artystycznym projektu „Opera w dziedzictwie” – w odniesieniu do UNESCO.

PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna

luty 2024