7 lutego, piątek, g. 19.00, sala koncertowa
OPERA W FILHARMONII
STANISŁAW MONIUSZKO
STRASZNY DWÓR
STUDENCI i ABSOLWENCI WYDZIAŁU
WOKALNO-AKTORSKIEGO UNIWERSYTETU MUZYCZNEGO FRYDERYKA CHOPINA W WARSZAWIE
GABRIELA GOŁASZEWSKA Hanna
AGATA RUMIŃSKA Jadwiga
JACEK SZPONARSKI Stefan
ANTONI OLSZEWSKI Zbigniew
JAKUB MILEWSKI Miecznik
ALEKSANDRA UTRACKA-SKOCZEŃ Cześnikowa
JAKUB SZCZEŚNIAK Maciej
JACEK ORNAFA Damazy
MICHAŁ ROMANOWSKI Skołuba
DIANA GEMBORYS Stara Niewiasta
AGNIESZKA BANACH Marta
EDWIN NOWAK-GRELOW Grześ
BEATA SZEBESCZYK korepetytor, fortepian
CHÓR KAMERALNY UNIWERSYTETU MUZYCZNEGO FRYDERYKA CHOPINA w WARSZAWIE
KRZYSZTOF KUSIEL-MOROZ przygotowanie chóru
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
MARTA KLUCZYŃSKA dyrygent
RYSZARD CIEŚLA reżyseria
BARBARA KĘDZIERSKA kostiumy i elementy scenograficzne
ALEKSANDRA DZIUROSZ ruch sceniczny
Elementy scenografii i rekwizyty użyczone przez OPERĘ KRAKOWSKĄ
JAN PIZIAK multimedia
Koncert współorganizowany i współfinansowany
w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca "Dyrygent– rezydent".
Dyrygentem – rezydentem Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga
w sezonie 2019/2020 jest Martyna Szymczak.
kup bilet on-line
Zakończył się Rok Moniuszkowski, który Filharmonia Świętokrzyska żegna dawno zapowiadaną operą narodowego Twórcy – Straszny dwór. Jednocześnie jest to siódme przedsięwzięcie – efekt nawiązanej w 2013 roku współpracy pomiędzy naszą Filharmonią a Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Co to oznacza?
Znakomicie rozwijające się kariery artystyczne wielu naszych niezwykle utalentowanych absolwentów są po części zasługą kieleckich melomanów, których aplauz i pochlebne recenzje przydały skrzydeł młodym wykonawcom – tak owocnie dziś prezentującym dokonania polskiej wokalistyki na arenie krajowej i międzynarodowej – jak pisze w słowie od reżysera prof. Ryszard Cieśla.
Przyjrzyjmy się zatem tegorocznemu projektowi. Tradycyjnie to semi-opera ze scenografią przykrojoną do warunków technicznych sceny Filharmonii, ale już na przykład kostiumy przygotowane przez Barbarę Kędzierską będą Państwo mogli podziwiać w pełnej krasie. Jako wykonawcy wystąpią specjalnie wybrani studenci i absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – wielu z nich, mimo małego stażu, już z pokaźnym kontem artystycznym. Reżyserem jest oczywiście Ryszard Cieśla – spirytus movens przygotowywanych wspólnie oper, zaś dyrygentem będzie Marta Kluczyńska – laureatka Międzynarodowego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego, dyrygentka od wielu lat związana z Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Natomiast Chór UMFC wzmocniony zostanie studentami Wydziału Wokalno-Aktorskiego oraz artystami Chóru Filharmonii Narodowej, a zespół przygotował Krzysztof Kusiel-Moroz – dyrygent, pedagog, kompozytor, założyciel Warszawskiego Chóru Chłopięcego i Męskiego przy UMFC. Słynny kurant z opery wykona Beata Szebesczyk – pianistka i kameralistka, która ostatnimi laty poświęciła się pracy z wokalistami. Ruch sceniczny opracowała znakomita tancerka, choreograf i pedagog – Aleksandra Dziurosz. Dodatkowym atutem tego przedstawienia będą multimedia.
A ile w tym będzie świeżego spojrzenia, ile entuzjazmu i zaangażowania – przekonają się Państwo w piątek – to ostatni moment, by postarać się o bilety!
MARTA KLUCZYŃSKA
W 2019 dyrygentka wzięła udział w rezydencji w The Dallas Opera zakończonej galowym koncertem. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Marka Pijarowskiego oraz w klasie fortepianu Elżbiety Karaś-Krasztel. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich dyrygentów, jak: Colin Metters, Gabriel Chmura i Jerzy Salwarowski oraz dwukrotnie na Opera Creation Workshop organizowanym podczas Festival d’Aix-en-Provence. W 2011 otrzymała nagrodę̨̨ dla najlepszego polskiego dyrygenta Międzynarodowego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego. W wieku 24 lat zadebiutowała w Teatrze Wielkim Operze Narodowej. Od tego czasu powierzono jej tam do dyrygowania szereg spektakli operowych i baletowych. W 2017 artystka debiutowała w Operze Wrocławskiej, prowadząc spektakl La Cenerentola G. Rossiniego, w Landestheater Coburg (Niemcy) wystąpiła z Le nozze di Figaro W. A. Mozarta oraz z orkiestrą Opery Krakowskiej podczas Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari. Była również zaproszona jako dyrygent gościnny na Festival of the Aegean na wyspie Syros (Grecja). Jest także pedagogiem - pracuje jako wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
CHÓR UNIWERSYTETU MUZYCZNEGO FRYDERYKA CHOPINA
Chopin University Chamber Choir powstał w 2017 roku, a jego kierownikiem artystycznym jest prof. Krzysztof Kusiel-Moroz. Chór tworzą studenci różnych kierunków i specjalności warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Ideą przyświecającą zespołowi jest wysokiej próby wykonawstwo muzyki chóralnej wszystkich epok, udział w konkursach i festiwalach, promocja Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na arenie ogólnopolskiej i międzynarodowej, a także utrwalanie dorobku chóralnego w postaci nagrań archiwalnych. Chór na swoim koncie posiada liczne osiągnięcia: Srebrny Dyplom i zwycięstwo w kategorii Inny Dyrygent na VI Ogólnopolskim Festiwalu Chórów Studenckich Vivat Academia w Warszawie, Złoty Dyplom oraz Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie utworu muzyki dawnej na XXIX Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormiańskiego w Rumi, Grand Prix na XXI Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Chóralnej Cantio Lodziensis oraz uczestnictwo w Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza w 2018 roku.
