15 listopada, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

ROK STANISŁAWA MONIUSZKI
KONCERT ORATORYJNY
LITANIE


KATARZYNA TRYLNIK sopran
MAGDALENA IDZIK alt
KAROL KOZŁOWSKI tenor
ZBIGNIEW DĘBKO bas
CHÓR INSTYTUTU EDUKACJI MUZYCZNEJ UJK
TERESA ROMAŃSKA przygotowanie chóru
CHÓR FILHARMONII ŚWIĘTOKRZYSKIEJ
JANUSZ KRÓL przygotowanie chóru
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent

S. MONIUSZKO: Uwertura do opery Verbum nobile, Arie z oper Halka,
Straszny dwór, Hrabina, III i IV Litania Ostrobramska

kup bilet on-line


MKiDN  Instytut Muzyki i Tańca  Moniuszko 200.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
w ramach programu "Moniuszko 2019 - Promesa"
realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.



Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!

Filharmonia uczestniczy w programie
„filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!”,
organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN


Uniwersytet Jana Kochanowskiego

Koncertowi towarzyszy wystawa Moniuszko, którą specjalnie przygotowali artyści-malarze z grupy Symfonia w Warszawie.

Moniuszko choć za najważniejszą domenę swej twórczości uznawał operę, to pozostawił po sobie również pieśni, z których zachowało się ponad 260. Znamy dziś również sześć ukończonych oper i osiem operetek (ponadto kilka cykli muzyki baletowej). Za najlepsze z nich uchodzą te, których fragmenty wypełniają program koncertu, do dziś też należą do najczęściej wykonywanych dzieł scenicznych swego autora.
W Wilnie powstały w latach 1843-55 cztery Litanie Ostrobramskie poświęcone Najświętszej Marii Pannie Ostrobramskiej. Dziś usłyszymy III i IV Litanię. Najokazalsza to trzecia, z powiększoną sekcją dętą i kotłami, wyróżniająca się nie tylko obsadą, ale też pogłębioną ekspresją, dramatyzmem, a także harmonicznym bogactwem i niezwykłym pięknem solowego oraz chóralnego śpiewu . Utwory, z kunsztownie kształtowanymi odcinkami litanijnymi, rozpoczynają się Kyrie eleison i kończą aklamacjami.
W koncercie udział biorą jedni z najlepszych polskich śpiewaków, chór oraz towarzysząca solistom Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją dyrektora Filharmonii – Jacka Rogali.

KATARZYNA TRYLNIK
Występowała i nagradzana była już jako uczennica szkoły muzycznej w Opolu. Studiowała śpiew solowy w warszawskiej Akademii Muzycznej. Laureatka międzynarodowych konkursów wokalnych: w Nowym Sączu 1997, w Karlovych Varach 1997, na Konkursie Moniuszkowskim w Warszawie 1998. Od czasu debiutu rolą Zerliny w Don Giovannim współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Od 2016 współpracuje z Operą i Filharmonią Podlaską. Istotną część działalności artystycznej śpiewaczki stanowią również wykonania koncertowe dzieł operowych oraz udział w licznych koncertach oratoryjno-kantatowych.


MAGDALENA IDZIK
Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Studia kontynuowała w Mediolanie pod kierunkiem Vittorio Terranovy i w Londynie u Joy Mammen. Otrzymała stypendium Promocja Talentu przyznawane przez Fundację Ewy Czeszejko-Sochackiej. W 2001 ukończyła we Włoszech Akademię Rossiniowską pod kierunkiem znakomitego dyrygenta Alberta Zeddy. Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej zadebiutowała w spektaklu Śpiewnik domowy Stanisława Moniuszki w reżyserii Marii Fołtyn. W repertuarze artystka ma wiele operowych partii mezzosopranowych. Obecnie jest pedagogiem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na stanowisku adiunkt – doktor habilitowany.


KAROL KOZŁOWSKI
Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz warszawskiej ASP. Nominowany do Paszportu Polityki 2013 w kategorii: muzyka poważna. Występował na scenach m. in Opery Wrocławskiej, Łotewskiej Opery Narodowej, Staatstheater am Gärtnerplatz w Monachium, Opery Kijowskiej, Narodniego Divadla w Brnie oraz Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Jest cenionym wykonawcą dzieł barokowych m.in. partii Ewangelisty w obu Bachowskich pasjach.


ZBIGNIEW DĘBKO
Studiował w warszawskiej Akademii Muzycznej, kształcił się wokalnie także pod kierunkiem K. Kałudowa. Już podczas studiów został solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, z którą związany był przez 25 lat. Współpracował również z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Operą Krakowską, Śląską, Bałtycką. Śpiewał na wielu scenach operowych świata.


CHÓR INSTYTUTU EDUKACJI MUZYCZNEJ UNIWERSYTETU JANA KOCHANOWSKIEGO W KIELCACH
Zespół uczestniczy od lat w życiu kulturalnym Kielc, reprezentuje uczelnię na terenie miasta i całego kraju. Prowadzi stałą współpracę z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej. Na koncie ma platynową płytę za Golgotę Świętokrzyską, diamentową za Psałterz wrześniowy i podwójną diamentową za Tu es Petrus oraz platynową za Siedem pieśni Marii. Jest laureatem wielu nagród.


JANUSZ KRÓL
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Po studiach podjął pracę w WSP w Kielcach, szybko awansując. Z chórem Instytutu, z małymi przerwami, współpracuje do dziś. Jest profesorem mianowanym Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Jest organizatorem seminariów i warsztatów dyrygenckich dla nauczycieli – dyrygentów chórów szkolnych, stałym konsultantem programu „Śpiewająca Polska”, bierze udział w pracach jury.


TERESA ROMAŃSKA
Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie. Warsztat chóralny doskonaliła w Krakowskiej Operze Kameralnej. Pracuje jako starszy wykładowca w Instytucie Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego. Obok pracy dydaktycznej, prowadzi działalność artystyczną, wychowawczą, organizacyjną i społeczną. Od wielu lat jest opiekunem praktyk dyrygenckich, sprawując pieczę nad organizacyjną i artystyczną stroną koncertów dyplomowych. W ramach działalności artystycznej przygotowywała chóry do wykonania wspólnie z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej wielu dzieł wybitnych kompozytorów.


JACEK ROGALA dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej



strona główna

Listopad 2019