17 października 2017, wtorek, g. 18.30, sala kameralna
18 października 2017, środa, g. 18.00, Pałac Alfreda Biedermanna w Łodzi
19 października 2017, czwartek, g. 19.00, AFK w Warszawie


AUSTRIA MEETS POLAND 3

CORDULA BÖSZE (Austria) flet

DUO APPASSIONATA w składzie:
CORNELIA HÖGL-EGRETZBERGER (Austria) saksofon
STEFAN SCHÖN (Austria) fortepian

JAROSŁAW GAŁUSZKA akordeon

ONE MORO TIME DUO w składzie:
ALICJA WOŁYŃCZYK saksofon
ADAM SYCHOWSKI fortepian


W programie utwory A. M. Huszczy (prawykonanie), F. Brambӧcka, G. Lacoura, M. Naglego,
J. Schreitl (prawykonanie), W. Falb (prawykonie), G. Fitkina, K. Pendereckiego

Instytut Muzyki i Tańca  MKiDN

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach „Zamówienia kompozytorskie”
realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Austriackie Forum Kultury

Federal Chancellery of Austria

kup bilet on-line



W 2012 roku saksofonistki Cornelia Högl i Alicja Wołyńczyk stworzyły – dzięki współpracy z Instytutem Austriackim w Warszawie – międzynarodowy projekt Austria meets Poland. Koncerty z utworami zamówionymi u austriackich kompozytorów, wykonane w Polsce i Austrii, spotkały się z gorącym przyjęciem, powstał więc pomysł na kolejny projekt, który tym razem poznali również (w 2015r.) słuchacze Kielc.
W ten sposób w roku 2017 Austria Meets Poland ma już trzecią odsłonę. Założenia projektu pozostały niezmienione: polscy muzycy wykonują kompozycje austriackie, które powstały specjalnie na tę okoliczność, a austriaccy muzycy — kompozycje polskie. Utwory, których prawykonanie można będzie usłyszeć w Filharmonii Świętokrzyskiej, zostały napisane przez Annę Marię Huszczę, Julię Schreitl i Violę Falb (w ramach projektu MKiDN Zamówienia kompozytorskie). Oprócz tego zabrzmią utwory Maxa Nagla, Floriana Bramböcka, Guy Lacour’a, Krzysztofa Pendereckiego oraz Grahama Fitkina.


CORDULA BÖSZE
Jako sześciolatka uczyła się gry na flecie prostym, a następnie rozpoczęła naukę gry na flecie poprzecznym. W wieku 13 lat została przyjęta do klasy przygotowawczej Hansa Rezniceka w Akademii Muzycznej w Wiedniu. Dwa lata później zdała egzamin do Wyższej Szkoły Muzycznej w Wiedniu, gdzie studiowała grę na flecie poprzecznym u prof. Wolfganga Schulza, poza tym naukę oddychania, emisji głosu i ruchu u Christy Schwertsik. Następnie odbyła studia socjologii i filozofii na Uniwersytecie Wiedeńskim.
Brała udział w produkcjach Wiedeńskiej Opery Kameralnej, Volkstheater, Nowej Opery Wiednia; grała w Radiowej Orkiestrze Symfonicznej Wiednia. Jest współautorem książki Klangnetze, ein Versuch, die Wirklichkeit mit den Ohren zu erfinden (Sieci dźwięku, próba wymyślania rzeczywistości za pomocą uszu). W 1995 roku założyła Bösze Salonorchester i z tym zespołem występowała jako solistka i kameralistka. Od 1993 zajmuje się przede wszystkim projektami z dziedziny muzyki improwizowanej z elektroniką. Jest także pedagogiem; uczy w szkole muzycznej w Tulln (Dolna Austria), jest wykładowczynią przy obozie orkiestrowym dla dzieci Jeunesse w Kumberg, prowadzi kursy wolnej improwizacji dla uczniów i nauczycieli. W 2006 wspólnie z Christophem Wichertem założyła warsztat kompozytorski „W.er A.ußer Mozart?" (Kto, oprócz Mozarta?).


