Zapraszamy na XXII edycję Świętokrzyskich Dni Muzyki. Już na wstępie czeka naszych melomanów niespodzianka – dobiegające z głośników dźwięki trąbek oraz różnorakich odgłosów, jak np. jadąca dorożka, oraz fanfary – obwieszczające rozpoczęcie koncertu. Wszystko to za sprawą instalacji dźwiękowych noszących tytuły: Lutosławski DIY, Polish sonorities autorstwa Lidii Zielińskiej – znanej kompozytorki, której najnowszą twórczość poznamy przy okazji kolejnego koncertu, także kierownika Studia Muzyki Elektroakustycznej w poznańskiej Akademii Muzycznej.
Pierwszy festiwalowy koncert rozpoczniemy od – jak się wydaje – bardzo aktualnego również dzisiaj utworu Pawła Buczyńskiego, twórcy średniego pokolenia, laureata wielu nagród i wyróżnień na konkursach i festiwalach polskich i zagranicznych, m.in. na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu w roku 1985. Lamento dla recytatora i orkiestry symfonicznej z tekstami Piotra Skargi to kompozycja, której kanwą stały się Kazania sejmowe kaznodziei i pisarza, pragnącego swoimi testami obudzić i poruszyć sumienia senatorów XVI-wiecznej Polski. Druga warstwa utworu – orkiestrowa – oparta jest z kolei na Bogurodzicy. Muzyka ma charakter kontemplacyjny i statyczny, natomiast przekaz słowny jest niezwykle ekspresyjny, co doskonale postarał się oddać Grzegorz Damięcki podczas prawykonania dzieła na koncercie z cyklu Generacje w Studiu Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego - dokładnie rok temu. W tym samym wykonaniu wizjonerski tekst Skargi usłyszymy na naszym koncercie inaugurującym festiwal.
Andrzej Panufnik to tegoroczny bohater Świętokrzyskich Dni Muzyki z racji 100. rocznicy urodzin, którego twórczość – niestety, jeszcze niezbyt dobrze znana w kraju – przewijać się będzie w ciągu całego festiwalowego cyklu. Na początek – wirtuozowski Koncert fortepianowy, zachwycający urodą brzmienia i tryskający radością. Skomponowany tak, aby z chęcią wykonywał go solista, a publiczność z przyjemnością wysłuchała. Swoje pierwsze wykonanie w Polsce utwór miał w 1990 roku podczas Warszawskiej Jesieni. Partię solową wykonała Ewa Pobłocka, towarzyszyła jej Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją kompozytora, który od czasu ucieczki w 1954 roku, był ten jeden raz w Polsce. Rok później już nie żył. W Kielcach utwór usłyszymy w interpretacji Macieja Grzybowskiego, mistrza fortepianu, który swą grą potrafi uwieść nie tylko filharmoniczną publiczność, ale także krytykę.
Zygmunt Noskowski, kompozytor, dyrygent, publicysta muzyczny, jeden z założycieli Filharmonii Narodowej, znany jest głównie z poematu Step. My dzisiaj przypomnimy niewykonywaną dotąd w Kielcach III Symfonię Od wiosny do wiosny napisana w 1903 roku.. Cztery części dzieła noszą nazwy pór roku i obrazują przemiany zachodzące w przyrodzie oraz związane z nimi obyczaje. W ciągu całej muzycznej narracji pobrzmiewają sielskie, liryczne melodie, jak Oj Janie, Janie zielony lub też radosna pieśń dożynkowa czy religijny utwór Kto się w opiekę.
Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Piotr Borkowski – dyrygent i pedagog, były dyrektor Filharmonii Olsztyńskiej i Gorzowskiej, obecnie wykłada na University of Suvon.
W przerwie koncertu odbędzie się otwarcie wystaw – Młode talenty 2014 oraz Muzyczne impresje Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych im. Józefa Szermentowskiego w Kielcach, a także Muzyka polska XX wieku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Krakowie. Ekspozycje, świetnie korespondujące z festiwalem, już wzbudzają podziw i zainteresowanie wśród wielu widzów.
Podobnie interesująco, a nierzadko ekscytująco zapowiadają się następne koncerty, o czym będziemy informować Państwa na bieżąco.
Zapraszamy serdecznie!



MACIEJ GRZYBOWSKI
Jest największym pianistą, jakiego w życiu słyszałem. Jego Scarlatti jest nieziemski, inny od wszystkich innych wykonań, jakie w życiu słyszałem. Jest fenomenem, cudem, ideałem, geniuszem wyjątkowym. Jego Debussy i Ravel są zupełnie unikatowi.
Walter Arlen (Los Angeles Times)

Jego wspaniała, różnorodna artykulacja przypomina mi największych mistrzów fortepianu, takich jak Vladimir Horowitz czy Glenn Gould.
Jakub Polaczyk (Pittsburgh)

