Czyż życie nie jest szeregiem preludiów do owej nieznanej pieśni, której pierwszą wzniosłą nutę intonuje śmierć?
Jeśli się zastanowić nad najnowszą propozycją repertuarową Filharmonii na kolejny symfoniczny piątek, wydaje się, ze owo retoryczne pytanie, które zadał Ferenc Liszt w komentarzu do Preludiów, może stanowić doskonałe motto najbliższego koncertu.
Kanon Polihymnii rozpoczniemy od świetnej, napisanej w „bohaterskiej” tonacji Es-dur Uwertury Egmont Ludwiga van Beethovena. W utworze tym, nawiązującym do tragedii Goethego, kompozytor starał się oddać muzycznymi środkami dramat namiestnika Flandrii - Egmonta, który za opowiedzenie się przeciwko hiszpańskim ciemięzcom Niderlandów musi zapłacić najwyższą cenę.
Koncert fortepianowy B-dur Mozarta to ostatni z tego typu utworów geniusza wszech czasów i ostatni, w którym kompozytor wystąpił jako solista, jest więc jak gdyby pożegnalnym przesłaniem dla przyjaciół i słuchaczy. Ogólna atmosfera dzieła – poważna i skupiona – zapowiada już epokę buntu, walki i miłości – romantyzm.
Drugą część koncertu otworzy „uwertura fantastyczna” Stanisława Moniuszki, czyli nazywana tak przez kompozytora „Bajka”, którą z kolei francuscy badacze określają jako opowieść zimową. Muzyka nie pełni tu wbrew pozorom roli ilustracyjnej do znanej baśni Andersena stanowiącej jednak materiał „wyjściowy”, wszakże nastrojem „podpowiada” pozamuzyczne treści. Wieczór zakończy „popisowy utwór najlepszych orkiestr i dyrygentów”. Najczęściej wykonywane, trzymające w napięciu od pierwszego do ostatniego dźwięku Preludia Ferenca Liszta mają głęboko humanistyczną wymowę i są inspirowane osobistymi przeżyciami twórcy Symfonii Faustowskiej.
Do udziału w naszym cotygodniowym przedsięwzięciu zaprosiliśmy dwoje młodych artystów. Łukasz Trepczyński to bliski nam z racji pochodzenia (Przedbórz) i wykształcenia (uczeń PSM w Końskich z klasy Arkadiusza Mendery) artysta, w którego rozwój bardzo wierzymy i pilnie śledzimy jego karierę artystyczną. Lilianna Krych natomiast jest rekomendowana przez warszawski Uniwersytet Muzyczny, a najbliższy koncert w Filharmonii Świętokrzyskiej – z bardzo ambitnym programem – będzie jej koncertem dyplomowym.



ŁUKASZ TREPCZYŃSKI
Urodził się w Radomsku. Pochodzi z Przedborza nad Pilicą. Ukończył z wyróżnieniem PSM I st. w Końskich w klasie Aureliusza Mendery oraz PSM im. H. Wieniawskiego w Łodzi klasie Barbary Talmy-Sutt. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu Andrzeja Jasińskiego i w klasie kameralistyki Reginy Michalak. Zdobył wiele nagród na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach pianistycznych, m.in.: EPTA w Krakowie (2000), 41 Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (2007), VII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2007). Jest także laureatem II miejsc – w Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina (2006), Yamaha Music Fundation of Europe Scholarship 2008 Piano Competition Gdańsk oraz w VII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Mariańskich Łaźniach (2008).


LILIANNA KRYCH
Jest studentką V roku dyrygentury symfoniczno-operowej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Marka Pijarowskiego. W 2009 w macierzystej uczelni obroniła pracę magisterską z teorii muzyki. Jest dyrygentem i kierownikiem artystycznym Chóru Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego. Od ponad roku prowadzi także chór Clil – jedyny w Polsce amatorski chór, wykonujący muzykę żydowską w jidysz, po hebrajsku, w ladino i po polsku. Zajmuje się również edukacją muzyczną oraz organizacją wydarzeń artystycznych.