CORNELIA HÖGL
Ukończyła z wyróżnieniem studia w zakresie gry na saksofonie i pedagogikę saksofonową na der Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie Oto Vrhovnika i Christiana Maurera. Następnie studiowała w der Hochschule für Musik w Kolonii pod kierunkiem Daniela Gauthiera. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez profesorów o światowej renomie, jak: Jean-Yves Fourmeau, Jean-Marie Londeix, Eugene Rousseau, Arno Bornkamp, Vincent David i Daniel Gauthier. Regularnie koncertuje w Duo Appassionata wraz z Stefanem Schӧnem. Duet wystąpił m.in. w Konzerthaus Wien i Musikverein Wien. Jako solistka występowała z orkiestrami: Lower Austrian Windorchestra, „Tullnerfelder“ Windorchester, Symphony Orchestra University of Music Ljubljana, Saxophone Orchestra of the University of Music and Performing Arts Vienna, Youth Symphony Orchestra of the music school Tulln i the Saxophone Orchestra Classique. Artystka jest także członkiem wielu innych orkiestr. Brała udział w licznych projektach wraz z orkiestrami saksofonowymi, ensemblami saksofonowymi, dokonując nagrań CD i radiowych, występując w wielu krajach Europy. Jest jednym z pierwszych członków European Saxophone Ensemble czy Vienna Saxophonic Orchestra, prowadzoną przez Larsa Mlekuscha, oraz Ensemble Confluence. W swojej dyskografii posiada płyty, m.in. Reed Action, Aeration (nagrana z European Saxophone Ensemble), czy ProjectWiener Klangstil (zawierający nowe austriackie kompozycje na 12 saksofonów). Jest laureatką II miejsca na konkursie Prima la Musica i nagrody na Musica Juventutis w Wiener Konzerthaus. Obecnie prowadzi klasę saksofonu w Tulln, a także na macierzystej uczelni.


STEFAN SCHÖN
Jako 14-latek został przyjęty na kurs przygotowawczy w Wiener Musikuniversität do klasy prof. Imola Joo. W 1985 z wyróżnieniem ukończył klasę mistrzowską prof. Hansa Grafa na tej samej uczelni. Rok później rozpoczął pracę na macierzystej uczelni. Jeszcze podczas studiów zdobywał międzynarodowe doświadczenie, wykonując recitale w Korei, Afryce i wielu krajach europejskich. Współpracuje z zespołami kameralnymi i orkiestrami, takimi jak Wiener Virtuosen, Ingeborg Bachmann Quintett czy Wiener Philharmoniker. Brał udział w licznych nagraniach płytowych, radiowych i telewizyjnych. Jako kameralista koncertował i nagrywał płyty z najwybitniejszymi saksofonistami Europy (Markus Weiss, Jean-Yves Fourmeau, Arno Bornkamp). Artysta współpracuje z Międzynarodowym Konkursem Pacem in Terris (Bayereuth, Niemcy). Od 1986 uczy na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien.


JAROSŁAW GAŁUSZKA
Naukę gry na akordeonie rozpoczął w wieku ośmiu lat. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 2007-2010 szkolił się w Konservatorium Privat Universität w Wiedniu w klasie akordeonu prof. Grzegorza Stopy. Studiował także w Hochschule für Musik Detmold w Niemczech, gdzie ukończył „Konzertexamen” również w klasie prof. Grzegorza Stopy. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych artystów. Posiada stopień doktora sztuk muzycznych przyznany przez Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
W trakcie trwania nauki brał udział w koncertach, festiwalach muzycznych odbywających się na terenie Polski, jak również poza jej granicami (m.in.: Muzyki Wiedeńskiej, Gwiazdy Promują oraz Silesia Sonans Jeleniej Górze, Musica Moderna w Łodzi, Barendorfer Klassik Festival w Iserlohn, Akkordeon Festival w Wiedniu). Jest laureatem czołowych nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach akordeonowych w kategoriach solistów i kameralistów.
W 2001 był solistą orkiestry Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, a w 2006 wystąpił z Orkiestrą Polskiego Radia pod dyr. Jerzego Maksymiuka w Warszawie. Latem 2008 brał udział oraz nagrał muzykę do spektaklu Czajka Antoniego Czechowa w reżyserii Piotra Szalszy, wystawianego na jednym z największych festiwali teatralnych w zachodniej Europie w Austrii (Festspiel Reichenau). W 2011 wystąpił jako solista z Orkiestrą Hochschule für Musik Detmold pod dyrekcją Ralfa Gothoniego.


