W muzyczną podróż po krainie magii i muzyki zabierze nas Beata Młynarczyk – wytrawna i lubiana przez publiczność wielu filharmonii prelegentka, do niedawna dyrektor Filharmonii Częstochowskiej. A w programie – same przeboje.
Taniec ognia pochodzi z muzyki baletowej pt. Czarodziejska miłość, napisanej przez Manuella de Fallę w 1915 roku dla andaluzyjskiej Cyganki, która swoim śpiewem i tańcem elektryzowała ówczesną Hiszpanię. Kompozytor wykorzystuje elementy cygańskiej i andaluzyjskiej muzyki, tworząc utwór, bijący rekordy popularności. Kompozycja składa się nawet z kilkunastotaktowych utworów – miniaturowych arcydzieł. Taniec ognia spopularyzowany został także w transkrypcji fortepianowej.
Zainspirowany balladą Goethego Uczeń czarnoksiężnika francuski kompozytor Paul Dukas stworzył pod tym samym tytułem dzieło pełne polotu i dowcipu. Poznający dopiero arkana wiedzy tajemnej uczeń postanawia wypróbować swoje umiejętności, w związku z tym w konspiracji przed mistrzem zaklina miotłę, by ta nosiła wodę. Później jednak zapomina zaklęcia cofającego czary, i gdy domowi grozi zatopienie, z interwencją przybywa czarnoksiężnik.
Camille Saint-Saëns (1835-1921), słynny kompozytor paryski, autor opery Samson i Dalila, monumentalnej Symfonii c-moll "organowej", koncertów, poematów symfonicznych i form kameralnych, wpisał się w rodzimą tradycję pastiszowym Karnawałem zwierząt (1886), programowym utworem na orkiestrę i dwa fortepiany. Twórca sugestywnie i dowcipnie przedstawia różnych przedstawicieli fauny lwa, kury, koguta, antylopy, kangury, słonia, osła, łabędzia i... grających wprawki pianistów – jest to muzyka nie tylko efektowna, ale i w pewnym sensie dydaktyczna – uczy rozpoznawać barwy instrumentów i ilustrowane dźwiękiem tytułowe zwierzęta.
Nieukończone dzieło Modesta Musorgskiego Noc na Łysej Górze opracował po śmierci przyjaciela Mikołaj Rimski-Korsakow. Jest to utwór programowy obrazujący sabat czarownic, który kończy się o świcie wraz z dźwiękami dzwonów kościółka. Prawdopodobnie słynna scena sabatu w Mistrzu i Małgorzacie Michaiła Bułhakowa ma swój pierwowzór w Nocy na Łysej Górze.
W koncercie udział biorą młodzi artyści z wielkim, wspólnie wywalczonym sukcesem na koncie: Kamil Jankowski i Jakub Kitowski – uczniowie naszej Szkoły Muzycznej im. L. Różyckiego – są bowiem zwycięzcami X Ogólnopolskiego Konkursu Kameralistyki Fortepianowej w Toruniu (listopad 2010).
Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Jakub Chrenowicz, obecnie asystent dyrektora Filharmonii Narodowej Antoniego Wita, także młody artysta, którego gwiazda coraz bardziej błyszczy na firmamencie dyrygenckiego nieba.
Wieczór rozpocznie się natomiast od miłej uroczystości wręczenia nagród laureatom konkursu plastycznego. Prace zwycięzców zostaną zaprezentowane w foyer dużej sceny.
KAMIL JANKOWSKI
Naukę gry na fortepianie rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Opatowie. Obecnie uczy się w Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Kielcach w klasie dyplomowej mgr Jolanty Płoskiej. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. M. Moszkowskiego w Kielcach (wyróżnienie w grupie młodszej), Ogólnoszkolnego Konkursu Wykonawczego (III miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu Kameralistyki Fortepianowej w Toruniu (I miejsce).
