27 lutego 2015, piątek, g. 19.00, sala koncertowa
OPERA W FILHARMONII
WESELE FIGARA
SOLIŚCI: Studenci UMFC w WARSZAWIE
ANNA PARYSZ Barbarina
MAŁGORZATA PAWŁOWSKA Hrabina
KAROLINA KOWALCZYK Zuzanna
ŁUKASZ SKROBEK Hrabia
PIOTR KĘDZIOREK Figaro
DOMINIK OPALIŃSKI Bartolo
KATARZYNA SZYMKOWIAK Cherubin
JUSTYNA SŁAWIEC Marcelina
EERO HÄKKILÄ Basilio
ARNOLD KŁYMKIW Don Curzio
PRZEMYSŁAW SZKODZIŃSKI Antonio
ANNA PARYSZ sopran
ANASTAZJA ANNA MARUSIAK sopran
HANNA SOSIŃSKA-KRASKI klawesyn
CHÓR IEM UNWERSYTETU JANA KOCHANOWSKIEGO
TERESA ROMAŃSKA przygotowanie chóru
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent
JITKA STOKALSKA reżyser
KATARZYNA ANNA MAŁACHOWSKA asystent reżysera
MARLENA SKONECZKO scenografia
ALISA MAKARENKO choreografia
W. A. MOZART Opera Wesele Figara KV 492
W 1784 roku odbyła się w Paryżu, nie bez oporów ze strony króla Ludwika XVI, premiera sztuki Pierre`a de Beaumarchais Wesele Figara, jako dalsza część losów hrabiego Almavivy i jego służącego Figara z wcześniejszej sztuki tego samego autora – Cyrulika sewilskiego. Niechęć władcy wywołał fakt, że służba w nowym spektaklu została ukazana w lepszym świetle niż przedstawiciele arystokracji. Utarczki wokół premiery przysporzyły dziełu sławy – tekst był czytany po domach, a „rewolucyjny” wydźwięk sztuki odbił się echem w Wiedniu. W wyniku tego cesarz Józef II zakazał jej wystawiania, ale zgodził się na wydanie niemieckiego tłumaczenia. Tekstem zainteresował się Wolfgang Amadeus Mozart, który szukał libretta do nowej opery. Propozycję zaadaptowania tekstu przedstawił Lorenzowi da Ponte, wówczas nadwornemu poecie Józefa II. Obaj autorzy uzyskali zgodę cesarza pod warunkiem, że z treści usunięte zostaną wszelkie wątki krytyki społecznej, zaś autorzy ograniczą się do przedstawienia samej komediowej intrygi. W ten sposób powstała jedna z najsławniejszych oper świata – Wesele Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta do libretta Lorenzo da Ponte. Premiera odbyła się 1 maja 1786 roku w Wiedniu.
Premiera obecnego przedsięwzięcia, zorganizowanego wspólnymi siłami Filharmonii Świętokrzyskiej oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, mamy nadzieję, cieszyć się będzie równie wielkim powodzeniem, jak niemal wszystkie przedstawienia tej opery od początku jej istnienia – w wielkim muzycznym świecie. W naszej młodością kipiącej ekipie, oprócz śpiewaków, którzy dopiero wkraczają na muzyczne estrady, znaleźli się również wytrawni artyści, jak: Jitka Stokalska – reżyserka związana z Warszawską Operą Kameralną, w której wyreżyserowała ponad 40 premier operowych, Marlena Skoneczko – scenograf WOK, współpracowała z licznymi teatrami, m.in. im. S. Żeromskiego w Kielcach, Powszechnym i Rampa w Warszawie, Starym w Krakowie, a także Operą i Operetką oraz Teatrem Polskim w Szczecinie, Alisa Makarenko – choreograf, współpracuje z Warszawskim Teatrem Tańca pod kierownictwem Aleksandry Dziurosz, tegoroczna stypendystka prof. Ewy Wycichowskiej. Artystom towarzyszyć będzie na fortepianie Hanna Sosińska-Kraski – pianistka-kameralistka, obecnie pracuje jako wykładowca na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina.
Nad harmonijną całością (soliści, orkiestra i chór) – z kanału orkiestrowego – czuwać będzie Jacek Rogala.