Urodził się w Warszawie. Działalność artystyczną rozpoczął w 1990. Występuje jako solista i kameralista. Posiada w swoim dorobku nagrania fonograficzne, radiowe i telewizyjne. Debiutował: w 2005 w USA (Nowy York - recital); w 2007 podczas międzynarodowego festiwalu Sacrum Profanum w ciągu jednego wieczoru wykonał komplet Sonat fortepianowych C. Ivesa; w 2008 w Wielkiej Brytanii na festiwalu Sounds New w Canterbury; w 2009 miał miejsce jego debiut londyński (I Koncert D. Szostakowicza w St. John’s Smith Square), w 2009 w czerwcu wystąpił w Łodzi na festiwalu mistrzowskich recitali Piotr Anderszewski i przyjaciele. Brał także udział w festiwalu Chopin i jego Europa; w 2012 odbył dwie tury koncertowe po USA i Kanadzie, a rok temu zaprezentował w Polsce i za granicą Koncert W. Lutosławskiego oraz w Bregencji z orkiestrą Wiener Symphoniker pod batutą Paula Daniela wykonał II Koncert op. 4 A. Czajkowskiego. Był czterokrotnie nominowany do Paszportu „Polityki”. Nagrał dwie płyty (Universal; EMI Classics) nominowane do nagrody Fryderyk: Dialog (Bach, Berg, Mykietyn, Schönberg i Szymański) oraz Paweł Szymański – Works for Piano.



GRZOGORZ DAMIĘCKI
Warszawianin z urodzenia, żoliborzanin. Od sezonu 1989/90 stale związany jest z warszawskim Teatrem Ateneum im. Stefana Jaracza, do którego angażował go dyrektor Janusz Warmiński. Będąc na ostatnim roku PWST, zadebiutował na scenie Ateneum w przedstawieniu Firma Mariana Hemara w reżyserii Edwarda Dziewońskiego.
Aktorstwa uczył się od mistrzów – prof. Ryszardy Hanin, Anny Seniuk, Tadeusza Łomnickiego, Gustawa Holoubka, Zbigniewa Zapasiewicza, Andrzeja Szczepkowskiego, Wojciecha Siemiona, Jana Englerta. Ukochanym opiekunem roku był Mariusz Benoit.
W ciągu 20 lat zagrał m.in. w filmach Stevena Spilberga (Lista Schindlera, 1993), Jana Jakuba Kolskiego (Daleko od okna, 2000, Pornografia, 2003, Jasminum, 2005), Andrzeja Barańskiego (Horror w Wesołych Bagniskach, 1996), Jana Łomnickiego (Dom, serial TV 2000), Jerzego Antczaka (Chopin pragnienie miłości, 2002).
Występował w teatrze u Janusza Warmińskiego, Gustawa Holoubka, Tomasza Zygadły, Krzysztofa Zaleskiego, Barbary Sass-Zdort, Marcina Sosnowskiego, Andrzeja Bubienia.
W teatrze telewizji zagrał m.in. w spektaklach Laco Adamika, Juliusza Machulskiego, Zbigniewa Zapasiewicza, Janusza Warmińskiego, Edwarda Dziewońskiego, Olgi Lipińskiej, Barbary Borys-Damięckiej. Współpracuje z Teatrem Polskiego Radia, dla którego nagrał ponad 200 słuchowisk i spektakli teatralnych.


PIOTR BORKOWSKI
Po ukończeniu Akademii Muzycznej w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem) w klasie dyrygentury prof. Bogusława Madeya został asystentem w Katedrze Dyrygentury macierzystej uczelni, gdzie również otrzymał tytuł doktora sztuk muzycznych. Studia dyrygenckie kontynuował w Wiedniu pod kierunkiem Hansa Grafa oraz w Accademia Musicale Chigiana w Sienie u Myung Whun Chunga i Ilyi Musina, gdzie otrzymał Diploma di Merito. W konkursie na stanowisko asystenta Boston Symphony Orchestra zakwalifikował się do ścisłego finału. W 1995 uczestniczył w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim Antonio Pedrotti w Trento, otrzymując Diploma di Merito. Koncertował m.in. we Francji, Włoszech, w Niemczech, Szwecji, USA, Korei Płd., na Ukrainie. Brał udział w festiwalach polskich i za granicą. Współpracował z większością orkiestr filharmonicznych w Polsce, a takze m.in.: z Boston Symphony, Berliner Symphoniker, Sofia Symphony, Dnietropietrowska Filharmonia, Košice Janáček Philharmonic i in. Na swoim koncie ma wiele prawykonań kompozytorów polskich i koreańskich. Dokonał licznych nagrań radiowych i płytowych dla wytworni krajowych i zagranicznych. Był dyrektorem artystycznym Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie oraz w Gorzowie, gościnnie pracował jako profesor dyrygentury w Keimyung University w Taegu, a także w Taegu Hyosung Catholic University, był gościnnym dyrygentem Philharmonic Orchestra w Taegu. Współpracuje regularnie z Pusan Sinfonietta, Seoul National Symphony Orchestra, New Seoul Philharmonic, Taegu City Symphony Orchestra, Korean Symphony, Bucheon Philharmonic, Seoul Baroque to Modern Symphony Orchestra i Korean Chamber Ensemble. Od 2001 wykłada na University of Suwon, gdzie prowadzi klasę dyrygentury i jest dyrygentem orkiestry akademickiej.

powrót do strony głównej