5 stycznia 2017, czwartek, g. 19.00, sala koncertowa
CICHA NOC
CHÓR IEM UJK
CHÓR KAMERALNY FERMATA
EWA ROBAK przygotowanie chóru
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
MONIKA WOLIŃSKA dyrygent
Kolędy na chór i orkiestrę smyczkową w opracowaniu MACIEJA MAŁECKIEGO
kup bilet on-line
Przypominania sobie, a co ważniejsze – śpiewania kolęd – nigdy dosyć! Kolędowanie bowiem zbliża ludzi, buduje między nimi więź, sprawia, że stajemy się sobie bliżsi. Jak się zdaje – tego nam brakuje szczególnie w dzisiejszych czasach. Dlatego śpiewajmy te przepełnione ciepłem i miłością utwory – może wówczas choć na chwilę zagości wśród nas radość i pomyślimy: Bariery? Jakie bariery? Niczego takiego nie ma!
Mając to wszystko na uwadze, Filharmonia zaplanowała wieczór kolędowania z kieleckimi artystami – Chórami Instytutu Edukacji Muzycznej UJK oraz Fermatą pod doskonałym przewodnictwem Moniki Wolińskiej – doktora sztuk muzycznych, profesora nadzwyczajnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Współczesnej im. W. Kilara oraz dyrygenta Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej. Występ artystki w Carnegie Hall zakończył się ogromnym sukcesem i był pierwszym w historii koncertem, podczas którego za pulpitem dyrygenckim stanęła Polka. O umiejętności nawiązywania kontaktu z publicznością członków Chórów nie trzeba przekonywać. Wszyscy, którzy zetknęli się ze sztuką śpiewania tych zespołów przygotowywanych przez znakomitą Ewę Robak – nie mają wątpliwości, że będzie profesjonalnie i uroczo. A w programie znane kolędy, jak np. Anioł pasterzom mówił, Gdy się Chrystus rodzi, Wśród nocnej ciszy, Lulajże Jezuniu czy Cicha noc - opracowane w oryginalny sposób przez warszawskiego kompozytora – Macieja Małeckiego.
Cicha noc
W roku 2006 z inspiracji Jana Łukaszewskiego, dyrektora Polskiego Chóru Kameralnego, dokonałem twórczego opracowania kolęd i rzecz nazwałem Cicha noc – koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową.
Zadanie było niełatwe, istnieją bowiem dziesiątki różnych opracowań i trudno dodać od siebie coś oryginalnego, by nie zatracić ducha pięknych polskich śpiewów bożonarodzeniowych.
Cicha noc nie jest wprawdzie polską kolędą, ale na tyle wrosła w naszą tradycję, że bez obaw można było zamieścić ją w programie, a także posłużyć się jej tytułem i nadać go całemu koncertowi. Ów tytuł to również pomysł Jana Łukaszewskiego. Aby zróżnicować i wzbogacić dzieło, dodałem swoją pastorałkę ze słowami Elżbiety Szeptyńskiej Niemowlątko na słomie na chór a cappella (I nagroda w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Kolędę lub Pastorałkę, Będzin 1996), a Hej, w Dzień Narodzenia potraktowałem jako utwór wyłącznie instrumentalny, wplatając weń tematy innych kolęd. W kolędzie Gdy śliczna Panna odwróciłem role, powierzając orkiestrze dość swobodnie potraktowaną melodię, a chórowi akompaniament. W wielu utworach rozwinąłem wstępy i zakończenia, a w ostatnich taktach kolędy Anioł pasterzom mówił pozwoliłem sobie na dopisanie nieistniejącego w oryginale słowa „Gloria”.
W 2008 r. niemieckie wydawnictwo Carus-Verlag wydało płytę z moją Cichą nocą. Nagrania dokonał Polski Chór Kameralny wraz z Polską Filharmonię Kameralną Sopot. Ich znakomita interpretacja zainspirowała inne zespoły. W 2009 r. amerykański chór Omaha Symphonic Chorus, któremu towarzyszyła orkiestra smyczkowa Omaha Symphonic Chamber Orchestra, zaśpiewał po polsku (rodowici Amerykanie!) trzy kolędy z cyklu.
