Nieczęsto się zdarza, ze gościmy w naszej instytucji artystów z drugiej półkuli. Tym razem na estradzie Filharmonii pojawi się młoda utalentowana dyrygentka z Ekwadoru. Andrea Vela dyrygenturę studiowała na uniwersytetach zarówno w ojczyźnie, jak i za granicą – głównie w USA. Od 2010 jest dyrygentem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Ekwadoru, w której promuje ważne działania artystyczne dotyczące m.in. Konkursu Młodych Solistów, premier, koncertów edukacyjnych, itp. W 2011 poprowadziła światową premierę opery Ensueños de Amor Luisa Humberto Salgado. Pierwszą kompozycją, która zabrzmi na piątkowym wieczorze symfonicznym będzie La Fiesta de la Cosecha (w wolnym tłumaczeniu – dożynki) L. H. Salgado. Nie mogło bowiem zabraknąć w programie koncertu z jej udziałem utworu tego wybitnego kompozytora ekwadorskiego żyjącego w latach 1903 -1977. Twórca kilku symfonii, oper, baletów, pieśni; w swoich dziełach wykorzystywał rodzimy folklor, łącząc jego elementy z pomysłami dźwiękowymi o proweniencji europejskiej.
Luigi Boccherini to włoski kompozytor epoki klasycyzmu i rokoko, którego dorobek próbują odkrywać na nowo obecne pokolenia. Jego nazwisko kojarzone jednak bywa ze słynnym Menuetem z Kwartetu smyczkowego E-dur op. 11, który wykorzystano w filmie Jak zabić starszą panią, a także … w piosence Młynarskiego Obiad rodzinny.
Jednak Boccherini to znawca wiolonczeli, który już jako 14-letnie chłopię grał znakomicie na tym instrumencie i przyczynił się wydatnie do rozwoju techniki wiolonczelowej. Jego utwory cechuje szeroka, śpiewna kantylena charakterystyczna zwłaszcza dla partii wiolonczelowych. Dziś przywracamy zbiorowej pamięci jego Koncert wiolonczelowy B-dur, napisany ok. 1771 roku. Solistką będzie Magdalena Bojanowicz, laureatka licznych międzynarodowych konkursów wiolonczelowych, m.in. w Hradec, Klingenthal, w Krakowie.
Piotr Czajkowski swojej pierwszej Symfonii nadał tytuł Marzenia zimowe. Nie zamierzał jednak pisać utworu programowego; taki pomysł przyszedł mu ponoć do głowy podczas spaceru po zamarzniętym jeziorze. Coś jednak z tego smutku i nostalgii typowego dla zimowych dni przeniknęło do Symfonii, gdzie „rodzimy folklor dźwięczy elegijną kantyleną, wypływającą z głębin wrażliwego serca, „najbardziej rosyjskiego z nas wszystkich” (Strawiński).



MAGDALENA BOJANOWICZ
Ukończyła z wyróżnieniem studia I st. na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie wiolonczeli prof. Andrzej Bauera. Edukację kontynuuje na studiach II st. w Universität Der Künste w Berlinie w klasie prof. Jensa Petera Maintza. Umiejętności doskonaliła na kursach w Brukseli, Salzburgu, Pineswangu, Kronbergu, gdzie pracowała pod okiem największych autorytetów w dziedzinie gry na wiolonczeli, jak: Julius Berger, Kazimierz Michalik, Phillippe Muller, Arto Noras, Claus Reichardt, Victoria Yagling. Jest laureatką prestiżowych międzynarodowych konkursów wiolonczelowych w Polsce, Czechach, Niemczech i Austrii, m.in.: II nagrody i dwóch nagród specjalnych na VIII Międzynarodowym Konkursie im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (2011), III nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (2008), I nagrody na VIII Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym w Liezen (Austria, 2006), II nagrody na XLII Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Klingenthal (Niemcy, w duecie z Maciejem Frąckiewiczem), II nagrody na LXIX Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Ludwiga van Beethovena w Hradec (Czechy, 2010), nagrody specjalnej dla najlepiej zapowiadającego się polskiego artysty na XIV Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2010, w duecie z M. Frąckiewiczem).
Stypendystka Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci oraz Ministra Kultury i Sztuki oraz laureatka stypendium „Młoda Polska (nagranie płyty Satin w duecie z M. Frąckiewiczem). W 2013 wraz z Maciejem Frąckiewiczem otrzymała „Paszport Polityki” w kategorii Muzyka poważna. Brała udział w wielu festiwalach, m.in.: Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Festival au Leman w Thonon les Bains we Francji, Festiwal Kameralny w Moskwie. Współtworzy warszawską grupę „Cellonet” prowadzoną przez Andrzeja Bauera.


ANDREA VELA
Urodziła się w Ekwadorze w Ameryce Południowej. Studia dyrygenckie rozpoczęła na Uniwersytecie w Louisville (USA), następnie w Konserwatorium Muzycznym Franza Liszta i Hartford University (USA). Studiowała skrzypce w Narodowym Konserwatorium Muzycznym Ekwadoru (CNM) oraz na Uniwersytecie w Louisville. Tytuł magistra uzyskała w Konserwatorium Muzycznym w Szanghaju (Chiny), gdzie studiowała dyrygenturę u mistrza Zhang Guoyong. W 2011 uczestniczyła w międzynarodowych festiwalach dla dyrygentów w Hajfie i Debreczynie.
Jako dyrygent gościnny prowadziła orkiestry symfoniczne m.in.w Quito, Cuenca, Loja i Guayaquil, Orkiestrę Symfoniczną Uniwersytetu Katolickiego w Chile, Louisville Jewish Orchestra, El Salvador Symphony Orchestra, Haifa Symphony Orchestra, Varna Philharmonic, Debrecen Philharmonic i inne. Bierze czynny udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych w Ekwadorze i USA.
Była dyrygentem-asystentem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Ekwadoru, Orkiestry Suzhou (Chiny) oraz Louisville University Opera (EEUU). Od 2010 jest dyrygentem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Ekwadoru, w której promuje ważne działania artystyczne dotyczące m.in. Konkursu Młodych Solistów, premier, koncertów edukacyjnych, itp. W 2011 prowadziła światową premierę opery Ensueños de Amor Luisa Humberto Salgado. Obecnie artystka jest także dyrygentem Loja Symphony Orchestra.


powrót do strony głównej