29 MARCA, PIĄTEK | 19.00, SALA KONCERTOWA

DZIEŁA MISTRZÓW

BEATA BILIŃSKA fortepian
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
VICTOR JACOB (Francja) dyrygent
Laureat IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów Jeunesses Musicales w Bukareszcie, 2018


I. F. DOBRZYŃSKI Uwertura do opery Monbar op.30
F. LISZT I Koncert fortepianowy Es-dur
F. LISZT Totentantz na fortepian i orkiestrę **
F. SCHUBERT IV Symfonia c-moll D 417

PWM       TUTTI.pl

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.


kup bilet on-line


Uwertura do opery Monbar I. J. Dobrzyńskiego swoje prawykonanie miała w Teatrze Wielkim w Warszawie 10 stycznia 1863 roku. Dwanaście dni później wybuchło powstanie styczniowe, które przerwało historię jej wystawień. Kompozytor pracował nad utworem w latach 1836-38 i jeszcze w 1861 dokonywał przeróbek. Dziś Uwertura ciszy się wielkim powodzeniem i jest jednym z najczęściej granych dzieł.
17 lutego 1855 roku Ferenc Liszt przedstawił publiczności po raz pierwszy Koncert fortepianowy Es-dur, występując także jako solista. Orkiestrą pokierował sam Hector Berlioz. W Koncercie heroizm i siła sąsiadują z delikatną liryką, „a wszystko skąpane jest w pysznych orkiestrowych szatach, pełnych kunsztownych detali, a nawet niecodziennego instrumentarium w postaci triangla” – jak pisał w komentarzu Marcin Majchrowski. Dodać należy, że dzieło – skrajnie wirtuozowskie – przez pewien czas należało do niewykonalnych!
Nie mniej brawury i maestrii fortepianowej odnajdziemy w Totentanz czyli Danse macabre, Taniec szkieletów, Taniec śmierci z 1849 roku. Inspiracją stał się dla Liszta fresk Triumf śmierci znajdujący się na Camposanto w Pizie. Utwór ma formę 6 sugestywnych i barwnych wariacji. Oba dzieła węgierskiego twórcy i wirtuoza fortepianu usłyszymy w interpretacji Beaty Bilińskiej – artystki należącej do ścisłej czołówki polskich pianistów.
IV Symfonia c-moll autorstwa zaledwie dziewiętnastoletniego Franza Schuberta zaprezentowana była w 1848 roku – ponad dwadzieścia lat od śmierci kompozytora (powstała w 1816!). Żadna zresztą Schubertowska Symfonia – spośród 10 dzieł tego gatunku – nie była wykonywana za życia swego twórcy. Choć podtytuł – Tragiczna sugeruje jakąś grozę, to jednak trudno tu doszukać się rysów dramatycznych. Być może powodem nadania takiej nazwy była mollowa tonacja utworu.
Orkiestrą Symfoniczną FŚ pokieruje Victor Jacob, francuski artysta, który na IX Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów Jeunesses Musicales w Bukareszcie w roku ubiegłym został wyróżniony (w jury udział bierze co roku nasz Szef) także nagrodą naszej instytucji w postaci poprowadzenia tego koncertu.

BEATA BILIŃSKA
Pianistka, kameralistka, pedagog, doktor habilitowana sztuk muzycznych. Należy do czołówki polskich pianistów. Od ponad dwudziestu lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, występując z koncertami symfonicznymi, recitalami solowymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą. Prowadzi również liczne kursy mistrzowskie w kraju i za granicą oraz zasiada w jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Po studiach przez 6 lat pełniła funkcję asystenta prof. Jasińskiego. Obecnie pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego w macierzystej uczelni. Jest laureatką ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych i stypendiów, m.in. Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie, Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. W 2003 zadebiutowała w Carnegie Hall w głównej sali Isaac Stern Auditorium w Nowym Jorku. Jako pierwsza polska pianistka wykonała Koncert fortepianowy Zmartwychwstanie Krzysztofa Pendereckiego, a w roku 2011 została prawykonawczynią II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara. Artystka była dwukrotnie nominowana do Paszportu Polityki oraz czterokrotnie do nagrody Fryderyk (2003, 2004, 2013, 2015). W 2015 roku otrzymała statuetkę za płytę z nagraniem II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara (Aukso / Moś / 2014). Za swoje pozostałe płyty otrzymała liczne nagrody fonograficzne, m.in.: dwukrotnie "Pizzicato Supersonic Award" w Luxemburgu, "Joker Award" przyznawaną przez belgijskie "Les Crescendo", "Scherzo Award" w Madrycie i "Musica Award" w Rzymie oraz najbardziej prestiżowe wyróżnienie fonograficzne MIDEM Classical Award 2008.


VICTOR JACOB
Francuski dyrygent, ukończył z wyróżnieniem Royal Academy of Music (2015). Studiował dyrygenturę orkiestrową pod kierownictwem Neila Thomsona, Marina Alsopa (Saõ Paulo) i Bernarda Haitinka (Lucerne Festival). Jest dyrektorem muzycznym Orkiestry St Bartolomew's w Londynie, a także dyrygentem orkiestry Place de l'Opéra w Londynie i Ensemble Nouvelles Portées w Paryżu. Brał udział w kursach mistrzowskich z Davidem Zinmanem, Sir Markiem Elderem i Martynem Brabbinsem (repertuar symfoniczny), Jane Glover i Mark Shanahan (opera).



strona główna

Marzec 2019