18 listopada 2016, piątek, g. 19.00, sala koncertowa
BARWY ROMANTYZMU
PIOTR SZYMYŚLIK klarnet
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JAKUB CHRENOWICZ dyrygent
I. ZALEWSKI Lilije, ballada symfoniczna wg Adama Mickiewicza
A. COPLAND Koncert na klarnet i orkiestrę
J. BRAHMS III Symfonia F-dur op. 90
Koncert współorganizowany i współfinansowany
w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor - rezydent”
Wykonanie i prawykonanie utworów Ignacego Zalewskiego
odbywa się i jest współfinansowane
w ramach programu
Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”
kup bilet on-line
Jak wiadomo – romantyzm w muzyce to kierunek rozwijający się od końca XVIII w. oraz całe następne stulecie. Johannes Brahms zatem, jako przedstawiciel późnego romantyzmu, mieści się w tych datach doskonale. Ale Ignacy Zalewski, zaledwie 26-letni kompozytor, co prawda przebojem wchodzący na światową scenę muzyczną (m.in. uczestnik prestiżowego Programu Kompozytorskiego London Philharmonic Orchestra Young, w ramach którego w obecnym sezonie koncertowym pracuje nad nowym utworem orkiestrowym dla Londyńskich Filharmoników), w obecnym sezonie „Kompozytor-rezydent” Filharmonii Świętokrzyskiej? Czy też Aaron Copland, zmarły w 1990 roku kompozytor i dyrygent amerykański? Dzieje się tak za sprawą utworów obu twórców. Lilije I. Zalewskiego to muzyczna alegoria poezji, ściśle nawiązująca do słynnej ballady Mickiewicza. Zdaniem autora – „poszczególne motywy przewodnie można (i trzeba) utożsamiać z bohaterami tekstu czy też opisywanymi zdarzeniami”, jak np. sekwencja trzech opadających dźwięków z początku utworu i powracających pod koniec muzyki jako motyw zbrodni, lub też motyw lilii „rosnących wysoko”, symbolizowanych z kolei przez dźwięki wznoszące się.
Natomiast Koncert klarnetowy A. Coplanda jest i romansem muzycznym (szczególnie część pierwsza dzieła), i muzyką ludową, w tym wypadku najprawdziwszym jazzem o proweniencji północnoamerykańskiej, oraz – zabarwionym rytmami i motywami latynoskimi jazzem Ameryki Południowej. Anegdota głosi, że Koncert napisany na zamówienie Benny’ego Goodmana i opłacony przez tegoż dwoma tysiącami dolarów, obwarowany został warunkiem: dwa lata wyłączności dla „Króla swingu”. Kompozytor wywiązał się z zobowiązania, ale Goodman jakoś opieszale podchodził do zadania i w rezultacie wykonał utwór tylko raz, tuż przed końcem karencji. To wspaniałe dzieło usłyszymy w interpretacji wybitnego klarnecisty – Piotra Szymyślika, od kilku lat związanego z Sewillą, w której mieszka i pracuje. Poza tym – fana tenisa, kotów oraz… baryłki do klarnetu wg pomysłu Dariusza Kozieła, klarnecisty Orkiestry Filharmonii Świętokrzyskiej. Co to dokładnie oznacza? Zainteresowanych odsyłamy do listopadowej książeczki koncertowej – do rubryki Portrety muzyków.
III Symfonia F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa to szaleństwo brzmieniowe przepełnione „pieśnią, uniesieniami i pięknem wyjątkowym” – jak napisał w komentarzu do koncertu Kacper Miklaszewski.
Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Jakub Chrenowicz, doktor sztuki muzycznej, doskonale wykształcony dyrygent z dużym już doświadczeniem muzycznym, zdobytym podczas koncertów z takimi orkiestrami, jak m.in.: Sinfonia Varsovia, NOSPR, Polska Orkiestra Radiowa, Kammerorchester Berlin, Sinfonietta Cracovia.
PIOTR SZYMYŚLIK
Urodził się w Katowicach i w rodzinnym mieście uczył się gry na klarnecie i fortepianie. Dyplom z wyróżnieniem katowickiej Akademii Muzycznej uzyskał w klasie Henryka Kierskiego, a amerykański Artist Diploma The Cleveland Institute of Music w klasie Franklina Cohena. Brał udział w kursach mistrzowskich Ewalda Kocha (Gewandhaus Leipzig), Guy’a Deplusa (Opera de Paris) i Karla Leistera (Filharmonia Berlińska). Jest laureatem pierwszej nagrody Międzynarodowego Konkursu Klarnetowego we Wloszakowicach i finalistą konkursu Praska Wiosna. Współpracuje jako klarnecista-solista z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Kameralną, młodzieżową orkiestrą Andaluzji oraz z orkiestrą Real Sinfonica de Sevilla. Koncertował pod batutą m.in. Leonarda Bernsteina, Oliviera Messiana i Sir Charlesa Grovesa. Z wielu występów solowych artysty należy wyróżnić interpretacje Koncertu A-dur Mozarta w Auditorio Nacional w Madrycie (z NOSPR, dyr. Antoni Wit) i Koncertu na klarnet Aarona Coplanda w Teatro de la Maestranza w Sevilii (z orkiestrą Real Sinfonica de Sevilla, dyr. Christian Badea). W 2010 zagral Rapsodie Claude’a Debbussy’ego pod batutą Marca Soustrot z orkiestrą z Sevilli i wystąpił jako solista na Festiwalu w Brescii, interpretując muzykę hiszpańską.
