Obcowanie z bogactwem chopinowskiego dziedzictwa skłania do zastanowienia się, nad ceną, jaką przyszło kompozytorowi zapłacić za – jak zwykł określać talent Witold Lutosławski –„dobro powierzone”. Idealnym do tego materiałem okazały się dwie jednoaktówki M. Hemara „Kosmopolita” i „Umowa” napisane w latach 60. dla Radia Wolna Europa, przedstawiające hipotetyczne obrazy z życia kompozytora. Fakt, że popełnił je kolejny polski emigrant, tułacz- artysta, nabiera tu dodatkowych znaczeń. Dzisiejszy spektakl, podczas którego przeniesiemy się w świat dziewiętnastowiecznej muzyki i poezji, przedstawia największego polskiego kompozytora jako artystę i zwykłego człowieka (homo-artifeks – człowiek-artysta), zmagającego się z trudnym losem emigranta.


DARIUSZ JAKUBOWSKI
Aktor warszawskiego Teatru Studio, w którym zadebiutował w 1984 jako student IV roku PWST w Affabulazione P. P. Pasoliniego w reżyserii Tadeusza Łomnickiego. W latach 1992-94 związał się z niezależną grupą teatralną Misterion, z którą wystąpił w Bachantkach Eurypidesa (Dionizos) na Festiwalu M. Czechowa w Forest Row w Anglii i na offowej scenie Southwark Playhouse w Londynie. Filmografia aktora to udział w ok. 35 produkcjach takich reżyserów, jak: Andrzej Konic, Janusz Majewski, Andrzej Trzos-Rastawiecki, Wojciech Wójcik, zaś największą popularność przyniosły mu role w serialach Ekstradycja, Wiedźmin, Na dobre i na złe. Bierze udział także w serialach dokumentalnych B. Wołoszańskiego (m.in. Tajemnica twierdzy szyfrów). Od kilku lat współpracuje z Filharmonią Narodową, Śląską i Poznańską. Dla Estrady Kameralnej Filharmonii Narodowej tworzył autorskie programy oparte na słowie. Regularnie bierze udział w festiwalach muzycznych, realizując wspólnie z muzykami wieczory muzyczno-literackie (m.in. Festiwale: Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie, Chopiniana w Łazienkach Królewskich, Muzyki Kameralnej i Organowej w Słupsku, Muzyki Kameralnej i Organowej Radom-Orońsko, w Ośrodkach Chopinowskich w Sannikach i Szafarni, w Filharmonii Rzeszowskiej). Jest wiceprezesem Związku Artystów Scen Polskich.


KATARZYNA THOMAS
Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki oratoryjno-kantatowej i kameralnej. Jej technika wokalna pozwala na wykonywanie szerokiego repertuaru – od późnego renesansu, aż po współczesność. Występowała na Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, w Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Portretach Kompozytorów. Brała udział w prawykonaniach utworów kompozytorów współczesnych retransmitowanych przez II program Polskiego Radia. Wielokrotnie gościła na Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie (jako solistka zespołu instrumentów dawnych Lege Artis, a także w ramach projektów realizowanych wraz z lutnistą Tadeuszem Czechakiem). Śpiewała m.in. w Filharmonii im. Mozarta w Bolonii, w La Madeleine w Paryżu, na Festiwalu Muzycznym w Cento (Włochy).Współpracowała z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej. Bierze udział w koncertach realizowanych w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa. Uczestniczy w trzech projektach muzyczno-literackich: Nad spuścizną po przodkach deliberacje – polska i europejska muzyka renesansowa, Muzyczny bankiet albo pociecha pielgrzyma – pieśni Johna Dowlanda oraz Fryderyk Chopin – Homo Artifex.


PIOTR SZAFRANIEC
Urodził się w Warszawie. Obecnie studiuje na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w klasie fortepianu prof. J. Sterczyńskiego. Brał udział w konkursach pianistycznych, m.in.: w 1999 otrzymał wyróżnienie w Regionalnym Konkursie Chopinowskim w Warszawie, w 2000 został laureatem III miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Janiny Garści w Stalowej Woli. W kolejnych latach był finalistą Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego Polskiego Radia Bis Bach Junior w Warszawie oraz zdobywał wyróżnienia w Regionalnych, a następnie w Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów Klas Fortepianu Szkół Muzycznych I stopnia w Warszawie i w VII Ogólnopolskim Turnieju Pianistycznym im. H. Czerny-Stefańskiej w Żaganiu. W 2008 wyróżniono go na konkursie interpretacyjnym poświęconym pamięci Marka Grechuty. W 2006 uczestniczył w Kursach Mistrzowskich „Vienna International Pianists” w konserwatorium wiedeńskim, a w następnym roku w stażu pianistów w ramach programu europejskiego „Leonardo da Vinci” w Portugalii na Maderze.



wstecz

góra