6 października, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

KONCERT SYMFONICZNY
KANON POLIHYMNII


ARKADIUSZ KRUPA obój
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
ALEKSANDRA ORCZYKOWSKA dyrygent

STANISŁAW MONIUSZKO Uwertura do opery Verbum nobile
WOLFGANG AMADEUSZ MOZART Koncert obojowy C-dur KV 314 
FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY Pieśń bez słów na obój i orkiestrę (oprac. A. N. Tarkmann)
ZYGMUNT NOSKOWSKI Poemat symfoniczny Step

Logo
Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

kup bilet on-line

Wieczór rozpoczniemy pełną werwy Uwerturą do opery Verbum nobile, w której - podobnie jak w partyturze całej opery - słychać pewne echa muzyki Mozarta i Rossiniego, jednak atmosferę całości wyznaczają charakterystyczne dla Moniuszki polskie motywy i zwroty melodyczne. Koncert obojowy C-dur KV 314 Mozarta nie jest najpopularniejszym z koncertów klasyka. A jednak trudno oprzeć się urokowi tego dzieła, które powstało na zamówienie. W liście do ojca Mozart pisał tak: „Proszę, przyślijże mi zaraz zeszycik zawierający koncert obojowy, który napisałem dla Ramma albo raczej dla Ferlendisa. Oboista księcia Esterházy’ego daje mi za to trzy dukaty, a chce dać sześć, jeżeli napiszę dla niego nowy koncert”. Oboistą tym był Franciszek Józef Czerwenka, ale Mozart nie ukończył koncertu dla niego i nie zarobił sześciu dukatów. Dlatego jedynym jego koncertem obojowym pozostaje ten w tonacji C-dur, skomponowany w 1777 roku. Usłyszymy go w interpretacji znakomitego oboisty Arkadiusza Krupy, który tego wieczoru wykona również wybrane Pieśń bez słów Mendelssohna. To zróżnicowane w charakterze romantyczne miniatury, które rozczulą niejedno obecne w Sali koncertowej serce. Na zakończenie koncertu zabrzmi Poemat symfoniczny Step, Zygmunta Noskowskiego, najważniejszego polskiego symfonika i kameralisty z drugiej połowy XIX wieku, ucznia Stanisława Moniuszki i nauczyciela m.in. Karola Szymanowskiego. Idea Stepu koresponduje z zamysłem Mojej Ojczyzny Bedřicha Smetany – cyklu obrazów muzycznych, inspirowanych legendarnymi i rzeczywistymi dziejami narodu. Dzieło Noskowskiego łączy nić pokrewieństwa z powszechnie znaną pierwszą częścią trylogii Henryka Sienkiewicza, powieścią Ogniem i mieczem, osnutą wokół polsko-kozackich walk z czasów powstania Chmielnickiego w połowie XVII wieku Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi debiutująca dyrygentka, absolwentka łódzkiej Akademii Muzycznej - Aleksandra Orczykowska.

Arkadiusz Krupa
W 1995 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jerzego Kotyczki. Od 1997 do 2012 był pierwszym oboistą Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, a od 2012 roku – pierwszym oboistą orkiestry Sinfonia Varsovia. W 1993 roku wraz z Kwintetem AM w Krakowie zdobył I nagrodę oraz wyróżnienie w III Ogólnopolskim Międzyuczelnianym Konkursie Muzyki Kameralnej w Bydgoszczy. Trzy lata później, już w kategorii solistycznej, zajął I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Oboistów i Fagocistów w Sieradzu. W 2000 roku Arkadiusz Krupa został laureatem II nagrody w prestiżowym Konkursie Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana w Łodzi. Jako solista brał udział w wielu festiwalach, m.in. Warszawska Jesień, Tydzień Talentów w Tarnowie, Koncert Roku w Warszawie, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwalu Prawykonań w Katowicach. Również jako solista dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz płytowych dla takich wytwórni, jak Naxos, Virgin i Deutsche Grammophon. Wielokrotnie współpracował (również jako solista) z orkiestrami, takimi jak: Sinfonietta Cracovia, Concerto Avenna. Był kierownikiem artystycznym Ensemble de la Cour. Od wielu lat współpracuje (koncertując na wielu festiwalach krajowych i zagranicznych) w duecie z gitarzystą Michałem Nagy’em. W latach 1996–2013 roku był pracownikiem Akademii Muzycznej w Krakowie. Od roku 2013 prowadzi klasę oboju na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2016 roku otrzymał tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Został odznaczony medalami państwowymi, m.in. Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”. Prowadzi liczne kursy mistrzowskie. Od 2013 roku jest wykładowcą Akademii Sinfonia Varsovia, projektu służącego doskonaleniu umiejętności gry muzyka orkiestrowego.


Aleksandra Orczykowska
Dyrygentka, ur. w 1996 r. w Łodzi. W 2020 r. ukończyła studia magisterskie z dyrygentury chóralnej w klasie prof. Anny Domańskiej w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. W 2021 r. ukończyła studia licencjackie z dyrygentury symfonicznej u dr hab. Marcina Wolniewskiego w wyżej wymienionej uczelni, aktualnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich z dyrygentury symfoniczno-operowej także w łódzkiej Akademii Muzycznej. Brała udział w licznych warsztatach i kursach dyrygenckich organizowanych przez uczelnię, m.in.: z prof. Tomaszem Bugajem, prof. dr Wojciechem Michniewskim, prof. dr hab. Markiem Pijarowskim; także w warsztatach wyjazdowych w listopadzie 2021 r. oraz listopadzie 2022 r. z udziałem orkiestry Filharmonii Świętokrzyskiej.
W roku 2019 pełniła rolę asystentki dyrygenta podczas przygotowywania wystawienia opery Stanisława Moniuszki „Flis” w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Premiera odbyła się 16 marca 2019 roku.
15 maja 2021 r. poprowadziła swój licencjacki koncert dyplomowy z udziałem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Łodzi (w programie utwory C. M. von Webera).
21 maja 2022 r. poprowadziła koncert wyróżnionych dyplomantów z udziałem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Łodzi (w programie arie Wagnera i Belliniego na baryton oraz I cz. Koncertu skrzypcowego Czajkowskiego).
Obecnie pracuje jako wykładowca w Akademii Muzycznej w Łodzi, jako dyrygentka asystuje w dwóch łódzkich chórach: Eufeme oraz Verdiana. Wraz z chórem żeńskim Eufeme, jako dyrygent, zdobyła srebrny dyplom na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym Cantu Gaudeamus w Białymstoku (3-4.12.2022) oraz także srebrny dyplom na 53. Festiwalu Chóralnym Legnica Cantat w Legnicy (3.06.2023).

W 2019 r. na łamach czasopisma naukowego „Konteksty Kształcenia Muzycznego” opublikowała artykuł „Ewolucja rozmieszczenia scenicznego orkiestry symfonicznej – od klasycyzmu do współczesności”.
W 2022 r. na łamach czasopisma naukowo-artystycznego „Notes muzyczny” opublikowała artykuł „Klasyczna czy romantyczna? – analiza problemowa I Symfonii C-dur Carla Marii von Webera”.

PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna

październik 2023