8 czerwca, piątek, g. 19.00, sala koncertowa
KANON POLIHYMNII
ALEKSANDRA HORTENSJA DĄBEK fortepian
Laureatka VII International Chopin Piano Competition in Budapest
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
MATEUSZ RUSOWICZ dyrygent
Dyplomant AM Wrocław
G. BACEWICZ Uwertura
L. VAN BEETHOVEN IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58
R. SCHUMANN IV Symfonia d-moll op.120
Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
kup bilet on-line
Uwertura Grażyny Bacewicz powstała w 1943 roku, czyli w samym apogeum wojny. Mimo to dzieło uderza optymizmem i witalizmem, a jego założeniem jest – wg Artura Malawskiego – „rytm i motoryczność”.
„Nie ma może innego koncertu w całej literaturze fortepianowej, który rozpoczynałby
się tak słodko i delikatnie jak IV Koncert G-dur op. 58 Ludwika van Beethovena” – napisał w swoim komentarzu Marcin Majchrowski. I rzeczywiście. Pierwsza część koncertu emanuje delikatnością i subtelnością solowego instrumentu i symfonicznego towarzyszenia. Zapewne z tego powodu nazwano go „skowronkowym”, choć część następna jest już zupełnie inna w swojej wymowie: dosyć poważna i bez koronkowych ozdobników, jak początek dzieła. Ale w finale Beethoven nadal powraca do lekkości i pogody, i to pomimo postępującej głuchoty, która w relacjach z ludźmi sprawiała, że ostatni z „klasyków wiedeńskich” nie był najmilszym kompanem.
IV Symfonia d-moll Roberta Schumanna w rzeczywistości powstała w r. 1841 – tuż po pierwszej, ale kompozytor zdecydował się na poddanie jej dużej korekcie. Dzieło zatem wydano dwanaście lat później, stąd oznaczana jest jako czwarta (i ostatnia, nie licząc niedokończonej). Złożona jest z czterech części następujących bez przerw. Część druga – Romanza, niesłychanie liryczna, określana bywa jako „romans między obojem a wiolonczelą”.
Gwiazdą wieczoru będzie Aleksandra Hortensja Dąbek, laureatka wielu znaczących konkursów, m.in. VII International Chopin Piano Competition in Budapest w 2016. W tym samym roku zdobyła II miejsce na Debut International Piano Competition w Nowym Yorku, a także po raz pierwszy wystąpiła w Carnegie Hall oraz wiedeńskiej sali Ehrbar Hall.
Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi Mateusz Rusowicz dyplomant Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, współtwórca i dyrygent zespołu specjalizującego się w wykonawstwie muzyki najnowszej Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, z którym miał okazję występować m.in. na festiwalu Warszawska Jesień.
ALEKSANDRA HORTENSJA DĄBEK
Urodziła się w 1996 roku. Jest studentką III roku Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Ewy Bukojemskiej. Ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie pod kierunkiem prof. Olgi Łazarskiej. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez, m.in.: Andrzeja Jasińskiego, Tobiasa Kocha, Katarzynę Popową-Zydroń, Dimitrija Bashkirova, Dimitrija Alexeeva, Kevina Kennera, Fumiko Eguchi oraz Krzysztofa Jabłońskiego. W 2012 roku otrzymała miesięczne stypendium pianistyczne Morningside Music Bridge na Mount Royal University w Calgary (Kanda).
Na swoim koncie ma wiele znaczących osiągnięć w konkursach pianistycznych, m.in.: III miejsce w 7. Chopinowskim Konkursie Pianistycznym w Budapeszcie, II miejsce w Debut International Piano Competition w Nowym Yorku, I miejsce w 21. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Szafarni. W 2017 roku pianistka zainaugurowała 23. Międzynarodowy Festiwal Pianistyczny Lato z Chopinem w Busko-Zdroju oraz wystąpiła z recitalem w ramach Festiwalu muzyki w Starym Krakowie. W 2015 zagrała serię koncertów w towarzyszeniem Emirates Youth Symphony Orchestra w Dubaju. W kwietniu następnego roku zadebiutowała w Carnegie Hall oraz wiedeńskiej Sali Ehrbar Hall. Koncertowała m.in. w Polsce, Hiszpanii, Singapurze, Kanadzie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i na Węgrzech.
Jest stypendystką Fundacji Yamaha, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci oraz Małopolskiej Fundacji Sapere Auso i gminy Trzebinia.
MATEUSZ RUSOWICZ
Studiuje dyrygenturę w klasie prof. Marka Pijarowskiego na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Jest współtwórcą i dyrygentem zespołu specjalizującego się w wykonawstwie muzyki najnowszej Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, z którym miał okazję występować m.in. na festiwalu Warszawska Jesień, Sacrum-Profanum czy – jako część większego zespołu European Workshops for Contemporary Music – podczas Wakacyjnych Kursów Muzyki Nowej w Darmstadt. Będąc w ostatniej klasie liceum, został laureatem Stypendium Prezesa Rady Ministrów, a ostatnio również przyznano mu Stypendium Twórcze Miasta Krakowa.
Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Jacka Kasprzyka, Collina Mettersa, Gabriela Chmurę i Rafała Jacka Delektę. Kilkukrotnie był asystentem maestro Marka Mosia, przygotowując Elbląską Orkiestrę Kameralną do zagranicznych wyjazdów.
Ukończył również studia z zakresu gry na trąbce (klasa dr hab. Wacława Mulaka) oraz trąbce barokowej (klasa dr Tomasza Ślusarczyka). Współpracuje z zespołem Il Giardino d’Amore wykonującym muzykę na historycznych instrumentach. Członek stowarzyszenia Mensa Polska.
strona główna
Czerwiec 2018
|