ALICJA WOŁYŃCZYK
Ukończyła studia doktoranckie na UMFC w Warszawie, specjalność – saksofon. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie saksofonu Pawła Gusnara (dyplom z wyróżnieniem) i Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz programu Socrates-Erasmus.
Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich w kraju i za granicą. Koncertowała w większości krajów Europy. Jako solistka wystąpiła wraz z orkiestrą Sinfonia Viva w Filharmonii Narodowej (2012); z orkiestrą dętą AMFC (UMFC, 2007). Jako kameralistka oraz w składzie orkiestr Sinfonii Varsovii i Filharmoni Narodowej koncertowała na licznych festiwalach, m.in.: Printemps Musical de l’Escaut (Francja), Musica Polonica Nova, La Folles Journee (Francja, Polska), Warszawska Jesień, Sacrum – Profanum, Vratislavia Cantans, Musica Viva. Występowała na 14. Światowym Kongresie Saksofonowym (Słowenia 2006). Jest laureatką konkursów krajowych i międzynarodowych (m.in. I miejsce i nagroda specjalna na konkursie w Klingenthal, Niemcy). Reprezentowała Polskę w European Saxophone Ensemble (Ambasador Kultury UE). Prowadziła warsztaty w Polsce i we Francji. W 2012 została wybrana do udziału w projekcie Pokolenie Erasmusa z okazji 25-lecia programu. Ma na swoim koncie premiery utworów D. Przybylskiego, J. Schreitl, C. Simana, V. Falb, A. Krala, K. Dębskiego, C. Valka, Y. Gosheva, B. Jorisai innych. Uczestniczyła w licznych nagraniach; w 2014 ukazała się jej debiutancka płyta (projekt Ars Duo) nakładem firmy fonograficznej DUX.


ADAM SYCHOWSKI
Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Jerzego Sterczyńskiego. Jako pianista i kameralista prowadzi działalność w kraju i za granicą. Od 1997 nieprzerwanie współpracuje z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie. Ponadto współpracował z Teatrem Komedia i orkiestrą Concertus Pro Arte. Nagrywał dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, m.in. muzykę do filmów: Mój Nikifor, Plac Zbawiciela. Brał udział w produkcjach telewizyjnych Róże Gali, Przebojowa Noc, Złota Sobota. Prowadzi stałą współpracę z wokalistami i instrumentalistami oraz kieruje zespołem instrumentalnym Intermezzo. Współpracował m.in. z Gwendolyn Bradley podczas jej koncertów w Polsce, jak również brał udział w uroczystym koncercie na Zamku Królewskim w Warszawie z okazji 91. rocznicy Rumunii, występując wspólnie ze światowej sławy rumuńską śpiewaczką operową Roxaną Briban. Na stałe współpracuje z teatrem Buffo w spektaklach tematycznych: Wieczór Bałkański, Wieczór Francuski, Ukochany kraj… czyli PRL w piosence, Hity Buffo, Wieczór Latynoski, Wieczór Włoski, Wieczór Rosyjski, gdzie m.in. wspólnie z Januszem Stokłosą gra duety fortepianowe oraz bierze udział w musicalu Polita - pierwszym na świecie musicalu w 3D o Poli Negri.

strona główna

Październik 2017