6 czerwca, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

KONCERT SYMFONICZNY
ESTRADA MŁODYCH


JAN CZAJA wiolonczela
GUSTAW BAFELTOWSKI wiolonczela
laureat XII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego
im. Witolda Lutosławskiego

ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
SZYMON BRYLSKI dyrygent
FILIP SIJER dyrygent

Franz von Suppé – Uwertura do operetki Lekka kawaleria
Joseph Haydn – II Koncert wiolonczelowy D-dur Hob.VIIb:2
Gioacchino Rossini – Uwertura do opery Włoszka w Algierze
Camille Saint-Saëns – I Koncert wiolonczelowy a-moll op. 30
Kup bilet
Dwóch solistów, dwóch dyrygentów, dwa koncerty wiolonczelowe. Tego wieczoru estrada należeć będzie do młodych adeptów dyrygenckiego rzemiosła – studentów 5 roku dyrygentury symfoniczno-operowej AM w Łodzi - z całkiem pokaźnym artystycznym dossier.
Rozpoczniemy Uwerturą do operetki Lekka kawaleria austriackiego kompozytora Franza von Suppégo, po czym płynnie przejdziemy do pierwszej wiolonczelowej prezentacji, kompozycji Josepha Haydna. II Koncert odznaczają się niebywałą, jak na ówczesne czasy ekspresyjnością i szczególnym liryzmem, powstał prawdopodobnie z myślą o wiolonczeliście Jamesie Cervetto. Usłyszymy go w interpretacji Gustawa Bafeltowskiego, obiecującego młodego instrumentalisty. Tą część koncertu poprowadzi Szymon Brylski. Tuż po przerwie usłyszymy Uwerturę do opery Włoszka w Algierze, a następnie jeden z najbardziej popularnych koncertów - I Koncert wiolonczelowy a-moll op. 30 Camille Saint-Saënsa. Z tym bardzo wymagającym dziełem zmierzy się Jan Czaja, uznany polski wiolonczelista młodego pokolenia.


Jan Czaja jako wiolonczelista solista oraz kameralista koncertował w wielu krajach Europy oraz w Chinach. Występował z orkiestrami pod batutą Anny Sułkowskiej-Migoń, Cheung Chaua, Hansa-Christiana Eulera, Jerzego Koska, Przemysława Pałki, czy Tadeusza Wojciechowskiego, m.in. w Filharmonii Dolnośląskiej, Świętokrzyskiej, Opolskiej i Poznańskiej. Jest absolwentem Szkoły Doktorskiej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu (opieka artystyczna dr hab. Katarzyny Polonek), jego praca doktorska została uznana za wyróżniającą. Wcześniejszą edukację związał z Poznaniem (klasa dr hab. Tomasza Lisieckiego), Wrocławiem (licencjat w klasie prof. Stanisława Firleja) i Berlinem (magisterium w klasie prof. Markusa Nyikosa na Uniwersytecie Sztuk). Umiejętności w dziedzinie kameralistyki pomagali mu rozwijać profesorowie Adrian Brendel, Ian Brown, Justus Grimm, Jerzy Musiał, Gregor Sigl, Marcin Sikorski, Naoko Sonoda, Andrzej Tatarski, zespoły Berlin Piano Trio, Trio Jean Paul. Jan doskonalił się od najmłodszych lat jako wiolonczelista na lekcjach mistrzowskich u takich artystów, jak: Cecylia Barczyk, Kazimierz Michalik, Arto Noras, Dominik Połoński, Tomasz Strahl, Raphael Wallfisch. Brał także z powodzeniem udział w krajowych i międzynarodowych konkursach - jest laureatem m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Wiolonczelowego im. Dezyderiusza Danczowskiego, Międzynarodowego Konkursu im. Antonio Janigro w chorwackim Poreču, czy Międzynarodowego Konkursu Muzycznego „Premio Citta di Padova” w kategorii muzyki kameralnej. Jeszcze jako nastoletni uczeń dr hab. Tomasza Lisieckiego został laureatem Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego w Liezen (Austria), MMKW im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Poznaniu i Ogólnopolskich Przesłuchań Klas Wiolonczeli i Kontrabasu w Łodzi (1. nagrody). Jako członek Apeiron Trio jest laureatem licznych nagród na konkursach zespołów kameralnych, przyczynił się do nagrania ciepło przyjętego albumu „Polish Piano Trios”, wydanego przez DUX. Jan to także wielokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Wrocławia, Rektora Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, Fundacji ProCello, laureat Nagród Miasta Poznania oraz V edycji Programu Stypendialnego "Młoda Polska". Interesuje go praktyka wykonawcza muzyki dawnej, wiedzę w tym zakresie pogłębiał u takich specjalistów, jak Bruno Cocset, Kristin von der Goltz, Reiko Ichise, Markus Möllenbeck.


