8 listopada, piątek, g. 19:00, sala koncertowa
KONCERT SYMFONICZNY
32. ŚWIĘTOKRZYSKIE DNI MUZYKI
INAUGURACJA
KLAUDIUSZ BARAN akordeon
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
MARTA KLUCZYŃSKA dyrygent
ADAM SUPRYNOWICZ słowo o muzyce
ADAM SŁAWIŃSKI Suita z filmu Chłopi
MIKOŁAJ MAJKUSIAK Chamber Concerto na akordeon i orkiestrę smyczkową
ROMAN PALESTER Muzyka do filmu Miasto nieujarzmione
Koncert jest współorganizowany przez Narodowy
Instytut Muzyki i Tańca
w ramach programu „Muzyk – rezydent”,
finansowanego ze środków
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Muzykiem-rezydentem
w Filharmonii Świętokrzyskiej
w sezonie 2024/25 jest Magdalena Basaj.
Nuty do utworu "Miasto nieujarzmione" udostępnione
w ramach współpracy z Filmoteką Narodową - Instytutem Audiowizualnym
kup bilet on-line
Kompozycja zmarłego na emigracji Romana Palestra stanowi ilustrację do filmu „Miasto nieujarzmione” z 1950 roku o wojennych losach Władysława Szpilmana. Obraz został uwikłany w ówczesne wydarzenia polityczne i był drugą wersją wcześniejszej, ocenzurowanej produkcji pt. „Robinson warszawski” z muzyką Artura Malawskiego. Obie partytury przypominane są od roku 2020, gdy tę drugą odnaleziono w archiwach Filmoteki Narodowej.
KLAUDIUSZ BARAN
Artysta wszechstronny, obdarzony wyjątkową wrażliwością muzyczną. Wartość jego muzycznych kreacji była wielokrotnie doceniana w recenzjach, nagrodach na konkursach instrumentalnych, nominacjach i nagrodach artystycznych. W roku 2003 jako pierwszy akordeonista otrzymał nagrodę FRYDERYKA w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna, za album „Astor Piazzolla – Tango” nagrany dla wytwórni SonyClassical, a w 2020 roku kolejne dwie statuetki w kategoriach: Album Roku Muzyka Symfoniczna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej, za album „100 na 100. Muzyczne Dekady Wolności”. Ze swobodą porusza się w różnorodnym repertuarze wielu epok, największe jednak uznanie wzbudzają jego interpretacje muzyki najnowszej, w tym prawie 50 prawykonań dzieł solowych, kameralnych i z towarzyszeniem orkiestr, z których większość była mu dedykowana albo powstała z jego inspiracji. Jako pierwszy akordeonista wystąpił jako solista z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Narodowej, jaki większością najważniejszych polskich orkiestr.
MARTA KLUCZYŃSKA
Dyrygentka o bogatym repertuarze operowym, baletowym i symfonicznym, Stale poszukuje nowych dróg interpretacyjnych i nieoczywistego repertuaru wartego pokazania szerokiej publiczności. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Marka Pijarowskiego oraz w klasie fortepianu prof. Elżbiety Karaś-Krasztel. W roku 2019 wzięła udział w programie Hart Institute for Women Conductors w The Dallas Opera. Uczestniczyła w warsztatach organizowanych przez European Network of Opera Academies: podczas Edinburgh Festival (Wielka Brytania, 2010) i w Académie Européene du Festival d’Aix-en-Provence (Francja, 2011, warsztaty prowadzone przez Petera Eötvösa; 2019 warsztaty Katie Mitchell). Od sezonu artystycznego 2008/09 związana jest z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, gdzie zadebiutowała w wieku 24 lat, prowadząc spektakl W krainie czarodziejskiego fletu.
ADAM SUPRYNOWICZ
Dziennikarz był współpracownikiem „Vogue Polska”, „Ruchu Muzycznego” oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Związany z Dwójką od 1999 r. Na antenie Programu 2 Polskiego Radia prowadził „Wybieram Dwójkę”, „Kanon Dwójki”, a także „Barierę dźwięku – przewodnik po muzyce współczesnej”. W latach 2004-2011 pełnił funkcję zastępcy kierownika redakcji muzycznej. Reprezentował Polskie Radio w Europejskiej Unii Nadawców (EBU), a także był jurorem nagrody Prix Italia i kuratorem Festiwalu Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza. Suprynowicz jest laureatem Złotego Mikrofonu w 2016 roku, nagrodzony za „wszechstronność zainteresowań w podejmowaniu rozmaitych wyzwań na polu kultury, mistrzowski warsztat dziennikarski, wysmakowany gust muzyczny, osobistą kulturę i nienaganną polszczyznę.
strona główna
listopad 2024
|