JAKUB KITOWSKI
Gry na fortepianie zaczął się uczyć w wieku ośmiu lat w klasie Karine Owsepian w PSM I st. w Ostrowcu Świętokrzyskim. Naukę kontynuuje w PSM II st. w Kielcach w klasie Artura Jaronia i studiuje także na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina pod kierunkiem Edwarda Wolanina. Jest laureatem m.in. III Konkursu Pianistycznego im. M. Moszkowskiego (2009, II miejsce), I Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. I. Krzyżanowskiego (2010, III miejsce), X Ogólnopolskiego Konkursu Kameralistyki Fortepianowej (2010, I miejsce), I Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. H. Neuhausa w Kirowogradzie (2011, I miejsce oraz nagroda specjalna im. H. Neuhausa). Brał udział w kursach mistrzowskich: „Bieszczady bez granic” (nagroda publiczności za wykonanie Fantazji węgierskiej F. Liszta na fortepian i orkiestrę), „III Szkoły mistrzów fortepianu”, „X i XI Międzynarodowych Mistrzowskich Kursów Muzycznych w Zamościu”. Koncertował w Polsce i za granicą. Jako solista współpracował z takimi dyrygentami, jak: J. Salwarowski, Y. Z. Bervetsky, J. Kraszewski, J. Kosek, M. Gawroński, M. Głowacki. Występował z towarzyszeniem Filharmonii Świętokrzyskiej, Podkarpackiej, Narodowej Lwowskiej Orkiestry AM im. M. Łysenki. Jest stypendystą starosty powiatu ostrowieckiego i marszałka województwa świętokrzyskiego „Talenty Świętokrzyskie”.
JAKUB CHRENOWICZ
Urodził się w 1986 roku w Poznaniu. W bieżącym sezonie artystycznym pełni funkcję asystenta dyrektora Filharmonii Narodowej, Antoniego Wita. W 2010 roku ukończył z wyróżnieniem dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie Jerzego Salwarowskiego w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. W ramach programu LLP/Erasmus kształcił się w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem.
Był stypendystą Accademia Musicale Chigiana, gdzie studiował w klasie mistrzowskiej
Gianluigi Gelmettiego. Trzykrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Był półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. M. Malko w Kopenhadze w 2009 roku. W roku 2007 został laureatem nagrody dla najlepszego uczestnika
Ogólnopolskiego Kursu Dyrygenckiego prowadzonego przez Jerzego Salwarowskiego z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej oraz został wybrany najlepszym uczestnikiem Międzynarodowego Kursu Dyrygenckiego „Ciudad de
Torrevieja” w Hiszpanii. Dyrygował Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, orkiestrami Filharmonii – Poznańskiej, Częstochowskiej, Dolnośląskiej, Orquesta Ciudad de Torrevieja (Hiszpania), Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Występował z tak wybitnymi solistami, jak m.in.: Izabela Kłosińska, Jadwiga Rappé, Romuald Tesarowicz, Konstanty Andrzej Kulka.
BEATA MŁYNARCZYK
Teoretyk muzyki, nauczyciel mianowany, prelegent koncertów muzyki poważnej.
Ukończyła studia na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Warszawie – dyplom z wyróżnieniem. Jej praca magisterska nagrodzona została II nagrodą w Ogólnopolskim Konkursie Prac Magisterskich Wydziałów Teorii Muzyki i Muzykologii. Pracę zawodową rozpoczęła jako nauczyciel muzyki w szkole podstawowej. Obecnie wykłada przedmioty teoretyczne w Zespole Szkół Muzycznych i jest nauczycielem muzyki w Zespole Szkół Plastycznych im. J. Malczewskiego w Częstochowie. Jako prelegent koncertów muzyki poważnej brała udział w: Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, Festiwalu Kompozytorów Śląskich w Opolu, Festiwalu Wiolinistycznym im. B. Hubermana, Częstochowskich Spotkaniach Gitarowych, Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej w Kłodzku, Ogólnopolskim Turnieju Chórów Legnica Cantat, koncertach symfonicznych w Filharmonii Częstochowskiej. Od 1998 prowadzi cykl koncertów dla młodzieży w Filharmonii Częstochowskiej, w której do października br. była dyrektorem. Z jej inicjatywy w Filharmonii Częstochowskiej zaistniał nowy autorski projekt edukacyjny „Szkoła na Parnasie” oraz z sukcesem odnowiono cykl Niedzielnych Poranków Symfonicznych dla dzieci. Od 1999 działa w Zarządzie Towarzystwa Muzycznego w Częstochowie, współorganizującego: Ogólnopolski Konkurs Muzyki Kameralnej Kameralistyka Fortepianowa, Festiwal Muzyki Kameralnej, Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Rozrywkowej Muzyki Akordeonowej Konfrontacje, Akordeon Wczoraj i Dziś, Dni Muzyki Organowej. Uhonorowana została Nagrodą II stopnia Prezydenta Miasta Częstochowy Dla Nauczycieli i Dyrektorów Szkół, odznaczeniem Zasłużony Działacz Kultury, srebrnym Laurem Umiejętności i Kompetencji przyznanym przez Regionalną Izbę Przemysłowo Handlową. Dwukrotnie była nominowana do tytułu Regionalnego Mistrza Mowy Polskiej.
|