Gustaw Bafeltowski edukację muzyczną rozpoczął w wieku sześciu lat w Warszawie. Duży wkład w jego późniejsze kształcenie mieli Julius Berger, Marcin Zdunik, Andrzej Bauer, Danjulo Ishizaka i Steven Doane. Był wielokrotnie nagradzany na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach, m.in. Międzynarodowym Konkursie Instrumentalnym w Markneukirchen, Konkursie dla Młodych Wiolonczelistów im. Dotzauera w Dreźnie i Młodzieżowym Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Poznaniu. Oprócz udziału w konkursach, miał okazję występować na festiwalach w Polsce, Niemczech, Szwajcarii, Słowacji, Włoszech i Chinach. Od 2018 należy do Scandinavian Cello School Jacoba Shawa Studiuje również po okiem Pietera Wispelweya w Robert Schumann Hochschule w Düsseldorfie.


Szymon Brylski jest studentem 5 roku studiów magisterskich w klasie prof. dr hab. Marcina Wolniewskiego na AM im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Studia licencjackie ukończył na Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie dyrygentury mgr Jarosława Shemeta. Swoje doświadczenie dyrygenckie zdobył dotychczas uczestnicząc w różnych kursach mistrzowskich pod okiem J. Salwarowskiego, A. Wita, J. Maksymiuka, czy R. Delekty . Szkolił się także pod okiem m. in. u Haralda Eikaasa. Współpracował z wieloma orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi w Polsce: Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej czy Orkiestrą Teatru Wielkiego w Poznaniu. Brał udział w przygotowaniach do spektakli takich jak: Święto Wiosny, La Rondine, Cyrulik Sewilski. W 2022 roku, brał udział w I Elbląg Music Masterclass, pod czujnym okiem A. Duczmal-Mróz. Jako zwycięzca tych warsztatów w sezonie 2022/2023 poprowadził koncert z Elbląską Orkiestrą Kameralną. W marcu 2023 r. był asystentem Y. Shemeta w przygotowaniach do spektaklu Madame Butterfly w Operze Bałtyckiej a także brał udział w IV Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury Symfonicznej we Wrocławiu. Na Akademii Muzycznej w Łodzi prowadził koncerty w ramach projektu Musica Moderna, który to po dziś dzień promuje twórczość kompozytorów młodego pokolenia.


Filip Sijer naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 10 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Opocznie w klasie mgr Marcina Mieszczankowskiego. W 2013 roku po skończeniu Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Opocznie podjął naukę w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Tadeusza Wrońskiego w Tomaszowie Mazowieckim w klasie fortepianu mgr Anny Zdonek.
Od 2015 roku kontynuował naukę gry na fortepianie w klasie dr hab. Katarzyny Kling w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi, którą ukończył z oceną bardzo dobrą.
W 2018 roku podjął naukę w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie fortepianu dr hab. Katarzyny Kling, prof. AM. Od 2020 roku rozpoczął kolejne studia – Dyrygenturę Symfoniczną w klasie dyrygentury dr hab. Jacka Rogali, także na powyższej uczelni. W czerwcu 2023 roku ukończył studia licencjackie z dyrygentury symfonicznej, a w grudniu studia magisterskie na kierunku fortepian.
Obecnie kontynuuje naukę w Akademii Muzycznej w Łodzi na studiach magisterskich na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa. Do jego ostatnich osiągnięć należą m.in.: III miejsce na V Międzynarodowym Konkursie-Festiwalu Młodych Pianistów i Nauczycieli Fortepianów dedykowany Aldona Dvarionaite w Zarasai na Litwie (2019), III miejsce wraz ze skrzypaczką Zuzanną Ciołek na Międzynarodowym Konkursie w Moskwie (2021) – kategoria kameralistyki – klasa Prof. dr hab. Elżbiety Różyckiej-Przybylak, II miejsce w I ogólnopolskim konkursie „Muzyczny Koryfeusz” (kategoria kameralistyki) Poznań 15.04.2022 r. – kwintet fortepianowy w składzie: Filip Sijer, Agata Miłoś, Alicja Poręba, Malwina Miękoś, Kajetan Kosiec – przygotowanie zespołu dr hab. Michał Rot.
Pianista występował na licznych koncertach i grał recitale m.in. w Warszawie (recital fortepianowy z cyklu „Promocja młodych talentów” – organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina - 24.10.2019 r.), Łodzi, Wrocławiu.
Obecnie jako dyrygent uczestniczy w organizacji różnych projektów artystycznych i studenckich związanych z łódzką uczelnią muzyczną, gdzie kilkukrotnie prowadził orkiestrę symfoniczną w ramach sesji musica moderna czy innych wydarzeń muzycznych.
Filip Sijer pracował także pod okiem licznych światowej sławy pianistów jakimi są między innymi: Kevin Kenner, Cyprien Katsaris, Wolfgang Manz, Einar Henning Smebye, Peter Tuite, Bradley Bolen, Tobias Koch oraz dyrygentów: Marek Pijarowski, Wojciech Michniewski, Wojciech Rajski.




PGE Sponsorem Filharmonii