ANNA PARYSZ – sopran, ur. w 1990 w Tychach. Ukończyła z wyróżnieniem ZPSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie jest studentką II roku śpiewu solowego studiów licencjackich na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dr Małgorzaty Kubali pod opieką artystyczną prof. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej. Ukończyła również studia licencjackie na kierunku Muzykologia na Uniwersytecie Warszawskim. Swe umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez m. in.: prof. Rudolfa Piernay'a, prof. Eugenię Dundekovą, prof. Marcina Habelę, prof. Stefanię Toczyską, prof. Jadwigę Romańską, prof. Eugeniusza Sąsiadka. Wcieliła się w rolę sanitariuszki Małgorzatki w musicalu Warszawskie dzieci wystawianym dla Polonii w Chicago oraz brała udział w nagraniu płyty z pieśniami z Powstania Warszawskiego. Uczestniczyła także w licznych koncertach organizowanych przez Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej, Dom Kultury Włochy, Klub Kultury Saska Kępa oraz Bemowskie Centrum Kultury w Warszawie.
MAŁGORZATA PAWŁOWSKA – pochodzi z Kutna, gdzie ukończyła I i II stopień Szkoły Muzycznej im.Karola Kurpińskiego. Jest laureatką konkursu ,,Miniatury Polskiej". Brała udział w kursach mistrzowskich m.in. pod okiem Teresy Żylis-Gary, Zdzisławy Donat oraz Piotra Kusiewicza. Obecnie studiuje na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie ad. dr Doroty Radomskiej.
KAROLINA RÓŻA KOWALCZYK – sopran (ur. 29.09.1993 w Warszawie). Studentka II roku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie Wydziału Wokalno-Aktorskiego. Umiejętności wokalne rozwija pod okiem prof. Włodzimierza Zalewskiego. Jest absolwentką Zespołu Państwowych Ogólnokształcących Szkół Muzycznych I i II stopnia im. Grażyny Bacewicz w Warszawie, którą ukończyła w klasie fortepianu pod kierunkiem prof. Haliny Rogalskiej oraz śpiewu w klasie dr hab. Eugenii Rozlach. Brała udział w licznych koncertach oraz kursach mistrzowskich, m. in. u prof. Ryszarda Karczykowskiego, Jolanty Janucik oraz Włodzimierza Zalewskiego. Miała okazję koncertować na scenach polskich, jak i zagranicznych. W 2014 wystąpiła dla Polonii w Chicago w musicalu Warszawskie dzieci w reżyserii Ryszarda Cieśli, wcielając się w rolę żony Kamila Baczyńskiego – Barbary Drapczyńskiej. Uczestniczyła także w nagraniu płyty z pieśniami z Powstania Warszawskiego.
ŁUKASZ SKROBEK– student III roku w klasie prof. Ewy Iżykowskiej. Laureat licznych konkursów ogólnopolskich oraz międzynarodowych. Występował m.in. w takich miejscach jak: Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego, Filharmonia Podkarpacka w Rzeszowie, Sala Kongresowa PKiN, Zamek Królewski w Warszawie, Ośrodek Chopinowski w Szafarni, Warszawska Opera Kameralna, Kammeroper w Rheinsbergu, Rosyjska Akademia Muzyki im. Gniesinych oraz festiwal Belcanto w Moskwie. Swoje umiejętności doskonalił m.in. u Marcina Habeli, Davida Dolana, Christine Whittlesey oraz Gurgena Ovsepiana.
PIOTR KĘDZIOREK – baryton. Urodził się w 1990 w Warszawie. Jest absolwentem
studiów licencjackich w specjalności śpiew solowy na Uniwersytecie
Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie kontynuuje naukę
na studiach magisterskich w klasie prof. Jerzego Knetiga. Jest finalistą
krajowych konkursów wokalnych. Wystąpił w operze Cosi fan tutte
W. A. Mozarta w roli Guglielma w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie
oraz w Die Musikakademie w Rheinsbergu (Niemcy).
DOMINIK OPALIŃSKI – naukę śpiewu rozpoczął w 2009 na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Marka Moździerza, obecnie jest studentem ostatniego roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Ryszarda Cieśli. Prowadzi ożywioną działalność koncertową, występował m.in. w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Pomorskiej, Gorzowskiej. Operze Nova, w Warszawskiej Operze Kameralnej. W swoim repertuarze ma takie partie, jak: Ariodates (G. F. Haendel – Xerxes), Bartolo (W. A. Mozart – Wesele Figara), Leporello (W. A. Mozart – Don Giovanni), Wuj Sarvaor (M.de Falla – La vida breve), Enterich (K. Millocker – Student żebrak) oraz wiele dzieł oratoryjnych, m.in. Requiem d-moll W. A. Mozarta, Msza koronacyjna C-dur W. A. Mozarta, Magnificat A. Vivaldiego, Stabat Mater F. Schuberta, Msza G-dur F. Schuberta, Stabat Mater J. Haydna. Współpracował z takimi dyrygentami, jak: Benedykt Błoński, Rafał Delekta, Piotr Deptuch, Janusz Przybylski, Zygmunt Rychert, Piotr Sułkowski, Elżbieta Wiesztordt.