RYSZARD CIEŚLA
Absolwent Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie. W tym samym roku został zaangażowany do Teatru Wielkiego w Warszawie, gdzie pozostaje na etacie solisty do dnia dzisiejszego. W macierzystej uczelni, w której pełnił funkcję Prorektora ds. Dydaktyki, obecnie Dziekana Wydziału Wokalnego, prowadzi samodzielną klasę z tytułem naukowym profesora nadzwyczajnego. Szef artystyczny Filharmonii im. Romualda Traugutta, towarzystwa patriotycznego założonego w 1983 r. przez muzykologa i krytyka muzycznego Tadeusza Kaczyńskiego. Organizator i dyrektor artystyczny Festiwali: Pasyjnego Crucifixus est?, Pieśni Kompozytorów Polskich, Pieśni Europejskiej, Poezji Polskiej, Amor Patriae, Salonów Artystycznych. Uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Pasją artysty jest reżyseria spektakli i widowisk muzycznych. Wśród ważniejszych realizacji znajdują się m.in.: Straszny dwór (Chicago, 2007 i 2017), Cosi fan tutte (Gorzów Wlkp., Sewilla, Stambuł, 2011), Don Giovanni (Rheinsberg, 2015), Eugeniusz Oniegin (scena kameralna TW-ON 2017 i 2018, Orfeusz i Eurydyka w krainie tęczy (Teatr Nowy i Teatr Żydowski). Na koncie artystycznym posiada nagrania do zbiorów archiwalnych Polskiego Radia oraz nagrania płytowe pieśni okresu odzyskania niepodległości.
ALEKSANDRA DZIUROSZ
Tancerka, choreograf, reżyser, pedagog, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, pomysłodawca i dyrektor Warszawskiego Teatru Tańca, dyrektor Warsaw Dance Days, Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego, kierownik artystyczny Chopin University Dance Company, autorka i organizatorka programu Warszawskie Centrum Tańca, współautorka i współorganizatorka Warszawskiej Platformy Tańca 2014-2016. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu, Pedagogiki Baletu oraz abiturientka Podyplomowych Studiów Teorii Tańca w Akademii Muzycznej w Warszawie. Jako tancerka, pedagog tańca i choreograf występowała w wielu krajach Europy, a także w Japonii, Puerto Rico i innych. Bierze udział w pracach jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów choreograficznych i tanecznych. Jest członkiem Rady Naukowej Instytutu Choreologii w Poznaniu, ZASP, ZAiKS, Komisji ds. Tańca przy Biurze Kultury m.st. Warszawy, Otwartego Forum Środowisk Sztuki Tańca oraz wiceprezesem Polskiego Forum Choreologicznego. Laureatka wielu nagród (m.in. nagrody choreograficznej Dyrektora Polskiego Teatru Tańca, głównej nagrody choreograficznej The Best of Solo Performance podczas Solo/Duo Dance Festival w Budapeszcie, 2009).
BARBARA KĘDZIERSKA
Wybitny scenograf i kostiumolog. Przez wiele lat współpracowała z telewizją, co zaowocowało scenografią do kilkudziesięciu spektakli teatralnych, widowisk muzycznych i poetyckich, festiwali i koncertów. Przygotowywała scenografie w teatrach dramatycznych: w Starym Teatrze w Krakowie, w warszawskich teatrach Powszechnym i Ateneum. Pokaźna część twórczości artystki to przedstawienia operowe. Pracowała jako scenograf w Teatrze Wielkim w Warszawie. Współpracuje z Operą Wrocławską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Śląską w Bytomiu, Operą Krakowską. Jej prace były wielokrotnie nagradzane, m.in. nagroda w Teatralnych Nagrodach im. Jana Kiepury w roku 2018 za najlepszą scenografię do spektaklu Norma Belliniego na scenie Opery Krakowskiej w reżyserii Laco Adamika.
BEATA SZEBESCZYK
Pianistka, kameralistka. Absolwentka warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie fortepianu prof. Jerzego Romaniuka i klasie kameralistyki fortepianowej prof. Mai Nosowskiej. Z zamiłowania współpracuje głównie z wokalistami. Zdobyła wiele nagród specjalnych na konkursach wokalnych, jak m.in.: Konkurs Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (2001), Konkurs Wokalny w Dusznikach-Zdroju (2002), Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2007). Koncertowała na międzynarodowych festiwalach. Nagrywała dla radia i telewizji. Jest adiunktem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a także wykładowcą Międzywydziałowego Podyplomowego Studium Pieśni macierzystej uczelni.
strona główna
Luty 2020
|