W latach 2007–2014 Cichą noc wykonywały : wielokrotnie Polski Chór Kameralny - również z Orkiestrą Kameralną Hanseatica i zawsze z Janem Łukaszewskim, dwukrotnie Chór i Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej z dyrygentem Henrykiem Wojnarowskim, Chór Polskiego Radia w Krakowie i Orkiestra Kameralna Fresco Sonare pod dyrekcją Moniki Bachowskiej, z tą samą dyrygentką i Orkiestrą Chór Szkoły Muzycznej im. Żeleńskiego w Krakowie, parokrotnie Chór i Orkiestra Opery na Zamku w Szczecinie prowadzone przez Małgorzatę Bornowską oraz Schola Cantorum Thoruniensis i uczniowska Kameralna Orkiestra Smyczkowa pod dyrekcją Kingi Litowskiej. W grudniu bieżącego roku dojdzie do wykonania dzieła w Niemczech w tłumaczeniu na język niemiecki.
W międzyczasie dopisałem jeszcze trzy kolędy, w tym dwie własne – Dziś z żywota Panieńskiego ze słowami Stanisława Herakliusza Lubomirskiego (1642–1702) i Prowadź gwiazdeczko do tekstu Elżbiety Szeptyńskiej.
Maciej Małecki
Maciej Małecki
Urodził się w 1940 r. w Warszawie. Jest kompozytorem i pianistą. Studiował w stołecznej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej kompozycję w klasie prof. Kazimierza Sikorskiego i fortepian w klasie doc. Natalii Hornowskiej. W 1965 r. uzyskał dyplomy z obu tych specjalności (z fortepianu z wyróżnieniem). Wykształcenie uzupełniał w Eastman School of Music w Rochester, USA.
Przez szereg lat grał w duecie fortepianowym z Jerzym Derflem. W 1967 r. związał się ze Studenckim Teatrem Satyryków. W latach siedemdziesiątych komponował przede wszystkim muzykę dla teatru, radia, telewizji i filmu, by z początkiem następnej dekady przenieść punkt ciężkości na muzykę koncertową. Wykładał w Akademii Muzycznej w Warszawie. W 1993 r. został prezesem Związku Kompozytorów Polskich i pełnił tę funkcję przez trzy kadencje. Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień.
Autor kilkudziesięciu kompozycji solowch i kameralnych (m.in.czterech kwartetów smyczkowych), orkiestrowych (wśród nich dwie symfonie), utworów na instrumenty solo z orkiestrą (m.in.pięciu koncertów), utworów na orkiestrę dętą, pieśni, pieśni chóralnych, utworów scenicznych (opera, dwa balety, dwa musicale, dzieła radiowo-estradowe), a także muzyki teatralnej, filmowej, piosenek, piosenek dla dzieci i szeregu opracowań.