KATARZYNA JUSTYNA SZYMKOWIAK – mezzosopran (ur. 13.01.1993 w Zambrowie). Studentka II roku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Wydział Wokalno-Aktorski. Umiejętności wokalne rozwija pod okiem prof. Izabeli Kłosińskiej. Jest absolwentką Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Witolda Lutosławskiego w Zambrowie, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie skrzypiec pod kierunkiem Marioli Zalewskiej. Następnie kształciła się w klasie śpiewu solowego Ewy Barbary Rafałko w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im Ignacego Paderewskiego w Białymstoku, uzyskując ocenę celującą z recitalu dyplomowego. Brała udział w licznych koncertach oraz kursach mistrzowskich, m. in. u Evghenii Dundekovej, Igora Perfilyeva oraz Izabeli Kłosińskiej. Miała trzykrotną okazję koncertować na deskach Filharmonii Białostockiej. W 2014 wystąpiła dla Polonii w Chicago w musicalu Warszawskie dzieci w reżyserii Ryszarda Cieśli, wcielając się w rolę sanitariuszki i łączniczki – Doroty Łempickiej. Uczestniczyła także w nagraniu płyty z pieśniami z Powstania Warszawskiego.
JUSTYNA SŁAWIEC – mezzosopran. Studentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego dr Małgorzaty Kubali pod opieką artystyczną prof. Ewy Iżykowskiej. Brała czynny udział w mistrzowskich kursach wokalnych prowadzonych przez takich pedagogów, jak: Evghenia Dudenkova oraz Rudolf Piernay. Jako aktorka wystąpiła w Teatrze Juliusza Słowackiego, Narodowym Teatrze Starym oraz Teatrze Groteska w Krakowie. Współpracowała z zespołem Opery i Filharmonii Krakowskiej oraz Opery Wrocławskiej jako artystka chóru. Pracowała pod okiem znanych reżyserów operowych i teatralnych: Laco Adamik, Tomasz Konina, Jiri Herman, Waldemar Zawodziński, Maciej Wojtyszko, Waldemar Wolański. W swoim repertuarze posiada mezzosopranowe arie operowe oraz pieśni.
EERO-VEIKKO HAKKILA – ukończył studia Bachelor of Music w Helsinkach w 2011. Podczas swych studiów wystąpił jako baryton w rolach Gugglielmo (Cosi fan tutte) i Il Conte Almaviva (Le Nozze di Figaro). Podczas studiów Master of Music w Hamburgu, gdzie wystąpił m.in. jako Antonio (Le nozze di Figaro) odkrył swój glos jako tenor. Kontynuuje studia i zmianę fachu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
ARNOLD KŁYMKIW – tenor. Student II roku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskim, specjalność śpiew solowy i aktorstwo, w klasie prof. Jerzego Knetiga. Występował na deskach Filharmonii Narodowej, Teatru Wielkiego Opery Narodowej, Sali Kongresowej w Warszawie oraz Schlosstheater w Rheinsbergu. W 2012 zdobył I miejsce w III Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. prof. Haliny Słonickiej, w Suwałkach.
PRZEMYSŁAW SZKODZIŃSKI – bas (ur. 1988 w Gorzowie Wlkp.) – student I roku studiów magisterskich na Wydziale Wokalno-Aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Roberta Cieśli. Śpiewu uczył się także u dr. Dariusza Niemirowicza oraz dr. Roberta Gierlacha. Brał dotychczas udział w spektaklach organizowanych przez UMFC: Sen nocy letniej B. Brittena (jako Piotr Pigwa, reż. Beata Redo-Dobber), Napój miłosny (chór, reż. Beata Redo-Dobber) oraz Cosi fan tutte (VIP, reż. Ryszard Cieśla) i Don Giovanni (Komandor, reż. Ryszard Cieśla).
