Pierwszy koncert w Nowym Roku swoim programem tradycyjnie nawiązuje do okresu bożonarodzeniowego, stąd, rzecz jasna, nie może zabraknąć kolęd. Świąteczny charakter naszego spotkania podkreślą również utwory jazzowe. Ale o oryginalności dzisiejszego repertuaru decyduje przede wszystkim to, że w jednej kompozycji wykonywanej przez klasyczny zespół muzyczny i/lub muzyków jazzowych, nastąpiło połączenie elementów muzyki jazzowej i klasycznej. Nie może być zresztą inaczej, skoro przy fortepianie zasiądzie Konstanty Wileński – doskonale znany ze scalania tych dwóch światów – jazzu i klasyki. Ukraiński pianista i kompozytor bliski jest publiczności kieleckiej, od lat bowiem zamieszkuje w świętokrzyskim grodzie, trochę mniej wiedzą o nim w Polsce, za to poza granicami zapraszany jest regularnie na największe estrady, gdzie koncertuje zarówno solo jak i ze znaczącymi orkiestrami i solistami. Artysta tworzy różne gatunki muzyki: od wokalno-symfonicznej poprzez symfoniczną, teatralną, kameralną, po jazzową. Jako twórca muzyki na fortepian cieszy się dużym uznaniem wybitnych pianistów, takich jak choćby: Kevin Kenner, Mikołaj Petrow czy Peter Jabloński, zamawiających i wykonujących jego kompozycje. Naszego gościa solidarnie wspierać będą: Krzysztof Błaszkiewicz na kontrabasie oraz Janusz Młynarczyk na perkusji – członkowie Tria Jazzowego Konstantego Wileńskiego, na co dzień muzycy Filharmonii Świętokrzyskiej, a także Orkiestra Symfoniczna – bądź co bądź – kierowana od pulpitu przez kompozytora, i nieodzowny co najmniej od drugiej połowy naszego spotkania chór Fermata.
W pierwszej części koncertu pomieszczono autorskie dzieła Konstantego Wileńskiego Polskie kolędy oraz Ukraińskie kolędy na fortepian, trio jazzowe i orkiestrę smyczkową. Natomiast w drugiej – oprócz kolęd różnych narodów w jazzowym i klasycznym wykonaniu – usłyszymy również takie utwory, jak m.in.: jedna z najbardziej znanych piosenek anglosaskiej pop kultury – White Christmas, ulubiony przez wielu słuchaczy standard jazzowy My Funny Valentine czy Silent Night, popularna, nastrojowa kolęda austriacka w wersji angielskiej, a także nieśmiertelne Jingle Bells oraz Let it Snow – przebój Deana Martina i wielu innych. Jednym słowem hity w opracowaniu K. Wileńskiego na chór, fortepian, trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną.
Sądzimy, że z dużym zainteresowaniem spotka się również otwarcie dwóch nowych wystaw: jedna – uznanego polskiego artysty fotografika Zbigniewa Podsiadło oraz jego uczennicy Dominiki Dzierżymirskiej-Podpłomyk, nosząca tytuł Mistrz i uczeń, a następna to prace kieleckiego artysty-malarza Edwarda Tuza. Na wernisaż zapraszamy o godz. 18.00 do foyer na poziomie pierwszym Filharmonii.



KONSTANTY WILEŃSKI
Pochodzi z inteligenckiej rodziny kijowskiej o bogatych tradycjach muzycznych. Jego dziadek kompozytor Ilia Wileński był pierwszym dyrektorem Filharmonii w Kijowie i jednym z założycieli trzech teatrów dramatycznych. Panującą w domu twórczą atmosferę uświetniały spotkania i koncerty, na których grywali Władimir Horowitz i Henryk Neuhaus, bywała także Isadora Duncan. Ukończył z wyróżnieniem Konserwatorium Kijowskie u znanych pedagogów: A. Sztogarenko (kompozycja), R. Łysenko (fortepian). Studia uzupełniał na konsultacjach z zakresu kompozycji u Rodiona Szczedrina i Arama Chaczaturiana. Posiada unikalny talent łączenia klasycznego i jazzowego wykonawstwa. Uprawia różne gatunki muzyki: wokalną, symfoniczną, teatralną, kameralną, jazzową. Koncertuje na całym świecie, występując z tak znakomitymi orkiestrami, jak: Królewska Orkiestra w Brukseli, Jerozolimska Symfoniczna Orkiestra, Filharmonia Moskiewska. Uczestniczył w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych i jest laureatem szeregu z nich: Festiwal Muzyki Żydowskiej (Anglia, Izrael), Warszawska Jesień (1998), Gołosijewo 88 (Kijów), XI Międzynarodowy Moskiewski Festiwal, SOLO-DUO-TRIO (Kraków 1989), Festiwal Bethovena (Falsterbo, 1998). Ma w swoim dorobku siedem płyt z własnymi kompozycjami. Jest autorem muzyki do wysoko ocenianych i wyróżnianych spektakli (Kopciuszek, Ballady i romanse – premiera w Londynie 1998, Król Lear). Jego kompozycje zamawiają i wykonują tacy artyści, jak: Kevin Kenner, Mikołaj Petrow, Peter Jabłoński, a jeden z najbardziej znanych utworów – Sonata - szwedzka gazeta BLT (Blekinde Lans Tinging) porównała z utworami Franza Liszta: Obydwoje są doskonali w wirtuozowskich pasażach, które potrzebują wspaniałej techniki i ogromnej kompetencji muzycznej.


