Kolejny koncert z cyklu Świętokrzyskie Dni Muzyki swoim tytułem – Echo... – nawiązuje do utworu Marcela Chyrzyńskiego Extended Perception of Echo na smyczki z r. 1992. Jest to dźwiękowe studium echa, które powstaje, jak czytamy w komentarzu odautorskim, w efekcie „nietypowego rozmieszczenia instrumentów i prowadzenia poszczególnych partii w ścisłej technice imitacyjnej. Połączenie tych dwóch elementów stwarza efekt echa. Utwór reprezentował polską muzykę współczesną na Midem Classique 2000 w Cannes. Wykonawcami wówczas byli Penderecki Festival Orchestra pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.” Marcel Chyrzyński komponuje m.in. muzykę elektroakustyczną, a także teatralną – z akcentem na teatrze współczesnym. Studiował instrumentację u K. Pendereckiego i muzykę komputerową u Marka Chołoniewskiego oraz u amerykańskich stypendystów fundacji Fulbrighta. Dzieło krakowskiego kompozytora zabrzmi na kieleckiej estradzie po raz pierwszy.
Drugim utworem, także jeszcze u nas nieznanym, jest Koncert fortepianowy c-moll op. 9 Teodora Leszetyckiego – legendarnego pianisty i pedagoga, nauczyciela m.in. Ignacego Jana Paderewskiego, twórcy m.in. kilkuset miniatur fortepianowych. To wielkie dziedzictwo pianistyczne, pomijane zazwyczaj w planach repertuarowych filharmonii, ostatnio jest na szczęście przywoływane dzięki Hubertowi Rutkowskiemu. Artysta jest założycielem i prezesem Towarzystwa Muzycznego im. T. Leszetyckiego w Warszawie; dokonał pierwszego w Polsce nagrania płytowego tego zapomnianego kompozytora. Koncert fortepianowy op. 9, powstał jeszcze podczas studiów kompozycji, które Leszetycki odbywał w Wiedniu. Jest to jednoczęściowe dzieło z wyraźnie zarysowanymi dwoma tematami: pierwszym marszowym, drugim śpiewnym. Partia fortepianu – niezwykle efektowna, wirtuozowska – nawiązuje do najlepszych XIX-wiecznych wzorów. Koncert nigdy nie został wykonany za życia swego twórcy, a jego światowe prawykonanie odbyło się dopiero w 1977 roku w Richmond w stanie Wirginia. Teraz, przywracany polskiemu życiu koncertowemu, zostanie zaprezentowany w Filharmonii Świętokrzyskiej w interpretacji „wrażliwego poety dźwięku”, jak komplementuje Huberta Rutkowskiego prasa polska i zagraniczna.
Na zakończenie wieczoru usłyszymy Suitę symfoniczną On the Waterfront Leonarda Bernsteina, znanego głównie jako współautora West Side Story. Na trzy lata przed skomponowaniem tego musicalu artysta zgodził się po raz pierwszy i jedyny napisać muzykę do filmu, który przygotowywał Elia Kazan. Główną rolę powierzono Marlonowi Brando. Muzyka wiernie ilustruje akcję „Na nabrzeżach”, pełną zarówno dramatycznych jak i lirycznych scen.
Jeśli koncert ten poruszy wrażliwość słuchaczy i jak echo powracać będą do ich pamięci dźwięki i interpretacje, atmosfera tego muzycznego spotkania – organizatorzy uznają swoją misję za wypełnioną. Możemy bowiem powtórzyć za Josifem Brodskim, że „kultura jest jedyną asekuracją, dzięki której możemy uchronić się przed wulgarnością człowieczego serca”. Na dodatek – „zachowując dobry gust i dopuszczając wątpliwości wobec siebie...”



HUBERT RUTKOWSKI
Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 8 lat. W 2005 r. ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn. Studiował muzykę kameralną pod kierunkiem prof. Krystyny Borucińskiej. Na macierzystej uczelni odbył również studia doktoranckie pod opieką prof. Alicji Palety-Bugaj. Oprócz tego ukończył Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu w klasie mistrzowskiej prof. Evgenija Koroliova. Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień na konkursach, w tym. w 1999 r. III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Wilnie. W 2000 r. – I nagroda i nagroda specjalna na 4. Festiwalu Młodych Pianistów w Siedlcach. Artysta został także uhonorowany II nagrodą na 15. Elise Meyer Wettbewerb w Hamburgu i Grand Prix 3. Konkursu na projekt nagraniowy Wydawnictwa Muzycznego Acte Préalable. Dokonał pierwszego w historii nagrania dzieł fortepianowych Juliana Fontany, przyjaciela i ucznia Fryderyka Chopina oraz nagrania płytowego z muzyką uczniów F. Chopina dla międzynarodowej wytwórni NAXOS, a także pierwszego w Polsce nagrania płytowego utworów Teodora Leszetyckiego dla wytwórni Acte Préalable (2007, 2008). Od tego czasu prowadzi aktywną działalność koncertową w większości krajów Europy oraz USA, Kubie i Cyprze.

PAUL GHUN KIM
Przygodę z dyrygenturą rozpoczął w wieku 18 lat jako Resident Conductor of Hartwick College Summer Music Festival. Następnie był dyrektorem muzycznym Orkiestry Akademii New Amsterdam i Campanile Orchestra w Houston. W tym samym czasie również wspomagał Hansa Grafa przy premierze Mozartowskiej kantaty Davide Penitente w Houston. Zadebiutował z National Arts Centre Orchestra w Ottawie.
Studiował jako skrzypek i dyrygent w USA w Peabody Institute, Rice University i Curtis Institute. Tajniki dyrygentury poznawał pod kierunkiem m.in. Davida Zinmana, Gustawa Meiera i Larry’ego Rachlefa. Na zaproszenie Kurta Masura naukę pogłębiał w mistrzowskim Manhattan School of Music. Jest laureatem nagrody Konkursu im. Fritza Kreislera oraz VIII Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów Grzegorza Fitelberga. Otrzymał stypendium na prowadzenie Brevard Music Festival oraz Festiwalu Muzycznego w Cabrillo pod kierownictwem Marina Alsopa.
Jako skrzypek solista zadebiutował w wieku 15 lat z Philadelphia Orchestra oraz z Seoul Philharmonic. Pracował jako koncertmistrz Orkiestry Symfonicznej Curtis Institute of Music i uczestniczył w Verbier Festival and Academy. Jego wykonania muzyki kameralnej z Sarasota Music Festival były transmitowane na Biennale Młodych Artystów Showcase w Nowym Jorku.