CHÓR INSTYTUTU EDUKACJI MUZYCZNEJ UNIWERSYTETU
JANA KOCHANOWSKIEGO W KIELCACH
Od wielu lat uczestniczy w życiu kulturalnym Kielc, reprezentuje uczelnię na terenie miasta i całego kraju. Prowadzi stałą współpracę z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej, z którą wspólnie wykonał takie utwory, jak: Pasja wg św. Mateusza J. S. Bacha, Te Deum oraz kantata Narodziny nowego wieku M. Niziurskiego, Nieszpory Ludźmierskie J. K. Pawluśkiewicza, Carmina Burana C. Orffa, IX Symfonia L. van Beethovena, Gloria J. Ruttera, Missa solemnis c-moll KV 139 W. A. Mozarta, Requiem op. 48 G. U. Faurégo, Missa pro pace W. Kilara, Tryptyk Świętokrzyski Z. Książka i P. Rubika, Requiem d-moll W. A. Mozarta, Requiem G. Verdiego, chóry z oper R. Wagnera, G. Verdiego i C. F. Gounoda, Pasję H. Jachimowskiego i P. Łukowca, Siedem Pieśni Marii Z. Książka i B. Gliniaka oraz oratorium Mesjasz G. F. Haendla, Carmina Burana C. Orffa. Zespół otrzymał platynową płytę za Golgotę Świętokrzyską, diamentową za Psałterz wrześniowy i podwójną diamentową za Tu es Petrus oraz platynową za Siedem pieśni Marii. Chór jest laureatem nagrody III stopnia Prezydenta Miasta Kielce za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechnianie i ochronę kultury w 2004. Otrzymał także III nagrodę w 2002, wyróżnienie w 2004 i 2012 oraz II nagrodę w 2007 na Łódzkim Festiwalu „Cantio Lodziensis”. W 2013 chór wykonał kantatę Saint Nicolas B. Brittena w ramach Ogólnopolskiego Programu Rozwoju Chórów „Śpiewająca Polska”. Ponadto brał udział w scenicznych wykonaniach oper: Don Giovanni i Wesele Figara W. A. Mozarta, w prawykonaniu Oratorium o Miłosierdziu Święta przy Tobie chwila P. Łukowca oraz w koncercie jubileuszowym 70-lecia Filharmonii Świętokrzyskiej.
CHÓR KAMERALNY FERMATA
Zespół, którego założycielem i dyrygentem jest Ewa Robak, powstał w 1998 w Kielcach. Tworzą go absolwenci, pracownicy i studenci Instytutu Edukacji Muzycznej UJK. W jego repertuarze znajdują się zarówno utwory należące do kanonu chóralistyki, jak i muzyki rozrywkowej wykonywanych a cappella. Chór wziął udział w ponad 250 koncertach. W swoim dorobku artystycznym ma nagrania płyt CD i DVD: Tryptyk Świętokrzyski (P. Rubik, Z. Książek) – dwie platynowe, diamentową i podwójnie diamentową; Siedem pieśni Marii i Listy z Placu Zgody (B. Gliniak, Z. Książek); Fermata kolęduje; Portfolio. Ponadto wystąpił w spektaklach Kieleckiego Teatru Tańca: Dla Ciebie, Panie (gospel) i Pasja (P. Łukowiec, H. Jachimowski). Chór chętnie angażuje się w projekty społeczne – przy jego udziale rozpoczął się w Kielcach cykl koncertów p.t. Pieśniobranie, których celem jest wspólne wykonywanie z publicznością pieśni należących do kanonu kultury polskiej. Nowatorskim przedsięwzięciem Fermaty – ze względu na aranżacje chóralne – jest płyta Grechuta niejednym głosem (2012).
Laureat I miejsc na Festiwalu Programu I TVP w Sopocie – 2005, Międzynarodowego Festiwalu w Pradze – 2011 (również nagroda dla dyrygenta), a także Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu „Mundus Cantat” w Sopocie (2007), Muzyczny Scyzoryk w kategorii Muzyka Poważna (2010), Turnieju Chórów „Legnica Cantat” (2014, 2015 Srebrny Dyplom), na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym Bratislava Cantat I (2015, dwa Złote Dyplomy).
EWA ROBAK
Pracuje w Instytucie Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach na stanowisku adiunkta, prowadząc chór akademicki i zajęcia z dyrygowania. Jest założycielką Chóru Kameralnego Fermata, z którym bierze udział w konkursach i festiwalach, a także występuje na koncertach. Od wielu lat prowadzi zajęcia muzyczne z dziećmi oraz warsztaty dla zespołów chóralnych. W trakcie swojej pracy przygotowała chóry do wykonania wspólnie z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej wybitnych dzieł wielu kompozytorów, a także do udziału w spektaklach baletowych wspólnie z Kieleckim Teatrem Tańca.
Przy jej udziale rozpoczął się w 2009 w Kielcach cykl imprez pod nazwą Pieśniobranie, mających na celu rozśpiewywanie kielczan.