KRZYSZTOF BŁASZKIEWICZ
Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie śpiewu solowego Heleny Szubert-Słysz oraz w klasie kontrabasu Jerzego Tokarczyka. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich, m.in. w Łańcucie, Pećs (Węgry) oraz w Anglii i Szwajcarii. Obecnie jest koncertmistrzem grupy kontrabasów w Filharmonii Świętokrzyskiej, a także nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej w Kielcach, gdzie prowadzi klasę kontrabasu. Występuje na koncertach i z recitalami z muzyką operową i instrumentalną. Współpracuje z Triem Konstantego Wileńskiego. W 2000 został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz Gloria Artis.


JANUSZ MŁYNARCZYK
Ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie perkusji prof. Stanisława Welanyka. Obecnie pracuje na stanowisku muzyka-solisty w Filharmonii Świętokrzyskiej oraz jest pedagogiem w kieleckich szkołach muzycznych. Często koncertuje jako solista i kameralista. Współpracuje z Trio Jazzowym Konstantego Wileńskiego, Kielecką Grupą Perkusyjną, Animato i Dixieland Band.


CHÓR KAMERALNY FERMATA
to kilkunastoosobowy zespół wokalny wykonujący a cappella zarówno utwory należące do kanonu chóralistyki, jak i muzyki rozrywkowej. Jego założycielem i dyrygentem jest Ewa Robak. Fermata prowadzi ożywioną działalność koncertową i festiwalową, odnosi sukcesy na najbardziej prestiżowych konkursach chóralnych. Od chwili powstania w 1998 zespół wziął udział w ponad 250 koncertach, w tym w dużych produkcjach dla kilkunastotysięcznej widowni w kraju i za granicą. Zespół ma w dorobku nagrania CD i DVD: Tryptyk Świętokrzyski (P. Rubik, Z. Książek), Siedem pieśni Marii i Listy z Placu Zgody (B. Gliniak, Z. Książek), Fermata kolęduje, Portfolio, a także udział w spektaklach Kieleckiego Teatru Tańca: Dla Ciebie, Panie (gospel) i Pasja (P. Łukowiec, H. Jachimowski). Chętnie angażuje się w projekty społeczne – przy jego udziale rozpoczął się w Kielcach cykl koncertów p.t. Pieśniobranie, których celem jest wspólne wykonywanie z publicznością pieśni należących do kanonu kultury polskiej. Najnowszym i nowatorskim przedsięwzięciem zespołu jest płyta Grechuta niejednym głosem, wykraczająca poza ramy zwykłego projektu muzycznego, bowiem aranżacje chóralne przebojów Grechuty były rzadkością. Wszystkie utwory na krążku zostały opracowane specjalnie dla Chóru przez pięciu znakomitych polskich aranżerów i wykonane przez pełnych pasji młodych ludzi.
Nagrody Fermaty: dwie Platynowe, Diamentowa i Podwójnie Diamentowa Płyta za udział w wykonaniu oratorium Tryptyk Świętokrzyski i Siedem pieśni Marii I miejsce na Festiwalu Programu I TVP w Sopocie „Sopot – Jedynki 2005”; I miejsce na Turnieju Chórów „Legnica Cantat”(2006); Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu „Mundus Cantat” w Sopocie(2007); I miejsce na Międzynarodowym Festiwalu w Pradze i Nagroda dla Dyrygenta (2011).


EWA ROBAK
Doktor sztuki, absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie; obecnie jest adiunktem w Instytucie Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, gdzie prowadzi chór akademicki i zajęcia z dyrygowania. Ma w swoim dorobku pracę z chórami Filharmonii Świętokrzyskiej i Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Kielcach oraz zespołami wokalnymi Ogólnopolskiego Festiwalu Młodzieży Szkolnej. Przygotowywała chóry do wykonania m.in. dzieł: J. S. Bacha, W. Kilara, M. Niziurskiego, J. Ruttera, W. A. Mozarta, R. Wagnera, G. Verdiego, C. Gounoda. Jest laureatką wielu nagród indywidualnych za wybitne osiągnięcia artystyczne. Zespołom, z którymi pracuje, stara się przekazać swoje credo: „radość ze wspólnego muzykowania”.



powrót do strony głównej