ANASTAZJA ANNA MARUSIAK – sopran. Ukończyła średnią szkołę muzyczną w ZPSM im. K. Szymanowskiego nr 4 w Warszawie w klasie skrzypiec. Absolwentka Dyrygentury Chóralnej na Wydziale Edukacji Muzycznej, Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca na UMFC w Warszawie. Obecnie studentka III roku śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim na tej samej uczelni w klasie śpiewu ad. dr hab. Jolanty Janucik.
HANNA SOSIŃSKA-KRASKI – pianistka-kameralistka, pedagog . Ukończyła Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie, filia w Białymstoku, w klasie prof. J . Kadłubiskiego. w latach 1996-2003 związana z Warszawską Operą Kameralną. Od 1990 pracuje jako wykładowca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka . Chopina na stanowisku pianisty-korepetytora na Wydziale Instrumentalnym i Wokalnym. W 2003 została wyróżniona przez Ministra Kultury odznaką Zasłużonego Działacza Kultury, a w 2013 dyplomem honorowym i nagrodą II stopnia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Brała udział w wielu konkursach międzynarodowych i ogólnopolskich, na których wielokrotnie otrzymywała wyróżnienia za akompaniament. Współpracuje również z warszawskimi orkiestrami: Polską Orkiestrą Radiową i Sinfonią Varsovią.
JITKA STOKALSKA –
absolwentka Wydziału Reżyserii Wyższej Szkoły Teatralnej w Pradze. Do 1973 pracowała w znanych polskich teatrach dramatycznych, reżyserując sztuki Szekspira, Goldoniego, Gogola i Strindberga. Od 1973 jest związana z Warszawską Operą Kameralną, gdzie zrealizowała ponad 40 premier oper Haendla, Haydna, Mozarta, Rossiniego, Donizettiego i kompozytorów współczesnych, prezentowanych w Polsce i w wielu krajach Europy, w tym na międzynarodowych festiwalach muzycznych w Brighton, Getyndze, Taorminie, Turku, Madrycie i Dreźnie.
W 1993 wyreżyserowała Cosi fan tutte Mozarta dla Festiwalu Mozartowskiego w Madrycie. W 1999 zrealizowała operę Alexander Bis Bohuslava Martinů w Narodni Divadlo w Pradze oraz operę Rossiniego Il Signor Bruschino w Operze Kameralnej (Kamerna Opera) w Belgradzie. Współpracowała z Kibbutz Chamber Orchestra w Izraelu przy wystawieniu oper: Cyrulik sewilski Rossiniego i Don Pasquale Donizettiego. W 2004 zrealizowała w Warszawskiej Operze Kameralnej światową premierę pierwszej wersji (berneńskiej) opery Leoša Janáčka Jenufa. Współpracuje z czołowymi scenami operowymi w Polsce. Od wielu lat jest wykładowcą aktorstwa operowego na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej w Warszawie. Ze studentami Akademii zrobiła szereg przedstawień dyplomowych, m.in.: Haydna, Mozarta, Ravela. W 2012 wyreżyserowała dla Opery na Zamku w Szczecinie Zemstę nietoperza J. Straussa, która w plebiscycie teatralnym „Kuriera Szczecińskiego” została uznana za najlepszy spektakl zachodniopomorskich scen w sezonie 2011/2012 i nagrodzona „Bursztynowym Pierścieniem”. W 2012 na 50-lecie Warszawskiej Opery Kameralnej artystkę odznaczono Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.
MARLENA SKONECZKO – scenograf i kostiumolog. Jest absolwentką Wydziału Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, następnie studiowała w Katedrze Scenografii tejże uczelni pod kierunkiem profesora Andrzeja Sadowskiego.