Jest laureatką nagrody indywidualnej Rektora Akademii Świętokrzyskiej II stopnia za wybitne osiągnięcia artystyczne 2003/2004, nagrody Prezydenta Miasta Kielce za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechnianie i ochronę kultury w 2004 roku, nagrody indywidualnej Rektora Akademii Świętokrzyskiej II stopnia za wyróżniające osiągnięcia naukowe 2005/2006, nagrody Miasta Kielce za rok 2005, medalu Komisji Edukacji Narodowej w 2009, nagrody naukowej II stopnia Rektora UJK w 2009, nagrody dla dyrygenta na XXI Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Adwentowej i Bożonarodzeniowej w Pradze (2011).
MONIKA WOLIŃSKA
Odznaczona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką honorową „Zasłużony dla kultury polskiej”. Prowadzi aktywną działalność koncertową na scenach całego świata. Sztukę dyrygencką komplementował David Dubal po koncercie w nowojorskiej Carnegie Hall, zwracając uwagę na jej „wielką wrażliwość i niesamowite wyczucie brzmienia instrumentów w orkiestrze”. Koncert Moniki Wolińskiej w Carnegie Hall zakończył się ogromnym sukcesem i owacją na stojąco i był pierwszym w historii koncertem, podczas którego za pulpitem dyrygenckim stanęła Polka. W 2013 artystka otrzymała dyplom „Piękniejsza Polska”, przyznawany w ramach programu „Piękniejsza Polska w Unii Europejskiej”, a w 2016 została uhonorowana statuetką „Sukces” za promowanie Gorzowa Wielkopolskiego w kraju i na świecie.
Współpracowała z orkiestrami w Polsce oraz wielu krajach Europy, Azji i Ameryki. Koncertowała między innymi z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Filharmonii Narodowej, NOSPR w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Konserwatorium Muzycznego w Sankt Petersburgu, Orkiestrą Kameralną „Moscovia”, Narodową Orkiestrą Litewską. W 2012 ukazała się nagrana z Orkiestrą Sinfonia Varsovia debiutancka płyta Moniki Wolińskiej, zawierająca komplet poematów symfonicznych Eugeniusza Morawskiego, nominowana do nagrody Fryderyki 2013. Jako dyrygentka zadebiutowała w 2004 na Festiwalu Muzycznym w Lucernie, pracując pod okiem Pierre'a Bouleza. Przez wiele lat współpracowała z Jerzym Semkowem, a w sezonie 2007/2008 asystowała prof. Krzysztofowi Pendereckiemu. Monika Wolińska jest wielką propagatorką muzyki współczesnej. Występowała wielokrotnie na Festiwalu Warszawska Jesień oraz Festiwalu „Generacje”. Od 2013 jest Dyrektorem Artystycznym Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara. W 2014 poprowadziła premierę widowiska muzyczno-historycznego Universa – Opera Otwarta Jana A.P. Kaczmarka, utworu napisanego z okazji Jubileuszu 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego, oraz koncert w Filharmonii Gorzowskiej z udziałem jednego z najwybitniejszych barytonów naszych czasów, Thomasa Hampsona. Swoją wszechstronną edukację artystyczną rozpoczęła w wieku sześciu lat. Ukończyła trzy kierunki studiów: skrzypce w klasie prof. Henryka Bałabana, prowadzenie zespołów wokalno-instrumentalnych w klasie prof. Janusza Staneckiego (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy) oraz dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Ryszarda Dudka (Akademia Muzyczna w Warszawie). Obecnie, jako profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, prowadzi klasę dyrygentury symfoniczno-operowej. Jest autorką książki Stanisław Wisłocki – dyrygent i pedagog. W sezonie 2007/2008 pełniła funkcję stałego dyrygenta Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Od 2013 jest Dyrygentem Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej, z którą w 2015 nagrała płytę Bronisław Kaper / Jan A.P. Kaczmarek – SPOTKANIE.
strona główna
|