Zmieniają się gusta, zmieniają się oczekiwania odbiorców, i piękno – warunek doskonałości i najwyższej sztuki – przybierało różną postać w każdej epoce. Jak zatem z pozycji dwudziestego pierwszego wieku wygląda muzyka klasyczna, jej postrzeganie? Sądząc po kompletach na widowniach sal koncertowych – całkiem nieźle, a wręcz można zaryzykować twierdzenie, że nic nie straciła ze swojego uroku i nadal podbija serca kolejnych pokoleń.
W naszym dzisiejszym Kanonie znalazły się dzieła wielkiej urody. Na początku zabrzmi Rossiniowska z ducha Uwertura do opery Kalmora Karola Kurpińskiego – polskiego przedstawiciela późnego klasycyzmu. Opera wystawiona została w 1820 roku, ale największą popularnością cieszy się do dzisiaj uwertura. Chwilę potem zagramy dwa koncerty skrzypcowe Jana Sebastiana Bacha: a-moll i E-dur. W obu w zgodnym dialogu koncertują instrument solowy i orkiestra, oba w części środkowej charakteryzują się śpiewnością partii skrzypiec, a największe różnice można zauważyć w finałach. Koncert a-moll kończy porywający rytm gigue, natomiast ostatnia część E-dur jest wesołym rondem, w którym przez chwilę solista ma okazję do wirtuozowskiego popisu. Koncerty usłyszymy w interpretacji Wojciecha Proniewicza – 33-letniego artysty, który jest laureatem licznych konkursów skrzypcowych. Koncertował m.in. w Wiedniu, Paryżu, Madrycie, Brukseli, Wilnie, Pradze, Palermo, Szanghaju, Hongkongu i Caracas, współpracował z wybitnymi muzykami i zespołami orkiestrowymi. W 1998 roku Telewizja Polska nakręciła oraz wyemitowała film pt. Impresja na skrzypce, w całości poświęcony osobie skrzypka.
Po przerwie Orkiestra Filharmonii wykona pełną światła, boskiego majestatu i radosnej energii 41. Symfonię W. A. Mozarta, nie na darmo zwaną Jowiszową, Orkiestrę poprowadzi Tomasz Chmiel – dr hab. Akademii Muzycznej w Krakowie, dyrygent Krakowskiej Młodej Filharmonii.



WOJCIECH PRONIEWICZ
Koncertował z orkiestrą Sinfonia Iuventus pod batutą Jana Krenza w Studio Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie oraz pod batutą Jerzego Maksymiuka w ramach Festiwalu im. J. Waldorffa w Radziejowicach. Z orkiestrami: Filharmonii Podkarpackiej zagrał pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego, Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Ewy Strusińskiej, Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego. Występował z orkiestrą Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza w Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz w Studio Koncertowym PR w Warszawie.
Artysta nagrał dwie płyty dla prestiżowej wytwórni fonograficznej Naxos - Pupils of Chopin z pianistą Alexandrem Jakobidze-Gitmanem oraz Ferenc Liszt Works for violin and piano z pianistą Wojciechem Waleczkiem, a także muzykę do filmu Chopin - The Space Concert. Film otrzymał nagrodę główną Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Monaco 2012. Skrzypek prezentował swoją grę w Filharmoniach: Rudolfinum w Pradze, Bałtyckiej, Lubelskiej, Śląskiej, w wielu innych miastach Polski i na świecie – w Wiedniu, Paryżu, Brukseli, Bonn, Wilnie, Katanii, Palermo, Nitrze, Kaliningradzie, Kałudze, Szanghaju i Hongkongu.
Wojciech Proniewicz ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Mirosława Ławrynowicza w 2005 roku.
Jest laureatem III nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. L. van Beethovena w Hradec nad Moravici, Czechy (1998), I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. S. Serwaczyńskiego w Lublinie (2002), wyróżnienia na VI Międzynarodowym Konkursie im. K. Szymanowskiego w Łodzi (2005).
Otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” w roku 2009 oraz Nagrodę Prezydenta Miasta Gliwice w dziedzinie Kultury i Sztuki w roku 2013.


TOMASZ CHMIEL
Dyrygent, pianista, aranżer. Urodził się w 1970 roku w Rzeszowie. W latach 1989 - 96 studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza oraz w klasie fortepianu doc. Marka Koziaka, kończąc oba kierunki z wyróżnieniem. Wielokrotnie brał udział w seminariach Akademii Bachowskiej w Stuttgarcie prowadzonych przez Helmutha Rillinga. W kwietniu 1994 roku zdobył I miejsce w I Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku – nagrodzony przez Instytut Kultury Austriackiej w Warszawie udziałem w kursie mistrzowskim w Salzburgu. Dwukrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki (lata 1992/93 oraz 1993/94); w czerwcu 1995 roku otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa. Rok później uczestniczył w The Annaghmakerrig Sinfonia Summer School w Południowej Irlandii. Współpracuje z Operą Krakowską, Teatrem Muzycznym w Lublinie i Operą Kameralną w Krakowie. Oprócz pracy naukowo-dydaktycznej w Akademii Muzycznej w Krakowie jest dyrygentem Krakowskiej Młodej Filharmonii. W 2002 roku uzyskał I stopień kwalifikacji w zakresie dyrygentury. Prowadził liczne koncerty w kraju - m.in. z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Szczecińskiej, Białostockiej, Rzeszowskiej, Łódzkiej a także z Toruńską Orkiestrą Kameralną – oraz poza jego granicami, odbywając tournée zagraniczne, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej (Szwecja, Korea Południowa), Krakowską Młodą Filharmonią (Holandia, Francja, Belgia, Niemcy).




powrót do strony głównej