Od czasu swego debiutu w 1992 zrealizowała około 70 scenografii do teatru, opery, telewizji i filmu. Współpracowała m.in. z : Teatrem im. Szaniawskiego w Wałbrzychu, Operą i Operetką oraz Teatrem Polskim w Szczecinie, Teatrem im. Żeromskiego w Kielcach, Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, Teatrem im. Jaracza w Olsztynie, Teatrem Studyjnym i Teatrem Nowym w Łodzi, Teatrem im. Horzycy w Toruniu, Teatrem im. Węgierki w Białymstoku, Teatrem Powszechnym i Teatrem Rampa w Warszawie oraz Teatrem Starym w Krakowie. Wielokrotnie współpracowała z Teatrem Telewizji, Agencją Filmową Telewizji Polskiej, projektowała kostiumy dla polskiego kina. Od 2002 pracuje dla Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie współtworzyła m.in. następujące przedstawienia: Napój miłosny G. Donizettiego – kostiumy, Cesarz Atlantydy V. Ullmanna – kostiumy, scenografie i kostiumy do oper: Falstaff G. Verdiego, Balet dworski W. A. Mozarta, Azione teatrale W. A. Mozarta, W krainie czarodziejskiego fletu W. A. Mozarta, Uprowadzenie z seraju W. A. Mozarta (przedstawienie Sceny Marionetek W.O.K.), Jephté – M. P. de Montéclair’a, Cyrulik sewilski G. Rossiniego, Il Finto Stanislao G. Verdiego, Wolny strzelec C. M. von Webera, Zbrodnia i kara B. Matuszczak, Don Juan albo Ukarany libertyn G. Albertiniego, Giulio Cesare G. F. Haendla, Prometeusz B. Matuszczak, Matrimonio con variazioni J. Kofflera, Cyrulik sewilski G. Paisiella, Tre donne, tre destini G. F. Haendla, Il filosofo di campagna B. Galuppiego, Młodziankowie w piecu ognistym B. Brittena, The Rake’s Progress (Żywot rozpustnika) I. Strawińskiego, Polieukt Z. Krauze, La voix humaine F. Poulenca, Ja, Kain E. Pałłasza. W swej karierze współpracowała z takimi reżyserami, jak: Romana Agnel, Jitka Stokalska, Tomasz Konina, Michał Kwieciński, Jorge Lavelli, Wojciech Nowak, Ryszard Peryt, Maciej Prus, Stanisław Tym, Marek Weiss i Krzysztof Zanussi.
KATARZYNA ANNA MAŁACHOWSKA – aktorka i choreograf teatralny, absolwentka Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Wykładowca UMFC na Wydziale. Wokalno-Aktorskim oraz Akademii Teatralnej w Warszawie – Wydział Aktorski.
ALISA MAKARENKO – urodzona w 1992 na Ukrainie. Studentka specjalności Choreografia i Teoria Tańca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, absolwentka psychologii (studia I stopnia) na Uniwersytecie w Chersoniu (Ukraina). Uczestniczyła w festiwalach tańca na Ukrainie, Węgrzech, w Rosji, Bułgarii, Polsce, Niemczech, Francji i Serbii. W 2007 została laureatką brązowego medalu podczas Mistrzostwach Świata IDO w Niemczech. Rok później zdobyła srebrny medal World Dance Olympiad w Rosji. W 2012 otrzymała nagrodę za znaczący wkład do sztuki choreograficznej Ukrainy i wysokiego poziomu szkolenia tańca. Od 2013 podjęła współpracę z Warszawskim Teatrem Tańca pod kierownictwem Aleksandry Dziurosz.
Tegoroczna stypendystka profesor Ewy Wycichowskiej, Dyrektora Polskiego Teatru Tańca. W 2014 wyróżniona Stypendium Wolności ufundowanym przez Prezesa Międzynarodowych Targów Poznańskich.
TERESA ROMAŃSKA – jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie. Warsztat chóralny doskonaliła pod batutą Ewy Michnik, pracując w Krakowskim Teatrze Muzycznym.
Zatrudniona w Instytucie Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach prowadzi chór akademicki, zespoły wokalne i zajęcia z dyrygowania. Jest opiekunem praktyk dyrygenckich, animatorem koncertów dyplomowych. Działalność artystyczna to: koncerty kameralne, okolicznościowe, jak również współpraca z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej przy realizacji dużych form wokalno-instrumentalnych takich jak: Requiem d-moll W. A. Mozarta, Requiem G. Faure’go op. 48, Musical – Papaboys Forever, Requiem G. Verdiego, Msza B-dur - Theresienmesse J. Haydna, a także słynne chóry z oper R. Wagnera, G. Verdiego, G. Bizeta, G. Rossiniego, G. Pucciniego.
Jej działalność dydaktyczna i artystyczna ma pozytywny wpływ na proces rozwoju muzycznego studentów, ich właściwe przygotowanie do zawodu oraz przyczynia się do popularyzacji muzyki w środowisku akademickim i społecznym miasta. Za wybitne osiągnięcia w pracy zawodowej i artystycznej w 2005 roku otrzymała Srebrny Krzyż Zasługi.
powrót do strony głównej
|