Jest jednym ze współzałożycieli Ensemble Contemporaneo Solistas de Sevilla, zespołu specjalizującego się w interpretacji muzyki kompozytorów współczesnych. Od bieżącego roku pracuje na stanowisku profesora Akademii Studiów Orkiestrowych Fundacji Barenboim-Said. Prowadzi letnie kursy muzyczne w Hiszpanii. Wśród nagrań szczególne uznanie zdobyły CD z kwintetami klarnetowymi W. A. Mozarta i J. Brahmsa oraz muzyki kameralnej A. Tansmana i K. Pendereckiego nagranych wspólnie z Kwartetem Śląskim.
JAKUB CHRENOWICZ
W latach 2010-12 pełnił funkcję asystenta dyrektora Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej. Stanowisko objął zaraz po ukończeniu z wyróżnieniem Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie Jerzego Salwarowskiego. Kształcił się także we Frankfurcie n/Menem (program Erasmus) oraz w Sienie pod kierunkiem Gianluigiego Gelmettiego (stypendium Accademia Musicale Chigiana). W 2016 na UMFC otrzymał tytuł doktora (promotor: prof. Antoni Wit). Pracuje na stanowisku adiunkta w macierzystej uczelni.
Artysta koncertował z takimi zespołami, jak: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Polska Orkiestra Radiowa, Kammerorchester Berlin, Sinfonietta Cracovia oraz z większością polskich filharmonii. W sezonie 2012/13 był pierwszym dyrygentem Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. W 2012 zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie (kierownictwo muzyczne premiery Opowieści biblijne). W kolejnych latach prowadził szereg przedstawień operowych i baletowych (m.in. Straszny dwór Moniuszki, Święto Wiosny Strawińskiego). W 2013 zadebiutował z orkiestrą i chórem Gran Teatre del Liceu w Barcelonie podczas przedstawień Polskiego Baletu Narodowego w tym słynnym teatrze.
W 2015 objął kierownictwo muzyczne i był autorem koncepcji muzycznej spektaklu Casanova w Warszawie (chor. Krzysztof Pastor). Uhonorowany został Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury dla Najlepszego Dyrygenta (2016).
Występował ze znakomitymi solistami, m.in.: z Alexandrem Gavrylyukiem, Daniilem Trifonovem, Julianną Awdiejewą, Soyoung Yoon, Dang Thai Sonem, Kają Danczowską, Jadwigą Rappé, Olgą Pasiecznik, Krzysztofem Jakowiczem, Konstantym Andrzejem Kulką, Piotrem Palecznym, Tomaszem Strahlem, Bartłomiejem Niziołem, Łukaszem Długoszem, Leszkiem Możdżerem.
IGNACY ZALEWSKI
Ignacy Zalewski (ur. 21.09.1990), kompozytor, dyrygent. Ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji prof. Marcina Błażewicza (2009-2014). Od 2015 roku doktor sztuki muzycznej. Warsztat kompozytorski rozwijał pod kierunkiem prof. Krzysztofa Pendereckiego, prof. Wolfganga Rihma i, obecnie, pod kierunkiem Magnusa Lindberga, kompozytora-rezydenta New York Philharmonic i London Philharmonic Orchestra.
Laureat kilkunastu nagród i wyróżnień na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach kompozytorskich, m. in. I Nagrody na 51. Konkursie Młodych Kompozytorów im. T. Bairda (2010), I Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Wielokulturowość nie działa? (2014), II Nagrody na IV Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. K Szymanowskiego (2013), III Nagrody i Nagrody Specjalnej na I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Krzysztofa Pendereckiego ARBORETUM; laureat Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2012).
Uczestnik prestiżowego London Philharmonic Orchestra Young Composers Programme, w ramach którego w obecnym sezonie koncertowym pracuje nad nowym utworem orkiestrowym dla Londyńskich Filharmoników.
Utwory Ignacego Zalewskiego wykonywane były m. in. w Niemczech, USA, Rosji, Norwegii, na Węgrzech, na Słowenii i na Ukrainie.
W sezonie 2013/2014 Ignacy Zalewski był kompozytorem-rezydentem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Od 2012 roku członek Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Członek (jako kompozytor i dyrygent) zespołu muzyki nowej Hashtag Ensemble.
Od 2014 roku Ignacy Zalewski wykłada na macierzystej Uczelni, od 2015 roku zatrudniony na stanowisku adiunkta.
strona główna
|